Laminowanie, laminaty,laminat........

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jako, że w tym dziale można pisać o wszystkim, a po przeszukaniu forum nie znalazłem nic konkretnego może uda się tu stworzyć coś w rodzaju mini poradnika o wymienionej w temacie czynności.

Widziałem zdjęcia elementów HNT, a także dolotów do CC, jednak nigdzie nikt nie pisał jak się za to zabrać. Konkretnie to chcę zrobić klapę do przyczepki i myślę, że mata i żywica będzie najlepszym rozwiązaniem. Przeczytałem książkę W.Tobisa, ale jak wiadomo teoria różni się od praktyki i mam nadzieję, że nie tylko mnie się przyda taki wątek na forum. Piszcie jakie macie doświadczenia, czego unikać, jakie i gdzie kupować żywice, maty, żelkoty itp.
  
 
Niewiem jak na foru nauczyc kogos laminowania ja pracowalem w firmie STALMEX w G-cach.Tam laminowalem elementy do autobusów MAN.Moim zdaniem niejest to jakims tam problemem.Gorzej juz jest zrobic model i forme.w polsce jest masa firm handlujących materiałami.
  
 
Nauczyć się nie da, ale przygotować merytorycznie tak. 4xtrim, a możesz przybliżyć trochę jakie metody laminowania tam są stosowane tzn. w MAN-ie. Nakładanie żelkotu: ręczne czy natryskowe, jakie rozdzielacze itp.
  
 
Pracowałem tam 3 lata temu.Żelkot nakładany natryskowo.Metody laminowania to dwie.Ręczna i RTM.Środki rozdzielajace to była ich maaasa!!!
zaczynajac od podstawowej pasty przez frecote i produkty LOCKTITE.Używa sie tez polialkoholu.elementy z żywicy poliestrowej a formy epoksydowej.jak czytałes książki to wiesz dlaczego
Ja w garage laminuje ręcznie żelkot na pędzel.formy poleruje pasta bez silikonu a rozdzielam pasta woskowa .
  
 
Co do tego wosku, jak go usuwasz bo mnie nie napisze co strzelało jak zacząłem czyścić?
  
 
Cytat:
2008-05-03 12:54:26, for pisze:
Co do tego wosku, jak go usuwasz bo mnie nie napisze co strzelało jak zacząłem czyścić?


??????????????????????????????????????????????????????
nie kumam
  
 
Po rozdzieleniu nie mogłem sczyścić z elementu pasty
  
 
Polerujesz forme tak jak auto.potem woskujesz 1x, 2-3godz przerwy i znowu woskujesz.woskowanie polega na nalozeniu wosku "grubo"tzn po woskowaniu na formie widoczne sa smugi wosku.po ok 12 godz polerujesz pozostawiony wosk bawełniana szmatką tak ze jest połysk.
nakladasz żelkot,laminujesz.potem rozformowanie.pastuje forme co piąte rozformowanie.
  
 
jakie sa koszta materiału na wykonanie formy i gotowego elementu? Np. takie poszezenie jak masz u siebie 4xtrim...
  
 
Cytat:
2008-05-04 13:44:59, Gonzo_BB pisze:
jakie sa koszta materiału na wykonanie formy i gotowego elementu? Np. takie poszezenie jak masz u siebie 4xtrim...


Panda ma poszerzenia narazie blaszane ale juz zrobiłem formy,jak odpadną bąda jak znalazł.
Jak Masz pande to moge zrobic elementy.
cene ciężko mi podac bo sam materiał to nie wszystko.
poszerzenia do panty kolo 300zl.mam juz forme wiec niema problemu.
Własnie na garage robie BAMBINO laminat.
  
 
nie, niepotrzebuje do pandy tylko chcialem zebys podał jakis przykład
  
 
Myśle ze sam materiał na element to ok 40-50zl za kilo gotowego elementu.Doliczyc tez trzeba material na forme.Tzn forma sie musi jakos zwrocic.No i cos na browar
  
 
Gdyby kogoś interesowało:

laminowanie ,

co prawda daleko awionetce do samochodu, ale chodzi o sam proces laminowania.
  
 
to teraz ja mam takie pytanie, bo chciałem się zabrać za wykonanie elementu z laminatu i mam następujące pytania.

- jakie dokładnie preparaty/mateirały są do tego potrzebne, gdzie je moge dostać ?
- jak pokolei wygląda proces wykonania formy, ponieważ element który bede wykonywał, nie musi być tak idealnie dopasowany (co trzeba po kolei zrobić i czym )
  
 
halo koledzy
  
 
"preparaty" żywica poliestrowa lub epoxydowa,utwardzacz wałek "baranek" pedzel, wałek do odpowietrzania ,żelkot.Tzn 2 zelkoty formierski no i na element.
Forme zrobic to pikuś
najpierw robisz model z MDFu, balsy,plasteliny,szpachli albo co ci wpadnie do głowy potem malujesz i z tego zciągasz forme.formy mogą byc jednoczęściowe jak i wielo.
Myśle że juz wiesz wszystko
Acha materiały kupic mozesz np. u szkutnika.
A tak na serio to wytłumaczyc sie tego nieda.

  
 
co to jest zelkot?
  
 
jednak da się to ładniej wytłumaczyć...
znalazłem manuala na łada klubie, co prawda dotyczący budowy spoilera, ale zasada jest ta sama

"okładasz "rdzeń spoilera matą szklaną odpowiednio ją sobie docinając itd. itd. itd. jak już masz odpowiednie kawałki to rozrabiasz żywicę (polecam EPIDIAN - ponoć najwytrzymalszy) smarujesz rdzeń ,kładziesz podocinaną matę , smarujesz matę tak żeby dobrze przesiąkła - (UWAGA - POLECAM MIEĆ Z 5 PAR RĘKAWICZEK I JAK TYLKO ZACZNĄ PRZESIĄKAĆ TO WYRZUCAĆ I ZAKŁADAĆ NOWE - BO JAK SIE RĘCĘ TYM UPIEPRZĄ TO MOŻNA JE TYDZIEŃ MYĆ) wogóle to cholernie brudna robota - wszystko sie do wszystkiego klei

d)jak już 1 warstwa zastygnie (ok24 godzin) polecam zrobić drugą warstwę z maty i tak samo obklejać jak pierwszą "


lub tez druga metoda - dla mnie mniej zrozumiała

"myślę ze metoda która zaproponowałem jest i prostsza i tańsza, no i prac wykończeniowych stosunkowo mało...
1 kg farby poliester, ok 16 pln
2 kg zywicy poliester 2*10 pln
utwarzdzacz, ok 15 pln..
mata?.. hmmm.. pewnie ze 20-30 pln..
licze tak... natłuścic formę, pomalowac żelkotem, ok 3 h z domyciem sie... i godzinnym suszeniem w temp +18 st C
laminowanie następne 2-3 h,
na nast dzień wyjecie z formy i uzupełnienie ubytków za pomoca żelkotu z talkiem
sklejenie 2 połówek, i ostateczne polerowanie
problemem jedynie jest forma, ale jesli jest kilku chetnych, to mozna sie pobawic..., wykonac model z drewna?... a formę mozna tez z laminatu
problemy?.. trudno kupic komponenty w małych ilosciach..
no i jednorazowe wykonanie, to: przygotowanie formy, odpowiedniego pomieszcenia i całego procesu "
  
 
blisko blisko ale jak robisz cos co potem masz skleic tak jak w 2 metodzie to najpierw obcinasz potem sklejasz a na końcu wyjmójesz z formy.
co do pierwszej metody to niemam pojecia jaki "rdzeń"i co to za metoda.

"problemem jedynie jest forma, ale jesli jest kilku chetnych, to mozna sie pobawic..., wykonac model z drewna?... a formę mozna tez z laminatu
problemy?.. trudno kupic komponenty w małych ilosciach..
no i jednorazowe wykonanie, to: przygotowanie formy, odpowiedniego pomieszcenia i całego procesu "

dlatego nawet małe elementy kosztuja bo model i forma nie jest z gówna i jakoś musi sie to zwrócic
ps.EPIDJAN nie jest najwytrzymalszy
  
 
ja mam tez pytanie

jak zrobic forme np na klape posiadajac element oryginalny a chcac wykonac kopie w laminacie

etap po etapie