MotoNews.pl
7 Łopatologicznie DOHC (21439/0)
  

Łopatologicznie DOHC

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
No właśnie - jak w temacie - może ktoś by wytłumaczył łopatologicznie:
1. Dlaczego wymyślono DOHC
2. Co daje DOHC w porównaniu z OHC
3. Wady i zalety DOHC
4. Korzyści wynikające z DOHC
5. DOHC a 16V
i bynajmniej nie ma tu żadnej analogi do naszych motorków

PS. Ojciec ma fajną encyklopedię samochodową z 1960 któregoś roku (ok.800 str.). Pokazany jest magnetofon szpulowy w ogórku, wyjaśnione wspomaganie, automatyczna skrzynia biegów - i to łopatologicznie.
  
 
Hmmmm... mówisz, łopatologicznie ...
W takim razie trzeba zacząć od definicji

DOHC - Double Over Head Camshaft - rozrząd z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Jeden wałek steruje otwarciem zaworów ssących, a drugi wydechowych
SOHC - Single Over Head Camshaft - rozrząd z jednym wałkiem rozrządu w głowicy. Jeden wałek poprzez dźwigienki steruje obydwoma rodzajami zaworów.

Po co wprowadzono DOHC ?
Taki rodzaj sterowania posiada małą bezwładność ruchomych elementów oraz zwartą budowę. Dzięki temu zawory otwierają się szybciej, nie powstają zbędne luzy, krzywka wałka naciska bezpośrednio (poprzez np. popychacz hydrauliczny) na zawór
Dzięki temu powstały silniki z 4-ma zaworami na cylinder, a przez to, że jest więcej niż dwa zawory polepsza się napełnienie silnika i wzrasta jego sprawność (wydajność) .
No chyba odpowiedziałem w skrócie na wszystkie punkty.
Aha, wady !
noooooo .... nie znam
Może tylko niektórzy powiedzą, że silniki 16V są "kolizyjne".
A niech tam. Mogą być, mnie to nie przeszkadza, pod warunkiem terminowej wymiany paska rozrządu.
No i nie wiem czy to było łopatologicznie
  
 
Ale nie wszystkie 16V są DOHC.
  
 
Cytat:
2003-07-23 12:24:07, piotrek_nowakowski pisze:
Ale nie wszystkie 16V są DOHC.


Szczerze powiem, że nie spotkałem takich silników z 4-ma czy więcej zaworami na cylinder, które by (te zawory) nie były sterowane oddzielnymi wałkami. Chyba że podasz jakiś przykład to się przy okazji dokształcę.
A co to znaczy 16V. To silnik 4-ro cylindrowy z 4-ma zaworami na cylinder.
Może być np. 12V, 20V itp.
Nie wyobrażam sobie, żeby jeden wałek poprzez jakiś system dźwigienek zaworowych sterował np. 20-ma zaworami w silniku 4-ro cylindrowym
  
 
16V = 4 zawory na 4 cylindry... a jak miały Polonezy 1,4 16V?
  
 
Cytat:
2003-07-23 12:45:11, piotrek_nowakowski pisze:
16V = 4 zawory na 4 cylindry... a jak miały Polonezy 1,4 16V?


Identycznie
  
 
Cytat:
żeby jeden wałek poprzez jakiś system dźwigienek zaworowych sterował np. 20-ma zaworami w silniku 4-ro cylindrowym



12V - 3 gary po 4 zawory
20V - 5 garow po 4 zawory
24V - 6 garow po 4 zawory

Nie widzialem silnika z wieksza iloscia zaworow niz 4 na cylinder.
Moza sa ?? Ma ktos pojecie ??
  
 
12V = 3 gary. To fjaty Bravy mialy 3 cylindry??
  
 
Cytat:
2003-07-23 14:20:03, piotrek_nowakowski pisze:
12V = 3 gary. To fjaty Bravy mialy 3 cylindry??


Na to wygląda

Tak jak teraz Fabia i od dawna Polo
  
 
Fiat ma 4 gary i 3 zawory na cylinder ale to silnik SOHC z jednym walkiem rozrzadu i jednopunktowym wtryskiem.
  
 
Andrzeju - od dluzszego czasu widze ze z motoryzacja jestes bardzo dobrze obeznany, czy w zwiazku z tym moglbys mi wytlumaczyc jedna kwestie? Piszesz w swoim poscie o tym ze DOHC zostalo wprowadzone, bo sa mniejsze luzy, wieksza precyzja, mniejsza bezwladnosc itd. i niejako "przy okazji" umozliwilo to wprowadzenie 4 zaworow na cylinder - przynajmniej ja tak odebralem Twoja wypowiedz. W/g mnie bylo na odwrot - konstruktorzy poszukujac lepszego sposobu na oproznianie i napelnianie cylindrow wymyslili 4 zawory/cyl i to wymusilo zastosowanie 2 walkow rozrzadu... Nie mam na to dowodow - po prostu od zawsze tak myslalem. Chyba spojrzenie w historie motoryzacji by pomoglo - czy silniki DOHC pojawily sie wczesniej, czy razem z technika 4zaw/cyl? Jesli wiesz to odpowiedz prosze, bo zaintrygowal mnie ten temat bardzo...
Poza tym piszesz ze silniki 16 V nie maja wad - tu sie nie zgodze
W/g mnie silniki te maja hmmm swoja specyfike, i trudno powiedziec, czy jest to wada czy zaleta - sa wysokoobrotowe - i co za tym idze moc i moment osiagaja wyzej niz silniki 8V, i idac dalej, zakladajac, ze chcemy wykorzystywac moc silnikow 16V do konca - wyzsze spalanie. Słabszy dół obrotów - mniejsza elastycznosc.
Poza tym kolizyjnosc tego silnika, w przeciwienstwie do Ciebie, tez uznal bym za wade... Nie jest to czeste, ale takie przypadki sie zdarzaja, to trzeba sie liczyc z tym ze pasek sie urwie, i wada jest to ze po pierwsze wogole wystapi problem remontu, bo jest kolizyjny, a po drugie czesci bedzie 2 razy wiecej niz w silniku 8v.
  
 
Cytat:
2003-07-23 14:12:16, Dramar pisze:
Nie widzialem silnika z wieksza iloscia zaworow niz 4 na cylinder.
Moza sa ?? Ma ktos pojecie ??


No masz
A AUDI A6 ?
Silniki 1.8, 2.4 V6, 2.7T V6, 2.8 V6 i 4.2 V8 mają po 5 zaworów na cylinder. 3 ssące i 2 wydechowe.
A 12V to może mieć też silnik 4-ro cylindrowy z 3-ma zaworami na cylinder, bo i takie konstrukcje się spotyka.
  
 
12V = 4 cylindry, 3 zawory. Udowodnione naukowo - kolega tym jeździ.
  
 
Cytat:
2003-07-23 14:12:16, Dramar pisze:
Cytat:
żeby jeden wałek poprzez jakiś system dźwigienek zaworowych sterował np. 20-ma zaworami w silniku 4-ro cylindrowym



12V - 3 gary po 4 zawory
20V - 5 garow po 4 zawory
24V - 6 garow po 4 zawory

Nie widzialem silnika z wieksza iloscia zaworow niz 4 na cylinder.
Moza sa ?? Ma ktos pojecie ??



Z znanych mi - 1,8T z grupy VAG


EDIT

Andrzej ubiegłeś mnie

[ wiadomość edytowana przez: Krawat dnia 2003-07-23 14:34:54 ]
  
 
Do Krawata[
Cieszę się, że czytasz dokładnie to co piszę (niestety nie można tego powiedziec o wszystkich)
W zasadzie zgadzam się ze wszystkim co napisałeś i nie będę tego cytował, bo wiadomo o którą wypowiedź chodzi.
Dopowiem tylko jedno.
To, jakimi drogami idzie myśl i pomysłowość ludzka są niezbadane.
Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że droga dochodzenia do 4 zaworów była taka jak piszesz, a nawet jestem pewien że tak było
Ja na początek napisałem tylko parę zdań licząc na to że dyskusja się rozwinie - i miałem rację ...

"czy silniki DOHC pojawily sie wczesniej, czy razem z technika 4zaw/cyl?"

Szczerze powiem - nie wiem
Sądzę, że była to naturalna droga rozwoju silnika od przeniesienia wałka rozrządu z kadłuba (silniki dolnozaworowe) nad głowicę (silniki górnozaworowe), a w związku z zapotrzebowaniem na zwiększenie stopnia napełnienia cylindrów, pojawiły się dwa wałki rozrządu.
A wady wymieniłeś oczywiście właściwie, tyle że mnie chodziło o to, że mnie osobiście to nie przeszkadza, i jeżeli się przyzwyczaić do takiej a nie innej charakterystyki momentu obrotowego, to pozostaje się tylko cieszyć z postepu technicznego
A żeby było jasne, nie mam nic przeciwko silnikom SOHC. Mają swoje zalety !
A talentu pedagogicznego nie mam i być może czasem wyrażam się niezbyt precyzyjnie ... (łopatologicznie)
  
 
Cytat:
12V = 4 cylindry, 3 zawory. Udowodnione naukowo - kolega tym jeździ.



Lub 3 cylindry i 4 zawory. Np Opel Corsa 1.0 12V
  
 
No... wcześniej pisałeś, że nie widziałeś silnika 12V 4cyl.

Pytanie innego gatunku. Oglądając katalog części zobaczyłem części do ESPERO GL Właśnie - jaka to była wersja GL?
  
 
Andrzeju - ja tez zgadzam sie ze wszytskim co napisales - mam nadzieje tylko ze uscislilismy niedomowienia
I wracajac do pytania Twojego czy sa silniki SOHC z 4 zaworami - wlasnie przed chwila dowiedzialem sie ze sa M.in silnik VR6 24V z grupy VAG, oraz w markach japonskich. Wszystkich zainteresowanych zapraszam na arcyciekawa podstronkę Hondapl.org
  
 
Cytat:
2003-07-23 15:06:19, Krawat pisze:
Wszystkich zainteresowanych zapraszam na arcyciekawa podstronkę Hondapl.org


Krawat dzięki za linka
Człowiek całe życie się uczy !
Ale problemy to mieli nieliche, żeby takie coś skonstruować, no i widać teraz wyższość rozwiązania z 2-ma wałkami rozrządu.
Ale konstrukcja baaaardzo ciekawa
  
 
Cytat:
2003-07-23 14:57:17, piotrek_nowakowski pisze:
No... wcześniej pisałeś, że nie widziałeś silnika 12V 4cyl.


Zacytuj kogo miałeś na myśli, bo nie doczytałem się takiej wypowiedzi.
Cytat:
Pytanie innego gatunku. Oglądając katalog części zobaczyłem części do ESPERO GL Właśnie - jaka to była wersja GL?


Według mnie nie było takiej wersji.
Owszem była np. NEXIA GL, GLE, GLX.
Ta pierwsza nie miała wspomagania kierownicy, c. zamka i el. szyb.
Chyba żeby Espero bez wspomagania kierownicy ktoś oznaczył GL (może na innych niż w Polsce rynkach), ale jak napisałem, nic mi o tym nie wiadomo.
Ale to już myślę temat na inny wątek
Może jeszcze coś o DOHC ??


[ wiadomość edytowana przez: Andrzei dnia 2003-07-23 15:45:00 ]