Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 12:14:19 Hmmmm... mówisz, łopatologicznie ...
W takim razie trzeba zacząć od definicji DOHC - Double Over Head Camshaft - rozrząd z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Jeden wałek steruje otwarciem zaworów ssących, a drugi wydechowych SOHC - Single Over Head Camshaft - rozrząd z jednym wałkiem rozrządu w głowicy. Jeden wałek poprzez dźwigienki steruje obydwoma rodzajami zaworów. Po co wprowadzono DOHC ? Taki rodzaj sterowania posiada małą bezwładność ruchomych elementów oraz zwartą budowę. Dzięki temu zawory otwierają się szybciej, nie powstają zbędne luzy, krzywka wałka naciska bezpośrednio (poprzez np. popychacz hydrauliczny) na zawór Dzięki temu powstały silniki z 4-ma zaworami na cylinder, a przez to, że jest więcej niż dwa zawory polepsza się napełnienie silnika i wzrasta jego sprawność (wydajność) . No chyba odpowiedziałem w skrócie na wszystkie punkty. Aha, wady ! noooooo .... nie znam ![]() Może tylko niektórzy powiedzą, że silniki 16V są "kolizyjne". A niech tam. Mogą być, mnie to nie przeszkadza, pod warunkiem terminowej wymiany paska rozrządu. No i nie wiem czy to było łopatologicznie ![]() |
piotr-ek | 2003-07-23 12:24:07 Ale nie wszystkie 16V są DOHC. |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 12:41:16
Szczerze powiem, że nie spotkałem takich silników z 4-ma czy więcej zaworami na cylinder, które by (te zawory) nie były sterowane oddzielnymi wałkami. Chyba że podasz jakiś przykład to się przy okazji dokształcę. A co to znaczy 16V. To silnik 4-ro cylindrowy z 4-ma zaworami na cylinder. Może być np. 12V, 20V itp. Nie wyobrażam sobie, żeby jeden wałek poprzez jakiś system dźwigienek zaworowych sterował np. 20-ma zaworami w silniku 4-ro cylindrowym ![]() |
piotr-ek | 2003-07-23 12:45:11 16V = 4 zawory na 4 cylindry... a jak miały Polonezy 1,4 16V? |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 12:59:34
Identycznie ![]() |
![]() DrA eS ... | 2003-07-23 14:12:16
12V - 3 gary po 4 zawory 20V - 5 garow po 4 zawory 24V - 6 garow po 4 zawory Nie widzialem silnika z wieksza iloscia zaworow niz 4 na cylinder. Moza sa ?? Ma ktos pojecie ?? |
piotr-ek | 2003-07-23 14:20:03 12V = 3 gary. To fjaty Bravy mialy 3 cylindry?? |
Zoltar Fajne Gdańsk | 2003-07-23 14:24:00
Na to wygląda ![]() Tak jak teraz Fabia i od dawna Polo ![]() |
![]() DrA eS ... | 2003-07-23 14:27:33 Fiat ma 4 gary i 3 zawory na cylinder ale to silnik SOHC z jednym walkiem rozrzadu i jednopunktowym wtryskiem. |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 14:28:52
No masz ![]() A AUDI A6 ? Silniki 1.8, 2.4 V6, 2.7T V6, 2.8 V6 i 4.2 V8 mają po 5 zaworów na cylinder. 3 ssące i 2 wydechowe. A 12V to może mieć też silnik 4-ro cylindrowy z 3-ma zaworami na cylinder, bo i takie konstrukcje się spotyka. |
piotr-ek | 2003-07-23 14:32:46 12V = 4 cylindry, 3 zawory. Udowodnione naukowo - kolega tym jeździ. |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 14:49:41 Do Krawata[ ![]() Cieszę się, że czytasz dokładnie to co piszę (niestety nie można tego powiedziec o wszystkich) ![]() W zasadzie zgadzam się ze wszystkim co napisałeś i nie będę tego cytował, bo wiadomo o którą wypowiedź chodzi. Dopowiem tylko jedno. To, jakimi drogami idzie myśl i pomysłowość ludzka są niezbadane. Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że droga dochodzenia do 4 zaworów była taka jak piszesz, a nawet jestem pewien że tak było ![]() Ja na początek napisałem tylko parę zdań licząc na to że dyskusja się rozwinie - i miałem rację ... "czy silniki DOHC pojawily sie wczesniej, czy razem z technika 4zaw/cyl?" Szczerze powiem - nie wiem Sądzę, że była to naturalna droga rozwoju silnika od przeniesienia wałka rozrządu z kadłuba (silniki dolnozaworowe) nad głowicę (silniki górnozaworowe), a w związku z zapotrzebowaniem na zwiększenie stopnia napełnienia cylindrów, pojawiły się dwa wałki rozrządu. A wady wymieniłeś oczywiście właściwie, tyle że mnie chodziło o to, że mnie osobiście to nie przeszkadza, i jeżeli się przyzwyczaić do takiej a nie innej charakterystyki momentu obrotowego, to pozostaje się tylko cieszyć z postepu technicznego ![]() A żeby było jasne, nie mam nic przeciwko silnikom SOHC. Mają swoje zalety ! A talentu pedagogicznego nie mam i być może czasem wyrażam się niezbyt precyzyjnie ... (łopatologicznie) |
![]() DrA eS ... | 2003-07-23 14:53:44
Lub 3 cylindry i 4 zawory. Np Opel Corsa 1.0 12V |
piotr-ek | 2003-07-23 14:57:17 No... wcześniej pisałeś, że nie widziałeś silnika 12V 4cyl.
Pytanie innego gatunku. Oglądając katalog części zobaczyłem części do ESPERO GL Właśnie - jaka to była wersja GL? |
![]() Krawat Audi a4 cabrio Warszawa | 2003-07-23 15:06:19 Andrzeju - ja tez zgadzam sie ze wszytskim co napisales - mam nadzieje tylko ze uscislilismy niedomowienia ![]() I wracajac do pytania Twojego czy sa silniki SOHC z 4 zaworami - wlasnie przed chwila dowiedzialem sie ze sa ![]() ![]() |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 15:19:05
Krawat dzięki za linka ![]() Człowiek całe życie się uczy ! Ale problemy to mieli nieliche, żeby takie coś skonstruować, no i widać teraz wyższość rozwiązania z 2-ma wałkami rozrządu. Ale konstrukcja baaaardzo ciekawa ![]() |
![]() Andrzei Espero 1.5 GLX 16V Bielsko-Biała | 2003-07-23 15:43:00
Zacytuj kogo miałeś na myśli, bo nie doczytałem się takiej wypowiedzi.
Według mnie nie było takiej wersji. Owszem była np. NEXIA GL, GLE, GLX. Ta pierwsza nie miała wspomagania kierownicy, c. zamka i el. szyb. Chyba żeby Espero bez wspomagania kierownicy ktoś oznaczył GL (może na innych niż w Polsce rynkach), ale jak napisałem, nic mi o tym nie wiadomo. Ale to już myślę temat na inny wątek ![]() Może jeszcze coś o DOHC ?? [ wiadomość edytowana przez: Andrzei dnia 2003-07-23 15:45:00 ] |