MotoNews.pl
5 Kilka pytań dotyczących montażu alarmu (215288/45)
  

Kilka pytań dotyczących montażu alarmu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Zgodnie z namową kilku forumowiczów samodzielnie wziąłem się za założenie alarmu. Mam kilka pytań, które nasunęły mi się po przeczytaniu dokumentacji i wstępnym rozłożeniu samochodu:
1. Jak mam podłączyć syrenę, która posiada 4 przewody (biały, czarny, niebieski, czerwony)
2. Czy przewody biegnące z centralki do akumulatora (+12V i masa) powinny ze względu bezpieczeństwa (odcięcie zasilania alarmu - intruz) być podłączone bezpośrednio pod akumulator czy mogą być wpięte do dowolnej wiązki?
3. Jak podłącza się przewody do kierunkowskazów. Domyślam się, że pomiędzy przełącznik zespolony a przekaźnik, ale gdzie najlepiej (najwygodniej)?
4. Jak podłączyć czujnik ruchu (ultradźwiękowy) do centralnki. Wychodzą z niego 3 przewody?
5. Jak podłączyć czujnik wstrząsowy? Wychodzą z niego 4 przewody (biały_prealarm, czarny_masa, czerwony_+12V, zielony_alarm) i to zakończone złączem!
6. Czy trzeba przykręcać centralkę od alarmu? Pytam, bo nie ma ona żadnych uchwytów...
Z góry dzięki za konkretne odpowiedzi!
  
 
1. Z głowy nie pamiętam, powinno być w instrukcji.
2. Mogą być do dowolnej wiązki, tylko tak żeby tego nie było widać.
3. Przy kolumnie kierownicy - wiązka z lewej strony biegnąca od przełącznika zespolonego.
Ad.3i4. Czujnik wstrząsowy podłączasz za pomocą złączy, natomiast żeby podpiąć czujki ruchu musisz wpiąć się w przewody pomiędzy alarmem a czujnikiem wstrząsowym. Zdaje się, że kolorami ale to też powinno przecież być zaznaczone na schemacie ? Do czujek ruchu nie potrzebujesz prealarmu - czyli biały przewód pozostawiasz nienaruszony.
6. Dla porządku wypadało by przymocować. Natomiast jeśli nie ma przewidzianych uchwytów montażowych możesz np. za pomocą pasków montażowych do wiązek przypiąć do jakiegoś elementu.
  
 
Ad1. Syrenka z własnym zasilaniem: czerwony - STAŁE zasilanie, czarny - masa, biały - wyzwalanie plusem, niebieski - wyzwalanie minusem, czyli masą. Czerwony i czarny nie wymagają omawiania, zaś wyzwalanie syrenki podłączasz do alarmu w zależności od tego, co alarm ma na wyjściu syrenki. Drugi przewód nie wykorzystany.
Ad2. Wepnij sobie gdzieś pod stały plus i dobrze ukryj. Możesz nawet przykręcić do tej śruby, która wystaje ze skrzynki bezpieczników. Dobierz kolor przewodu i oczko tak, by wyglądało na oryginał...
Ad3. NIE (przynajmniej ja tak rozumiem twoją wypowiedź). Podłączasz w zasadzie w dowolnym miejscu prawej i lewej gałęzi kierunkowskazów. Może być w wiązce w kolumnie kierownicy, ale ZA wyłącznikiem kierunkowskazów (czyli między wyłącznikiem, a żarówkami), może być przy wyłączniku awaryjnych, ale równie dobrze, jak masz fantazję w tylnych światłach...
Ad4. Czujnik ultradźwiękowy: zasilanie, masa i wyjście alarmowe. Czyli zasilanie do zasilania (stałego lub załączanego przez alarm na czujniki dodatkowe), masa (podobnie - stałą lub załączana przez alarm na czujniki dodatkowe) i wyjście alarmowe z czujnika do wejścia wyzwalania alarmu.
Ad5. Zasilania podobnie, jak wyżej. A wyjście alarmowe do wejścia wyzwalania alarmu, wyjście prealarmowe, do wejścia prealarmu centralki, jeśli taka opcja występuje. Jak nie, to uciąć.

A swoją drogą, to podałbyś, jaki alarm kupiłeś i w jakiej konfiguracji chcesz go montować...
Bo np czujnik wstrząsowy nie jest najlepszym wyborem...
  
 
ad.1/ z tego co pamiętam - cztero-przewodowa syrenka posiada własne zasilanie więc należy podać +12 na czerwony z akumulatora za pośrednictwem bezpiecznika, czarny to chyba będzie masa (choć może też być niewykorzystany a masa będzie wtedy niebieski), biały to wyzwalanie z centralki.

ad.2/ powinny być wpięte jak najbliżej stacyjki ale w taki sposób, żeby na pierwszy rzut oka nie zdradzały od czego są. Masę prowadźmy w kierunku obudowy jak najkrótszą drogą. Co do tras przewodów to wszystko zależy gdzie umiejscowisz centralkę. Najpopularniejszym miejscem jest deska rozdzielcza ale zarazem najbardziej przewidywalnym alternatywną lokalizacją jest np. boczny słupek (lewy przedni lub słupki środkowe w 5D poniżej pasa bezp.).

ad.3/ odpowiedź zawarta jest w pytaniu, trzeba poszukać na których przewodach pojawia się +12 po włączeniu poszczególnych kierunkowskazów i do nich podłączyć odpowiednie przewody od centralki. Jeśli chodzi o bardziej konkretną podpowiedź to pamiętaj o tym, że tych przewodów przybędzie dość dużo i trzeba je jakoś ładnie poutykać więc stosuj możliwie najkrótsze przewody połączeniowe ale na tyle długie żeby umożliwić sobie serwisowanie centralki, czyli miejsce jak najbliżej skrzynki bezpieczników.

ad.4 i 5/ albo czujnik ultradźwiękowy albo wstrząsowy posiada wtyczkę (raczej wstrząsowy) a w centrali powinno być stosowne gniazdko. W przypadku podłączenia obydwu wymienionych czujników należy je podłączyć równolegle z pominięciem przewodu białego pre alarm. Pozostałe kolory we wstrząsówce powinny być zbieżne kolorystycznie z przewodami od ultradźwięków.

ad.6/ to pytanie jest banalne - jeśli nie ma uchwytów... Po prostu trzeba gdzieś ją wcisnąć tak żeby nie latała po całym samochodzie, ilość przewodów zrobi swoje - nie trzeba jej przykręcać.

Moja uwaga!!! Dotyczy wstrząsówki - dobrze wybierz miejsce dla tego czujnika a już na pewno dobrze go umocuj. Najlepszym miejscem jest kolumna kierownicza alarm reaguje na wszelki ruch kół przednich - chroni np przed wciągnięciem na lawetę, trzeba jednak pamiętać o tym żeby zostawiać auto na biegu.

Powodzenia.

[ wiadomość edytowana przez: R_O_Y dnia 2008-06-27 22:41:24 ]
  
 
Dodam jeszcze, że WSZYSTKIE przewody, co do sztuki, potrzebne do podłączenia alarmu, można wychwycić na złączach skrzynki bezpiecznikowej. Może oprócz sygnałów sterowania centralnym i do czujników klapy i maski.. Ale wszystko pozostałe JEST. I nie trzeba latać z przewodami po całym aucie!
  
 
A ja do odpowiedzi poprzedzającej dodam, że wystarczy podłączyć się tylko od spodu skrzynki bezpiecznikowej, nie trzeba od jej góry. Do tego skrzynka bezpiecznikowa ma bezpośredni + z akumulatora, więc stąd możesz wziąć + dla alarmu. Oczywiście nie zapominaj o bezpiecznikach.

Nie wiem, czy podłączasz centralny, ale jeśli tak, to pamiętaj, że Ford sterowany jest +, a nie - jak w większości alarmów. Także wtedy trzeba zrobić konwersję na dwóch przekaźnikach.
  
 
Centralny bedzie zakładany oddzielnie. Ma to być instalacja specjalnie do fordów, więc myślę, że wystarczy podłączyć centralkę centralnego z centralką alarmu (2 przewody: zamknięcie i otwarcie) - tak mam w instrukcji alarmu.

Cytat:
2008-06-27 23:17:15, toradek pisze:
pamiętaj, że Ford sterowany jest +, a nie - jak w większości alarmów. Także wtedy trzeba zrobić konwersję na dwóch przekaźnikach.

  
 
2008-06-27 21:25:45, jerico pisze:
1. Z głowy nie pamiętam, powinno być w instrukcji.
Jakby było to bym nie pytal

Ad.3i4. Czujnik wstrząsowy podłączasz za pomocą złączy,
Z centralki alarmu wychodza tylko kable - zadnych zlaczy

natomiast żeby podpiąć czujki ruchu musisz wpiąć się w przewody pomiędzy alarmem a czujnikiem wstrząsowym.
Nie kumam. Co ma czujnik wstrzasowy z czujnikiem ruchu? Z centralki wychodza 3 kabelki w jednej osłonie, opisane jako 3 czujniki dodatkowe, wiec z centralka alarmu z kazdym z czujnikow ma polaczenie tylko jednym przewodem.
  
 
2008-06-27 22:40:05, R_O_Y pisze:
ad.4 i 5/ albo czujnik ultradźwiękowy albo wstrząsowy posiada wtyczkę (raczej wstrząsowy) a w centrali powinno być stosowne gniazdko.
W centralce nie ma zadnych wejsc i zlaczy tylko wychodza przewody do zlutowania. Z centralki wychodza 3 kabelki w jednej osłonie, opisane jako 3 czujniki dodatkowe, wiec z centralka alarmu z kazdym z czujnikow ma polaczenie tylko jednym przewodem.

Moja uwaga!!! Dotyczy wstrząsówki - dobrze wybierz miejsce dla tego czujnika a już na pewno dobrze go umocuj. Najlepszym miejscem jest kolumna kierownicza alarm reaguje na wszelki ruch kół przednich - chroni np przed wciągnięciem na lawetę, trzeba jednak pamiętać o tym żeby zostawiać auto na biegu.
W przypadku kiedy zamierzam montowac czujnik polozenia to chyba bedzie lepiej przyczepic czujnik wibracji do karoserii? Zalezy mi glownie na wszczeciu alarmu w przypadku uderzenia w samochod (wandal lub stluczka). Co radzisz?
  
 
Co do syreny to mam jeszcze watpliwosci z jej polaczeniem. Syrena wyzwalana jest +. Nie dostalem zadnych bezpicznikow do niej. Nawet nie wiem jaki trzeba zastosowac. Wg naklejki jest ona przystosowana do napiecia 12V i ma moc 25W. Czyli bezpiecznik mozna uzyc np. 2.5A i podlaczyc go miedzy syrena a akumulatorem na czerwonym przewodzie, tak? A niebieski nie podlaczac w ogole?

I jeszcze mam blokade max. 15A 12V (rozciac jedynie obwod rozrusznika). Czy ta blokada jest sterowana wylacznie przez centralke? Czyli jak ktos wejdzie do samochodu i uaktywni alarm to centralka przerywa ten obwod? Czy to zabezpiczenie bedzie dzialac po chwilowym odlaczeniu centralki alarmu od zasilania? Rozumiem, ze nalezy odciac przewod sterujacy obwodem rozrusznika a nie pradowy?

[ wiadomość edytowana przez: KomorniK dnia 2008-06-28 11:46:48 ]
  
 
Cytat:
2008-06-28 11:28:43, KomorniK pisze:
... Z centralki alarmu wychodza tylko kable - zadnych zlaczy natomiast żeby podpiąć czujki ruchu musisz wpiąć się w przewody pomiędzy alarmem a czujnikiem wstrząsowym. Nie kumam. Co ma czujnik wstrzasowy z czujnikiem ruchu? Z centralki wychodza 3 kabelki w jednej osłonie, opisane jako 3 czujniki dodatkowe, wiec z centralka alarmu z kazdym z czujnikow ma polaczenie tylko jednym przewodem.




Napisałeś, że z czujki wstrząsowej wychodzą przewody zakończone złączem. Więc złącze wpinasz do alarmu a czujkę ruchu równolegle z czujką wstrząsową czyli trzeba przeciąć przewody i wpiąć się czujką ruchu. Tak to jest najczęściej rozwiązane ale jak nie dowiemy się jaki masz alarm to sobie możemy gdybać. To że wychodzą 3 przewody wcale nie oznacza, że można podpiąć 3 urządzenia (czujki), do czujek potrzebna jest masa, plus i wyzwalanie (razem 3 przewody), a w przypadku czujki wstrząsowej jest jeszcze czwarty tzw. pre-alarm.

Więc już powinno być jasne co ma czujnik wstrząsowy do czujek ruchu. Jeśli chodzi o podpięcie to alarm nie rozróżnia czy to jest taka czy taka czujka. Interpretuje sygnał na linii wyzwalania i tyle.
Mógłbyś tam podać sygnał z czegokolwiek (tylko nie pamiętam czy + czy - ) i też załączy alarm.


  
 
Na stałe zasilanie syreny możesz dać jakiś mały bezpiecznik rzędu 3A. Na wyzwalanie nie trzeba.
Odcinanie rozrusznika to taki sobie pomysł, raczej średni. Jest kilka innych ciekawych miejsc
Porządne alarmy mają pamięć nieulotną, więc odłączenie zasilania nie powinno zmienić mu ustawień. Ale najciekawsze jest na koniec: przepisy Unii Europejskiej nakazują, by po odłączeniu systemu alarmowego blokada nie działała. Absurd, ale tak jest.


Jeśli zamierzasz podłączać czujniki równolegle, to radze ich wyjścia separować diodami. To samo, jeśli musisz połączyć wszystkie czujniki krańcowe do jednego wejścia.


PS. Ciągniesz w sumie dwa wątki o tym samym. A w żadnym nie piszesz, co masz za alarm, co za czujniki i ile ich. Jak na razie jesteś mało poważny...
  
 
"KomorniK" to nick, czy zawód? Hehe!

Powiem ci, że trudno jest doradzać z elektryki nie widząc schematu ani nawet nie znając modelu centralki jaką posiadasz. Podaj więcej informacji to i pomoc będzie precyzyjniejsza.

Co do wstrząsówki i ultradźwięku - są to czujniki które zwykle podłącza się do centralki równolegle więc mają wspólne zasilanie ("+" i "-") oraz wspólne wyzwalanie. Dodatkowo wstrząsówka posiada prealarm jest to czwarty przewód. Prealarm posiada również czujnik mikrofalowy (tak dla przykładu) i jego również podłączamy do centralki za pośrednictwem tych samych przewodów czyli równolegle z innymi wymienianymi już czujnikami. Jeśli twoja centralka posiada 3 wejścia wyzwalające z czujników to też nie problem, po prostu trzeba zasilić czujniki ("+" i "-" 12V) a wyzwalanie podłączyć pod przewody z centralki. Tylko swoją drogą nie wiem po co w centralce aż 3 kanały do wyzwalania alarmu, chyba że w zamyśle było inne alarmowanie w zależności od tego który czujnik wywołał alarm.
Widzę, że pojawił się nowy czujnik w zestawie - czujnik położenia (???) sprecyzuj bo się nie spotkałem a chyba nie myślisz o czujniku położenia auta w przestrzeni geograficznej nazywanym potocznie GPS?
Co do miejsca montażu czujnik to chyba to które zaproponowałem jest OK i się sprawdza, niestety wszystko zależy od siły ewentualnego uderzenia w samochód i niestety wyregulowania czułości. Zasada jest prosta czujnik b.czuły - dużo fałszywych alarmów, mniejsza czułość - może nie alarmować w przypadku słabszego uderzenia ale nie będzie fałszywek. Zakładam, że w urządzeniu za 20PLn nie znajdziesz złotego środka w postaci 100% alarmów 0% fałszywek. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamontować dwa czujniki wstrząsowe zamontowane w różnych miejscach, z różną czułością i chroniące przed rożnymi zagrożeniami (uwaga na przerost formy nad treścią!!!)
Podeślij schemat i fotki tego co tam masz to się coś podpowie konkretniej.

[ wiadomość edytowana przez: R_O_Y dnia 2008-06-28 20:52:01 ]
  
 
W temacie czujnika położenia. Jak na moją wiedzie to będzie czujnik reagujący na podniesienie samochodu - próba wciągnięcia auta na lawetę.

Czujnik wstrząsowy nie reaguje na ruchy tego typu, tylko na uderzenie - udar. Osobiście przykleiłem czujnik wstrząsowy w okolicach lewarka skrzyni biegów i np. uderzenie pięścią w szybę lub kopnięcie w oponę wyzwala pre-alarm.
  
 
Ja mam wstrząsówkę zamontowaną przy kolumnie kierowniczej i reagował na mocne uderzenie w karoserię ale już w przednie koła wystarczyło lekko stuknąć i prealarm. Praktycznie na biegu nie do wciągnięcia na lawetę (bez podniesienia) po cichu, a przy tym przez ponad 5 lat żadnego fałszywego alarmu.

P.S.
Czas przeszły bo samochód poszedł do ludzi
  
 
Wszystko zależy jednak od klasy czujnika wstrząsowego. Przećwiczyłem już wiele modeli tych czujek, z prealarmem i bez, z czujnikiem opartym na piezokrysztale, na cewce... I mam dość średnią opinię o nich i z reguły odradzam ich montaż. Bo mialem już takie usterki i wady tego typu czujników, że książkę można by napisać. Był i urwany ciężarek od piezokryształu, któy wpadając w elektronikę zrobił zwarcie i się troszkę przysmażył czujnik i alarm. Miałem czujniki z cewką i magnesem wiszącym na gumce, która to pod wpływem ciepła sie rozciągała i wyzwalało to alarmy. Były jakieś czujniki, których punkt pracy ustawiało się niemal progowo na zasadzie: nie działa - działa na maksa. I wiele innych przygód...
Zresztą źle wyregulowany czujnik wstrząsowy będzie alarmował i po przejechaniu obok ciężarówki i od głośnego tłumika i od wiatru...
  
 
Sorki za niesprecyzowanie co to za alarm. Wiec jest to seo dolphin. Tutaj link do opisu złącz i schematu.
Czujki do alarmu to: ultradzwiekowa, polozenia, wstrzasowa.

Juz zalapalem o co chodzi z podlaczeniem rownoleglym czujnikow. Po prostu myslalem, ze te 3 przewody to 3 oddzielne sygnaly wzbudzenia dla 3 czujek. Czyli (o ile dobrze teraz rozumiem) bialy przewod to +12V, brazowy to masa a zielony sygnalowy (wzbudzenie) i przy podlaczeniu rownoleglym (czyli 3 przewody wzbudzenia z 3 czujnikow z przewodem zielonym z centralki) alarm uruchomi sie w przypadku zadzialania dowolnego z czujnikow, tak?

A czy nie bedzie za duze obciazenie dla centralki jak bedzie zasilala 3 czujniki (max to 170mA)?

Czy w moim przypadku nie da sie ustawic prealarmu dla wstrzasowki Bo nie wiem jak moznaby ja podlaczyc do centralki....

Kolego BLAZEY, czemu maja sluzyc te diody? Czy chodzi o zabezpieczenie pozostalych czujnikow w przypadku uszkodzenia jednego z nich? Jakie te diody i gdzie je podlaczyc? Czujniki krancowe podlacze oddzielnie bo mam do dyspozycji 3 obwody, nie?

Jak mam podlaczyc czujnik polozenia pojazdu aby zalaczal sie dopiero po zamknieciu centralnego zamka i wlaczeniu alarmu?
  
 
Diody służą do separowania poszczególnych obwodów. Można je pominąć ale istnieje ryzyko, ze czujniki jakoś mogą się "pokłócić". Czasem zdarzają się takie przypadki. Osobiście uważam, ze dajesz za dużo czujników dodatkowych. Ultradźwięki i jeden dodatkowy...
Raz montowałem klientowi w audi wstrząsówkę, ultradźwięki, mikrofalę i czujnik przechyłu i holowania. na nic były moje tłumaczenia, ze sie będzie gryźć... Po miesiącu klient przyjechał, by połowę zdemontować...
Z tego, co wiem, to alarmy SEO nie posiadają funkcji prealarmu. Można to zrobić wykorzystując wyjście prealarmu z czujki wstrząsowej i wyzwalanie masą syrenki. Alarm wyzwala syrenkę plusem, więc tak ją się podłącza do alarmu. Pozostaje niewykorzystane wyzwalanie syrenki masą i wolne wyjście prealarmu z czujnika wstrząsowego. I można to spiąć razem. W takiej konfiguracji prealarm będzie działał z pominięciem alarmu - takie połowiczne rozwiązanie. I syrenka może wydawać nieregularne piknięcia - będą zależne od długości impulsu prealarmu. Można to trochę ustabilizować montując jakiś kondensator na wyjściu prealarmu.
  
 
No z tym podłączaniem prealarmu bezpośrednio do syrenki to chyba ciut za skomplikowane dla kogoś kto montuje alarm pierwszy raz - bez urazy. Trzeba by wszystko wyłuszczyć step by step.

Diody montuje się po to żeby odseparować poszczególne sygnały od siebie. Nie jest to konieczne w przypadku centralki jaką ty posiadasz ale widać to dopiero na schemacie.
  
 
Ja jednak zalecałbym diody do separowania równolegle połączonych czujników (ultradźwięki, wstrząsówka, holowania). Bo czasem bezpośrednie połączenie ich wyjść powoduje zakłócenia w ich funkcjonowaniu.
SEO ma faktycznie kilka obwodów wejściowych do wyłączników krańcowych. W tym przypadku nie trzeba stosować diod do separowania obwodów (gdyby podłączyć wszystkie czujki krańcowe razem bez separacji, to otwarcie np. klapy bagażnika lub maski powodowało by zapalenie lampki w kabinie).
Choć, jeśli masz na wyposażeniu lampkę z opóźnieniem wyłączania, to trzeba połączyć poprzez diody obwody drzwi kierowcy i reszty drzwi. Chyba, że wpiąć się za moduł i przeprogramować alarm na opóźnienie.