MotoNews.pl
  

[126] Paliwo E-85 a ustawienie zapłonu i dysze

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Chciałbym zasilać Malucha (cywilnego) biopaliwem E-85 (85% etanolu). Czy można teoretycznie wyliczyć od jakiej konfiguracji dysz (powietrze, paliwo, wolne obroty) oraz wyprzedzenia zapłonu zacząć regulacje? Wydaje mi się, że zapłon powinien być wcześniejszy (wolniejsze spalanie alkoholu) a w mieszance więcej paliwa w stosunku do powietrza. Lepiej zmniejszać dysze powietrza czy zwiększać paliwa?
  
 
Wg mnie zapłon powinien być opóźniony żeby nie było stukowego (z doświadczenia wiem ze paliwo zawierające dużo alkoholu jest "suche"), co do dyszy to rzeczywiście wzbogaciłbym mieszankę, ale stosując większą dyszę paliwa (więcej mieszanki powinno teoretycznie lepiej chłodzić)

[ wiadomość edytowana przez: cichy_b0b dnia 2008-12-10 22:04:45 ]
  
 
Ee no Bob, nie slyszales ze etanol ma wysoka liczbe oktanowa? "suchosc" moze co najwyzej dzialac na stare gniazda zaworowe ale E85 to mieszanka juz przystosowana do silnikow typowych samochodow. Trzeba zwiekszyc dysze paliwa (etanol ma inny stosunek stechiometryczny) i wyprzedzic zaplon i bedzie auto mocniejsze niz na 95 a nawet 98.

A skad masz takie paliwo? Chcialbym tez wyprobowac bo lepsze i tansze niz Vpower nie mowiac juz o AVGASie
  
 
Jabłko w 2 suwach nie ma gniazd zaworowych i jak jest "suche" paliwo wypalają się np dziury w tłokach, wiec nie tylko na gniazda będzie działać ale oczywiście nikomu nie nakazuje robić tak jak napisałem, kolega pyta o wstępne ustawienia, w mojej opinii bezpieczniej jest opóźnić zapłon i stopniowo go przyspieszać niż odwrotnie
  
 
No w sumie racja ale to zawsze kwestia kombinacji skladu mieszanki i zaplonu. W przypadku etanolu jezeli juz mieszanke ustawi sie prawidlowo to zaplon powinien byc wczesniejszy niz w tym samym silniku na 95 czy nawet 98. Ale oczywiscie zanim sie dysze dobierze to opoznienie/nie ruszanie ma sens.
  
 
takie coś znalazłem moze pomoze


Właściwości fizyczne.

Etanol jest palną, przeźroczystą cieczą o zapachu alkoholu.
Kolor mieszanki paliwowej E85 zależy od dodanej benzyny, wtedy też może mieć jej zapach.
Opary etanolu są lżejsze od powietrza.
Etanol miesza się z wodą aż do momentu osiągnięcia szczytowej koncentracji, po czym oddziela się od niej.
Etanol zawiera 27% mniej energii na jednostkę objętości niż benzyna ( 1 jednostka objętości E85 jest odpowiednikiem 0.72 jednostki objętościowej benzyny ).
Płomień etanolu jest jaśniejszy, ale bardziej widoczny w dzień niż benzyny.
Etanol jest cięższy od benzyny.
Etanol jest przewodnikiem elektryczny ( benzyna zaś jest izolatorem).
E85 przy spalaniu wykazuje większe zapotrzebowanie na powietrze niż benzyna.
Etanol jest mniej toksyczny od benzyny i nie zawiera związków rakotwórczych ( jednak E85, ze względu na zawartość benzyny ma właściwości kancerogenne).
W niskich temperaturach etanol jest bardziej palny niż benzyna. Jednak w normalnych temperaturach, ze względu na wyższą temperaturę samozapłonu, palność jego jest mniejsza w porównaniu z benzyną.
  
 
Przede wszystkim etanol i jego produkty spalania są korozyjnie jadowite. Nie wiem np. jak długo wytrwa gaźnik w połączeniu z E85:

http://en.wikipedia.org/wiki/E85_in_standard_engines#Corrosion

r.

PS. E85 ma jakieś 105 oktanów, można spokojnie przyspieszyć zapłon.

PPS. Skąd E85 w Polsce?
  
 
Cały czas szukam konkretnych przekrojów dysz, od których mógłbym zacząć regulację. Jeśli ktoś umie to wyliczyć, to bardzo proszę o pomoc. Mam tylko 10l paliwa i to musi mi wystarczyć na całą regulację gaźnika i zapłonu, dlatego chciałbym od czegoś wyjść.

Cytat:
2008-12-11 00:08:07, nocman pisze:
PPS. Skąd E85 w Polsce?



Ze Szwecji.
  
 
"Successful conversions generally require up to 60% more fuel flow "

to by dawało w przypadku malucha zwiększenie pola przekroju dysz o 60 % czyli ~ 150 paliwowa, i 60 wolnych obrotów.

Zapłon powinieneś dostroić w 2-3 próbach, zacznij od normalnego. i przyspieszaj po 5 stopni.

szkoda że to całkiem seryjny silnik, bo można by spokojnie zwiększyć CR.
  
 
Cytat:
2008-12-11 13:07:04, pavlus pisze:
"Successful conversions generally require up to 60% more fuel flow " to by dawało w przypadku malucha zwiększenie pola przekroju dysz o 60 % czyli ~ 150 paliwowa, i 60 wolnych obrotów. Zapłon powinieneś dostroić w 2-3 próbach, zacznij od normalnego. i przyspieszaj po 5 stopni. szkoda że to całkiem seryjny silnik, bo można by spokojnie zwiększyć CR.



Policzyłem 160% z 115 (standardowa dysza) i wyszło mi 184?

Na niemieckiej stronie www.e84.biz, znalazłem instrukcje przystosowania silnika gaźnikowego na przykładzie jakiegoś motocykla i podano tam następujące parametry:


Code:
  

Originale Bedüsung E85 Bedüsung
Hauptdüse 185 230
Leerlaufdüse 45 45
Düsenstock 2,95 3,00
Düsennadel OBDT R OCFM L



Z proporcji mi wyszło że w maluchu dysza główna powinna być ~143 (przy 115 seryjnie). Jak rozumiem, dyszę wolnych obrotów zostawiają bez zmian? Nie wiem co to jest duesenstock i duesennadel (to ostatnie to coś z iglicą chyba?).
  
 
Ale zauważ, pisałem o polu przekroju a nie o średnicy.

dysza, pole, pole dla E85
1,15 1,04 * 1,6 = 1,66
1,20 1,13 * 1,6 = 1,81
1,85 2,69 * 1,6 = 4,30

1,45 1,65
1,50 1,77
2,30 4,15



[ wiadomość edytowana przez: pavlus dnia 2008-12-12 11:12:03 ]
  
 
Być może już niedługo będziemy mogli zatankować E-85 w Polsce:
Będzie można kupić E85 tańsze od benzyny

Na razie zamówiłem dysze, dam znać jak przeprowadzę testy.
  
 
Ja 3 dni temu zatanmkowalem 5 litrow eko szajsu ON do nagrzewnicy. Gówno nawet pol na pol z ropa niechcialo sie palic... w dupe taka sraka.
  
 
Odświeżam temat, bo w końcu się zmobilizowałem i przeprowadziłem testy paliwa E-85.

Użyty został gaźnik seryjny, jedyna modyfikacja to dysza główna paliwa: 140. Silnik zapala bez problemu, kultura pracy bez zmian (subiektywnie trochę ciszej i spokojniej na wolnych, co może wynikać z wolniejszego zapłonu E-85 w stosunku do benzyny). Spaliny całkowicie bezbarwne i prawie bezwonne.

Na powyższym ustawieniu da się jeździć, ale zdecydowanie za mała jest dysza wolnych obrotów. Silnik reaguje na wykręcanie wkrętu składu mieszanki, ale nie ma takiej sytuacji jak przy benzynie, kiedy mieszanka staje się za bogata i obroty spadają. Częściowo można to kompensować przy pomocy ssania. Włączenie ssania na rozgrzanym silniku nie powoduje jego zalania, a jedynie wyraźny wzrost obrotów. Na dyszy głównej paliwa = 140 osiągi są nieznacznie gorsze niż na benzynie, ale może to wynikać z tego że odpowiednikiem seryjnej dyszy 115 byłaby dla etanolu 145, czyli teraz mieszanka jest uboższa niż seryjna, a na benzynie jeżdżę na dyszy 125 (180 powietrze).

Zapłon ustawiłem na 13st., stukowego brak (dla porównania, max. na benzynie 98 to 10st. a na 95 7st.

Niestety, mam za mało paliwa żeby zrobić więcej prób z doborem dysz i ustawień zapłonu, ale to co podałem powyżej pozwoli na normalną jazdę na bioetanolu i ew. późniejsze wprowadzanie poprawek.
  
 
Mozesz powiedziec, gdzie kupiles e85? Bo ja mocno go potrzebuje.
  
 
Cytat:
2010-08-12 11:05:53, jaqo pisze:
Mozesz powiedziec, gdzie kupiles e85? Bo ja mocno go potrzebuje.



W Szwecji.
  
 
grrrrr super;]
  
 
Najpierw sprostowanie: użyta do testów została dysza 145, a nie jak błędnie podałem 140.

Po dalszych testach dysza 145 wydaje się być optymalna, do rajdówki włożyłem jednak 150 dla lepszych osiągów. Nadal zbyt mała jest dysza wolnych obrotów, jeżdżę z minimalnie wyciągniętym ssaniem. Zapłon proponuję ustawić na 13-15st.

Wysłałem zapytanie odnośnie sprzedaży E-85 do głównych koncernów paliwowych w Polsce, poniżej wklejam odpowiedzi:


Orlen:
Cytat:
Obecnie PKN ORLEN przygotowuje się do wprowadzenia nowego biopaliwa BIO85 (E85) w ramach pilotażowej sprzedaży na jednej ze stacji w Warszawie. O dalszym rozwoju tego biopaliwa zdecydujemy po uzyskaniu wyników programu pilotażowego. Na chwilę obecną nie możemy udzielić Panu bardziej szczegółowych informacji na temat tego paliwa.


Lotos:
Cytat:
W najbliższym czasie nie planujemy wprowadzenia bioetanolu w sieci LOTOS Paliwa.


Neste:
Cytat:
Na tem moment Firma Neste nie planuje sprzedaży poprez swoje stacje paliwa E85.

  
 
Odświeżam wątek, bo wreszcie się coś ruszyło w temacie. Orlen zaczął sprzedawać E-85 jako Bio-85 na jednej stacji w Warszawie. Niestety, cena (aktualnie 4.70zł/l) powoduje, że zupełnie nie opłaca się lać tego paliwa poza sportem (spalanie ~30% wyższe niż benzyny). Wiedza na temat tego paliwa wśród kierowców jest niewielka (większość ludzi myśli że 85 oznacza liczbę oktanową), więc pewnie będzie małe zainteresowanie i za jakiś czas zlikwidują ten dystrybutor.

Poniżej 2 artykuły na ten temat:


Orlen zaczął sprzedawać paliwo z dodatkiem 85 proc. etanolu

Cytat:
30 gr taniej od zwykłej benzyny kosztuje litr biopaliwa E85, które od wczoraj sprzedaje Orlen. Tyle że u nas nie ma prawie aut na takie paliwo.

Od wczoraj na stacji benzynowej w Warszawie przy ul. Wawelskiej PKN Orlen sprzedaje biopaliwo E85, które zawiera 85 proc. etanolu i 15 proc. zwykłej benzyny. Litr takiego paliwa kosztuje 4,87 zł, a za litr zwykłej benzyny 95 trzeba zapłacić ok. 5,17 zł.

[...]




Pilotażowa sprzedaż BIO85

Cytat:
PKN ORLEN uruchamia pilotażową sprzedaż BIO85
Nazwa handlowa biopaliwa E85 składającego się z 70-85% bioetanolu i 15-30% benzyny do silników z zapłonem iskrowym.
do samochodów z silnikami typu Flexifuel.

[...]

BIO85
Nazwa handlowa biopaliwa E85 składającego się z 70-85% bioetanolu i 15-30% benzyny do silników z zapłonem iskrowym.
to nowoczesne i przyjazne środowisku paliwo zawierające do 85% bioetanolu
Alkohol etylowy (etanol) produkowany z odnawialnych surowców w procesie fermentacji. W zależności od surowców wykorzystanych do produkcji bioetanol można podzielić na I generacji i II generacji.

Bioetanol I generacji jest pozyskiwany z surowców wykorzystywanych także do produkcji żywności (np. pszenica, burak cukrowy, kukurydza). Odznacza się niskim potencjałem redukcji emisji GHG w stosunku do paliw kopalnych.

Bioetanol II generacji produkowany jest z surowców niespożywczych, niekonkuruje tym samym z zasobami wykorzystywanymi do produkcji żywności. Produkowany może być m.in. z odpadów i pozostałości rolniczych (słoma), biomasy drzewnej i odpadów z przemysłu drzewnego, organicznych odpadów (np. komunalnych).
oraz 15% benzyny bezołowiowej, przeznaczone do użytku w pojazdach wyposażonych w silniki typu Flexifuel (FFV). Biopaliwo cechuje się niższą o ok. 25% od paliw ropopochodnych emisją dwutlenku węgla.


Pierwszy w Polsce dystrybutor BIO85
Nazwa handlowa biopaliwa E85 składającego się z 70-85% bioetanolu i 15-30% benzyny do silników z zapłonem iskrowym.
został uruchomiony na stacji paliw PKN ORLEN przy ul. Wawelskiej w Warszawie.

[...]

  
 
beda sprzedawac do konca wrzesnia chyba a potem podejma decyzje
cena spadnie do niskich 3 zł jesli UE pozwoli na nasze regulacje prawne znoszące akcyze na biopaliwa o jakiejstam zawartosci etanolu.
Ja bede robil zapasy tego pod koniec wakacji bo do malucha jak znalazl, schlodzi mi glowice.

[ wiadomość edytowana przez: jaqo dnia 2011-06-02 18:11:42 ]