Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2008-12-10 22:35:51 Ee no Bob, nie slyszales ze etanol ma wysoka liczbe oktanowa? "suchosc" moze co najwyzej dzialac na stare gniazda zaworowe ale E85 to mieszanka juz przystosowana do silnikow typowych samochodow. Trzeba zwiekszyc dysze paliwa (etanol ma inny stosunek stechiometryczny) i wyprzedzic zaplon i bedzie auto mocniejsze niz na 95 a nawet 98.
A skad masz takie paliwo? Chcialbym tez wyprobowac bo lepsze i tansze niz Vpower nie mowiac juz o AVGASie |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2008-12-10 22:51:35 No w sumie racja ale to zawsze kwestia kombinacji skladu mieszanki i zaplonu. W przypadku etanolu jezeli juz mieszanke ustawi sie prawidlowo to zaplon powinien byc wczesniejszy niz w tym samym silniku na 95 czy nawet 98. Ale oczywiscie zanim sie dysze dobierze to opoznienie/nie ruszanie ma sens. |
![]() blade87 F&F Wolny Słuchacz :) Alfa romeo 155/ E 21 ... GDAŃSK | 2008-12-10 23:43:50 takie coś znalazłem moze pomoze ![]() Właściwości fizyczne. Etanol jest palną, przeźroczystą cieczą o zapachu alkoholu. Kolor mieszanki paliwowej E85 zależy od dodanej benzyny, wtedy też może mieć jej zapach. Opary etanolu są lżejsze od powietrza. Etanol miesza się z wodą aż do momentu osiągnięcia szczytowej koncentracji, po czym oddziela się od niej. Etanol zawiera 27% mniej energii na jednostkę objętości niż benzyna ( 1 jednostka objętości E85 jest odpowiednikiem 0.72 jednostki objętościowej benzyny ). Płomień etanolu jest jaśniejszy, ale bardziej widoczny w dzień niż benzyny. Etanol jest cięższy od benzyny. Etanol jest przewodnikiem elektryczny ( benzyna zaś jest izolatorem). E85 przy spalaniu wykazuje większe zapotrzebowanie na powietrze niż benzyna. Etanol jest mniej toksyczny od benzyny i nie zawiera związków rakotwórczych ( jednak E85, ze względu na zawartość benzyny ma właściwości kancerogenne). W niskich temperaturach etanol jest bardziej palny niż benzyna. Jednak w normalnych temperaturach, ze względu na wyższą temperaturę samozapłonu, palność jego jest mniejsza w porównaniu z benzyną. |
![]() pavlus (S) Furious Moderator 126p | 125p Kraków | 2008-12-11 13:07:04 "Successful conversions generally require up to 60% more fuel flow "
to by dawało w przypadku malucha zwiększenie pola przekroju dysz o 60 % czyli ~ 150 paliwowa, i 60 wolnych obrotów. Zapłon powinieneś dostroić w 2-3 próbach, zacznij od normalnego. i przyspieszaj po 5 stopni. szkoda że to całkiem seryjny silnik, bo można by spokojnie zwiększyć CR. |
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2008-12-12 01:22:59
Policzyłem 160% z 115 (standardowa dysza) i wyszło mi 184? Na niemieckiej stronie www.e84.biz, znalazłem instrukcje przystosowania silnika gaźnikowego na przykładzie jakiegoś motocykla i podano tam następujące parametry:
Z proporcji mi wyszło że w maluchu dysza główna powinna być ~143 (przy 115 seryjnie). Jak rozumiem, dyszę wolnych obrotów zostawiają bez zmian? Nie wiem co to jest duesenstock i duesennadel (to ostatnie to coś z iglicą chyba?). |
![]() pavlus (S) Furious Moderator 126p | 125p Kraków | 2008-12-12 11:08:56 Ale zauważ, pisałem o polu przekroju a nie o średnicy.
dysza, pole, pole dla E85 1,15 1,04 * 1,6 = 1,66 1,20 1,13 * 1,6 = 1,81 1,85 2,69 * 1,6 = 4,30 1,45 1,65 1,50 1,77 2,30 4,15 [ wiadomość edytowana przez: pavlus dnia 2008-12-12 11:12:03 ] |
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2009-02-23 10:41:13 Być może już niedługo będziemy mogli zatankować E-85 w Polsce:
Będzie można kupić E85 tańsze od benzyny Na razie zamówiłem dysze, dam znać jak przeprowadzę testy. |
![]() Pat_kdb F&F MEMBER Fiaty 126p i Fiat 126 Bytom | 2009-02-23 14:31:37 Ja 3 dni temu zatanmkowalem 5 litrow eko szajsu ON do nagrzewnicy. Gówno nawet pol na pol z ropa niechcialo sie palic... w dupe taka sraka. |
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2010-08-12 00:33:14 Odświeżam temat, bo w końcu się zmobilizowałem i przeprowadziłem testy paliwa E-85.
Użyty został gaźnik seryjny, jedyna modyfikacja to dysza główna paliwa: 140. Silnik zapala bez problemu, kultura pracy bez zmian (subiektywnie trochę ciszej i spokojniej na wolnych, co może wynikać z wolniejszego zapłonu E-85 w stosunku do benzyny). Spaliny całkowicie bezbarwne i prawie bezwonne. Na powyższym ustawieniu da się jeździć, ale zdecydowanie za mała jest dysza wolnych obrotów. Silnik reaguje na wykręcanie wkrętu składu mieszanki, ale nie ma takiej sytuacji jak przy benzynie, kiedy mieszanka staje się za bogata i obroty spadają. Częściowo można to kompensować przy pomocy ssania. Włączenie ssania na rozgrzanym silniku nie powoduje jego zalania, a jedynie wyraźny wzrost obrotów. Na dyszy głównej paliwa = 140 osiągi są nieznacznie gorsze niż na benzynie, ale może to wynikać z tego że odpowiednikiem seryjnej dyszy 115 byłaby dla etanolu 145, czyli teraz mieszanka jest uboższa niż seryjna, a na benzynie jeżdżę na dyszy 125 (180 powietrze). Zapłon ustawiłem na 13st., stukowego brak (dla porównania, max. na benzynie 98 to 10st. a na 95 7st. Niestety, mam za mało paliwa żeby zrobić więcej prób z doborem dysz i ustawień zapłonu, ale to co podałem powyżej pozwoli na normalną jazdę na bioetanolu i ew. późniejsze wprowadzanie poprawek. |
![]() jaqo F&F MEMBER 126elx + C classe Warszawa | 2010-08-12 11:05:53 Mozesz powiedziec, gdzie kupiles e85? Bo ja mocno go potrzebuje. |
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2010-08-12 11:07:14
W Szwecji. |
![]() jaqo F&F MEMBER 126elx + C classe Warszawa | 2010-08-12 11:34:34 grrrrr super;] |
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2010-08-17 17:21:15 Najpierw sprostowanie: użyta do testów została dysza 145, a nie jak błędnie podałem 140.
Po dalszych testach dysza 145 wydaje się być optymalna, do rajdówki włożyłem jednak 150 dla lepszych osiągów. Nadal zbyt mała jest dysza wolnych obrotów, jeżdżę z minimalnie wyciągniętym ssaniem. Zapłon proponuję ustawić na 13-15st. Wysłałem zapytanie odnośnie sprzedaży E-85 do głównych koncernów paliwowych w Polsce, poniżej wklejam odpowiedzi: Orlen:
Lotos:
Neste:
|
kobzacz F&F Sympatyk Fiat 126 FL Wrocław | 2011-06-02 17:45:48 Odświeżam wątek, bo wreszcie się coś ruszyło w temacie. Orlen zaczął sprzedawać E-85 jako Bio-85 na jednej stacji w Warszawie. Niestety, cena (aktualnie 4.70zł/l) powoduje, że zupełnie nie opłaca się lać tego paliwa poza sportem (spalanie ~30% wyższe niż benzyny). Wiedza na temat tego paliwa wśród kierowców jest niewielka (większość ludzi myśli że 85 oznacza liczbę oktanową), więc pewnie będzie małe zainteresowanie i za jakiś czas zlikwidują ten dystrybutor.
Poniżej 2 artykuły na ten temat: Orlen zaczął sprzedawać paliwo z dodatkiem 85 proc. etanolu
Pilotażowa sprzedaż BIO85
|
![]() jaqo F&F MEMBER 126elx + C classe Warszawa | 2011-06-02 18:11:30 beda sprzedawac do konca wrzesnia chyba a potem podejma decyzje
cena spadnie do niskich 3 zł jesli UE pozwoli na nasze regulacje prawne znoszące akcyze na biopaliwa o jakiejstam zawartosci etanolu. Ja bede robil zapasy tego pod koniec wakacji bo do malucha jak znalazl, schlodzi mi glowice. [ wiadomość edytowana przez: jaqo dnia 2011-06-02 18:11:42 ] |