Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() DAWCY 126 1242ccm Żywiec (Bystra) | 2008-12-20 15:00:57 Witajcie. Pytanie czysto teoretyczne do znawców tematu: czy ktoś coś wie nt kutych tłoków do silników? Nie chodzi mi o producentów, ceny etc ale bardziej o ich fizyczne aspekty- jak się je robi. Powszechnie wiadomo że nie są one przecież robione u kowala młotkiem na kowadle. Interesuje mnie czy one są odlewane z innego stopu czy może po prostu utwardzane w procesie obróbki plastycznej albo jakoś dyspersyjnie? Bo jakby sie tak zagłębić w temat to znając ich temp graniczną rozpuszczalności to można by się było pokusić o jakieś próby na "zwierzętach" ![]() Ps: tylko nie pytajcie znów po co to komu ![]() ![]() |
![]() Poramancza F&F MEMBER 125p jaworzno | 2008-12-20 18:20:29 obróbka cieplna glinu to utopia ![]() |
![]() DAWCY 126 1242ccm Żywiec (Bystra) | 2008-12-20 18:25:09 Ale jednak ktoś się w to bawi i nie można powiedzieć że to tanie jest. Interesuje mnie czy tłoki są najpierw toczone a później dopiero utwardzane czy odwrotnie choć na chłopski rozum łatwiej się obrabia coś miękkiego. |
![]() flapjck1 F&F Sympatyk mini urzut | 2008-12-20 18:54:37 z tego co kojarze z materialoznawstwa to najpierw robi sie odkuwke a dopiero potem obrobka skrawaniem
i mysle ze z tlokami jest podobnie hehehe |
![]() nikusss 4xVW i Polski Fiat gliwice | 2008-12-20 22:29:06 skrawanie na samym koncu |
![]() Radass Fiat 126p Brodłej | 2008-12-25 21:51:54 Dawcy-kucie nie ma na celu zwiększenie twardości, tłok jest tu elementem pary ciernej: tłok-tuleja i z założenia jeden z elementów musi być twardy a drugi miękki, kucie ma nadać odpowiednią strukturę i zminimalizować wady wewnętrzne które często mogą powstać w procesie odlewania (pęcherze powietrzne, wtrącenia które mogą mieć wpływ na proces krzepnięcia metalu a co za tym idzie wprowadzać naprężenia itp...) oraz zapewnić odpowiednie zachowanie elementu w podwyzszonej temperaturze (zachowanie kształtu) mam nadzieje że dobrze rozumuje. |
3zeR_MDS F&F Wolny Słuchacz :) Kraków | 2008-12-25 22:04:20 dobrze rozumujesz:
jest dokładnie tak jak napisałeś. odlewane tłoki posiadają niestety wszystkie wady odlewów, czyli właśnie nierównomierną strukturę, pecherze, a w krańcowych przypadkach też niechciane wtrącenia. kute tłoki są teoretycznie tego wszystkiego pozbawione, a w miare ujednolicona struktura zapewnia stabilność kształtu |
![]() Radass Fiat 126p Brodłej | 2008-12-25 22:17:09 no tak! sorki, 3zer-najpierw napisałem a potem przeczytałem to co wkleiłeś to "materiałoznawstwo" ![]() |
![]() DAWCY 126 1242ccm Żywiec (Bystra) | 2008-12-26 00:51:20 Oki no i tego sie dowiedzieć chciałem ![]() |
![]() pavlus (S) Furious Moderator 126p | 125p Kraków | 2008-12-26 01:22:23 |
![]() DAWCY 126 1242ccm Żywiec (Bystra) | 2008-12-26 12:58:40 Spoko, nt wyżarzania i starzenia coś niecoś wiem bo mam z tego laborki z metalu. I temu właśnie mnie zainteresował ten temat ale jak Fryzjer już wrzucił że bez dobrej bazy i tak nici z dalszej obróbki bo nawet utwardzony dyspersyjnie metal da dupy jeśli będą w nim wtrącenia niemetaliczne i po przeprężeniu wypali w nich dziury ![]() |
3zeR_MDS F&F Wolny Słuchacz :) Kraków | 2008-12-26 13:26:11 no jednak przy robieniu czegos takiego podstawą jest materiał. gdzies czytałem, że tylko przy odpowiednich proporcjach stopowych otrzymujemy taka strukturę, żeby całość spełniała zadane warunki. myśle, że domowym sposobem ciężko będzie to uzyskać. przy odkuwkach jednak 80% sukcesu to dobry materiał, bo od struktury krystalicznej końcowego produktu zależy przede wszystkim trzymanie kształtu przez tłok. najlepiej by było pogadać z kimś kto się w coś takiego bawił kiedyś, ale myśle, że zrobienie takich tłoków domowym sposobem będzie bardzo trudne, i przede wszystkim kompletnie nieopłacalne |
![]() DAWCY 126 1242ccm Żywiec (Bystra) | 2008-12-26 13:56:34 Jeśli chodzi o stopy duralu to ciężko pogodzić twardość z np niskim współczynnikiem rozszerzalności cieplnej. Ale z tego co też wiem tłoki jak i głowice to stopy siluminowe czyli Al-Si do tego nadeutektyczne czyli mają w sobie duże kryształki Si przez co są kruche ale odporne na zmianę objętości pod wpływem temp i ścieranie. Jednak gorzej się to odlewa i temu się robią nieciągłości w gotowym produkcie. |
3zeR_MDS F&F Wolny Słuchacz :) Kraków | 2008-12-26 15:10:28 tłoki kute wykonuje się ze stopów 4032 bądz tez 2618 w zaleznosci od zastosowania i wymagan stawianych tłokowi. 4032 to aluminium z domieszka 11% silikonu dla zapewnienia wytrzymalosci scian tloka i zminimalizowania zmian ksztaltu. Zeby zminimalizowac skutki dodania silikonu (kruchosc) dodaje sie domieszki miedzi, jednak w niewielkiej ilosci. 4032 jest stosowane do silnikow seryjnych. do sportu stosuja 2618 dzieki lepszej wytrzymalosci na wysokie temperatury. 2618 praktycznie nie zawiera silikonu przez co jest bardziej podatny na zmiane ksztaltu, wymaga przez to wiekszych luzow w cylindrach.
jesli doda sie do tego to, ze odkuwka jest prasowana z sila kilku tysiecy ton, mozemy sie domyslic o ile lepsza i bardziej jednolita bedzie wewnetrzna struktura materialu niz w przypadku odlewu. Zdecydowanie zageszczona bedzie siec krystaliczna. i jeszcze podstawowe dane tych stopow, bo w tabeli, ktora pavlus wkleil ich nie ma: 4032: Aluminum Balance Chromium 0.1 max Copper 0.5 - 1.3 Iron 1 max Magnesium 0.8 - 1.3 Nickel 0.5 - 1.3 Remainder Each 0.05 max Remainder Total 0.15 max Silicon 11 - 13.5 Zinc 0.25 max 2618: Aluminum Balance Copper 1.9 - 2.7 Iron 0.9 - 1.3 Magnesium 1.3 - 1.8 Nickel 0.9 - 1.2 Remainder Each 0.05 max Remainder Total 0.15 max Silicon 0.25 max Titanium 0.04 - 0.1 wartosci w % zawartosci [ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-26 15:19:10 ] |
![]() Tical LADA 2107 / COLT GTI Kraków | 2008-12-26 16:05:55
3zer chyba zartujesz ze ktos dodaje silikonu do stopow aluminium ![]() ![]() |
3zeR_MDS F&F Wolny Słuchacz :) Kraków | 2008-12-26 16:32:10 moj blad ![]() ![]() ![]() ![]() a swoja droga to tez przez to ze zabralem sie za rozpracowywanie instalacji elektrycznej w ladzie do ktorej mam 3 schematy i na kazdym z nich kolory kabli sa innymi literkami badz skrotami okreslane i mi sie wszystko jebie razem do kupy :/ [ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-26 17:03:30 ] |
![]() pioban www.banymotorsport.pl Warszawa | 2008-12-28 12:08:23 Z tymi wiekszymi luzami to troche juz sie zmieniło.
Im lepszy (droższy)tłok tym luzy mniejsze. Mugen potrafi dawać 0,03, Jak kupowałem do alfy to fabryka zalecała 0,07. Czasami seryjne składam luźniej... |