MotoNews.pl
10 Kute tłoki (224486/132)
  

Kute tłoki

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witajcie. Pytanie czysto teoretyczne do znawców tematu: czy ktoś coś wie nt kutych tłoków do silników? Nie chodzi mi o producentów, ceny etc ale bardziej o ich fizyczne aspekty- jak się je robi. Powszechnie wiadomo że nie są one przecież robione u kowala młotkiem na kowadle. Interesuje mnie czy one są odlewane z innego stopu czy może po prostu utwardzane w procesie obróbki plastycznej albo jakoś dyspersyjnie? Bo jakby sie tak zagłębić w temat to znając ich temp graniczną rozpuszczalności to można by się było pokusić o jakieś próby na "zwierzętach" i coś pomyśleć nad ich utwardzaniem.

Ps: tylko nie pytajcie znów po co to komu bo tak tylko sobie głośno myślę i czekam aż ktoś mi zburzy dzieciństwo
  
 
obróbka cieplna glinu to utopia
  
 
Ale jednak ktoś się w to bawi i nie można powiedzieć że to tanie jest. Interesuje mnie czy tłoki są najpierw toczone a później dopiero utwardzane czy odwrotnie choć na chłopski rozum łatwiej się obrabia coś miękkiego.
  
 
z tego co kojarze z materialoznawstwa to najpierw robi sie odkuwke a dopiero potem obrobka skrawaniem


i mysle ze z tlokami jest podobnie

hehehe
  
 
skrawanie na samym koncu
  
 
Cytat:
he forged piston is made very differently. The metal is not molten, but heated somewhat. A blob of this hot aluminun alloy called an ingot is placed in a female mold, and a male ram is pounded into it. The result is not a piston, but a piston blank, which must then undergo many machining operations before it resembles a piston.



Cytat:
Forging Alloys
The earliest forged pistons were also made with poor alloys. In many cases however they were even worse than the alloys the cast pistons used, because when the cast piston finally got silicon, the forged piston did not. The same brittleness that makes the cast piston crack when bumped hard would have resulted in even larger defects had it been used in a forging. Consequently, during the time that the cast piston defined a piston's normal expansion rate, the forged piston was far behind the technology. The forged piston had to be fitted loose, which made it noisy and wasted power. Recently however, silicon has been introduced to the forged piston. A mixture of alloys has been found that together with silicon do not result in defective forgings. For example, nickel has been found to offset the silicon's tendency toward brittleness. However, not very much nickel can be used, as it is a heavy metal, and it affects the mixture in other ways. The result is that the modern forged piston is much more dimensionally stable than was true in the past.



[ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-20 22:32:00 ]
  
 
Dawcy-kucie nie ma na celu zwiększenie twardości, tłok jest tu elementem pary ciernej: tłok-tuleja i z założenia jeden z elementów musi być twardy a drugi miękki, kucie ma nadać odpowiednią strukturę i zminimalizować wady wewnętrzne które często mogą powstać w procesie odlewania (pęcherze powietrzne, wtrącenia które mogą mieć wpływ na proces krzepnięcia metalu a co za tym idzie wprowadzać naprężenia itp...) oraz zapewnić odpowiednie zachowanie elementu w podwyzszonej temperaturze (zachowanie kształtu) mam nadzieje że dobrze rozumuje.
  
 
dobrze rozumujesz:
Cytat:
The result is that the modern forged piston is much more dimensionally stable than was true in the past.



jest dokładnie tak jak napisałeś. odlewane tłoki posiadają niestety wszystkie wady odlewów, czyli właśnie nierównomierną strukturę, pecherze, a w krańcowych przypadkach też niechciane wtrącenia. kute tłoki są teoretycznie tego wszystkiego pozbawione, a w miare ujednolicona struktura zapewnia stabilność kształtu
  
 
no tak! sorki, 3zer-najpierw napisałem a potem przeczytałem to co wkleiłeś to "materiałoznawstwo"
  
 
Oki no i tego sie dowiedzieć chciałem
  
 
W ogólności do kucia wykorzystuje się Durale tj. stopy z Miedzią, Magnezem i Manganem, a do odlewania AK czyli stopy z Krzemem.
Obróbkę Cieplną stopów glinu oczywiście wykonuje się, (Wyżarzanie, Przesycanie, Starzenie ) jednak ma ona inne znaczenie niż dla stali.
Więcej an temat stopów Al w tabeli:

  
 
Spoko, nt wyżarzania i starzenia coś niecoś wiem bo mam z tego laborki z metalu. I temu właśnie mnie zainteresował ten temat ale jak Fryzjer już wrzucił że bez dobrej bazy i tak nici z dalszej obróbki bo nawet utwardzony dyspersyjnie metal da dupy jeśli będą w nim wtrącenia niemetaliczne i po przeprężeniu wypali w nich dziury
  
 
no jednak przy robieniu czegos takiego podstawą jest materiał. gdzies czytałem, że tylko przy odpowiednich proporcjach stopowych otrzymujemy taka strukturę, żeby całość spełniała zadane warunki. myśle, że domowym sposobem ciężko będzie to uzyskać. przy odkuwkach jednak 80% sukcesu to dobry materiał, bo od struktury krystalicznej końcowego produktu zależy przede wszystkim trzymanie kształtu przez tłok. najlepiej by było pogadać z kimś kto się w coś takiego bawił kiedyś, ale myśle, że zrobienie takich tłoków domowym sposobem będzie bardzo trudne, i przede wszystkim kompletnie nieopłacalne
  
 
Jeśli chodzi o stopy duralu to ciężko pogodzić twardość z np niskim współczynnikiem rozszerzalności cieplnej. Ale z tego co też wiem tłoki jak i głowice to stopy siluminowe czyli Al-Si do tego nadeutektyczne czyli mają w sobie duże kryształki Si przez co są kruche ale odporne na zmianę objętości pod wpływem temp i ścieranie. Jednak gorzej się to odlewa i temu się robią nieciągłości w gotowym produkcie.
  
 
tłoki kute wykonuje się ze stopów 4032 bądz tez 2618 w zaleznosci od zastosowania i wymagan stawianych tłokowi. 4032 to aluminium z domieszka 11% silikonu dla zapewnienia wytrzymalosci scian tloka i zminimalizowania zmian ksztaltu. Zeby zminimalizowac skutki dodania silikonu (kruchosc) dodaje sie domieszki miedzi, jednak w niewielkiej ilosci. 4032 jest stosowane do silnikow seryjnych. do sportu stosuja 2618 dzieki lepszej wytrzymalosci na wysokie temperatury. 2618 praktycznie nie zawiera silikonu przez co jest bardziej podatny na zmiane ksztaltu, wymaga przez to wiekszych luzow w cylindrach.

jesli doda sie do tego to, ze odkuwka jest prasowana z sila kilku tysiecy ton, mozemy sie domyslic o ile lepsza i bardziej jednolita bedzie wewnetrzna struktura materialu niz w przypadku odlewu. Zdecydowanie zageszczona bedzie siec krystaliczna.

i jeszcze podstawowe dane tych stopow, bo w tabeli, ktora pavlus wkleil ich nie ma:

4032:
Aluminum Balance
Chromium 0.1 max
Copper 0.5 - 1.3
Iron 1 max
Magnesium 0.8 - 1.3
Nickel 0.5 - 1.3
Remainder Each 0.05 max
Remainder Total 0.15 max
Silicon 11 - 13.5
Zinc 0.25 max

2618:
Aluminum Balance
Copper 1.9 - 2.7
Iron 0.9 - 1.3
Magnesium 1.3 - 1.8
Nickel 0.9 - 1.2
Remainder Each 0.05 max
Remainder Total 0.15 max
Silicon 0.25 max
Titanium 0.04 - 0.1

wartosci w % zawartosci




[ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-26 15:19:10 ]
  
 
Cytat:
2008-12-26 15:10:28, 3zeR_MDS pisze:
tłoki kute wykonuje się ze stopów 4032 bądz tez 2618 w zaleznosci od zastosowania i wymagan stawianych tłokowi. 4032 to aluminium z domieszka 11% silikonu dla zapewnienia wytrzymalosci scian tloka i zminimalizowania zmian ksztaltu. Zeby zminimalizowac skutki dodania silikonu (kruchosc) dodaje sie domieszki miedzi, jednak w niewielkiej ilosci. 4032 jest stosowane do silnikow seryjnych. do sportu stosuja 2618 dzieki lepszej wytrzymalosci na wysokie temperatury. 2618 praktycznie nie zawiera silikonu przez co jest bardziej podatny na zmiane ksztaltu, wymaga przez to wiekszych luzow w cylindrach. jesli doda sie do tego to, ze odkuwka jest prasowana z sila kilku tysiecy ton, mozemy sie domyslic o ile lepsza i bardziej jednolita bedzie wewnetrzna struktura materialu niz w przypadku odlewu. Zdecydowanie zageszczona bedzie siec krystaliczna. i jeszcze podstawowe dane tych stopow, bo w tabeli, ktora pavlus wkleil ich nie ma: 4032: Aluminum Balance Chromium 0.1 max Copper 0.5 - 1.3 Iron 1 max Magnesium 0.8 - 1.3 Nickel 0.5 - 1.3 Remainder Each 0.05 max Remainder Total 0.15 max Silicon 11 - 13.5 Zinc 0.25 max 2618: Aluminum Balance Copper 1.9 - 2.7 Iron 0.9 - 1.3 Magnesium 1.3 - 1.8 Nickel 0.9 - 1.2 Remainder Each 0.05 max Remainder Total 0.15 max Silicon 0.25 max Titanium 0.04 - 0.1 wartosci w % zawartosci [ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-26 15:19:10 ]



3zer chyba zartujesz ze ktos dodaje silikonu do stopow aluminium chyba raczej chodzilo ci o krzem (ang. silicon) i stopy alu zwane siluminami
  
 
moj blad hehe...cos mi nie gralo z tym silikonem jednak angielski trzeba podszkolic z zakresu materialow i chemii. caly czas mialem w glowie ze Si to miedz i stad mi sie ten silikon wzial, bo przeciez nie mozna miedzią miedzi neutralizowac no w kazdym razie cala reszta pozostaje prawidlowa oprocz t ego silikonu nieszczesnego

a swoja droga to tez przez to ze zabralem sie za rozpracowywanie instalacji elektrycznej w ladzie do ktorej mam 3 schematy i na kazdym z nich kolory kabli sa innymi literkami badz skrotami okreslane i mi sie wszystko jebie razem do kupy :/


[ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2008-12-26 17:03:30 ]
  
 
Z tymi wiekszymi luzami to troche juz sie zmieniło.
Im lepszy (droższy)tłok tym luzy mniejsze.
Mugen potrafi dawać 0,03,
Jak kupowałem do alfy to fabryka zalecała 0,07.
Czasami seryjne składam luźniej...