SILNIK WANKLA

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
W październiku na europejski rynek trafi Mazda RX-8. Jedyne seryjne auto wyposażone w rotacyjny silnik Wankla.

Kierowcom, którzy lubią cisnąć gaz do dechy, najnowsza Mazda RX-8 sprawi niezwykłą przyjemność. Jest szybka i dynamiczna. Do 100 km/h może się rozpędzić w ciągu zaledwie 6,4 sekundy, a potem jechać z maksymalną prędkością 235 km/h. Wszystko to za sprawą silnika o unikatowej konstrukcji, którego nie mają samochody innych producentów. Wynaleziony prawie 50 lat temu dopiero teraz doczekał się masowej produkcji.

Silnik Wankla, bo to on napędza najnowszą Mazdę, różni się od tradycyjnego tym, że zamiast tłoków i cylindrów ma wirujący rotor w kształcie trójkąta. W zwykłym napędzie tłok porusza się w przód i w tył, zmieniając tym samym objętość komory spalania. Wykonuje cztery ruchy, zanim pobrana partia benzyny spali się, a gazy zostaną wyrzucone na zewnątrz.

W pracy silnika Wankla można także wyróżnić cztery fazy, ale odbywają się one podczas obrotu trójkątnej krzywki w komorze spalania. W przeciwieństwie do silnika tłokowego fazy zachodzą na siebie. Gdy w jednej części komory zapalana jest mieszanka paliwowa, w dwóch sąsiednich następuje wydech i sprężanie. Co to daje? Silnik pracuje bardzo równomiernie - o wiele bardziej niż w zwykłym napędzie, bo tam tłok spalania przyspiesza, gdy paliwo eksploduje, a zwalnia, gdy mieszanka jest sprężana.
Silnik z wirującą krzywką zamiast tłoków ma ponadto większą moc w porównaniu z tradycyjnym silnikiem tej samej wielkości.

Motor, w jaki wyposażono najnowszą Mazdę, został opatentowany już w 1960 roku przez niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla. Napędzane nim pierwsze samochody miały jednak dwie paskudne wady: zużywały mnóstwo paliwa i zatruwały środowisko. To sprawiło, że rynek zawojowały auta z silnikami tłokowymi. Ale inżynierowie Mazdy nie poddali się i po 40 latach udoskonalili pierwotną konstrukcję.

(Newsweek)
  
 
A jaka pojemnosc silnika ?
  
 
Juz wiem - 1,3
  
 
Cytat:
2003-08-18 15:13:39, Deeno pisze:
A jaka pojemnosc silnika ?



POJEMNOŚĆ SILNIKA - 2×654 cm3
MOC - 240 KM przy 8200 obr/min
MAKS. MOMENT OBR. - 211 Nm przy 5500 obr/min
WYMIARY - 4435×1770×1340 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA - 240 km/h
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h - 6,0 s
ZUŻYCIE PALIWA - 11,3-11,6 l/100km

Silnik wyje jak wiertarka, ale cóż, ta konstrukcja tak ma.
  
 
Mała nieścisłość.
Silniki wankla były już produkowane seryjnie i to przez Mazde. Był też o ile o tej godzinie w robocie jeszcze trybię NSU Prinz z takim silnikiem.

Pozdro
  
 
Wyje nie wyje ale jaka wydajnosc
  
 
Osobiscie slyszalem jak pracuje silniczek w starszej mazdzie,efekt niezly.
  
 
Mazda RX-3 i Rx-7 ma silnik wankla. sa to 1.3 twin turbo.a moc taka jak w rx-8.Tylko ze tamte szybsze bo mniejsze.
  
 
Cytat:
2003-08-18 15:37:55, Lapa pisze:
Mała nieścisłość.
Silniki wankla były już produkowane seryjnie i to przez Mazde. Był też o ile o tej godzinie w robocie jeszcze trybię NSU Prinz z takim silnikiem.



Zgadzam się Lapa, z silnikami Wankla nawiązywało romans wielu producentów (np. NSU, Citroen) ale jedynie Mazda produkuje je do dzisiaj, do tego w kolejnej wersji seryjnego auta.

Co do wydajności to silnik Wankla ma chyba najwyższą jeśli chodzi o silniki spalinowe, bo w normalnych czterosuwach większość idzie na ciepło, a tylko ok. 30% przekazywane jest na koła.
  
 
Widzę, że temat zainteresował kilku fanatyków motoryzacji. Tak dla przypomnienia tutaj podaję link do bardzo dobrego opisu modelu Mazdy RX-8.

Oprócz tego podaję troszkę informacji o samym silniku i jego historii:

Silniki Wankla nie są takie znowu stare, patent Felixa Wankla pochodzi z roku 1960! Silnik jest bezzaworowy z obrotowym, trochoidalnym tłokiem umieszczonym mimośrodowo w płaskim cylindrze o przekroju owalnym. Obieg roboczy odpowiada silnikowi czterosuwowemu, przy czym zassana porcja mieszanki wędruje dookoła cylindra, podlegając kolejno (w odpowiednich miejscach obwodu cylindra) sprężeniu, zapłonowi i rozprężeniu.

Zazębiony wewnątrz tłoka krótki wał odbioru mocy wykonuje 1,5 obrotu na każdy obrót tłoka, stąd na każdy obrót wału przypadają pełne 2 cykle pracy. Produkowany seryjnie jako napęd samochodów od 1963 (początkowo NSU wspólnie z amerykańską firmą Curtiss-Wright, Daimler-Benz, Fichtel, General Motors, i Toyo-Kogyo dla Mazdy) i motocykli od 1974 (DKW, Suzuki, Fischtek-Sachs - motocykl Herkules, a obecnie brytyjski Norton). Ponadto firma Daimler-Benz zastosował silnik Wankla do napędu doświadczalnego samochodu sportowego.


ZALETY SILNIKA WANKLA:

Jest to jedyny silnik czterosuwowy (właściwiej czterotaktowy) o rozrządzie bezzaworowym. Konstrukcja silnika zapewnia możliwość pełnego wyrównoważenia dynamicznego za pomocą przeciwciężarów związanych z wałem mimośrodowym, ponieważ środek masy tłoka pokrywa się z osią mimośrodu. Silniki Wankla mają możliwość uzyskania dużej mocy jednoskowej. Prostota budowy tych silników (mała liczba elementów) stanowi gwarancję ich niezawodności oraz trwałości. Istniej możliwość unifikacji części silników Wankla o różnej liczbie cylindrów. Benzynowy silnik Wankla można zasilać paliwem o niższej licznie oktanowej niż w przypadku silnika klasycznego o tym samym stopniu sprężania.


WADY SILNIKA WANKLA:

W silniku Wankla ze względu na tylko jedno uszczelnienie na wierzchołku tłoka istnieje trudność separacji gazowej komór roboczych a różnice ciśnień działające na pojedyncze uszczelnienie są duże.

Zmienny kąt współpracy zaokrąglonej (w przekroju poprzecznym) listwy uszczelniającej daje w efekcie bardzo małą powierzchnię styku pomiędzy listwą i gładzią cylindra. Dodatkowym niekorzystnym efektem współpracy przy zmiennym kącie jest powstawanie zmiennej co do wartości i kierunku składowej siły tarcia - w efekcie listwa uszczelniająca jest dociskana do cylindra ze zmienną siłą co powoduje nierównomierne zużycie gładzi cylindra.

Bardzo niekorzystną cechą silnika Wankla jest trudność separacji gazowej komór roboczych przy przechodzeniu pojedynczego uszczelnienia wierzchołka tłoka przez otwór świecy zapłonowej.
Podczas gdy w jednej komorze zapoczątkowany jest proces sprężania w sąsiedniej panuje bardzo wysokie ciśnienie i temperatura po zapłonie, listwa uszczelniająca przechodząc nad otworem świecy zapłonowej powoduje połączenie obu komór na ułamek sekundy.

Komora spalania silnika Wankla jest bardzo płaska i ma niekorzystny stosunek objętości do powierzchni. Dlatego podczas procesu spalania duża ilość ciepła gazów spalinowych przenika już w początkowej fazie do tłoka i cylindra a obniżenie temperatury gazów powoduje spadek ich ciśnienia, zmniejszenie sił nacisku na tłok i w efekcie mniejszy moment obrotowy silnika. Dlatego sprawność cieplna silnika Wankla jest niższa niż sprawność cieplna silników tłokowych suwowych.
_____________

Najnowsza konstrukcja Mazdy wykorzystywana w RX-8 jest ulepszoną werjsą modelu znanego z RX-7. Poprawiono m.in. nowe uszczelki, przez co silnik zużywa mniej oleju i jest mniej uciążliwy dla środowiska.




[ wiadomość edytowana przez: jackal dnia 2003-08-18 16:28:10 ]
  
 
Cytat:
2003-08-18 15:33:21, jackal pisze:
Cytat:
2003-08-18 15:13:39, Deeno pisze:
A jaka pojemnosc silnika ?



POJEMNOŚĆ SILNIKA - 2×654 cm3
MOC - 240 KM przy 8200 obr/min
MAKS. MOMENT OBR. - 211 Nm przy 5500 obr/min
WYMIARY - 4435×1770×1340 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA - 240 km/h
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h - 6,0 s
ZUŻYCIE PALIWA - 11,3-11,6 l/100km

Silnik wyje jak wiertarka, ale cóż, ta konstrukcja tak ma.


i to jest w tym silniku piękne
  
 
Ale to caly czas Mazda ... i to jest w tym piekne

jak mi wystarczy uporu to sie moze dorobie kiedys takie ladnej RX-7 ... o i le pamietacie to w obydwu czesciach szybkich i wscieklych byla taka sympatyczna czerowna ...

apropos danych ... to z moich zrodel wynika, ze najmocniejsza wersja rx-7 miala 280 km z pojemnosci 1.3 litra ( 2 x 654 ccm )


A tak na marginesie to ciekaw jestem jak wyglada serwis takich silnikow w polsce ??
  
 
Cytat:
2003-08-18 16:40:19, Jaro pisze:
A tak na marginesie to ciekaw jestem jak wyglada serwis takich silnikow w polsce ??


serwis... hmmm... trzeba samemu sie nauczyc żaden mechnik niechce sie do tego dotknąć
  
 
I to jest właśnie powód dlaczego te silniki nie zawojowały dotąd świata, mimo że wykorzystywano je w łodziach motorowych, szlifierkach i innym sprzęcie mechanicznym wykorzystywanym w przemyśle.
  
 
Jaro:: "apropos danych ... to z moich zrodel wynika, ze najmocniejsza wersja rx-7 miala 280 km z pojemnosci 1.3 litra ( 2 x 654 ccm )"
plus oczywiscie dwie turbo sprezarki
  
 
Warto przypomnieć, że silnik rotacyjny jest polskim wynalazkiem opatentowanym jeszcze przed II wojną światową przez inż. Rózyckiego. Jednak dopiero po wygaśnięciu praw patentowych i udoskonaleniu go przez Feliksa Wankla zyskał większy rozgłos...
  
 
Foka, to nie wazne ze dwie Turbosprezarki, ale jaka pojemnosc i jest to caly czas seryjny silnik, sprawnosc ma zeby nie mowic brzydko calkiem zadowalajaca ... takie moce to sa w dobrze nadlubanych silnikach, ale caly czas sprawnosc maja mniejsza ...

No nic, chcialbym sie kiedys przejechac taka rx-7 ...
  
 
Ja też szczególnie że praca tego silnika pozwala na naprawdę wysokie obroty
  
 
Polacy są dobrymi inżynierami, tylko nie mają funduszy i sponsorów.

Poczytajcie tutaj o silniku Woźniaka. Ten polski inżynier niedawno opracował rewelacyjny silnik rotacyjny, pozbawiony praktycznie wad silników Wankla (porównanie z innymi silnikami).
Rewelacja na skalę światową!!!!! Tylko brak sponsorów .
  
 
no musze powiedziec, ze calkiem ciekawy wynalazek ... i jaka to mialoby sprawnosc ... ciekawe tylko jak byloby ze spalaniem ??


Polak potrafi ... caly czas uwazalem, ze jestesmy najlepsi ...