Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
kirpek e34 524td, ed7, 125p kcynia | 2009-07-03 23:53:44 co do grzania- sprawdź wisco. było kilka tematów na ten temat.
|
Jacek_E38_745 BMW E38 745 / E34 52 ... Pruszkow | 2009-10-15 12:20:41 Witam,
1) W czasie odpalania silnika komputer usiluje odczytac polozenie tlokow na podstawie impulsow z czujnika polozenia walu korbowego. Czujnik przykrecony jest na zewnatrz silnika tuz nad kolem z nacietymi zabkami, kolo jest przykrecone na wale korbowym tuz przy bloku silnika z przodu silnika. Czujnik ten przykrecony jest 1 sruba, torxem 6. Wyjmujemy go i czyscimy z blota i smarow. Zakladamy i to przewaznie pomaga. Jest to czujnik Helenowy - w jego wnetrzu jest nawinieta cewka z rdzeniem zrobionym z namagnesowanej stali (szkoda, ze nie z magnesu trwalego - wtedy bylby wieczny i nie psulby sie). Kolo z nacieciami obraca sie tuz przy nim. Metalowy zab kola mijajac czujnik przechodzi przez pole elektromagnetyczne i to powoduje indukowanie napiecia / impulsu elektrycznego. Ten wlasnie impuls jest sygnalem odczytywanym przez komputer i w przypadku jego braku komputer nie wloncza / podaje napiecia na cewki zaplonowe oraz wtryskiwacze i silnik nie zapali - nie ma szans. Te czujniki Helenowe zuzywaja sie poprzez rozmagnesowanie sie z uplywem czasu tego namagnesowanego rdzenia stalowego - nie ma na to rady. Ostatecznie pole jest na tyle slabe, ze indukowane napiecie jest za niskie i komputer go nie rejestruje. Jest pewne napiecie progowe ponizej ktorego komputer interpretuje sygnal jako za slaby - uszkodzony czujnik - nie wiem gdzie sa tloki - nie odpalam silnika. Jedyna nadzieja pozostaje w 2 czujniku, ktory znajdujacy sie pod deklem zaworowym tuz przy jednym z kol rozrzadu. Gdy czujnik zewnetrzny nie dziala, komputer pracuje na tym 2 czujniku. Gdy oba sie "skoncza" - silnik nie odpali. To ze silnik czasami odpala oznacza, ze jeden czujnik juz padl a 2 jest na wykonczeniu. Czujniki potrzebne do odpalenia silnika to wlasnie czujniki polozenia walu / walka rozrzadu oraz przeplywomierz. Czujniki zapewniajace prawidlowa prace to termometr powietrza, sonda Lambda, czujnik spalania stukowego wkrecony tuz obok termometru plynu chlodzacego w silniku - oba widac na wysokosci 1 cylindra z przodu silnika tuz pod mocowanie kolektora dolotowego. Czyszczenie czujnika polozenia walu zmniejsza jedynie zaklucenia pola magnetycznego przy czujniku. Sprawdzanie mozna zaczac od niego - najlatwiej. 2) Te objawy wskazuja na popekane gumowe fajki na swiecach zaplonowych (przebicie iskry na blok silnika) oraz brudne (z nagarem) swiece zaplonowe. Fajki do sprawdzenia czy nie sa pekniete od wewnatrz - jesli tak to do wymiany. Fajki zdejmujemy z cewki zaplonowej, na szczescie sprzedawane sa oddzielnie. Swiece do przeczyszczenia. Jesli to nie pomoze to sonda Lambda jest padnieta. Sondy te projektowane sa na 50.000 km - sonda nie ogrzewana, oraz 150.000 - sonda ogrzewana. Nie wiem ile kilometrow maja sondy w tym samochodzie. 3) Przegrzewanie sie swiadczy o zapowietrzeniu ukladu....ale czy temperatura spada gdy ustawisz ogrzewanie wnetrza na maxa ? Jesli tak to masz jedynie zapowietrzenie zilnika. Jesli nie to trzeba rowniez sprawdzic termostat. Pozdrawiam, Jacek |