MotoNews.pl
7 Polonez 1.6GLI Bosch Monomotronic - pytanie o czujniki (236624/27)
  

Polonez 1.6GLI Bosch Monomotronic - pytanie o czujniki

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam,

Musze zdiagnozowac usterke w tym silniku (problem z wolnymi obrotami). Mam juz schemat. Zaczne oczywiscie od sprawdzenia poszczegolnych czujnikow. I w zwiazku z tym mam prosbe o pomoc. Na schemacie nie podano charakterystyki tych elementow, a potrzebne mi sa bardziej szczegolowe dane.

Czujniki temperatury powietrza i silnika, to zapewne zwykle termistory NTC. Czy ktos mi moze podac jaki powinien byc ich opor w ustalonej temperaturze (np. 20C).

Druga rzecz to potencjometr przepustnicy. Na schemacie jest oznaczony jako podwojny. Troche mnie dziwi po co dwie sekcje maja pracowac rownolegle? Chyba, ze ich charakterystyki sa diametralnie rozne albo jeden z nich jest sprzezony z osia przepustnicy a drugi jest potencjometrem montazowym. Prosze o bardziej szczegolowe informacje jesli ktos wie.

Jeszcze jedno: sonda lambda to typowa waskopasmowa 1-voltowa?

Z gory dziekuje za pomoc.
  
 
Opór czujnika temperatury i czujnika powietrza (ta sama charakterystyka):
0 stopni - 5896 omów
10 stopni - 3792 omy
20 stopni - 2500 omów
50 stopni - 833,9
70 stopni - 435,7
90 stopni - 243,2
100 stopni - 186,6
110 stopni - 144,2
130 stopni - 89,3

Wartość zastępcza dla czujnika temperatury płynu - 80 stopni
Wartość zastępcza dla czujnika temperatury powietrza - 40 stopni.

Jakbyś chciał kupować czujnik temperatury silnika to nie daj się wciągnąć we włoskie badziewie. Zaniżają odczyt o 20 stopni Celsjusza. Tylko Bosch.

Czujnik położenia przepustnicy. Dwie ścieżki masz po to, żeby sterownik mógł z dokładnością do 2stopni i 25' rozpoznać położenie przepustnicy w zakresie jej otwarcia od 0 do 24 stopni. Druga ścieżka pozwala na pomiar kątów otwarcia przepustnicy w zakresie od 18 do 90 stopni z dokładnością do 13 stopni. W zakresie między 18 a 24 stopnie jej otwarcia obie ścieżki są synchroniczne.

  
 
Re: MichalSW

Dzieki! To sie nazywa fachowa odpowiedz.
  
 
Witam,
mam pytanie o prawidłowe parametry czujników w silniku 1,6 GLI Bosch:
- rezystancja czujnika położenia wału (w moim silniku jest ok. 940
omów)
- rezystancja zwartego styku wolnych obrotów (jest ok 200 omów)
wartości zmierzone na stykach złącza sterownika silnika w
temp.22 stopni.

Czy brak czystego zwarcia styku wolnych obrotów może mieć wpływ na nieprawidłową pracę silnika na benzynie?
Samochód PN Caro Plus 1,6 GLI Bosch z instalacją gazową, sterownik Bedini.

Przy uruchamianiu zimnego silnika na benzynie odpala prawidłowo, trzyma stabilnie wolne obroty.
Po rozpoczęciu jazdy i próbie przyspieszania silnik dławi się i nie ma mocy, obroty nie zwiększają się przy wciskaniu pedału gazu.
Po nagrzaniu silnika objawy nieco ustępują, da się jechać na benzynie - choć niezbyt dynamicznie.
Reset sterownika benzynowego i nagrzewanie silnika na wolnych obrotach nie usuwa usterki.
Zmierzyłem oporność czujników temperatury silnika i powietrza w przepustnicy - wartości są prawidłowe (ok. 2300 omów, 22 stopni i ok. 250 omów po nagrzaniu silnika).
Po zdjęciu przewodu doprowadzającego benzynę do zespołu wtrysku i włączeniu zapłonu (bez uruchamiania silnika) pompa podaje ok 100 ml paliwa).

W samochodzie została wymieniona sonda lambda, są nowe świece,
które po wykręceniu nie wykazują żadnych nieprawidłowości; nowe przewody zapłonowe. Nie zapala się lampka sygnalizująca awarię silnika.

Po przełączeniu na gaz - silnik pracuje prawidłowo.


Pozdrawiam,
rainbow2004.

  
 
1. Czy w Boschu jest czujnik prędkości pojazdu?

2. Może pompa paliwa ma zbyt małą wydajność (filtr ?) ?
  
 
Cytat:
2009-09-12 22:43:03, rainbow2004 pisze:
Witam, mam pytanie o prawidłowe parametry czujników w silniku 1,6 GLI Bosch: - rezystancja czujnika położenia wału (w moim silniku jest ok. 940 omów) - rezystancja zwartego styku wolnych obrotów (jest ok 200 omów) wartości zmierzone na stykach złącza sterownika silnika w temp.22 stopni. Czy brak czystego zwarcia styku wolnych obrotów może mieć wpływ na nieprawidłową pracę silnika na benzynie? Samochód PN Caro Plus 1,6 GLI Bosch z instalacją gazową, sterownik Bedini. Przy uruchamianiu zimnego silnika na benzynie odpala prawidłowo, trzyma stabilnie wolne obroty. Po rozpoczęciu jazdy i próbie przyspieszania silnik dławi się i nie ma mocy, obroty nie zwiększają się przy wciskaniu pedału gazu. Po nagrzaniu silnika objawy nieco ustępują, da się jechać na benzynie - choć niezbyt dynamicznie. Reset sterownika benzynowego i nagrzewanie silnika na wolnych obrotach nie usuwa usterki. Zmierzyłem oporność czujników temperatury silnika i powietrza w przepustnicy - wartości są prawidłowe (ok. 2300 omów, 22 stopni i ok. 250 omów po nagrzaniu silnika). Po zdjęciu przewodu doprowadzającego benzynę do zespołu wtrysku i włączeniu zapłonu (bez uruchamiania silnika) pompa podaje ok 100 ml paliwa). W samochodzie została wymieniona sonda lambda, są nowe świece, które po wykręceniu nie wykazują żadnych nieprawidłowości; nowe przewody zapłonowe. Nie zapala się lampka sygnalizująca awarię silnika. Po przełączeniu na gaz - silnik pracuje prawidłowo. Pozdrawiam, rainbow2004.



Wg książki rezystancja czujnika położenia wału przy 20 stopniach to 860 omów.
Przyjrzyj się pompie paliwa, na zimnym może już nie dawać rady tłoczyć odpowiedniej ilości paliwa. Najlepiej zmierz ciśnienie jakie daje pompa.

Cytat:
2009-09-13 01:47:04, leon pisze:
1. Czy w Boschu jest czujnik prędkości pojazdu? 2. Może pompa paliwa ma zbyt małą wydajność (filtr ?) ?



W Boschu nie ma czujnika prędkości pojazdu.

[ wiadomość edytowana przez: MichalSW dnia 2009-09-13 10:22:26 ]
  
 
Usterka została usunięta.
Ciśnienie paliwa było zbyt wysokie, ponad 2 bary i powodowało nieprawidłową pracę na benzynie.
Jakiś pomysłowy Dobromir zatkał drewnianym kołkiem wężyk powrotu paliwa do zbiornika przy zespole wtrysku

Czemu to miało służyć - nie wiem. To jakaś radosna twórczość poprzedniego właściciela samochodu.
Po przywróceniu oryginalnego stanu instalacji - auto normalnie jeździ
na benzynie. Pompa i filtr paliwa są sprawne.

Pozdrawiam,
rainbow2004.