Rejestracja SAM-a / Szayowozu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Rejestrował ktoś z was pojazd ,,SAM'' . Szukam informacji na temat całego procesu rejestracji , warunków dopuszczenia do ruchu itp . Zarejestrowany na być szayowóz na homologowanej ramie na podzespołach Fiat 126 .
  
 
Jeśli dobrze pamiętam to w tym wątku jest wszystko opisane z różnymi dodatkowymi linkami:
http://forum.tuning.info.pl/viewtopic.php?t=65412&highlight=rejestr%2A

Mógłbyś pokazać tą "homologację" na ramę?
  
 
Badanie pojazdu typu SAM

Pojazdy określane jako SAM to pojazdy zbudowane przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, do której z innych pojazdów zaadaptowano układ napędowy, kierowniczy, hamulcowy itp. Aby dokonać rejestracji takiego pojazdu, należy udać się na badania techniczne, by stwierdzić, czy pojazd nie stanowi zagrożenia i czy może zostać dopuszczony do ruchu.

Badania techniczne pojazdów SAM można przeprowadzić w stacjach okręgowych oraz niektórych stacjach podstawowych posiadających odpowiednie upoważnienie. Jednostkami uprawnionymi do badania stanu technicznego pojazdów SAM są także:

* Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie,
* Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie,
* Ośrodek Badawczo-Rozwojowy BOSMAL w Bielsku-Białej,
* Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych w Kobyłce k. Warszawy — wyłącznie dla samochodów ciężarowych, specjalnych i przyczep,
* Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie, oddział w Kłudzienku — wyłącznie dla ciągników rolniczych i przyczep przeznaczonych do łączenia z nimi,
* Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.


Do badania należy się zgłosić z wnioskiem i opisem technicznym pojazdu.

Badanie pojazdu typu SAM polega na sprawdzeniu:

* prawidłowości konstrukcji i poprawności montażu,
* czy pojazd odpowiada warunkom technicznym,
* czy przedmioty wyposażenia i części badanego pojazdu są oznaczone znakami homologacji lub znakiem bezpieczeństwa oraz
* czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki SAM z warunkami technicznymi.

Po przeprowadzonej kontroli stacja (lub inna upoważniona jednostka) wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu SAM z warunkami technicznymi oraz dokument identyfikacyjny. Na podstawie tych dokumentów można dokonać rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub urzędu miasta (w mieście na prawach powiatu).

Rejestracja pojazdu SAM

Procedurę rejestracji pojazdu marki SAM wszczyna się na wniosek właściciela pojazdu lub osoby przez niego upoważnionej. W przypadku pojazdu zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej organ rejestrujący wydaje skierowanie na nadanie i nabicie numeru identyfikacyjnego.

1. Wymagane dokumenty

Do rejestracji pojazdu SAM należy przedłożyć:

* wniosek o rejestrację pojazdu wypełniony przez właściciela (formularz wniosku można pobrać tutaj , ze strony internetowej lub w siedzibie urzędu),
* zaświadczenie z badania technicznego oraz dokument identyfikacyjny pojazdu SAM,
* dowód własności silnika,
* dowód rejestracyjny pojazdu, jeżeli silnik pochodzi z pojazdu zarejestrowanego na terytorium Polski, lub zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce rejestracji pojazdu, z którego pochodzi silnik, potwierdzające dane silnika, jeżeli silnik pochodzi z pojazdu wyrejestrowanego lub z pojazdu, w którym dokonano wymiany silnika,
* decyzję o skierowaniu na nadanie i nabicie numeru identyfikacyjnego na nadwoziu lub podwoziu (ramie) oraz zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów o nadaniu i nabiciu numeru,
* oświadczenie, że wnioskodawca jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania pojazdu,
* dowód tożsamości właściciela (dowód osobisty, a w przypadku osób prawnych wypis z rejestru sądowego lub handlowego i numer REGON),
* pisemne pełnomocnictwo i dowód tożsamości osoby upoważnionej w przypadku działania przez pełnomocnika,
* dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC,
* poświadczenie uiszczenia obowiązujących opłat.


2. Opłaty

Opłata za tablice rejestracyjne:

* samochodowe — 80 zł,
* motocyklowe — 40 zł,
* motorowerowe — 30 zł,
* indywidualne — 1000 zł.


Opłata za wydanie:

* pozwolenia czasowego — 12 zł,
* dowodu rejestracyjnego — 48 zł,
* kompletu znaków legalizacyjnych — 11 zł,
* nalepki kontrolnej na szybę — 16,50 zł,
* pierwszej karty pojazdu — 75 zł.


Opłata ewidencyjna za wydanie:

* pozwolenia czasowego — 1 zł,
* dowodu rejestracyjnego — 1 zł,
* nalepki kontrolnej — 1 zł,
* zalegalizowanych tablic rejestracyjnych — 1 zł
* karty pojazdu dla pojazdu samochodowego — 1 zł.


Opłata skarbowa:

* pełnomocnictwo — 17 zł,
* opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnikiem są: wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa.

Podstawa prawna

1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późn. zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. nr 133, poz. 1123, z późn. zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu (Dz.U. nr 192, poz. 1878, z późn. zm.),
4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdu (Dz.U. nr 230, poz. 2302),
5) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 października 2004 r. w sprawie badań zgodności pojazdów zabytkowych i pojazdów marki SAM z warunkami technicznymi (Dz.U. nr 238, poz. 2395),
6) Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202, z późn. zm.),
7) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635).

Poczytaj ustawy i rozporządzenia i okażę się że "homologacja" jest niepotrzebna. Z reszta zastanawiam się na czym polega homologowanie ramy.
  
 
Nie do konca aktualne informacje.