MotoNews.pl
  

Poszukuje info na temat układu smarowania 131 ABARTH RALLY

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
witam serdecznie, potrzebowałbym dokładniejszych informacji na temat silnika ze 131 abarth rally, bo jak słyszałem była tam elektryczna pompa oleju, miska była zmniejszona do minimum by była mniej poddatna na kamienie, a cały zespół filtrujący wraz z elektryczna pompą oleju znajdował się w bagażniku, byłym wdzieczny za wszelkie informacje, głównie jaka tam była zastosowana pompa,itp
  
 
witam
troche jesteś w błędzie
w 131 Abarth (wyczynowe wersje) była sucha miska
pompa oleju mechaniczna 2-sekcyjna zbiornik zew oleju chłodnica oleju i filtr na przystawce sama miska była tylko dolna osłoną skąd olej był od razu zabierany do zbiornika na zew silnika
Mam gdzies schemat smarowania takiego motoru ale muszę to odnależć
pozdr
  
 
dwu-sekcyjna ,a nie trzy-sekcyjna?
  
 
Cytat:
2010-12-20 16:49:02, kania_ pisze:
dwu-sekcyjna ,a nie trzy-sekcyjna?



możliwe że masz rację
dwie sekcje zabierały olej z silnika i jedna pchała go w magistarale
  
 
kurcze, ja wyczytałem na jakimś forum ze była elektryczna pompa oleju, moze mieli na myśli ze mechaniczna pompa, pracująca za pomocą silnika elektrycznego, nie wime sam dokąłdnie, byłbym wdzięczny za wszelkie zdjecia i informacje, w jaki sposób można by zrobić podobny układ smarowania
  
 
Przepis jest prosty:
Mechaniczna pompa olejowa trzy-sekcyjna napędzana paskiem zębatym z walu korbowego. Dwie sekcje podpięte pod spreparowana miskę, tłoczą przez filtr i chłodnicę, olej do pionowego zbiornika z odpowietrznikiem. Pozostała jedna sekcja (z zaworem) tłoczy olej z zbiornika w układ olejenia silnika.

p.s.
Układ można rozbudować o akumulator ciśnienia oleju.
Polecam zapytać wielkiego Googla o "dry sump"
  
 
Polecam książkę MODIFYING + TUNING FIAT TWIN CAM ENGINES.
Były 3 sekcje,pompa napedzana paskiem.Nie elektryczna.
  
 
Ale nie warto się zastanowić i naprawić seryjny układ smarowania, który jeżeli jest sprawny jest wystarczający? Domyślam się, że chodzi o silnik 2,0 16vt z Fiata Coupe?
  
 
Teraz już zaczyna być krucho z pompami do 2.0 16VT
  
 
tak dokładnie chodzi o ten motor, lecz jak każdy kto robił go wie, ze tam od zawsze występowały problemy z ciśnieniem oleju, i to głównie przez jego brak padały te silniki, więc muszę wymyślić coś, bo muszę złożyć 2 silniki i to musi jeździć, a nie tylko udawać
  
 
Gdzie to ma jeździc ??
W Le Mans??
Dobrze zrobiony silnik nie ma zadnych problemów z ciśnieniem.
A za 100pln nie da sie zrobic suchej miski.
  
 
moim zdaniem sucha miska ma sens nawet w silnikach mniej wydłubanych
problem jest tylko taki że markowy zestaw do takiej miski jest drogi
a rozwiązania typu to wezmę z cromy 16V a tamto z poloneza 1,6GSi lub żuka to szkoda prądu na takie zabawy

P.S Sam kiedyś byłem namiawiany przez E.Kindermana do zakupu jego "instalacji" do suchej michy ale jak zobaczyłem jak jest to zrobione to mi przeszło
  
 
po krótce przedstawię sytuacje jeżeli ktoś ma w ogóle ochote pomóc,
wał nominał, oddany do polerowania
panewki główne i korbowe glyco
korby nominał
pompa oleju z td ciśnienie na rozgrzanym 1-1,5 bara na pompie seryjnej 0.4-0.7 bara przy temp oleju 90', na zimnym pompa z td ma niecałe 7 bar, seryjna zaś 4,5- 5
głowica zrobiona , nowe zawory, frezowane gniazda, nowe uszczelniacze, szklanki, zrobione luzy zaworowe, wałki od wolnossaka
czujnik ciśnienia oleju zamontowany na końcu magistrali olejowej, na kanale dysz natrysków i kanałów smarowania czopów głównych wału,
turbina po regeneracji,
wałki balansowe wywalone, kanały olejowe wałków zaślepione na 10000%
pojawiają się tylko 2 pytania, czy te pompy oleju po prostu utrzymują tak niskie ciśnienie, bo sprawdzałem w 3 coupe-tach gdzie jest ten sam silnik i ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku potrafi spadać do 0 na wskaźniku a mimo to silniki chodza i nie słychać panewek, ale kontrolka ciśnienia oleju się nie żarzy, u mnie nigdy ni spadło do zera, a zegar elektroniczny sprawdzany z manualnym i pokrywają się wskazania,
myślę dość poważnie nad pompą firmy mocal, bo wydaje mi się że tu problem jest nie tyle z ciśnieniem tych seryjnych pomp, lecz z ich wydajnością, mocal ma wydajność litr/6 sekund, nie sądze żeby seryjna miała tę samą na wolnych, lecz za to na wyższych obrotach obawiam się czy to wystarczy bo ciśnienie utrzymywane przez pompe to 3,5 bara według tego co w jej charakterystyce napisali, bo nie ukrywam ze cena pomp AVIAID jest na obecny moment za duża,


[ wiadomość edytowana przez: bimber1 dnia 2010-12-22 17:40:39 ]
  
 
to ja Ci coś napisze przerabiałem a raczej przerabiam temat tego silnika mam 2 takie motory i jesli jest wsio dobrze zrobione to nie ma huja we wsi ze straci ciśnienie co najwyżej jak na gazie latasz to możesz go zakręcić za wysoko i wtedy zgubisz film olejowy i poleca panewki.
osobiście wolał bym dłubać 2.0 8v turbo bo jest po prostu tańsze. A remont za 3tysie to w zasadzie kosmetyka bo mi 3600 wyszło za zrobienie wolnossącej 16stki oczywiście na starych tłokach wałkach etc.



[ wiadomość edytowana przez: bimber1 dnia 2010-12-22 17:42:51 ]
  
 
Ale moment, jeżeli dobrze zrozumiałem to zagrzany silnik na biegu jałowym ma 1-1.5 bara ciśnienia, więc na wyższych obrotach powinien mieć ze 3 albo i więcej. To IMHO jest całkiem dobre ciśnienie jak na fiata, po co tu kombinować z przerabianiem układu smarowania?


[ wiadomość edytowana przez: bimber1 dnia 2010-12-22 17:40:17 ]
  
 

no owszem po dodaniu gazu ciśnienie oleju rośnie do 5 barów,obawiam się o to, gdyż w ostatnim czasie miałem sposobność rozbierać silniki, które były 2 miesiące wcześniej składane i obaj właściciele twierdza ze po odebraniu auta od mechanika ciśnienie oleju było 1-1,5 bara, na wolnych i nie spadało, po czym w ciągu kilku dni, na rozgrzanym silniku zaczynała pomrugiwać kontrolka ciśnienia oleju, przyjechali, rozebrałem i okazało się że w obu silnikach "zjadło wały " w sensie panewki nie ruszone a wały wytarte, a nie chciałbym aby w moim silniku stało się to co w tamtych, bo właściciele ciągle walczą z tamtymi którzy to składali


[ wiadomość edytowana przez: bimber1 dnia 2010-12-22 17:39:57 ]
  
 
posprzatałem troche, prosze o wypowiedzi dotyczace tylko tematu. Pozdrawiam
  
 
Oddaj motor komuś kto zna się na robieniu fiatowskich 16tek.

Ja w 2.0 16VT bez T (nie mam jeszcze w Tipo sekwencji)
na przytartych panewkach mam 2bary bieg jałowy, 4 bary średnie
przy normalnej temp silnika (a mam balansery)

p.s.
Sprawa jest prosta.
O CZYMŚ, ZAPOMNIAŁEŚ / POMINĄŁEŚ / ZBAGATELIZOWAŁEŚ.

Co to dry sump to ja nie wiem co jeszcze trzeba tu napisać, żeby było bardziej rzeczowo. To tak prosty system że nie wiem co więcej, mam dobierać wydajności poszczególnych sekcji pompy.

cb_marcin co do:
"szkoda, że co poniektórzy nie znając w' ogóle tematu tego silnika, i jego głównych wad i problemów, udzielają się w ogóle na ten temat, nie wiecie jak remont został zrobiony to jakim prawem wypowiadaci się na temat jego przebiegu ? jeżeli remont kosztował mnie ok 3 tyś pln, to nie było mowy o półśrodkach, i innym sraniu, więc po krótce przedstawię sytuacje jeżeli ktoś ma w ogóle ochote pomóc,
wał nominał, oddany do polerowania [jaki końcowy wymiar]
panewki główne i korbowe glyco
korby nominał [co znaczy nominał]
pompa oleju z td ciśnienie na rozgrzanym 1-1,5 bara na pompie seryjnej 0.4-0.7 bara przy temp oleju 90', na zimnym pompa z td ma niecałe 7 bar, seryjna zaś 4,5- 5
głowica zrobiona , nowe zawory, frezowane gniazda, nowe uszczelniacze, szklanki, zrobione luzy zaworowe, wałki od wolnossaka [co z łożyskami wałków i dokręcanymi arteriami olejowymi]
czujnik ciśnienia oleju zamontowany na końcu magistrali olejowej, na kanale dysz natrysków i kanałów smarowania czopów głównych wału, [to nie jest koniec magistrali olejowej, natryski sprawdzone?]
turbina po regeneracji,
wałki balansowe wywalone, kanały olejowe wałków zaślepione na 10000% [w jaki sposób, opisz]
pojawiają się tylko 2 pytania, czy te pompy oleju po prostu utrzymują tak niskie ciśnienie, bo sprawdzałem w 3 coupe-tach gdzie jest ten sam silnik i ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku potrafi spadać do 0 na wskaźniku a mimo to silniki chodza i nie słychać panewek, ale kontrolka ciśnienia oleju się nie żarzy, u mnie nigdy ni spadło do zera, a zegar elektroniczny sprawdzany z manualnym i pokrywają się wskazania, [zegar chyba mechaniczny nie manualny, mam cztery silniki dohca do remontu czy wszystkie wyprodukowane silniki DOHC Fiata są do remontu?]
myślę dość poważnie nad pompą firmy mocal, bo wydaje mi się że tu problem jest nie tyle z ciśnieniem tych seryjnych pomp, lecz z ich wydajnością, mocal ma wydajność litr/6 sekund, nie sądze żeby seryjna miała tę samą na wolnych, lecz za to na wyższych obrotach obawiam się czy to wystarczy bo ciśnienie utrzymywane przez pompe to 3,5 bara według tego co w jej charakterystyce napisali, bo nie ukrywam ze cena pomp AVIAID jest na obecny moment za duża,"
to jest tu tak dużo napisane, że nic nie wiadomo.

Jeśli uważasz że 3 tysie na remont 16 tki to oszałamiająca kwota to jesteś w wielkim błędzie.
Co do doboru pomp to nie masz nawet podstaw hydrauliki.
Jaką moc chcesz osiągać?
pompa modyfikowana
  
 
Cytat:
2010-12-22 15:37:51, cb_marcin pisze:
po krótce przedstawię sytuacje jeżeli ktoś ma w ogóle ochote pomóc, wał nominał, oddany do polerowania panewki główne i korbowe glyco korby nominał pompa oleju z td ciśnienie na rozgrzanym 1-1,5 bara na pompie seryjnej 0.4-0.7 bara przy temp oleju 90', na zimnym pompa z td ma niecałe 7 bar, seryjna zaś 4,5- 5 głowica zrobiona , nowe zawory, frezowane gniazda, nowe uszczelniacze, szklanki, zrobione luzy zaworowe, wałki od wolnossaka czujnik ciśnienia oleju zamontowany na końcu magistrali olejowej, na kanale dysz natrysków i kanałów smarowania czopów głównych wału, turbina po regeneracji, wałki balansowe wywalone, kanały olejowe wałków zaślepione na 10000% pojawiają się tylko 2 pytania, czy te pompy oleju po prostu utrzymują tak niskie ciśnienie, bo sprawdzałem w 3 coupe-tach gdzie jest ten sam silnik i ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku potrafi spadać do 0 na wskaźniku a mimo to silniki chodza i nie słychać panewek, ale kontrolka ciśnienia oleju się nie żarzy, u mnie nigdy ni spadło do zera, a zegar elektroniczny sprawdzany z manualnym i pokrywają się wskazania, myślę dość poważnie nad pompą firmy mocal, bo wydaje mi się że tu problem jest nie tyle z ciśnieniem tych seryjnych pomp, lecz z ich wydajnością, mocal ma wydajność litr/6 sekund, nie sądze żeby seryjna miała tę samą na wolnych, lecz za to na wyższych obrotach obawiam się czy to wystarczy bo ciśnienie utrzymywane przez pompe to 3,5 bara według tego co w jej charakterystyce napisali, bo nie ukrywam ze cena pomp AVIAID jest na obecny moment za duża, [ wiadomość edytowana przez: bimber1 dnia 2010-12-22 17:40:39 ]



1-1,5 bara na rozgrzanym oleju to jest wynik zupełnie spoko
co do wskaźników eletrycznych ciśnienia oleju to każdy pokazuje co innego
wielokrotnie miałem tak że na stanowisku na zegarze (łada) ciśnienie było lekko ponad zero a po wkręceniu miernika ciśnienia okazywało się 1-2 bary na wolnych przy zagrzanym silniku oleju
tak więc nie sugeruj się wskaźnikami elektrycznymi tylko czujnik do mierzenia cisnienia
co do wałów które się wycierają to spotkałem się z czymś takim
chłopak jeżdził kilka dni z zanikającym ciśnieniem
efekt
całkowicie zjadło wał na głównych (panewki o dziwo spoko) korby OK
zjebany wałek pośredni czopy wałków rozrządu szlam w misce pełna destrukcja
wały był STD i na głównych nie nadawał się na 4szlif !!!!!!
te wały są chyba z plasteliny bardzo słabe
wnisek jest taki że jak autem jeżdzi debil to nawet najlepiej zrobiony motor zabije
poprostu trzeba jeżdzić z głową i miec informacje takie jak ciśnienie oleju tem motoru i kontrolować to
a panewki raz na jakiś czas trzeba zrzucić i założyć nowe tak żeby nie zniszczyły wału
ja robie tak raz na 1000-2000km mocnego upalania
  
 
Tego typu czujnik pokazuje dokładnie i działa bezawaryjnie: klik