Na wstępie chciałbym poprosić o przeniesienie, jeśli to nie ten dział.
Ostatnio postanowiłem wymienić tuleje tylnych wahaczy w Escorcie ojca tj. mk7 kombi. W książce WKŁ znalazłem przyrząd bardzo pomocny przy wyciskaniu i wciskaniu tulei. Nie było jednak żadnego opisu jak go zrobić, a na allegro taki przyrząd kosztuje przeszło 100zł. Postanowiłem go samemu zrobić. Oto opis (ktoś mógłby wrzucić go do porad):
Potrzebne narzędzia:
- wiertarka
- wiertło do metalu fi12 oraz jakieś mniejsze, np. 8 lub 10
- młotek i punktak
- szlifierka kątowa
- spawarka
- metrówka lub coś podobnego
materiały:
- 2 śruby fi12 o długościach 24cm oraz 15cm
- 3 nakrętki na śrubę fi12 (klucz 19)
- 2 kawałki rur:
a) długość 2cm, otwór wew. 8cm, grubość ścianki 1cm lub podobna
b) długość 8cm, otwór wew. 8cm, grubość ścianki ok. 0,5cm
- ceownik długości 18,5cm, szer. 4cm. grubość ścianek ok. 0,5cm.
Jak już mamy potrzebne narzędzia i materiały to przechodzimy do pracy.
Najpierw spawamy ze sobą wcześniej wspomnianą rurę dł. 8cm. oraz ceownik. Powinno być mniej więcej na środku.
Potem nakręcamy na koniec dłuższej śruby jedną nakrętkę i spawamy oba elementy.
Następnie z krótszej rury ucinamy mniej więcej ćwiartkę dł. okręgu, żeby powstał nam hak.
Kolejnym krokiem będzie przyspawanie krótszej śruby do naszego haka.
Dla większej efektywności urządzenia, łączymy ze sobą spawając 2 nakrętki. Najlepiej nakręcając je na śrubę, potem ładnie szlifujemy, żeby nasadka klucza dobrze pasowała. Za pomocą tej śruby będziemy wyciągać tuleje, więc lepiej zespawać ze sobą dwie żeby gwintu nie zerwać.
Wiercimy dziury w naszym ceowniku. Jedną na środku rury, drugą na przeciwległym końcu - do tego celu przyda się punktak oraz mniejsze wiertło. Docelowo wiercimy wiertłem fi12, nie zaszkodzi lekko powiększyć otwór żeby był nieduży luz.
Na koniec pozostaje nam oszlifować ostre krawędzie żeby podczas użytkowania nie pokaleczyć się, oraz złożyć wszystko do kupy.
Zdejmowanie tulei jest w zasadzie proste. Gdy mamy dostęp do tulei zaczepiamy hak o wahacz, drugą stroną nakładamy na tuleję. Następnie za pomocą śrub zdejmujemy, tuleję. Da się także za pomocą tego przyrządu nałożyć nową tuleję.
Jeśli są jakieś błędy to proszę napisać.