[Prawo] Jak zalegalizować istniejący hak holowniczy?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Kupiłem Forda Fiestę z 2002 roku, 1,3 benzyna 60KM. Samochód sprowadzony z Niemiec. Ma zamontowany stały hak holowniczy firmy Westfalia, hak ma swoją tabliczkę znamionową. Problem w tym że hak nie był wbity w Niemiec brief (prawdopodobnie była zamontowany do montażu bagażnika na rowery). W Polsce na przeglądzie facet zerknął na oryginalną tabliczkę znamionową auta i tam gdzie powinna być wpisana "dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów" jest kreska. W briefie też były kreski w pozycjach "Masa przyczepy z hamulcem / bez hamulca". No i facet mi haka nie chce wbić i mówi że albo muszę mu przynieść z Forda homologację że to auto może ciągnąć przyczepę albo może mi tylko wbić w dowód adnotację "hak do przewozu rowerów" i tyle. I nie mogę ciągnąć przyczepy. Jak to obejść? Mam pomysł taki żeby zerwać oryginalną tabliczkę i wyrobić nową bo na zastępczej jest tylko marka, model i VIN. Ale pozostaje problem dowodu. Nie ma w dowodzie masy przyczepy "z hamulcem/bez hamulca" i nie wiem czy da się to obejść. Załóżmy że wyrobię tabliczkę zastępczą i pojadę na wbicie haka ale wtedy mi się przyczepi do tego że w dowodzie nie ma masy przyczepy. Wygląda na to że producent ze względu na małą moc nie przewiduje ciągnięcia przyczepy.
Da się to jakoś obejść???
  
 
A może by tak najprościej???? Byłeś w serwisie Forda, pytałeś o homologację?
  
 
Tak, w lokalnym serwisie sami nie wiedzą i nie mają homologacji już do modelu z 2002 roku. Do Warszawy dzwoniłem do przedstawicielstwa Forda, facet sprawdził i powiedział że w homologacji rzeczywiście przy tym silniku jest że nie może ciągnąć przyczepy. Ale skoro konstrukcja karoserii jest ta sama to ja nie widzę przeszkód. Dlatego pytam jak to obejść.
  
 
Nie ma opcji wbicia w przegląd haka jeżeli wg homologacji auto nie jest do tego przystosowane.
Miałem ostatnio taki sam przykład z nowymi Combo. Okazało się taki sam model , rocznik , etc. można kupić z dwoma różnymi homologacjami. Różnią się tylko właśnie możliwością ciągnięcia przyczep. Taki "uboższy" Combo jest tańszy w zakupie o 500 zł
Po paru korespondencjach z GM potwierdziło się - nie ma możliwości zmiany homologacji. Koniec , kropka.
  
 
Jedyne "obejście" to pożyczyć odpowiedni hak, przejść przegląd a potem zamienić.
  
 
w wielu niemieckich samochodach jest tak że w drugiej rubryce na tabliczce samochodu masz -------
nie oznacza to że nie możesz nic ciągnąć, mercedes bardzo często tak robi a wypuszcza samochody z fabrycznym hakiem a na tabliczce masz -----
i takie coś przechodzi u mnie w urzędach i na przeglądach, wiec proponuje męcz temat u innego diagnosty
  
 
Sam już napisałeś odpowiedz - tutaj tylko i wyłącznie hak do montażu bagażnika na rowery.
Legalnie nie będziesz mógł ciągnąć przyczep tym rzeczowym fordem.
  
 
tom_stm chyba masz rację i chyba tak trzeba zrobić tzn. hak na rowery a przyczepkę ewentualnie ciągnąć w razie nagłej potrzeby "na lewo", najwyżej dostanę mandat za bezprawne ciągnięcie przyczepki ale mi dowodu rejestracyjnego nikt nie zabierze a w razie stłuczki jak ktoś się nabije na haka nie będzie problemów. Mruk hak jest odpowiedni tylko że auto jest jakby nieodpowiednie tzn z danych wynika że ta wersja nie może ciągnąć przyczepki. Fifi tabliczka to nie problem ale powiedz mi co z dowodem zrobić jeśli jest w dowodzie tam gdzie jest masa przyczepy z hamulcem bez hamulca również kreska?
  
 
tutaj raczej nic nie zdziałasz, dużo małych aut nie ma możliwości ciągnięcia przyczepki, np uno od którego roku też nie ma a wcześnie mogło mieć w aucie nic się nie zmieniło a jednak nie wydali takiej homologacji.
A na haku masz wpisane jakieś wartości ile można ciągnąć??
  
 
Cytat:
2012-09-19 21:20:03, wicekdw pisze:
tom_stm chyba masz rację i chyba tak trzeba zrobić tzn. hak na rowery a przyczepkę ewentualnie ciągnąć w razie nagłej potrzeby "na lewo", najwyżej dostanę mandat za bezprawne ciągnięcie przyczepki ale mi dowodu rejestracyjnego nikt nie zabierze a w razie stłuczki jak ktoś się nabije na haka nie będzie problemów. Mruk hak jest odpowiedni tylko że auto jest jakby nieodpowiednie tzn z danych wynika że ta wersja nie może ciągnąć przyczepki. Fifi tabliczka to nie problem ale powiedz mi co z dowodem zrobić jeśli jest w dowodzie tam gdzie jest masa przyczepy z hamulcem bez hamulca również kreska?


Co by było gdybyś do takiego auta zamontował hak w profi zakładzie montującym haki??
Przecież jeżeli auto nie miało haku to też ma kreski w dr..ale można założyć i wtedy robi się zmianę w dr.
Jest ktoś w urzędzie/na stacji diagnostycznej w stanie po vin ie sprawdzić czy dany egzemplarz może mieć hak?
Swoją droga pierwszy raz się spotykam z taką sytuacją , są jakies zmiany konstrukcyjne w takich autach nieprzystosowanych?

-----------------
"Fatalna Imitacja Auta Turystycznego"

P.U.H. MARAKANT

Transport samochodów / pomoc drogowa
Poliwęglan do rajdówek
  
 
Zmian konstrukcyjnych nie ma żadnych, w wersjach z mocniejszym silnikiem jest hak dopuszczalny i jest podana masa ewentualnej przyczepy i wtedy masz to w rubryce w dowodzie. O ile w urzędzie baba nie sprawdzi o tyle na stacji diagnostycznej facet chyba w razie wątpliwości patrzy albo w dowód rejestracyjny albo w katalog np ITS (ciekawe co tam jest napisane). No właśnie... skoro w dowodzie rejestracyjnym nie ma masy przyczepy bo przepisali tak z dowodu niemieckiego to czy diagnosta wogóle ma prawo to zmienić i powiedzieć że jednak masa przyczepy wynosi tyle i tyle? Bo tak jak mówię, usunięcie tabliczki znamionowej to nie jest problem. Na haku jest napisane że może ciągnąć 1050kg, ale to hak może tyle ciągnąć, a ile samo auto może to już jest odrębna sprawa.
  
 
Cytat:
2012-09-19 17:59:47, wicekdw pisze:
Tak, w lokalnym serwisie sami nie wiedzą i nie mają homologacji już do modelu z 2002 roku. Do Warszawy dzwoniłem do przedstawicielstwa Forda, facet sprawdził i powiedział że w homologacji rzeczywiście przy tym silniku jest że nie może ciągnąć przyczepy. Ale skoro konstrukcja karoserii jest ta sama to ja nie widzę przeszkód. Dlatego pytam jak to obejść.



Osobiscie mam Combo 1.7 CDTI i zalozylem do niego hak, ktory zdjalem z Combo 1.7 dTI ojca. Zarowno w jednym jak i drugim niw bylo zadnych przeciwwskazan do jego montazu. Skad wiec informacja, ze Combo nie mozna ciagnac przyczepy?

Przyczepy natomiast nie mozna ciagnac bisem, ale to akurat wynikalo z faktu, ze w czasie gdy rozpcozeto producje bisa, ktory byl ciezszy od zwyklego malucha, nie bylo dostepnych opon o indeksie nosnosci mogacych przeniesc obciazenie bisa i nacisku na hak. I w dowozie wlasnie byly kreski. Obecnie jestem na etapie sprawdzania mozliwosci zmiany tego zapisu w przypadku mojego bisa. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
  
 
Ja zakładałem hak u siebie i przy wbiciu w dowód chciałem dodać informację o dop. masie bez hamulca którą mam ---. Były dwie opcje albo homologacja albo informacja o dop. masie na świstku od diagnosty. Pierwszy temat już rozpoznałeś. Drugi możesz jeszcze próbować gdzieś na stacji diagnostycznej... choć co mówi homologacja to już wiesz
  
 
Panowie to , że w dowodzie rej. są kreski to naprawdę nic nie znaczy poza tym, że przy którejś tam rej. komuś się nie chciało poszukać danych. Często w rubryce pt. moc też są kreski, ale przecież to nie znaczy że silnik mocy nie generuje Na stacji diagnostycznej diagnosta ma prawo zmienić taki zapis, tzn. wydać zaświadczenie z informacją o tym, że samochód może ciągnąć przyczepę o takiej a takiej masie, ale robi na na podstawie czegoś. W nowych autach jest to najczęściej homologacja. Przerabiałem taki temat ostatnio z fabrycznym hakiem, tylko w trochę innej wersji i sprawa faktycznie jest problematyczna od strony formalnej. Jeżeli homologacja stwierdza, że dany pojazd nie może ciągnąc przyczepy to nie może i tyle. I to czy fizycznie do niego się da zamontować hak czy nie nie ma znaczenia. Niekompletność twojej tabliczki na haku wynika prawdopodobnie właśnie z tego, że hak był wyposażeniem fabrycznym stosowanym w fiestach, tyle tylko że w takich, w których mozna ciągnąć przyczepkę. Facet pewnie potrzebował zamontować bagażnik na hak albo box i mu w salonie wmontowali takie cuś i tyle, a że auto przyczepy ciągnąc nie może to w dowodzie dalej było --- a facetowi to latało. Formalnie nie przeskoczysz tego, możesz jedynie tak jak Mruk zaproponował przełożyć inny hak "z zestawu" z pełną tabliczką i rżnąc głupa. Gorzej jak się okaże, że katalog ITS też podaje o braku możliwości ciągnięcia przyczep dla takiego auta, to wtedy możliwości się powoli kończą.
  
 
Poochaty źle mnie trochę rozumiesz. Tabliczka haka jest kompletna i ok, ale tabliczka auta znamionowa, tam gdzie masz też numer VIN w miejscu gdzie ma być "masa zaspołu pojazdów" ma kreski. Właśnie ciekawe co katalog ITS podaje.
  
 
Zapewne "nieprzystosowany do ciaggniacia przyczep".
  
 
Aaaa no to już w ogóle pozamiatane, bo faktycznie , ja myślałem, że Ty mówisz o tabliczce znamionowej haka. To tutaj to już nic nie nawojujesz, ew. tylko jakimś przekrętem. Jak na tabliczce auto masz null i homo stwierdza to samo to temat w zasadzie można uznać za zamknięty.
  
 
No właśnie myślę nad przekrętem jak zerwę tabliczkę i nabiją nową na której takiej rubryki nie ma to problem tabliczki mam z głowy, pozostaje dowód rejestracyjny i w nim kreski. Ale jak katalog ITS podaje że ta wersja nie może mieć przyczepy no to dupa już na amen. Chyba że się znajdzie diagnosta co mi popatrzy do katalogu na dane dla silnika powiedzmy diesel gdzie może być przyczepka a wpisze do mojego tak samo. Ale znajdź takiego diagnostę

Aktualizuję: diagnosta sprawdził mi w katalog ITS - też są kreski w danych o przyczepce. Czyli znów się potwierdza, że nie przystosowany do przyczepy. I chyba już żadnego wałka nie wykombinuję w tym wypadku. Zostaje tylko opcja "Hak do montażu bagażnika".

[ wiadomość edytowana przez: wicekdw dnia 2012-09-20 11:54:50 ]
  
 
Co ciekawe w obecnie sprzedawanym modelu Fiesty 1,25 również 60KM już można ciągnąć przyczepkę o masie 500kg.
  
 
ale może w nowszej wersji są większe hamulce inna nośność opon lub coś jeszcze innego co pozwoliło na podczepienie przyczepy