Czy ktoś przetłumaczy z czeskiego ???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
...ladafanklub.webpark.cz/mtx/lada_2000_mtx_racing_a5.htm

tutaj jest chyba opisane jak z Ładowskiego silnika robili 2 litry
znalazł to Fleszer


[ wiadomość edytowana przez: Konriii dnia 2003-10-21 16:41:37 ]
  
 
Może ja spróbuję

"Zanim spojrzymy na dalsze przygotowania marki MTX w pucharze samochodów seryjnych (turystycznych ?) powróćmy do lat 70 gdy równoczesnie z produkcją samochodów na potrzeby reprezentacji czechosłowackiej przebiegały prace projektowe przy nowym silniku z 16 zaworową głowicą MTX.Projekt rozpoczęto już w 1972 roku(...) Po pięciu latach pracy dwa pierwsze silniki były skompletowane i mogły zostac użyte w prototypie LADA 2000 MTX Racing A5.
Silniki wykorzystywały zewnętrzne elementy bloku silnika VAZ 21011. Jego początkowa pojemność została zwiekszona do 1750 cm3 lub 1920 cm3. Mniejszy silnik miał cylindry rozwiercone do 83,5 mm przy skoku tłoka 80 mm - identycznie jak LADA MTX Rallye A5 ale dzięki 16 zaworowej głowicy moc wzrosła o 25 kW do 121 kW. Drugi silnik został rozwiercony do 87 mm (śr. cylindra) i znalazł sie na granicy pojemności grupy A5/2000.
Największa zmiana dotyczyła układu zasilania.
Dwa podwójne poziome gażniki WEBER 45 DCOE 9 zostały zastąpione wtryskiem paliwa BOSCH JETRONIC.
Moc wzrosła do 147 kW /8000 obr. na min.
W kombinacji z nowa pięciobiegową skrzynią biegów i udoskonalonym samoblokującym dyferencjałem MTX była to prawdopodobnie najszybsza Łada jeżdżąca po czechosłowackich trasach
LADA 2000 MTX Racing A5 przygotowana została dla Petra Krejbicha startującego w wyścigach górskich.
Nośną część auta tworzyła samonośna znacznie odchudzona karoseria VAZ 21011.
Deska rozdzielcz była przerobiona a okrągłe wskazniki obrotów, temp.wody, temp.oleju i ciśnienia oleju znalazły nowe miejsce.
Nowe pokrywy wykonane były z laminatu a wszystkie szyby oprócz przedniej z pleksi.
Większy silnik wymusił przesuniecie scianki pomiedzy komora silnika i kabiną o 100 mm do tyłu.
Z porzedniego wyglądu auto zachowało sylwetkę sedana VAZ dopełniona o spojler z przodu i nad tylną szybą.
Tylną część zdominowało ogromne skrzydło
Przeróbki dosięgnęły też podwozia
Przednie zawieszenie z mocniejszym stabilizatorem skretnym "ułożone" było na łożyskach SKF
Tylne zawieszenie przystosowano do sportu poprzez przedłużenie ZAVESNYCH TYCI (na razie nie wiem co to znaczy)
Układ hamulcowy wyposażono we wspomaganie GIRLING i hamulce tarczowe Skoda 130 RS przy wszystkich kołach
Na dzielonych felgach ATS zakladano slicki Goodyear lub opony Dunlop (na deszcz).
Dla grupy A5/2000 zbudowano w Metalexie jeszcze jeden prototyp w roku 1978 dla klienta słowackiego z silnikiem o pojemności 1750 cm3
16 zaworowa głowica MTX nie została w nim użyta a auto otrzymało też inny tylny spojler"



Wybaczcie błędy i drobne skróty (tłumaczyłem z pamięci)
Sens artykułu pozostał bez zmian




pzdr
CHIO
  
 
a takie pytanie do ludzi
ktorzy rozwiercali silniki

czy rozstaw cylindrow w
silniku 1300 srednica tloka 80
i
silniku 1500 srednica tloka 76

JEST TAKA SAMA
  
 
No Pane Krzysztofie Chio, tos mne sadziwil ogromne
  
 
wooow wielkie dzieki Chio !

ciekawe skąd oni brali te 16V głowice
i jakim cudem wiercili blok łady aż tak bardzo
  
 
maxfreitag!!! Pomyliles sie!
silnik 1300, ma srednice cylindra 79 mm - nominalnie.
Odpowiadam na pytanie:
Biorac pod uwage mozliwosc wymiany walow korbowych pomiedzy silnikiem 1300, i 1500 rozstaw cylindrow jest taki sam!

Ja rozwiercilem swoj silnik z 76 na 79 i jest git. Wlasnie go skladam

Swoja droga jednego nie rozumiem, skoro kadlub jest ten sam w MTX 2000, co i w standardzie, to dla czego scianke dzialowa przestaawialy? moze glowica byla wieksza, albo wtryskiwacze sie nie miescily..
  
 
83.5mm średnicy tłoka!!!! A co między cylindrami i jak to uszczelnić??? Hardcore na jeden rajd...Albo hightech , bo niesamowitej dokładności potrzeba, żeby taki silnik złożyć. I chłodzenie między cylindrami też musi być kiepskie.
A to przesunięcie ścianki to z powodu skrzyni biegów , albo wydechu??? W sumie nie musi to być takie skomplikowane, a może dać sporo miejsca w komorze silnika.
  
 
A tak przy okazji: ja kiedyś też potrzebowałem przetłumaczenia z czeskiego na polski o Samarze Bohemia. Mi przełożył Milan.