| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Nabauab Miłośnik FSO Polonez, Tico i Room ... Stargard | 2003-11-02 02:00:43 Jak diesle w traktore mają zupełnie inną charakterystykę niz w takim no lublinie,tak mi sie wydaje choć nie zgłębiałem się. |
adamus Miłośnik FSO 1.3 - 2.0 Gdynia, Elbląg | 2003-11-03 10:14:16 Pierwsza rzecz: silnik Diesel 3-cyl. w Tarpanie nie jest z Andrychowa, ale jest to licencyjny silnik Fergussona stosowany w... Ursusie.
Andrychow zrobil juz w latach 70-tych dosc udany silnik 4-cylindrowy 4C90 z mysla o samochodach dostawczych. Niestety do produkcji wszedl dopiero gdzies na przelomie lat 80 i 90-tych (Polskie tempo) i zaczal byc stosowany glownie w Lublinach. Pod koniec lat 70-tych zamierzano wsadzic Diesel`a takze do Poloneza. FSO zbudowala wlasny silnik 4-cylindrowy 4DX1 w oparciu o benzynowy 2.0 DOHC Fiata. Powstalo kilka prototypow (jeden z nich w Muzeum Norblin). Jako alternatywe dla niego rozwazano takze 4C90 z Andrychowa i nawet z wielkim trudem wlozono go do Poloneza, ale ten silnik byl po prostu za duzy - wazyl prawie 250 kg, podczas gdy 4DX1 tylko ok. 160 kg. PRL nie zdecydowalo sie na zaden z tych silnikow Silnik XUD to dopiero rok 1991 i model Caro, inne czasy, inne decyzje. Tak wiec silnika Ursusa w Polonezie raczej nigdy nie bylo Pozdrowka Adamus |