Rynek motoryzacyjny w Polsce

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Październikowe wyniki sprzedaży aut w Polsce

Rezultat uzyskany w październiku w wysokości 32 067 aut sprzedanych okazał się nie tylko najlepszym w bieżącym roku, ale także lepszy od poszczególnych miesięcy roku ubiegłego i o niemalże 5 tysięcy sztuk wyższy od średniej miesięcznej sprzedaży zanotowanej w roku 2001. W stosunku do września sprzedaż zwiększyła się o 4,5%. Ten niewątpliwie dobry wynik pozwolił na uzyskanie sprzedaży skumulowanej od początku roku w wysokości 289 897 sztuk, o 12,5% wyższej niż uzyskana w analogicznym okresie roku ubiegłego. Rosnąca sprzedaż z miesiąca na miesiąc przyczynia się do poprawy dochodów budżetowych, a październik bieżącego roku jest pierwszym miesiącem, w którym porównanie wyniku skumulowanego dochodów z tytułu podatku akcyzowego z roku bieżącego do roku ubiegłego dało wynik pozytywny. Zapłacony podatek akcyzowy od sprzedaży nowych samochodów osobowych powiększył się w stosunku do roku ubiegłego o ponad 15 mln złotych. Z punktu widzenia budżetu jest to kwota niewielka, jednak nie ona jest w tej chwili istotna, a sam fakt przełamania bariery spadku.

Praktycznie nie zanotowano zmian w segmentacji cenowej rynku. Wciąż utrzymuje się tendencja spadkowa sprzedaży w segmentach do 25 tysięcy oraz pomiędzy 30 - 35 tysięcy złotych. Tendencja ta jest wynikiem pomniejszającej się sprzedaży Fiata Seicento, będącej po części efektem wprowadzenia na rynek nowego modelu z gamy Fiata - Pandy, a także rosnącego importu samochodów osobowych w wieku od 4 do 6 lat, których ceny kształtują się właśnie na poziomie wymienionych segmentów. W przypadku segmentacji modelowej, jedynym segmentem tracącym swoją pozycję jest segment samochodów Mini. Przyczyną jego pogłębiającego się spadku jest wspomniana już wcześniej zmniejszająca się sprzedaż Fiata Seicento.

Kolejny miesiąc z rzędu notowany jest znaczący wzrost sprzedaży samochodów klasyfikowanych w segmencie Mini Plus. Tylko w październiku zanotowany wzrost w stosunku do października roku ubiegłego wyniósł ponad 1000%. Ten dobry rezultat pozwolił na zwiększenie udziału w rynku o niemal 3%, przy jednoczesnym spadku średniej ważonej ceny sprzedaży w segmencie o prawie 14%. Uzyskany wzrost jest wynikiem bardzo dobrej sprzedaży Fiata Pandy, który w ciągu trzech miesięcy od chwili wprowadzenia na rynek zdołał osiągnąć 13 pozycję w rankingu najlepiej sprzedawanych modeli.

Analizując sprzedaż w poszczególnych segmentach, nie można zapomnieć o segmencie aut luksusowych. Wprawdzie dynamika jego wzrostu nie jest najwyższa (35,6% wzrostu wobec, 280% wzrostu segmentu Mini Plus i 47% wzrostu segmentu aut terenowych), to jednak segment ten, za sprawą sprzedanego na polskim rynku, pierwszego Maybacha, zanotował najwyższy wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży wynoszący 33,6% (co oznacza wzrost o ponad 100 tysięcy złotych). Polska wciąż utrzymuje 8 pozycję w rankingu państw europejskich. Zanotowany wzrost jest trzecim z kolei, po Islandii (41,5% wzrostu) i Finlandii (25% wzrostu). Niestety, wynik skumulowany, przeliczony na 1000 mieszkańców (wskaźnik efektywności sprzedaży) wynoszący 7, stawia Polskę na końcu listy rankingowej. Średnia europejska uwzględniająca rynek polski i czeski wynosi 29, jest ponad czterokrotnie wyższa od rezultatu polskiego. Dzięki nowemu modelowi Fiata po raz pierwszy od początku roku 2000 udział polskich producentów w sprzedaży całkowitej nieznacznie się zwiększył. Nie jest to wzrost spektakularny (zaledwie o 0,33%) jednak przełamany został dotychczasowy trend spadkowy.

Nie zanotowano żadnych zmian na liście rankingowej producentów. Fiat pozostaje liderem rynku, znacznie powiększając dystans od znajdującej się na pozycji drugiej Skody. Sprzedaż Fiata od początku roku wyniosła 52 274 sztuki, o 10,26% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Październik był szczególnie dobrym miesiącem dla tej marki, a wynik w postaci ponad 7 tysięcy sprzedanych aut był rekordowy. Za sprawą tego niewątpliwego sukcesu Fiata stoi wspomniany już kilkakrotnie jego najnowszy produkt - Panda. Liczba osób zainteresowanych jego nabyciem wciąż rośnie. Pozostaje jedynie pytanie, czy Fiat poradzi sobie z dostawami na polski rynek, aby zaspokoić istniejący popyt. Jak już wcześniej wspomniano Skoda zajęła drugą pozycję na liście. Jej sprzedaż w wysokości 34 794 aut była wyższa w porównaniu z rokiem ubiegłym o prawie 21%. Notowany obecnie wzrost pozwolił na powiększenie udziału tej marki w rynku z 11,2% do 12%.

Na trzeciej pozycji po dziesięciu miesiącach sprzedaży pozostaje Toyota. Marka ta nie tylko zdołała umocnić się na tym miejscu po jego przejęciu we wrześniu, ale także nieznacznie powiększyła dystans od znajdującego się na pozycji czwartej Renault. Sprzedaż Toyoty od początku roku zamknęła się liczbą 30 985 sztuk i była o 51,5% wyższą w porównaniu z rokiem ubiegłym. W stosunku do września nieznacznie zmniejszyła się dynamika wzrostu sprzedaży tej marki z 53,36% do 51,5%. Czwarta pozycja listy rankingowej należy do Renault. Wynik sprzedaży skumulowanej wynoszący 30 434 sztuki był lepszy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 18,7%, co pozwoliło na powiększenie udziału w rynku z 9,9% do 10,5%.

Na pozycji piątej listy pozostał Opel. Jego wynik uzyskany w październiku był o niemal 20% lepszy w stosunku do uzyskanego rok wcześniej. Przyczynił się on do zamknięcia sprzedaży po 8 miesiącach bieżącego roku na poziomie 26 849 sztuk, o 17,3% wyższym niż rok wcześniej. Nie zmieniły się pozycje marek klasyfikowanych w drugiej piątce listy. Na szóstej pozycji znalazł się Peugeot (21 648 samochodów sprzedanych i 13,3% wzrost), na siódmej Ford (19 296 aut sprzedanych i niemalże 50% wzrost), na ósmej Volkswagen (13 206 sztuk i 23,8% spadek), na dziewiątej Citroen (12 886 samochodów sprzedanych i 21,2% wzrost) oraz na dziesiątej Seat (8 091 aut sprzedanych i 3,5% spadku). Godnym podkreślenia jest fakt, iż Volkswagen zdołał zmniejszyć nieco poziom notowanego spadku. Jeszcze we wrześniu wynosił on 24,7%, natomiast w październiku 23,8%.

Wielką zmianę zanotowano w rankingu modeli. Dotychczasowy lider rynku, utrzymujący pierwszą pozycję od początku roku 1999 stracił ją na rzecz Skody Fabii. Osiągnięty sukces to niewątpliwie zasługa dobrze skonstruowanej oferty i dobra renoma modelu, ale także wynik osłabienia sprzedaży Fiata Seicento, po wprowadzeniu do oferty Pandy. Kolejną zmianę w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedawanych w Polsce modeli zanotowano na pozycji dziewiątej. Miejsce to zdobył Opel Astra wyprzedzając tym samym Renault Megane, które zajęło pozycję dziesiątą.

Godnym podkreślenia jest wynik uzyskany przez samochody wyposażone w silnik wysokoprężny. Ich sprzedaż wciąż rośnie. Jeszcze w styczniu roku 1998 sprzedaż tego typu aut kształtowała się na poziomie około 500 sztuk, natomiast dzisiaj wynosi niemalże 8 tysięcy. Zanotowany wzrost sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego wyniósł na koniec października ponad 40%. Wciąż zwiększa się ilość aut sprowadzanych do Polski. Porównanie wyniku zanotowanego w październiku do września tego roku daje ponad 25% wzrost. Rośnie zainteresowanie samochodami w wieku od 4 do 10 lat. W ciągu ostatniego miesiąca sprowadzono do Polski 2 899 takich aut, o 53% (1000 sztuk) więcej niż w miesiącu poprzednim. Zainteresowanie autami młodszymi (w wieku do 4 lat) wykazuje także podobną tendencję. Ich import w omawianym okresie wyniósł 2 263 sztuki, o niemal 20% ( 370 sztuk) więcej niż w okresie dwóch pierwszych tygodni września. Niewątpliwie, obserwowany dzisiaj wzrost jest skutkiem zmian w sposobie naliczania podatku akcyzowego, wprowadzonych w lipcu bieżącego roku. Oferta na te auta stała się bardziej atrakcyjna, przyciągając znacznie większą rzeszę klientów, których portfel nie jest aż tak zasobny, aby nabyć auto nowe. Można się spodziewać, iż w przyszłym roku w tej części polskiego rynku zajdą jeszcze większe zmiany. Przestanie obowiązywać ograniczenie związane z normą EURO II, co będzie pierwszym przyczynkiem do wzrostu poziomu importu. Zniknie VAT na samochody używane sprowadzane do Polski, co będzie kolejnym czynnikiem zwiększającym atrakcyjność tej oferty. Być może zrównany zostanie podatek akcyzowy dla samochodów nowych i używanych, co jeszcze w większym stopniu przyczyni się do obniżenia cen na rynku wtórnym. Ta ostatnia kwestia nie została jednak jeszcze rozstrzygnięta. Ministerstwo Finansów obstaje przy swoim stanowisku, iż tego typu podatek będzie mógł również obowiązywać po wejściu Polski do Unii, specjaliści z branży wskazują jednak na fakt, iż poszczególne podmioty nie są w tej materii równo traktowane, co niewątpliwie może być przyczynkiem do wywierania nacisku przez Unię do wprowadzenia zmian.

Do dalszego wzrostu importu samochodów używanych mogą przyczynić się również małe prywatne firmy. Brak ewentualnych decyzji ze strony Ministerstwa Finansów dotyczących odpisu podatku VAT przy zakupie samochodu przez firmy, lub zatwierdzenie propozycji przygotowanych przez Komisję Finansów sejmu, przy wprowadzanych jednocześnie zmianach w przepisach homologacyjnych oraz znacznemu potanieniu oferty aut używanych, w tym również tych w wieku do czterech lat, może skutkować przeniesieniem kierunku zainteresowania tych firm na stronę rynku wtórnego. Taki rozwój sytuacji przyniósłby katastrofalne skutki dla rynku aut nowych, w których udział tzw. sprzedaży flotowej znacznie przekracza dziś 30%. Obserwowany obecnie wzrost zakupów samochodów na potrzeby prowadzonej działalności jest formą ucieczki przed niewiadomym. Niestety, nie sprzyja to prowadzeniu normalnej działalności.

TOP 10

3519 Fiat Panda
2573 Skoda Fabia
1471 Fiat Seicento
1285 Toyota Yaris
1162 Peugeot 206
1068 Toyota Corolla
1063 Fiat Punto
1042 Skoda Octavia
1016 Ford Focus
986 Opel Corsa
  
 
Taniej z "drugiej ręki"

Od września obserwujemy ożywienie w salonach dealerskich, dlatego październikowy raport sytuacji na naszym rynku jest szczególnie ciekawy.

W październiku nie odnotowano znacznych wahań cenowych aut z drugiej ręki, natomiast wyraźnie wzrosła ich sprzedaż w sieciach dealerskich - aż o 15% w porównaniu do ubiegłego miesiąca i rosnąca tendencja zakupu aut używanych będzie się utrzymywała nadal w kolejnych miesiącach - informuje Eurotax.

Wzrosła sprzedaż samochodów w sieciach Fiata i Toyoty, odpowiednio o 30 % i 10%. Interesującym jednak jest fakt, iż właśnie w tych sieciach sprzedaż samochodów własnej marki spadła o 7% w Fiacie i aż o 23% w Toyocie. (chodzi o udział sprzedaży używanych Toyot, w porównaniu ze wszytskimi autami używanymi sprzedawanymi przez sieć Toyoty).

Sprzedaż samochodów pochodzących z odkupu spadła o 8% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku, wzrosła natomiast o 4% w porównaniu do września. Wzrosła znacznie ilość sprzedanych samochodów z gwarancją o 28% porównując do października 2002.

Interesująco przedstawia się też sytuacja samochodów pochodzących z importu prywatnego. Dzięki ostatnim zmianom przepisów regulujących import prywatny, przybywa do Polski coraz więcej aut. Od września sprowadzono ich ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednich miesiącach. Największym zainteresowaniem, co odzwierciedla preferencje klientów, cieszą się samochody w przedziale wiekowym od 4 do 10 lat, i takich przyjechało do Polski prawie 3000. W pierwszej połowie roku miesięcznie sprowadzano około 200 takich aut. Przewiduje się, iż import prywatny nadal będzie rósł chociaż wszyscy uczestnicy rynku czekają na zmiany jakie przyniesie przyszły rok.

W raporcie nie zawarto danych z sieci dealerskich: Deawoo i Volvo.

  
 
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych - Listopad 2003

Potwierdziły się prognozy przygotowywane w połowie miesiąca. Sprzedaż samochodów w listopadzie zamknęła się liczbą 30 657 sztuk o 4,36% mniejszą niż w październiku bieżącego roku i o niemalże 20% wyższą w stosunku do listopada roku ubiegłego. Ten dobry wynik pozwolił na osiągnięcie sprzedaży skumulowanej od początku roku w wysokości 320 551. Przekroczony więc został wynik z roku 2001, kiedy to osiągnięto sprzedaż w wysokości 307 739 sztuk, a także z roku ubiegłego, kiedy to sprzedaż w tym samym okresie wyniosła 283 325 sztuk. Obecnie notowany wzrost sprzedaży osiągnął poziom 13,14%, jest więc wyższy od zakładanego na początku roku o około 2%.Wszystko wskazuje na to, że prognoza mówiąca o sprzedaży około 345 tysięcy zostanie znacznie przekroczona. Niestety, różnica w stosunku do rekordowego roku 1999 wciąż pozostaje duża (37,49% spadku w stosunku do analogicznego miesiąca tego roku i 44,6% spadku w stosunku do wyniku z okresu styczeń – listopad 1999 roku).

Ten bardzo dobry rezultat to przede wszystkim zasługa niemalże wszystkich firm notowanych w pierwszej dziesiątce, w tym: Citroena, Fiata, Forda, Opel, Peugeot, Renault, Skody i Toyoty. To w ich przypadku różnice w sprzedaży w stosunku do 11 miesięcy roku ubiegłego wahały się pomiędzy 2 236 sztuk (w przypadku Citroena), a 11 401 sztuk (w przypadku Toyoty). Oczywiście firmy te nie były jedynymi, notującymi wzrost sprzedaży.

Liderem rynku wciąż pozostaje Fiat, którego sprzedaż w okresie jedenastu miesięcy bieżącego roku wyniosła 58 340 sztuk. W porównaniu z rokiem ubiegłym była ona o prawie 12% wyższa, dzięki czemu udział Fiata w rynku znowu się poprawił (18,03% na koniec października wobec 18,2% obecnie). W stosunku do roku ubiegłego, jest on jednak niższy o 0,2%. Jest to jednak różnica niewielka zważywszy na bardzo wysokie zainteresowanie modelem Panda.

Druga pozycja listy niezmiennie należy do Skody. W ciągu kolejnych miesięcy tego roku (do listopada włącznie) producent ten sprzedał 38 625 samochodów, o 20,13% więcej niż rok wcześniej. Uzyskany wynik pozwolił na dalsze umocnienie pozycji tej marki na polskim rynku. Jej udział zwiększył się z 11,35% do 12,05%.

Listopad nie przyniósł zmiany na trzeciej pozycji listy rankingowej, która wciąż należy do Toyoty, zmniejszył się jednak dystans dzielący ją od znajdującego się na pozycji czwartej Renault. Wynik miesięczny w wysokości 2 778 sztuk sprzedanych pozwolił na zajęcie czwartej pozycji w rankingu miesięcznym. Od początku roku sprzedaż Toyoty zamknęła się liczbą 33 763 sztuk, o ponad 50,98% wyższą w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W liczbach bezwzględnych oznacza to niemal 11,5 tysiąca więcej aut sprzedanych w stosunku do roku ubiegłego. Niestety, w porównaniu z październikiem roku bieżącego dynamika wzrostu sprzedaży Toyoty nieznacznie się zmniejszyła (z 51,53% do 50,98%).

Dobry rezultat miesięczny Renault (3 290 sztuk), pozwolił na zajęcie trzeciej pozycji w rankingu miesięcznym oraz zwiększył szansę na odzyskanie utraconej trzeciej pozycji w rankingu wyników skumulowanych do końca bieżącego roku. Od początku roku do końca listopada sprzedaż Renault zamknęła się liczbą 33 725 sztuk ((38 sztuk różnicy w stosunku do Toyoty), o 18,7% większą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział Renault w rynku przekroczył 10,5%, jest więc o 0,5% wyższy niż notowany rok wcześniej.

Na piątej pozycji listy niezmiennie plasuje się Opel. Miesięczny wynik Opla, pod względem poziomu wzrostu (38,34%) uplasował tą markę na drugiej pozycji tuż za Toyotą (45,14%). Skumulowany wynik sprzedaży w okresie styczeń – listopad zamknął się liczbą 29 411 sztuk, o prawie 19% wyższą w porównaniu z analogicznym okresem roku 2002. Uruchomienie produkcji Astry II w Gliwicach, zwiększa szanse tej marki nie tylko na umocnienie jej pozycji na rynku, ale także na uzyskanie lepszego miejsca w rankingu.

Omawiając dokonania liderów polskiego rynku, nie sposób nie wspomnieć również o wynikach uzyskanych przez Peugeot (24 027 samochodów sprzedanych, 14% wzrostu), Forda (21 729 samochodów sprzedanych, 47,23% wzrostu) oraz Citroena (13 978 samochodów sprzedanych, 19,04% wzrostu).

Poprawiła się nieco sytuacja Volkswagena. Wynik sprzedaży uzyskany w listopadzie (1 555 sztuk) był o ponad 11% lepszy w stosunku do listopada roku ubiegłego. Niestety, wynik sumaryczny od początku roku wciąż pozostaje gorszy w stosunku do analogicznego okresu roku 2002 o ponad 21%. Całkowita sprzedaż samochodów tej marki od stycznia do listopada włącznie wyniosła 14 761 aut. Poniesiona strata przyczyniła się do utraty udziału w rynku, który wyniósł na koniec omawianego okresu 4,6% (6,6% na koniec listopada roku ubiegłego). Istnieje szansa na dalszą poprawę sprzedaży Volkswagena. Prowadzona obecnie agresywna kampania promocyjna już zaczęła przynosić wymierne efekty w postaci poprawy wyników miesięcznych.

Pogarsza się sytuacja Seata. Listopad przyniósł spadek sprzedaży samochodów tej marki o ponad 20% (799 sztuk, wobec 1005 sztuk sprzedanych w listopadzie roku 2002). Sprzedaż Seata z miesiąca na miesiąc zmniejsza się. W stosunku do rezultatów notowanych po jedenastu miesiącach ubiegłego roku, wynik tegoroczny (8 890 sztuk) był o prawie 5,3% gorszy. Utrzymanie takiego stanu rzeczy w kolejnych miesiącach może grozić utratą zajmowanej pozycji, na rzecz znajdującego się na pozycji jedenastej Nissana.

(Samar)


[ wiadomość edytowana przez: jackal dnia 2003-12-09 17:35:34 ]
  
 
350 tys. aut w 2003 roku!

Sprzedaż nowych aut osobowych w 2003 roku wzrośnie do około 350 tys. z 308 tys. zanotowanych w 2002 roku - uważa szef firmy Samar, monitorującej rynek motoryzacyjny, Wojciech Drzewiecki.

- Szacuję, że w tym roku zostanie sprzedanych około 350 tys. nowych samochodów i w granicach 1 mln aut używanych - powiedział Drzewiecki na wtorkowej konferencji prasowej dotyczącej rynku motoryzacyjnego w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, podtrzymując prognozę z listopada tego roku.

Drzewiecki dodał, że Samar, szacując sprzedaż aut używanych, podaje ich liczbę, biorąc pod uwagę samochody będące już w krajowym obrocie razem z autami sprowadzanymi z zagranicy.

Szef firmy Samar oszacował, że na polskim rynku rocznie można by sprzedawać 1 mln nowych samochodów osobowych i 2 mln używanych, jednak takie wyniki będą możliwe do osiągnięcia po 2010 roku.

Uważa on, że w 2010 roku w Polsce zostanie sprzedanych 800 tys. nowych i 1,6 mln używanych aut osobowych.

  
 
Rynek samochodów ulegnie załamaniu


Prognozy zakładają, że w tym roku Polacy kupią około 350 tys. nowych samochodów, tj. o 13% więcej niż rok wcześniej. Prognozy na 2004 r. są zdecydowanie mniej optymistyczne i przewidują spadek sprzedaży, który w skali całego przyszłego roku przekroczy 10%.

Według Adama Kołodziejczyka, prezesa Ford Polska, popyt na nowe auta będzie rósł jeszcze do maja, kiedy to przewidywany wzrost wynieść ma 12%. Od połowy roku spodziewane jest natomiast gwałtowne załamanie rynku, a spadek, liczony do początku 2004 r., wynieść ma nawet do 20%. W IV kwartale rynek ma zacząć pomału wychodzić z dołka, jednak poziom sprzedaży liczony w skali całego roku będzie niższy o 12-15% w stosunku do wyników osiągniętych w 2003 r.

Prognozowany spadek sprzedaży na polskim rynku motoryzacyjnym wynika z kilku czynników. Przystąpienie Polski do UE przyczyni się do wzrostu cen nowych samochodów do poziomu notowanego w Europie Zachodniej. Zdaniem specjalistów, wzrost cen wynieść może o mniej więcej 10%. Możliwy jest także wzrost kursu euro, które w maju może dojść do 5 zł. Kolejnym czynnikiem negatywnie oddziaływującym na rynek ma być także brak możliwości odliczania VAT w pełnej wysokości przy zakupie samochodów przez firmy.

  
 
Banki samochodowe notują wzrost kredytów o ponad 30%

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 358.414 samochodów, a banki, które specjalizują się w udzielaniu kredytów na zakup nowego lub używanego auta, zawarły w tym okresie ponad 71 tys. umów o wartości 1 mld 695 mln zł. Oznacza to 33% wzrost w porównaniu z wynikami w 2002 r. Liderem jest Volkswagen Bank Polska, który zapewnił sobie 36% rynku kredytów samochodowych. Największy wzrost akcji kredytowej zanotował Toyota Bank – o 109%.

„Konsekwentna i przewidywalna polityka redukcji stóp procentowych realizowana przez Radę Polityki Pieniężnej w ubiegłym roku ułatwiła podjęcie decyzji o zaciągnięciu kredytu,” powiedział Mirosław Bieszki, prezes GMAC Bank. „Duże wahania stóp procentowych nie sprzyjają wzrostowi akcji kredytowej.”

W ciągu najbliższych 12 miesięcy bankowcy spodziewają się kolejnego wzrostu sprzedaży samochodów. „W 1999 i 2000 r. był boom samochodowy. Dziś te auta mają cztery, pięć lat. Polacy chętnie wymieniają samochody w takim wieku na nowe,” mówi Grzegorz Tracz, prezes Volkswagen Bank. „Poza tym kredyty są coraz tańsze, a bezrobocie nie rośnie.” W tym roku branża spodziewa się wzrostu liczby kredytów udzielanych na zakup pojazdów używanych.

  
 
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych - Grudzień 2003

Rok 2003 przyniósł wreszcie pozytywną zmianę. Wyniki osiągnięte w tym roku były znacznie lepsze niż pierwotnie oczekiwano. Szczególnie ostatni miesiąc roku okazał się być wyjątkowym. Uzyskany rezultat przeszedł najśmielsze oczekiwania, zdecydowanie przewyższając przygotowywane wcześniej prognozy mówiące o możliwej sprzedaży około 32 tysięcy aut. Wszyscy spodziewali się, że poziom sprzedaży będzie wysoki, nikt jednak nie przypuszczał, że wyniesie ona aż 37.672 auta, o prawie 23% więcej niż w listopadzie oraz 51,3% więcej niż w grudniu roku 2002. Liczba klientów odwiedzających salony dealerskie znacznie wzrosła i to nie tylko klientów indywidualnych poszukujących okazji w postaci „dobrego rocznika”, ale także, a może przede wszystkim przedstawicieli firm poszukujących „ostatnie samochody z kratką”.

Sprzedaż w ciągu całego roku zamknęła się liczbą 358.432 sztuki, o 16,3% większą niż osiągnięta w roku 2002. Jest to niewątpliwie rewelacyjny wynik i powód do zadowolenia, choć wiele wskazuje na to, że w drugiej połowie obecnego roku ten ozdrowieńczy trend zostanie gwałtownie przerwany.

Znaczny wzrost sprzedaży uzyskany w roku 2003 to zasługa niemalże wszystkich marek oferowanych w Polsce. Spośród 40 marek znajdujących się na liście rankingowej, 33 odnotowały wzrost sprzedaży (od 1,79% w przypadku Audi do niemal 670% w przypadku Mazdy), a 7 spadek (od 0,44% w przypadku Seata do ponad 56% w przypadku Daewoo).

Tak jak do tej pory, liderem polskiego rynku był w 2003 roku Fiat, którego sprzedaż w okresie dwunastu miesięcy wyniosła 65.951 sztuk. W porównaniu z rokiem poprzednim była ona o prawie 17% wyższa, dzięki czemu udział Fiata w rynku nieco się poprawił w stosunku do roku ubiegłego. Na koniec czwartego kwartału wyniósł on 18,4%. Na drugim miejscu pozostała Skoda (43.419 sztuk, o prawie 21% więcej niż w roku 2002). Dzięki dobrej sprzedaży marka umocniła swoją pozycję (12,1% rynku).
W rankingu najlepiej sprzedawanych marek samochodów osobowych Renault wyprzedził w grudniu Toyotę, awansując na trzecią pozycję. Producent ten sprzedał w 2003 roku 37.154 auta osobowe, prawie 19% więcej niż w 2002 roku. Toyota osiągnęła w ubiegłym roku bardzo wysoki wzrost sprzedaż (blisko 53%), a jej udział w rynku powiększył się o 2,4% (do 10%). Ta japońska marka uzyskała czwartą lokatę pod względem ilości sprzedanych sztuk samochodów osobowych, jednak po uwzględnieniu pojazdów dostawczych znalazłaby się na piątym miejscu. Kolejną pozycję zajął Opel (34.641 sztuk, o 26,3% więcej niż w 2002 roku). Udział tej firmy w rynku zwiększył się do 9,7%. Peugeot z ilością 26.937 sprzedanych sztuk w ciągu roku (wzrost o 17,6%) oraz Ford (24.518 sztuk, +46,4%) a także Citroen również umocniły swoją pozycję na rynku w pierwszej dziesiątce. Natomiast spadek sprzedaży dotknął Volkswagena (-16,7%), a przede wszystkim wspomniane już wcześniej Daewoo (-56,6%). Firmy te utraciły część swojego udziału w rynku. Sprzedaż SEATa była na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku.

Jeśli chodzi o poszczególne modele, w ubiegłym roku największą popularnością cieszyła się w Polsce Skoda Fabia (31.418 sztuk), która pozycję lidera osiągnęła w październiku 2003, detronizując dotychczasowego hegemona rynku – Fiata Seicento. Sprzedaż tego ostatniego modelu zaczęła spadać, od kiedy na rynku zadebiutowała Panda, która pod koniec roku uplasowała się na siódmej pozycji (12.873 aut). W grudniu na trzecią pozycję awansował Fiat Punto, który w odmłodzonej postaci odzyskał swoje miejsce sprzed roku (14.089 sztuk w 2003 roku wobec 12.024 sztuk w roku poprzednim). Spowodowało to spadek znaczenia dwóch modeli Toyoty: Yaris (13.985 sztuk) i Corolla (13.734 sztuk), które w tej kolejności „dojechały” do mety na koniec roku. Jednak mimo utraty wyższej pozycji w rankingu można mówić o sukcesie tych japońskich aut, gdyż ich udział w rynku w stosunku do 2002 roku zwiększył się (choć nieznacznie). To samo dotyczy kolejnego modelu - Opel Corsa – który zajął szóste miejsce (12.949 aut). W pierwszej dziesiątce zmieściły się również – jak przed rokiem – Peugeot 206 (12.673 sztuki) i Ford Focus (11.725 sztuk), ale na niższej pozycji, mimo że producentom udało się zwiększyć sprzedaż tych modeli (o 7-15%). Dzięki sprzedaży zwiększonej o prawie 21% swoje miejsce w tabeli utrzymała Skoda Octavia (10 lokata, 10.981). W kolejce do awansu do pierwszej dziesiątki czekają Opel Astra i Renault Megane, których sprzedaż w ubiegłym roku również wyniosła powyżej 10 tys. sztuk.

2003 rok był bardzo dobrym rokiem dla aut wyposażonych w silnik wysokoprężny. Ich sprzedaż w ciągu 12 miesięcy tego roku wyniosła 80.195 sztuk i była o 47,6% wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, a w grudniu wzrosła aż o 101,1%, co wskazuje na zwiększone zakupy firm „zmotywowanych” projektowanymi przepisami o podatku VAT. Udział w rynku samochodów z silnikiem Diesla pod maską zwiększył się na przestrzeni roku z 17,6% do 22,4%.

W ubiegłym roku import używanych samochodów osobowych do Polski zmniejszył się bardzo znacznie - o 81,3% - zamykając się ilością 33.496 sztuk. Udział tych pojazdów w rynku skurczył się z 36,7% w 2002 roku do zaledwie 8,6% w 2003 roku. Najbardziej spadła liczba importowanych aut w wieku powyżej 10 lat (o 95,1%). Wskazuje to na dużą skuteczność wprowadzonych jesienią 2002 roku przepisów mających na celu ograniczenie importu do Polski aut w złym stanie technicznym.

  
 
Niezły styczeń

W styczniu sprzedano w Polsce 29 316 nowych samochodów osobowych, o 22,18% mniej niż w grudniu ubiegłego roku i o 3,97% więcej niż rok temu.

Największą popularnością w pierwszym miesiącu 2004 r. cieszyły się auta wyprodukowane przez Fiata (5 835 sztuk), Skodę (3 965 sztuk) i Renault (3 179 sztuk). W czołówce producentów znalazły się również Toyota (3 042 sprzedane auta), Opel (2 611 aut), Ford (2 591 aut) i Peugeot (1 265 aut). Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajęły Citroen, Volkswagen i Nissan. Najchętniej kupowanym modelem była w tym miesiącu Skoda Fabia (3 021 sztuk, 10,30% udziału w rynku). Na uwagę zasługuje drugie miejsce Fiata Pandy (2 718 sztuk, udział w rynku 9,27%). Do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się modeli trafiły również Toyota Yaris (1 534 sztuki) i Fiat Seicento (1 476 sztuk) oraz Peugeot 206 (1 288 sztuk), Ford Focus (1 107 sztuk), Renault Thalia (1 034 sztuki), Opel Corsa (1 030 sztuk), a także Toyota Corolla i Fiat Punto.

Udział aut produkcji krajowej w sprzedaży wyniósł 16,56%, z czego 14,58% stanowiły samochody wyprodukowane w polskich zakładach Fiata. Głównie dzięki sprzedaży Pandy udział samochodów tej marki wyprodukowanych w kraju w całości rynku zwiększył się nieco w stosunku do poprzedniego roku (o 0,74%).

Najwięcej sprzedano aut należących do segmentu małych samochodów (11 469). Na drugim miejscu znalazła się klasa niższa średnia (6 257), a następnie klasa wyższa średnia (4 139), segment mini plus (2 894, wzrost o 743,73%, udział tych pojazdów w rynku zwiększył się z 1,22 do 9,87%), grupa vanów (2 059) oraz mini (1 793, spadek o 61,21%).

W segmentacji cenowej zwyciężyły auta w przedziale od 50 do 70 tys. zł (7 215), następnie w cenie od 35 do 40 tys. zł (6 490) i od 40 do 50 tys. zł (5 523), przy czym w stosunku do ubiegłego roku najwięcej spadła sprzedaż aut w przedziale 30-35 tys. zł (-61,39%) oraz najtańszych, kosztujących poniżej 25 tys. zł (-58,28%). Największy wzrost odnotowano natomiast w segmencie cenowym 25-30 tys. zł (+78,20%) oraz aut najdroższych, kosztujących powyżej 70 tys. zł.

(Samar)

  
 
Cytat:
Największy wzrost odnotowano natomiast w segmencie cenowym 25-30 tys. zł (+78,20%)


Hmmm czyżby wynikiem tego był Fiat Panda ??
U mnie w małej mieścinie od kilku miesięcy-już widze ich z 7-8
  
 
Cytat:
2004-02-23 10:48:38, jackal pisze:
W czołówce producentów znalazły się również Toyota (3 042 sprzedane auta),



Przejeżdzałam w sobotę koło salonu Toyoty we Wrocławiu na Szybowcowej. Cały parking zastawiony nowymi Toyotkami gotowymi do odbioru. Będzie nas coraz więcej na polskich drogach.
Budujemy drugą Japonię?


[ wiadomość edytowana przez: Yaga dnia 2004-02-23 11:34:59 ]
  
 
Trzebqa się w końcu dogadać z jakimś dilerem (lub dilerami) żeby odbierającym nowe ayta wręczali ulotkę/kartkę z adresem naszego klubu. Kto nie będzie chciał to wyrzuci i zapomni, a kto mądry ten/ta skorzysta.
  
 
Jest trochę lepiej na rynku nowych aut, gdyż klienci kupują auta przed przystąpieniem do UE.

Po raz kolejny sprawdziły się prognozy formułowane na początku roku. Sprzedaż samochodów wzrasta z miesiąca na miesiąc, uzyskując coraz wyższy poziom. W ciągu jednego miesiąca sprzedano 38.831 samochodów, o ponad 40% więcej niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. W ciągu pierwszego kwartału sprzedaż osiągnęła poziom 98.280 sztuk, co jest wynikiem lepszym o ponad 22% od notowanego rok wcześniej.


Top 5 marca 2004:

1. 7.931 - Fiat
2. 4.944 - Skoda
3. 4.616 - Toyota
4. 3.607 - Opel
5. 3.544 - Renault



Top 5 styczeń-marzec 2004:

1. 19.791 - Fiat
2. 12.614 - Skoda
3. 11.963 - Toyota
4. 9.561 - Renault
5. 8.547 - Opel




[ wiadomość edytowana przez: jackal dnia 2004-04-07 13:57:56 ]
  
 
kliencvi wiedzą ze po 1.05 autka zdrożeją i teraz kupują ppoza tym odo końca kwietnia jedynie można kupić brum brum z kratką i odliczyć VAT
  
 
Cytat:
2004-02-23 12:38:40, jackal pisze:
Trzebqa się w końcu dogadać z jakimś dilerem (lub dilerami) żeby odbierającym nowe ayta wręczali ulotkę/kartkę z adresem naszego klubu. Kto nie będzie chciał to wyrzuci i zapomni, a kto mądry ten/ta skorzysta.



Racja Jackal, też mi to przyszło do głowy. Myslałem nawet ogłoszeniu o tym w lokalnej gazecie na moim terenie.Pieniąde nie duże ( mogę zaplacic ) a efekty mogą być wymierne.Jedna takie ulotki informacyjne u Dealer'a są bardziej efektywne, bo trafiają do wprost do adresata. Może opracować wzór, zamieścic tu, każdy mógłby wydrukować i podzucić dealer'owi. Ja jestem ZA.
  
 
Podsumowanie sprzedaży marcowej i I kwartału

Po raz kolejny sprawdziła się prognoza przygotowana na początku roku. Wynik sprzedaży uzyskany w marcu – 38 936 sztuk, był nie tylko wyższy w porównaniu do miesiąca poprzedniego (o ponad 28%), ale także wyższy, i to o ponad 41%, w porównaniu do rezultatu zanotowanego w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Sprzedaż samochodów osobowych w ciągu całego pierwszego kwartału zamknęła się liczbą 98 345 sztuk, o niemal 22,5% większą niż osiągnięta w pierwszym kwartale roku 2003.
Uzyskany wynik nie budzi zdziwienia. Niejasności wokół ustawy VAT- owskiej dotyczące przede wszystkim terminów wejścia w życie poszczególnych artykułów, informacje na temat kolejnych podwyżek cen oferowanych aut, dodatkowo podsycały i tak duży popyt.
Obserwowany trend obejmuje zarówno producentów krajowych, jak i importerów. Co więcej, dynamika wzrostu sprzedaży uzyskana przez polskich producentów jest wyższa niż importerów. Sprzedaż samochodów wyprodukowanych w Polsce, która wyniosła od początku roku 16 523 sztuki, zwiększyła się w stosunku do roku ubiegłego o 33,6%. W tym samym okresie importerzy sprzedali 81 822 samochody, o 20,4% więcej. Pomimo dobrych rezultatów, udział polskiej produkcji w tegorocznym rynku samochodów osobowych wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie, który na koniec marca wyniósł 16,8%. Pocieszającym jest fakt, iż w porównaniu do roku ubiegłego udział ten zwiększył się o 1,4%.

Wszystko wskazuje na to, że aktualny trend zostanie utrzymany również w kwietniu. U jego podłoża pozostaje przewidywany dalszy wzrost cen oferowanych aut oraz, a może przede wszystkim drastyczne ograniczenie oferty samochodów z kratką i możliwości odpisu podatku VAT. Niestety, wymienione czynniki, kształtujące obecny rozwój wzrost sprzedaży, już wkrótce mogą skutkować jej spadkiem. Jak wielki będzie poziom spadku, czy wynik całoroczny będzie gorszy od uzyskanego w roku 2003, trudno w chwili obecnej powiedzieć. Wiele zależeć będzie od rozwoju sytuacji polityczno-gospodarczej, która będzie rzutować nie tylko na ogólną kondycję państwa, ale także na nastroje potencjalnych klientów. Na razie prognoza całoroczna nie ulega zmianie. Przewidywany wynik, będzie o około 10% niższy w stosunku do notowanego w roku 2003.

Rosnące ceny znajdują swoje odzwierciedlenie w zmianie struktury sprzedaży poszczególnych segmentów cenowych. Dramatycznie zmniejsza się sprzedaż samochodów, których cena nie przekracza 25 tysięcy złotych. Praktycznie, w ofercie tego segmentu pozostał dziś tylko jeden model – Fiat Seicento. Sprzedaż segmentu zamknęła się liczbą 2 834 aut, o ponad 51% mniejszą niż rok wcześniej. Niewiele mniejszy spadek, wynoszący ponad 46%, zanotował segment aut, których ceny kształtują się w przedziale pomiędzy 30 a 35 tysięcy złotych. Również w tym przypadku główną przyczyną jest stopniowy wzrost cen. Jeszcze niedawno, gama oferowanych w segmencie samochodów była znacznie szersza. Dziś niektóre wersje Skody Fabii, czy Toyoty Yaris klasyfikowane są w segmencie wyższym.
Segmentem o największym poziomie sprzedaży wciąż pozostaje segment samochodów o cenach od 50 do 70 tysięcy złotych. W ciągu trzech miesięcy nabywców znalazło 26 545 samochodów, o ponad 45% więcej niż w roku ubiegłym. Segment, który notuje największą dynamikę wzrostu tworzą auta o cenach z przedziału od 70 do 100 tysięcy złotych. Ich sprzedaż, która wyniosła na koniec marca (trzy miesiące) 14 246 sztuk, była wyższa w stosunku do analogicznego okresu roku 2003 o 86,3%.

Pozycja trzecia przypadła w udziale Toyocie. Marka ta cieszy się na polskim rynku ogromnym uznaniem. Jej sprzedaż szybko rośnie, zbliżając się poziomem do wyniku uzyskanego przez Skodę. W ciągu trzech miesięcy 11 963 osoby skorzystały z oferty Toyoty, o 47% więcej niż rok wcześniej.

Wciąż rosnącym zainteresowaniem cieszą się samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. Ich sprzedaż w pierwszym kwartale wyniosła 22 168 sztuk. Uzyskany wynik jest o ponad 47% wyższy w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W tym samym czasie sprzedano 76 177 sztuk samochodów napędzanych silnikiem benzynowym, o 16,7% więcej niż rok wcześniej.

Stopniowo rośnie import samochodów używanych. W porównaniu do roku ubiegłego, sprowadzono o 192% więcej aut. Całkowita liczba samochodów zaimportowanych w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku wyniosła 11 194 sztuki, w tym 2 960 samochodów w wieku do 4 lat, 6 176 sztuk w wieku od 4 do 10 lat i 2 058 sztuk w wieku powyżej 10 lat. W związku z nadchodzącymi zmianami (likwidacja normy Euro II, jako bariery w imporcie – przewidywany termin podpisania rozporządzenia likwidującego tą barierę to przyszły tydzień) należy się spodziewać znacznego wzrostu importu samochodów najstarszych, a także samochodów lekko uszkodzonych, które po naprawie i badaniach technicznych zasilą ofertę rynku wtórnego.

(Samar)
  
 
Podsumowanie sprzedaży kwietniowej

W kwietniu padł kolejny rekordowy wynik. Sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 45.115 sztuk i jest to o ponad 45% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż na zbliżonym poziomie po raz ostatni odnotowano w czerwcu 2000 roku (46.682 auta). Potem było już znacznie gorzej. Wynik skumulowany, liczony od początku roku, w wysokości 143.624 auta wykazuje wzrost o ponad 29% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje Fiat. W ciągu czterech pierwszych miesięcy roku ten producent sprzedał 27.311 aut, o niemal 43% więcej niż rok wcześniej. Udział Fiata w rynku wynosi ponad 19% (17,2% przed rokiem). Przebojem rynku jest Panda, ciesząca się ogromną popularnością nie tylko w kraju, ale również na rynkach zagranicznych.

Na drugim miejscu w rankingu najchętniej kupowanych marek pozostaje Skoda z rezultatem tegorocznej sprzedaży w wysokości 18.866 aut, o 44,4% większym niż przed rokiem. Czeski producent zwiększył udział w rynku do 13,1%, z 11,7% w ubiegłym roku.

Trzecią pozycję zajmuje Toyota. Sprzedaż samochodów japońskiej marki wyniosła od początku roku 16.161 sztuk (wzrost o 44,2%) i przyczyniła się do wzrostu udziału w rynku z 10 do 11,3%.

Renault uzyskał w kwietniu większy wynik sprzedaży miesięcznej niż Toyota, ale w podsumowaniu sumarycznym zajmuje czwartą lokatę. Na zakup francuskich samochodów zdecydowało się 14.551 klientów, o 22,5% więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik wzrostu - mniejszy niż całego rynku – nie pozwolił na utrzymanie udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie. Obecnie do Renault należy 10,1% rynku (10,7% przed rokiem).

Opel znalazł się na piątym miejscu listy rankingowej z wynikiem 14.253 sprzedanych samochodów. Wzrost sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 40,3%, a udział zwiększył się z 9,1 do 9,9%. Na uwagę zasługuje wynik miesięcznej sprzedaży samochodów Opla - w kwietniu producent ten sprzedał 5.706 aut, uzyskując trzeci rezultat po Fiacie (7.520) i Skodzie (6.252). To przede wszystkim zasługa wprowadzenia do salonów produkowanej w Gliwicach Astry.

Szóstą pozycję zajmuje Ford z wynikiem sprzedaży 12.357 aut, o 96,4% większym niż przed rokiem. Tak duży wskaźnik dynamiki wzrostu (najwyższy w czołowej dziesiątce) przyczynił się do zwiększenia udziału marki w rynku z 5,7 do 8,6%.

Na siódmym miejscu ponownie uplasował się Peugeot. Wynik sprzedaży w wysokości 10.799 pojazdów jest o 26,1% większy niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku, a udział w rynku wynosi 7,5%.

Kolejna, ósma lokata należy do Citroena. Sprzedaż aut tego producenta zamknęła się liczbą 5.761 i wykazała wzrost w ciągu roku o 4%. Udział marki w rynku zmniejszył się z 5 do 4%.

Na dziewiątym miejscu rankingu popularności znalazł się Volkswagen. Sprzedaż w wysokości 5.609 aut wciąż jest mniejsza niż w ubiegłym roku (spadek wynosi 6,6%), a co za tym idzie – zmniejsza się udział VW w rynku – z 5,4 do 3,9%.

Pierwszą dziesiątkę polskiego rynku zamyka Nissan z wynikiem sprzedaży od początku roku 3.159 samochodów. Wzrost w stosunku do ubiegłego roku wyniósł 14,4%, a udział marki w rynku stanowi 2,2%.
  
 
Czytamy Cię Jackal, czytamy

Swoją drogą, skąd masz te wszystkie ciekawe informacje

Tak, czy tak. Dobra robota
  
 
Cytat:
2004-02-23 12:38:40, jackal pisze:
Trzebqa się w końcu dogadać z jakimś dilerem (lub dilerami) żeby odbierającym nowe ayta wręczali ulotkę/kartkę z adresem naszego klubu. Kto nie będzie chciał to wyrzuci i zapomni, a kto mądry ten/ta skorzysta.


W Radomiu w ASO ROMANOWSKI jestem w stanie to załatwić, reszta w rękach...Warszawiaków
  
 
Cytat:
2004-05-10 19:53:53, ernet pisze:
Swoją drogą, skąd masz te wszystkie ciekawe informacje



Nie mogę ujawnić konkretnych źródeł, bo musiałbym Cię zabić ale wszystko jest do znalezienia w Internecie.
  
 
Dynamiczny rozwój sprzedaży diesli w Polsce


Rosnącym zainteresowaniem cieszą się w Polsce samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. W marcu sprzedaż wyniosła 9.692 egzemplarze, o 63,52% więcej niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. Dla porównania, 29.244 klientów wybrało auta napędzane silnikiem benzynowym – o 35,04% więcej niż w marcu 2003 r.

W pierwszym kwartale sprzedaż diesli zamknęła się liczbą 22.168 sztuk – uzyskany wynik jest o ponad 47% lepszy w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r. Na rynku samochodów napędzanych silnikiem benzynowym sprzedano 76.177 aut, co oznacza poprawę o 16,7% w skali rok po roku.

Uwzględniając kwartalne wyniki sprzedaży w poszczególnych segmentach, największą popularnością cieszyły się diesle w segmencie pojazdów klasy wyższej średniej (36,32% całości sprzedaży), niższej średniej (26,13%) oraz samochodów małych (13,45%). Na uwagę zasługuje także segment MPV – aż 88,96% wszystkich sprzedanych w tym segmencie aut wyposażonych było w silnik wysokoprężny.

W pierwszym kwartale najwięcej samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym sprzedał Ford (15,09-proc. udział w rynku), wyprzedając plasujące się na kolejnych pozycjach firmy Skoda (14,83%), Renault (13,81%), Peugeot (13,03%) i Volkswagen (7,08%). Listę najchętniej kupowanych modeli z silnikiem diesla otwiera Skoda Octavia (10,51-proc. udział w rynku), która wyprzedza modele Ford Mondeo (7,32%) i Focus (6,13%), Peugeot 307 (5,49%) oraz Citroen Berlingo (3,87%).

(Samar)