MotoNews.pl
2 Czy ktoś ma może opis wymiany rozrządu w DOHC Fiata? (31867/61)
  

Czy ktoś ma może opis wymiany rozrządu w DOHC Fiata?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam !
Był taki na lotnisko.net/fso , ale stronka nie działa od jakiegoś czasu ... może ktoś sobie skopiował ?
Pozdrawiam, Zbyszek
  
 
chyba nikt niema

ale mam w planach nabazgraie w/w opisu

  
 
opis na lotnisko.net byl mojego autorstwa. Nie moge niestety znalezc na kompie ilustracji do tego opisu, ale sama wymiana jest banalna- ustawic silnik na znakach (tlok w pierwszym cylindrze w GMP, walki na znakach, walek posredni 34stopnie w prawo od pionu (mniej wiecej na srube mocujaca napinacz, ta na 13). Nakretki 38 nie musisz odkrecac, pasek da sie zdjac nie zalamujac go miedzu kolem pasowym a obydowa przedniego uszcvelniacza walu. napinacz luzujesz odkrecajac nakretke na 17 i luzujac srube na 13, nastepnie podwazasz plaskim wkretakiem sprezyne i pasek staje sie luzny. Pasek nakladasz tak by byl naprezony miedzy walkami rozrzadu i walkiem posrednimi walem korbowym, potem znow ciasno opinasz walek posredni i zostaje Ci troche luzu w okolicach napinacza. Sprezyne nakladasz wsuwajac koncowke wkretaka w otwor na sprezyne i podwazasz sprezyne tak by zsunela sie na swoje miejsce. na koniec robisz kluczem ze dwa obroty walem i jezeli nic nie koliduje mozesz odpalic po wczesniejszym sprawdzeniu czy znaki sie nie zgadzaja. Jak sie nie zgadzaja- korekta,, znow ze dwa obroty kluczem i sprawdzasz, jak jest ok odpalasz

Jesli masz aparat na bloku to po przestawieniu walka posredniego moze byc konieczna korekta ustawienia zaplonu. Najwieksza uwage zwroc wlasnie na ten walek, bo jesli ustawisz go nieodpowiednio to bedzie kolidowal z nakretka pokrywy drugiego korbowodu o krzywke pompy paliwa, zetnie ta nakretke i korbowod zrobi Ci sliczna dziure w bloku


powodzenia. Jakbys mial jakies problemy, pisz.
  
 
Super! Jakby do tego były jeszcze właśnie duże, przejrzyste ilustracje to bym był w 7-mym niebie. A sam artykuł też by był super sprawa. Co z tym "lotniskowym" art'em?

BTW jak już o rozrządzie - jak to jest z regulacją luzu zaworów, skąd wziąć te podkładki, można je gdzieś kupić? Czy tam są może jakimś cudem wszystkie na miejscu coś jak przy regulacji naciągu paska w kole alternatora w maluchu
  
 
Cytat:
2003-11-27 23:13:33, Race_D pisze:
Super! Jakby do tego były jeszcze właśnie duże, przejrzyste ilustracje to bym był w 7-mym niebie. A sam artykuł też by był super sprawa. Co z tym "lotniskowym" art'em?

BTW jak już o rozrządzie - jak to jest z regulacją luzu zaworów, skąd wziąć te podkładki, można je gdzieś kupić? Czy tam są może jakimś cudem wszystkie na miejscu coś jak przy regulacji naciągu paska w kole alternatora w maluchu



podkladki pasuja od zastavy. Niestety nie zostaja nigdzie w silniku (to bardzo ladnie na przekroju). problemem moze byc wyciagniecie plytek, ale na to sa sposoby. a jakie- to juz temat na kolejnego posta
  
 
Cytat:
2003-11-27 22:04:34, kosa131 pisze:
Nakretki 38 nie musisz odkrecac, pasek da sie zdjac nie zalamujac go miedzu kolem pasowym a obydowa przedniego uszcvelniacza walu.



oj chyba nie jestem taki dobry jak myslałem bo mi sie nie udało albo mam inne koło i aktualnie mam jeszce stary lekko zużyty pasek
  
 
Cytat:
2003-11-28 12:55:01, bodziot pisze:
oj chyba nie jestem taki dobry jak myslałem bo mi sie nie udało albo mam inne koło i aktualnie mam jeszce stary lekko zużyty pasek




u mnei sie dalo- silnik 131.c4 000. Kolo pasowe z bierznia do wspomagania.
  
 
Podkładki regulacyjne pasują też od Volkswagena i Łady Samary.
Race_D jak odkręcisz dekielki wałków w swoim silniku to ujżysz te podkładki spoczywające we wgłębieniach popychaczy tuż pod wałkami rozrządu i to jest jedyne słuszne miejsce, w silniku DOHC, gdzie powinny się one znajdować.
  
 
Cytat:
2003-11-28 17:39:28, predki pisze:
(...) ujżysz te podkładki spoczywające we wgłębieniach popychaczy tuż pod wałkami rozrządu i to jest jedyne słuszne miejsce, w silniku DOHC, gdzie powinny się one znajdować.


No i u mnie są tam, gdzie powinny, ale zastanawiałem się skąd dobierać. No ale skoro pasują z Zastavy, Samary i VW (jakich?) to już mi lżej na sercu
  
 
tylko czasami jest problem z grubością podkładki, nie zawsze jest taki rozmiar jaki jest potrzebny i w takim wypadku kłania się tokarz.
  
 
Cytat:
2003-11-28 18:44:40, Race_D pisze:
Cytat:
2003-11-28 17:39:28, predki pisze:
(...) ujżysz te podkładki spoczywające we wgłębieniach popychaczy tuż pod wałkami rozrządu i to jest jedyne słuszne miejsce, w silniku DOHC, gdzie powinny się one znajdować.


No i u mnie są tam, gdzie powinny, ale zastanawiałem się skąd dobierać. No ale skoro pasują z Zastavy, Samary i VW (jakich?) to już mi lżej na sercu



ja nie miałem problemu z podkładkami dzieki firmie EuroMotoFan którzy mieli wszystkie potrzene cześci od reki ewentualnie na nastepny dzień
  
 
podkładki pasują jeszcze od wielu fiatów np. tipo tempra, czyli te które mają "duże" podkładki bo w fiacie jeszcze występują małe , są o ok 2-3 mm mniejsze na średnicy ale w serwisie fiata są dość drogie ok 14 zł szt
  
 
Cytat:
2003-12-10 00:31:43, dobry pisze:
podkładki pasują jeszcze od wielu fiatów (...) ale w serwisie fiata są dość drogie ok 14 zł szt


To ja już wolę dać flaszkę tokarzowi chyba i mieć za 30zeta 5 kilo różnych podkładek
Nie mniej spróbuje dobrać coś oryginalnego (z jakiejś rozbiórki np.), bo to chyba zawsze lepiej niż takie kombinowane
  
 
Cytat:
2003-12-10 01:46:24, Race_D pisze:
Cytat:
2003-12-10 00:31:43, dobry pisze:
podkładki pasują jeszcze od wielu fiatów (...) ale w serwisie fiata są dość drogie ok 14 zł szt


To ja już wolę dać flaszkę tokarzowi chyba i mieć za 30zeta 5 kilo różnych podkładek
Nie mniej spróbuje dobrać coś oryginalnego (z jakiejś rozbiórki np.), bo to chyba zawsze lepiej niż takie kombinowane



A kto kupuje w serwisie Fiata?

Tak, jak napisał Biodziot - podkładki można kupić w Euro Moto Fan - firma specjalizuje się we "włoszczyźnie".

Z dorabianiem to ja bym był ostrożny - te podkładki muszą mieć swoją twardość - wszak pracują bezpośrednio z krzywkami wałków rozrządu.
  
 
Cytat:
2003-11-28 17:39:28, predki pisze:
Podkładki regulacyjne pasują też od Volkswagena i Łady Samary.
Race_D jak odkręcisz dekielki wałków w swoim silniku to ujżysz te podkładki spoczywające we wgłębieniach popychaczy tuż pod wałkami rozrządu i to jest jedyne słuszne miejsce, w silniku DOHC, gdzie powinny się one znajdować.


A jak sie je stamtądwydłubuje? Bo rozumiem regulacja to wymiana na grubszą/cieńszą...

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Cienkim śrubokrętem. Każda szklanka ma rowek, powocny przy podważaniu podkładki regulacyjnej.
  
 
Najlepsza jest do tego celu specjalna dźwigienka którą podpiera się samą szklankę i wtedy robi się miejsce aby wydostać płytkę regulacyjną, tu są zdjęcia samej dźwigienki i przebiegu wymiany: http://www.guy-croft.com/page6.html Jak ktoś ma zacięcie majsterkowicza to może z powodzeniem sam wykonać dżwigienkę z blachy 2-3mm, ja tak zrobiłem.
Uwaga! Płytki nie pasują z Samary w której mają średnicę 31mm podobnie jak VW.
Płytki Fiata mają 33mm średnicy i Fiat stosował je w silnikach OHC i DOHC więc takie same mają Ritmo/Regata, Zastava, Croma itp.
W Bytomiu za płytkę chcą od 5-8zł przynajmniej taniej nie znalazłem.

[ wiadomość edytowana przez: LeoBytom dnia 2004-03-14 17:59:55 ]
  
 
A jak blokować koła żeby się nie trzeba było kombinować z ustawianiem przy samej wymianie paska? Bo w zamontowanym silniku to chyba nie jest takie łatwe...
Czy przyrząd do blokowania kół rozrządu wygląda może podobnie do tego:
<= (KLIK) =>
Można sobie coś takiego zmajstrować czy to raczej gra nie warta świeczki?
  
 
Witam!
Uwaga na podkładki używane,muszą mieć gładką powierzchnie bez widocznych pęknięć czy "pajęczynki", grozi to zniszczeniem krzywek.
Pozdrawiam
  
 
Race jeśli będzie to dobrze zrobione to spełni swoje zadanie.