MotoNews.pl
11 Astra c16nz nie pali (3193/267)
  

Astra c16nz nie pali

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich serdecznie.

Sprawa opla astry.
Najpierw poprosze o diagnoze:
silnik c16nz z czujnikiem indukcyjnym w rozdzielaczu
rozdzielacz EZF-i z modulem zaplonowym w srodku

samochod stoi na kolkach... dlaczego oto jest pytanie
ma 180tys i 10 lat ale to chyba jeszcze nie koniec
nie wypada tak mlodo umierac hihi

objawy nie ma iskry na cewce

Nie wiem czy ktos mnie nie okrzyczy z to co tu pisze ale jest bardzo malo
dostepnych w internecie materialow na temat dzialania elektroniki.
Chcialbym rozwinac ten temat poniewaz mnie on interesuje z czysto praktycznego
punktu widzenia. Moze sa ludzie ktorych to rowniez interesuje. Nie chce tu poruszac
tematu serwisowania. Zalezy mi na podjeciu tematu od strony technicznej.

W zasadzie nie sposob opisac calego problemu w dwoch zdaniach.
Jezeli mozna sprobuje opisac kroki i rezultaty badan jakie
przeprowadzilem w miejscowym warsztacie.

Najpierw zacznijmy od sprawdzenia wszystkich czujnikow i bezpiecznikow. Sa ok.
Na pierwszy ogien poszedl czujnik temeratury poniewaz kiedys sie odlaczyl
i samochod nie chcial uruchomic. Czujnik dostaje sygnaly czyli jak czujnik
temperatury jest odlaczony na jednym kablu jest 5V a na drugim jest masa. Przejscia do
modulu Multec sa ok. Co dziwne przeprowadzilem test autodiagnostyki komputera.
Zgodnie z kodami (jesli dobrze rozumie) przy odlaczonym czujniku jest kod 1-5 a przy zwartym
kod 1-4. Wedlug komputera nie zadnej usterki przy obu zasymulowanych zdarzeniach zwiazanych
z czujnikiem temperatury silnika.

Czasem zdarzalo sie ze samochod stanal. Przyczyna byla nie do wykrycia ustrka pojawiala
sie nader rzadko. Podejrzenie padlo na modul zaplonowy. po rozkreceniu rozdzielacza
i sprawdzeniu polaczen w srodku problem zniknal, pewnie kabelki sie obluzowaly lub zasniedzialy
mialy prawo.

Ale teraz problem ponowil sie.

Usterka jak powiedzialem uniemozliwia uruchomienie. Komputer nie zglasza zadnych kodow.
Silnik tak po prostu stanal.
Chcialem sprawdzic modul zaplonowy, zanim kupie nowy.
Nie wiem dokladnie jak jest sterowany modul zaplonowy
czy da sie sprawdzic poprawne dzialanie modulu dostrczajac
(np zasymulowane impulsy aby wymusic kluczowanie cewki przez tranzystora w ukladzie hybrydowym).
Moj modul zaplonowy ma dwa kable do cewki
- jeden +12v
- jeden chyba kluczowany jest do masy przez modul hybrydowy w rozdzielaczu
Dodatkowo do sterownika multek dochodzi kabelek z czterema przewodami z tego jeden (D)
dochodzi do masy, trzy pozostale cos przekazuja moge sie tylko domyslac ze dochodzi tedy
sygnal z czujnika indukcyjnego oraz sygnal do sterowania cewka zaplonowa. Jednak ktore
z tych kabli jakie maja przeznaczenie nie wiem.
Co ciekawe uklad hybrydowy nie ma masy przylaczanej do zadnej koncowki. Wniosek pewnie musi
byc podlaczona poprzez radiator. Co ciekawe nie bylo dobrego polaczenia. Wiec poprawilem.
Silnik zaczal rowno pracowac. W srodku modulu jest element ktory jest podlaczony pomiedzy
cewke i mase. Ma dwie koncowki.
Biorac sprawe na logike jest to dioda ktora zabezpieczna przed przepieciami powstajacymi
w cewce uklad hybrydowy. Prawdopodobnie w tym ukladzie hybrydowym jest element sterujacy kluczowaniem cewki. Co ciekawe jednak nie zachowuje sie jak zwykla dioda. Nie przewodzi w zadna strone. Element nie daje sie zbadac zwyklym multimetrem.

Moze nie warto sie bawic w testowanie elmentow i po prostu kupic nowy rozdzielacz
co wy o tym sadzicie?

Dlaczego komputer nie zglasza bledow diagnostycznych - moze przechowuje tylko te ktore
wystapily w czasie pracy silnika w normalnych warunkach a nie przy rozruchu?

Czy warto zainwestowac w komputer i modul - dosyc droga sprawa prawda?

Prosze o odzew.

[ wiadomość edytowana przez: cristofer dnia 2002-10-08 14:12:34 ]
  
 
Polecam stronę
http://www.obdii.pl
sporo tam elektroniki, może coś znajdziesz.

Pzdr. Krzysiek
  
 
Moduł sam w sobie jest komputerkiem i przy kręceniu rozrusznikiem sam ustala kąt wyprzedzenia zapłonu. Dopiero po uruchomieniu silnika komputer główny wysyła rozkaz "przejmiję sterowanie" (jeden z czterech kabelków). W twoim przypadku podejrzane są elementy: cewka, kabel WN cewka-rozdzielacz, moduł. Dopiero jak będziesz pewny, że te elementy są dobre możesz sprawdzać wtryskiwacz, pompę i resztę układu. Najlepiej znajdź kogoś z takim samym silnikiem i podmień na chwilę cewkę i rozdzielacz. W warunkach domowych nie zasymulujesz pracu modułu. Jeszcze jedno - po zdjęciu pokrywy zespołu wtryskowego przy kręceniu rozrusznikiem powinno być widać czy wtryskiwacz podaje paliwo, ale uwaga, jeżeli wtryskiwacz podaje paliwo a nie ma iskry to zniszczysz katalizator.
pozdrowienia
zytom
  
 
tak zgadzam sie ze mozna zniszczyc katalizoator pojalem w zwiazku z tym profilaktyczne kroki w momencie tesotwania wyjmuje przekaznik od pompy paliwa chcialem przede wszystkim zlokalizowac przyczyne braku zaplonu.

Jezeli chodzi o cewke:
Cewke czy daje iskre - podejrzewam mozna sprawdzic kluczujac jej zasilanie (oczywiscie na bardzo krotki moment) - oczywiscie po odpieciu jej od modulu sterownia. Co do przewodnosci uzwojen cewka jest ok. Uzwojenie perwotne ma mala rezystancje rzedu kilku - kilkudziesieciu omow (dwa kable od modulu) - pomiedzy wn a masa u mnie jest ok 5kohm.

jezeli chodzi o modul:
Jezeli modul (uklad w rozdzielaczu potrafi samodzielnie wygenerowac impulsy sterujace cewka) na pewno dzieje sie to na podstwie czujnika indukcyjnego zastanawia mnie czy sterowanie komunikacja komputer - modul zaplonowy odbywa sie przy pomocy jakiegos zawansowanego protokolu I2C albo I2L czy jest to po prostu odpowiedni stan (poziom napiecia) na ktoryms z kabelkow. Sproboje zbadac przebiegi na tych czterech kabelkach od modulu do komputerka.

W kazdym razie jest to jakies swiatelko w tunelu dzieki

A tak na marginesie skad masz informacje na temat pracy modulu?

PROSBA:

jezeli ktos ma jakies materialy na temat szczegolow konstrukcyjnych samego modulu zaplonowego z rozdzielacza EZF-i prosze o kontakt kczerw@aip.pl

serdeczne dzieki
  
 
Wiadomości z poszukiwań po internecie witryn typu mainetance. Prawdopodobnie w module dla silnika C16NZ są styki zewnętrzne:
A: EST - sterowanie iskrą ze sterownika
B: REF - uformowany sygnał z czujnika położenia wałka rozrządu do sterownika
C: BYPASS - sygnał ze sterownika do modułu informujący o przejęciu kontroli nad zapłonem.
D: masa
B+: zasilanie 12V
C-: sygnał mocowy kluczujący cewkę (podawanie masy)
Wewnątrz rozdzielacza moduł dostaje sygnał z indukcyjnego czujnika położenia wałka rozrządu.

Wynikałoby z tego, że można zrobić taki test cewki:
1. odłączyć przewód WN od rozdzielacza (ten idący do cewki) i włożyć w niego zapasową świecę, korpus swiecy przyłożyć do masy.
2. odłączyć przewód od styku C- modułu i zwierając go na chwilę do masy przy włączonym zapłonie sprawdzić czy jest iskra.
Jeżeli iskra jest to założyć przewód WN do rozdzielacza a świecę próbną założyć do przewodu idącego do świecy i powtórzyć próbę, tylko sprawdzić z którym przewodem połączony jest palec rozdzielacza.
Jeżeli iskra będzie to pozostaje czujnik lub moduł. Można jeszcze sprawdzić omomierzem czy czujnik nie ma przerwy w uzwojeniu

pozdrowienia
zytom
  
 
zanim przeczytalem twego posta wykonalem probe:

Nie chcialo mi sie siedziec w warsztacie wiec wzialem modul na stol

Wymontowany modul zaplonowy podpiolem do zasilacza w ten sposob:

B+: +12V
D w czteroprzewodowym zlaczu do Multec-a: masa

wykonalem sztuczne obciazenie zastepujace cewke w postaci zarowki 12v/20W, krecac czujnikiem rozdzielaczem sprawdzalem sygnaly na kabelkach. Na kabelku B faktycznie mialem impulsy w zaleznosci od tego jak szybko krecilem jednak zarowka nie mrugala. Pozostale kabelki do Multec-a mialy poziom masy zarowka nie mrugala i nie plynal prad zadnych impulsow nie wykrylem C- tam gdzie ma byc kluczowana cewka.

Zatem eksperyment potwierdza ze B jest sygnalem wyjsciowym do Multec-a.

To ze cewka jest dobra to juz sprawdzilem wlasnie w ten sposob co podales. chcialem nabrac pewnosci ze modul jest sprawny oraz poznac jego sygnaly sterujace. Nie jest to w 100% pewne bo nie znam sygnalu BYPASS czy jest to poziom, sprobuje jeszcze zrobic badanie sygnalow jakie dostarcza komputerek (Multec) do modulu. Teraz przynajmniej wiem ktore sygnaly sa wyjsciowe a ktore wejsciowe.

Prawde mowiac jestem coraz bardziej przekonany ze jest uszkodzony modul zaplonowy.
Uwazacie ze warto kupic caly rozdzielacz czy raczej sam modul. Na rozdzielaczu widac juz karb czasu ale przynajmniej jest firmowy Delco Remy natomiast kupienie modulu niesie ze soba ryzyko ze bedzie to nie w 100% ten sam uklad. W koncu nie jest to elektronika tak popularna jak cyfrowa TTL tylko robiona przez nieliczne firmy. (Przynajmniej ja mam takie przekonanie)

ps. Serdeczne dzieki za opis pinow od modulu
  
 
chcialem troszeczke dodac jeszcze do ognia oliwy

... bo temat ucichl.


Wymienilem aparat zaplonowy i od tego momentu mam sliczna iskre na swiecy.

Nie wiem jaka jest kolejnosc cylindrow.
Zaplon jest w kolejnosci 1-3-4-2 ale od ktorej pierwszy cylinder i gdzie na kopulce rozdzilacza jest pierwszy, to w ktora strone sie obraca to juz wiem jak stanie sie (z przodu to do mnie)

Niestety auto dalej nie pali
Pyrknal silnik ale zgasl. czy przyczyna takiego stanu rzeczy moze byc kolejnosc kabli?

Nie wiem czy dobrze postepuje ale ide badac teraz czy paliwo jest dostarczane. Na pewno wtryskiwacz elektrycznie jest w porzadku tyle juz sprawdzalem ale nie udalo mi sie wybadac czy dostaje jakies sygnaly sterujace z putera.

To co chcialem dodac - w srodku aparatu zaplonowego jest mala kosteczka nie moglem dojsc co to jest ale teraz juz wiem ze jest pomiedzy zasilaniem b+ a masa - dziala jak kondensator - pewnie to wlasnie kondensator do filtrowania zasialania - a nie dioda jak przypuszczalem.
  
 
chyba mowie sam do siebie ale mam nadzieje ze nikt nie bedzie mi mial za zle jezeli podziele sie swoimi doswiadczeniami sa one niewielkie ... moze komus sie to moze przyda

Kolejnosc Podlaczenia kabli do rozdzielacza WN w C16NZ

po przejrzeniu ksiazeczki Opel Astra dowiedzialem sie ze cylindry nalezy liczyc od strony rozrzadu. Pierwszy cylinder wiem gdzie jest w ktora strone w aparacie zaplonowym kreci sie palec rozdzielacza tez juz wybadalem kolejnosc zaplonu w cylindrach znam ale nie wiem gdzie na rozdzielaczu jest przylaczenie pierwszego cylindra ktos wie moze?

Jezeli wiecie pomozcie nie znalazlem tego
  
 
Witaj,
właśnie sprawdziłem na moim C16NZ i pierwszy tłok jest podłączony do kopułki u góry od strony kierowcy, trzeci u góry od strony świateł i po tej samej stronie, ale u dołu podłączony jest tłok czwarty.

Pozdrawiam
Marek
  
 
moze nie bedzie to stricte na temat ale kiedy mowimy o module zaplonowym nalezy pamietac o koniecznosci zapewnenia dobrej masy - rzeczywiscie nie ma tam oddzielnego kabla do masy - mialem ostatnio z tym problem w samochodzie kumpla - asterka krecila jak cholera a iskra byla jak w oku trupa -czyli slabiutka....
po odkreceniu modulu i przeczyszczeniu powierzchni styku z blotnikiem silniczek zaczal pracowac jak marzenie - wczesniej zdazalo mu sie gasnac "bez przyczyny"


pozdrawiam