Ciśnienie w oponach !!!

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Na flaku do rowu

Niedopompowane opony nie tylko oznaczają niszczenie ogumienia, ale zwiększają ryzyko wypadku.

Producenci opon zauważają, że na stacji paliw co szósty kierowca myje szyby, co dwudziesty drugi kontroluje poziom oleju, a zaledwie co czterdziesty sprawdza ciśnienie w oponach. Tymczasem stan ogumienia w zasadniczy sposób wpływa na bezpieczeństwo ruchu.

Fatalne 6 proc.

Według szacunków Renault 6 proc. wypadków śmiertelnych na drogach spowodowanych zostało na skutek rozerwania, przebicia lub spadku ciśnienia powietrza w oponie. Dlatego zaleca się sprawdzanie ciśnienia kół wręcz przy każdym tankowaniu.

Nie należy oczywiście zapominać o kole zapasowym! Aby uniknąć przykrych niespodzianek, coraz częściej samochody wyposaża się w czujniki ciśnienia, sygnalizujące jego spadek lub niedostateczną wartość dla danej prędkości. Takie czujniki w USA już za kilka lat będą najprawdopodobniej obowiązkowym wyposażeniem autobusów.

Gorąca

Tocząca się niedopompowana opona rozgrzewa się do znacznie wyższej temperatury niż mająca prawidłowe ciśnienie. Odpowiednio napompowana po ok. godzinie jazdy osiąga przewidzianą przez konstruktorów temperaturę pracy. Ta sama, pracująca w identycznych warunkach, ale z ciśnieniem zmniejszonym zaledwie o 0,3 bara, już po 30 minutach nagrzewa się do 120 stopni C. Tak wysoka temperatura nie tylko niszczy oponę (jest ona po takiej jeździe do wyrzucenia) , ale grozi jej rozerwaniem.

Zauważmy, że ubytek 0,3 bara jest trudny do zauważenia gołym okiem nawet przy powszechnie stosowanych oponach o profilu 65. Przy niższych profilach ubytek 1 bara pozostaje niewidoczny.

Spod kontroli

Niedopompowane opony są nie tylko kosztowne, ale i niebezpieczne.

Wykonanie nagłej zmiany pasa ruchu przy prędkości 50 km/h dla prowadzącego auto o prawidłowo napompowanych kołach (2,2 bara) jest w miarę proste, taki sam pojazd z niedopompowanymi kołami (przód 1,6 bara, tył 1,2 bara) przy tej samej prędkości wymyka się kontroli kierowcy. Zbyt mało powietrza w oponie grozi wjechaniem do rowu.

Nie zapominaj

- Sprawdzaj ciśnienie opon zawsze na zimno.

- Kontroluj stan opon przy każdym tankowaniu.

- Nie zapominaj o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym.

- Przy dalekich wyjazdach z pełnym obciążeniem, opony powinny być napompowane do największej dopuszczonej przez producenta samochodu wartości.

(Rzepa)
  
 
Reno zapołniało jeszcze o kontroli stanu ogumienia po każdym krawężniku, dziuże w drodze, torach tramwajowych/kolejowych i innych niespodziankach czekających na nas kierowców w tym pieknym kraju
  
 
Nie każdy może ja w tym roku napompowałem oba samochody azotem i nie mogę dopompowywać powietrza bo było by bez sensu ale ciśnienie jest dobre
  
 
Podajcie gdzie można niedrogo napompować azocik w Wawie?

Czy to prawda, że liczą po 5 zł od koła, ale starcza na długo. Aha, jak pozbywają się powietrza, które już jest w kole, samo spuszczenie przez wentyl wystarcza???
  
 
hi hi hi

u mnie w Józefowie

do 70% azotu

wiem, że to juz było ale nie mogłem się powstrzymać

  
 
Cytat:
2004-01-21 13:28:08, pankuba pisze:
do 70% azotu



To ja wolę zwykłe powietrze, mam wtedy 78% azotu
  
 
przy okazji tematu... może powinienem to pytanie zadać na technicznym ale cóż...
czy ciśnienie w oponach w lecie powinno być takie samo jak w zimówkach??
  
 
Cytat:
2004-01-23 21:06:11, alan03 pisze:
przy okazji tematu... może powinienem to pytanie zadać na technicznym ale cóż...
czy ciśnienie w oponach w lecie powinno być takie samo jak w zimówkach??



No pewnie, tak jak zaleca producent. Guma zimówek jest bardziej miękka i opony sprawiają wrażenie bardziej ugiętych.
  
 
no a jak z cisnieniem w oponach niskoprofilowych? W peugeocie mialem oponke 50 i zalecali mi dopompowac 0.1bara do standardu. teraz bede miala 45... ile powinienem dopompowac? mile widziane profesjonalne informacje....
  
 
anyboy....
help!
jakie cisnienie...!??!?!
  
 
Ja zawsze pompuję odrobinkę więcej niż zaleca producent

Lenny, nie wiem jak ma być w niskoprofilowych gumkach.
  
 
Ja tylko podam ciekawostke, ze moja siorka i mamusia jechaly na 0.7 zamiast na 2 ale to maly szczegol Heh ale mozna nawet bez opon jak pokazuja na Reality TV w poscigach
  
 
Powiedzcie mi po co wy pompujecie azot do ogumienia? O ile na prawde to robicie...

Przecież to chore!

Jeśli ktoś mi powie że lepiej pompować azot, bo dłużej trzyma się w oponie - to go wyśmieje - bo to niedorzeczne podejście do tematu konserwacji opon...


Im mniejszy profil opony - tym większe cisnienie (niestety nie podam dokładnych danych - bo to jest uzależnione od wymiarów koła, od ciężaru samochodu i rozkładu masy na osie....)

przy oponach zimowych - ma być troche niższe lub troche wyższe sam już nie pamiętam
  
 
Cytat:
2004-02-15 17:00:54, KrzysioVW pisze:
Powiedzcie mi po co wy pompujecie azot do ogumienia? O ile na prawde to robicie...

Przecież to chore!

Jeśli ktoś mi powie że lepiej pompować azot, bo dłużej trzyma się w oponie - to go wyśmieje - bo to niedorzeczne podejście do tematu konserwacji opon...



Ja pompuje azotem i jestem zadowolony, czy zimno czy cieplej ciśnienie takie samo, a do tego nie uchodzi tak szybko jak powietrze i nie utlenia opony od wewnątrz


Cytat:
Im mniejszy profil opony - tym większe cisnienie (niestety nie podam dokładnych danych - bo to jest uzależnione od wymiarów koła, od ciężaru samochodu i rozkładu masy na osie....)

przy oponach zimowych - ma być troche niższe lub troche wyższe sam już nie pamiętam


W zimowych troche niższe ale tylko na śnieg, a na normalną droge to tak jak zalecił producent.
  
 
W dzisiejszym Auto Świecie znajdziecie rozmowę z Dr. Sellem na temat ciśnienia w oponach, polecam.

link jest tutaj
  
 
No tak, ale teraz załóżmy sytuację, że producent podaje w instrukcji zalecane ciśnienie. Robi to jednak w opona o wielkości i profilu zalecanym również przez niego.
Np. w Camry, oponki firmowe, to 205/65R15.

Ja zamierzam założyć 205/55R16 i kto mi teraz powie jakie ma być ciśnienie w tych oponkach ?
  
 
Cytat:
2004-03-01 14:24:17, Lwiecz01 pisze:
No tak, ale teraz załóżmy sytuację, że producent podaje w instrukcji zalecane ciśnienie. Robi to jednak w opona o wielkości i profilu zalecanym również przez niego.
Np. w Camry, oponki firmowe, to 205/65R15.

Ja zamierzam założyć 205/55R16 i kto mi teraz powie jakie ma być ciśnienie w tych oponkach ?


Producent opon?
  
 
Ja też pompuję azotem i nie ma problemów ze zmianami ciśnienia
  
 
Panowie i Panie nie wiem jak wyglade sprawa z azotem ale opona najlepiej pracuje jak rozgrzana ma cisnienie 2,3
Polecam artykuł w Magazynie Rajdowym WRC.Jak znajde który numer to napiszę.
  
 
specjalnnie dla lwiecza01 - znalazłem w sieci stronke na której są podane dokładne ciśnienia do konkretnych aut przy konkretnych rozmiarach opon (tylko że to są wskazania Continentala - ale sprawdziłęm - idealne dane z tymi które przewiduje np Honda do swoich aut - więc wsio je gites!)