MotoNews.pl
  

LPG a sonda lambda

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam!
Mam escorta 1,6 16V i sekwencyjny wtrysk gazu (BIGAS).
mam pewien problem! Około 2 miesiące od założenia instalki, zaczęły sie problemy z obrotami na biegu jałowym, tzn. jak sinlik był rozgrzany i stałem np. w korku to po pewnym czasie obroty zaczęły wariować (spadały) , dodawałem gazu a silnik nie przyśpieszał, tak jakby nie pracował na wszystkich garach! Po przełączeniu na benzynę było wszystko w porządku, potem znowu na LPG troche postał na wolnych obrotach i znowu wariacje silnika.

Pojechałem z tym problemem to gazownika, on podłączył kompa, coś tam popatrzył i odłączył mi sygnał z Sondy Lambda do Kompa LPG. Fakt, że problem przestał się pojawiac, ale nie wiem czy to nie zaszkodzi silnikowi. No bo kiedy on będzie wiedział, że np. mieszanka jest uboga, albo bogata!

Może Coś poradzicie??
  
 
A-ha zapomniałem dodać, że sonda lambda jest na pewno sprawna, wymieniana była na nową oryginalną
  
 
moim zdaniem nie zaszkodzi. będzie chodził jak na manualnym ustawieniu dawki gazu. chyba.
  
 
załapałem. chyba walnąłem głupotę. to przecież sekwencyjny wtrysk.........
  
 
będzie trzeba chyba pojechać do gazownika i powiedziec, żeby podłączył spowrotem sygnał z sondy
  
 
W instalacjach sterowanych komputerem "benzynowym" sonda lambda jest podłączona dokladnie w taki sam sposob do instalacji elektrycznej samochodu jak to bylo przed zalozeniem instalacji gazowej.
Czasami tylko - w zależności od " instalacji" - włącza się komputer gazowy pod sonde, równolegle do samochodowego w celach regulacji systemu gazowego i dostosowaniu/nauczenia instLPG warunkow pracy.

Porada: Jesli jezdzi CI auto teraz lepiej niz z podlaczona sonda, to nie podlaczaj jej ponownie.
Porada 2: Jesli az tak jestes niezasowolony z regulacji auta - znajdz innego instalatora, który ma zdolnosci interpersonalne i bedzie Ci to potrafil/ i chcial wyjasnic (z tym jest trudniej niz wiedzą techniczną
  
 
dla wtrysku gazu potrzebne są dwa parametry: obroty i czas otwarcia wtryskiwacza.
Sonda lambda podpinana jest do autoadaptacji. Można również na podtawie wskazań sondy sprawdzić mapę (czy została poprawnie zrobiona). Odpięcie sondy dla LPG (przy sekwencji) nie jest szkodliwe
Pozdrawiam
  
 
Dzięki bardzo za pomoc
  
 
Dzięki bardzo za pomoc
  
 
Niedawno zrobilem sobie wzkaznik napiecia sondy i teraz widze co sie dzieje z mieszanka.Podlacz sobie do sondy zwykly multimetr i zobaczysz po napieciach jaka jest mieszanka,najlepiej podczas jazdy.
  
 
carrinus, podaj prosze troche szczegulów - jaki to wskaznik, na jakiej zasadzie podlaczony - czy masz instalke z kompem ?
wskazania sondy na wolnych sa plynne pomiedzy 0,5 a 1,5 V (o ile dobrze pamietam...) w zwiazku z tym co ci tak naprawde pokazuje w czasie jazdy ?

jesli masz jakis schemacik zapraszam na priv mail
  
 
Ten wzkaznik to miliwoltomierz na diodach LED wyskalowany co 0.1V i podlaczony do przewodu sygnalowego sondy.W czasie pracy silnika widze jak wyglada sklad mieszanki.Napiecie waha sie miedzy 0-0.8V.przy roznych modelach sondy moga byc rozne odchylki.
  
 
o ile dowiadywalem sie co do zasady pracy sondy lambda, zmiany napiecia (wahania) sa ciagle, tzn. nie ma jakiegos napiecia ktore mowiloby ze mieszanka jest uboga czy bogata...

napiecie zmienia sie cyklicznie i zakres tych zmian mowi nam tez o kondycji sondy...
nie wspominasz jak wyglada twoj odczyt - jesli np. jedziesz ze stala predkoscia 90 km/h i jest dobrze ustawiona mieszanka to jaki masz odczyt ??? staly ???!!! ile mV ???
czy tez odczyt sie zmienia w takim razie co wskazuje ?

bardzo mnie temat zaintrygowal bo w instalkach bez kompa taki wskazniczek mialby wiekszy pozytek niz niejeden wskaznik z dechy rodzielczej
  
 
Sonda pracuje w ukladzie nadążnym i zwykle sygnal na benzynie ma postac sinusoidy.Jezeli na gazie bez krokowca dasz pewna dawke gazu to sonda trzyma przez caly czas rozne napiecie, odpowiednie do stanu mieszanki i jest ono zmieniane wraz z jej zmiana.To jakie napiecie mam aktualnie podczas jazdy jest uzaleznione od tego jak otwarty jest zawór sterowany elektrycznie.
Dla majacych troche pojecia o elektronice zbudowanie takiego wzkaznika nie powinno byc trudne a koszt czesci to ok.15zl.
  
 
carinus, mozesz podeslac schemat takiego wskaznika ?
lutownice trzymam w reku dosc pewnie i schematy nie sa mi obce - zgodnie z tym co piszesz powinno mi mi sie udac...
adres mailowy masz w moim profilu....

dziekuje za wyjasnienia

  
 
Cytat:
2004-02-26 07:26:20, harry pisze:
o ile dowiadywalem sie co do zasady pracy sondy lambda, zmiany napiecia (wahania) sa ciagle, tzn. nie ma jakiegos napiecia ktore mowiloby ze mieszanka jest uboga czy bogata...

napiecie zmienia sie cyklicznie i zakres tych zmian mowi nam tez o kondycji sondy...
nie wspominasz jak wyglada twoj odczyt - jesli np. jedziesz ze stala predkoscia 90 km/h i jest dobrze ustawiona mieszanka to jaki masz odczyt ??? staly ???!!! ile mV ???
czy tez odczyt sie zmienia w takim razie co wskazuje ?

bardzo mnie temat zaintrygowal bo w instalkach bez kompa taki wskazniczek mialby wiekszy pozytek niz niejeden wskaznik z dechy rodzielczej


Głupot Ci ktoś naopowiadał. Wskazania napięcia na sondzie (sprawnej) odzwierciedlają zmiany składu miesznki. Jeśli skład spalin będzie stały to i wskazania sondy będą niezmienne. A to układ sterowania podawaniem paliwa stara się utrzymać określony skład mieszanki przez ciągły cykl w rodzaju : zwiększanie dawki> odczyt napięcia> jeśli wzrosło napięcie to zmniejszanie dawki> odczyt napięcia>itd... i stąd wychodzą cykliczne wahania napięcia.
  
 
Cytat:

Głupot Ci ktoś naopowiadał. Wskazania napięcia na sondzie (sprawnej) odzwierciedlają zmiany składu miesznki. Jeśli skład spalin będzie stały to i wskazania sondy będą niezmienne. A to układ sterowania podawaniem paliwa stara się utrzymać określony skład mieszanki przez ciągły cykl w rodzaju : zwiększanie dawki> odczyt napięcia> jeśli wzrosło napięcie to zmniejszanie dawki> odczyt napięcia>itd... i stąd wychodzą cykliczne wahania napięcia.



Dobrze gada,dac mu wódki.
  
 
Cytat:

carinus, mozesz podeslac schemat takiego wskaznika



Schemat znalazlem na forum elektroda.Jak mi sie uda to zamieszcze tutaj na forum caly schemat wraz z opisem montazu sondy do silnika na gazniku.Na pewno beda inni chetni na takie modyfikacje.
  
 
tutaj
  
 
Kolega Wilk wlasnie mnie wyreczyl.Uklad jest prosty i skuteczny.