Płyn hamulcowy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Szukałem na forum. O hamulcach b. dużo pisze ale o płynie nie ma nic. Mam do Was pytanie. Planuję wymienić płyn hamulcowy i nie mam pojęcia na jaki wymienić. Daewoo zaleca DOT-3, znajomi DOT-4 a niektórzy nawet DOT-5 . Portadźcie jaki kupić i jakiej firmy, bo nie orientuję się wogóle w płynach hamulcowych Dziękuję i pozdrawiam
  
 
Można zmienić z DOT-3 na DOT-4 (4 ma wyższą temp. wrzenia).
Ale nie lej DOT-5.

  
 
Płyny hamulcowe wg specyfikacji różnia się przede wszystkim temperaturą wrzenia, ale też poziomem higroskopijności, czyli stopniem pochłaniania wody.

O ile temperatura wrzenia jest jest ustalana wg standardów swiatowych, co powoduje, że poszczególe specyfikacje w odpowiedni sposób oddają max. temp. pracy płynu, to poziom wspomnianej chigroskopijności jest różny dla różnych płynów. Właściwie różni producenci podają różne jego wartości.

Należy pamiętać, że płyn hamulcowy jest typowym płynem chydraulicznym, więc ma poszczególne jego własciwości.

Płyny te o odpowiednio wyższej specyfikacji nie mają takiego działania (wpływu) no środowisko pracy jak ma to miejsce w przypadku olejów silnikowych.
Znane są bowiem przypadki, że podczas wymiany oleju mineralnego na syntetyk (przy odpowiednio dużym przebiegu) dochodziło do rozszczelnienia silników.

W przypadku płynów hydraulicznych (tu - hamulcowych) jest inaczej. Ich specyfikacja jest wymienna i zależy od stylu jazdy oraz warunków otoczenia.

Pamiętać więc nalezy, że swobodnie można dokonywac wymian płynów na inną specyfikację, przy każdej wymianie, ale nalezy pamietać o kilku podstawowych zasadach:
- płyny R - 3 i DOT - 4 są zamienne co do poziomu pochłaniania wody, lecz DOT - 4 ma lepsze własciwości oddawania ciepła z układu i przy okazji ma wyższą temp. wrzenia.
- Płyny serii DOT - 5,(0, 2, itd) są wykorzystywane do jazdy bardzo dynamicznej, gdzie powstają duże obciążenia termiczne.
Mają niewiele wyższą od płynów serii DOT - 4 temp. wrzenia, ale jednocześnie charakteryzują się wyższym współczynnikiem oddawania ciepła do otoczenia. Ich wadą jest wysoki poziom pochłaniania wody.

Płyny serii DOT - 4 mozna wymieniać (nalezy wymieniać ) w zalezności od warunków w jakich pracują.

W zimie (i wilgotnym srodowisku) pochłaniają o wiele więcej wilgoci aniżeli w środowsku suchym.
Wymian powinno dokonywać się z częstotliwością, co rok, dwa lata.

Płyny serii DOT - 5, 1pochłaniaja tak wiele wilgoci, że wymiany najlepeij dokonywać co pół roku, do roku !!!

Poza tym na opakowaniach poszczególnych płynów widnieje tzw. suchy oraz mokry punkt wrzenia.
jest to różnica w temp. wrzenia pomiędzy płynem "czystym" bez wilgoci z zewnątrz, a "zawilgoconym", czyli takim, który wchłoną ok. 30 - 50% wody.

W naszych warunkach klimatycznych i biorąc pod uwagę typ hamulcy w Espero (zaciski 1- tłokowe) optimum stanowi płyn w specyfikacji DOT - 4.

Dobre jakościowo płyny w normalnych cenach robią firmy Organika (ok. 9 zł. za pół litrowe opakowanie) i od niedawna Lotos (w podobnej cenie).
Mozna kupiż też płyn Ferodo, ale jest już 2 - 3 krotnie droższy.

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.
Pozdrawiam - Speed R
  
 
Hmm, DOT-5 lejemy do samochodów aby zapomnieć o wymianie płynu, bo DOT-5 nie pochłania wilgoci W OGÓLE.

Ale też odradzam wymianę w naszych autach na ten płyn - podobno trzeba najpierw dokładnie wypłukać układ poza tym możliwe są przecieki
  
 
Cytat:
2004-03-03 13:43:21, Robert_S pisze:
Hmm, DOT-5 lejemy do samochodów aby zapomnieć o wymianie płynu, bo DOT-5 nie pochłania wilgoci W OGÓLE.


Ależ skąd - całkowita nieprawda

Cytat:
Ale też odradzam wymianę w naszych autach na ten płyn - podobno trzeba najpierw dokładnie wypłukać układ poza tym możliwe są przecieki


Jak wyżej
  
 
Wg danych z książki serwisowej wystarczy 0.5 l DOT ileśtam? Będę również wymieniał i zastanawiam się czy 0,5 l wystarczy?
  
 
Cytat:
2004-03-03 13:43:21, Robert_S pisze:
Hmm, DOT-5 lejemy do samochodów aby zapomnieć o wymianie płynu, bo DOT-5 nie pochłania wilgoci W OGÓLE.


Oj oj, nieprawda. SpeedR dosyć dobrze wszystko objaśnił.
  
 
Poniekąd racja leży po obu stronach

Są dwa rodzaje DOT-5
W europie istnieje coś takiego jak DOT-5 i DOT 5.1 , w USA DOT-5 SBBF oraz NSBF (skróty od Silicone Based Brake Fluid i Non-Silicone Based Fluid)
Ten silikonowy nie pochłania wilgoci więc zalany w fabryce starcza na cały żywot auta. Ten drugi rodzaj jak najbardziej pochłania wilgoć.

link
link2
link3
  
 
Dobrze. Jednak należy zauważyć, iż płyn hamulcowy nie tylko pochłania wodę, ale też ulega procesom takim jak starzenie. Poza tym "zuzywa się" poprzez zmienne warunki nagrzewanie - chłodzenie.
Nawet najlepszy płyn, po 2 latach eksploatacji, po wyjęciu cylinderków hamulcowych jest dosłownie czarny własnie na skutek starzenia.
Tak więc higroskopijność, to jedynie jeden z parametrów, które wpływają na zmianę jego własciwości.

Tak więc nie sądzę, aby ktoś wymyślił płyn, którego wogóle nie nalezało by wymieniać.

Pozdrawiam

P.S Choc może mało jeszcze wiem i się mylę Ale tak by wynikało z praw fizyki
  
 
Pan prof. SpeedR opisał jak opisał i wszystko jest jasne.

Trzymajmy się tego co się tyczy naszych aut bezpośrednio.

Z pewnością 0.5 L na wymianę to może być trochę przy krótko. DOT-4 nie jest płynem drogim, a zawsze lepiej mieć trochę w zapasie przy wymianie aby dobrze przepłukać przewody.

Tak przy okazji wykładu dodam, żę mimo zbiorniczka wyrównawczego z płynem hamulcowym na pompie, płyn hamulcowy NIE jest w obiegu w układzie hamulcowym.
  
 
Cytat:
Z pewnością 0.5 L na wymianę to może być trochę przy krótko. DOT-4 nie jest płynem drogim, a zawsze lepiej mieć trochę w zapasie przy wymianie aby dobrze przepłukać przewody.


dzieki - w takim razie dokupie jeszcze ...
pozdrawiam