Diody Led 10mm

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czesc
Mam taki problem : kupilem sobie zielone diody led 10mm i chcialbym sie dowiedziec o jakiej rezystancji mam podlaczyc opornik szeregowo zeby mozna bylo te diody podlaczyc w samochodzie po 12 V

Pozdrawiam
  
 
najlepiej wybierz sie do sklepu i popros o opornikido takich diod
wezjedna ze soba i pokaz w sklepie
koszt takiego opornika bodaj 10 groszy
dziwne ze jak kupowales diody nie wzioles opornikow odrazu
a tak z daleka nikt ci nie powie bo nie wiemy czy masz diody na 3,5V 5V czy 12V bo takie wystepuja w sprzedazy
  
 
To sa diody na 3.5 V
  
 
nie pamietam teraz jaka wartosc mial ten opornik
ale w kazdym sklepie z elektronika jak powiesz do czego ci to potrzebne to ci sprzedadza
  
 
Do 3,5 V wystarczy 400 Omów.
  
 
Weź 1 kiloom i bedzie dobrze. Obliczając minimalną wartość rezystora kożysta się z prawa Ohma czyli I=U/R. Po przekształceniu R=U/I. Maksymalny prąd diody Led jest około 20 mA czyli 0,02 A. Spadek napięcia na diodzie zależy od kolory diody i tak np. dla czerwonej jest około 1,2V. Aby obliczyć minimalną warość rezystora dla instalacji samochodowej 13,8V i czerwonej diody robimy tak:

R=(13,8-1,2)/0,02=630 ohm

Jest to wartość jak powiedziałem minimalna. Jeśli będzie mniejsza dioda się przegrzeje z czasem i zdechnie.

Praktycznie przyjmując prąd diody 10 mA będziemy mieli ilealną wartość . JAk wspomiałem 1 kiloom bedzie na pewno dobry bo pokryje czy wszystkie warunki
  
 
.............

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2004-03-22 10:14:59 ]
  
 
ja tez proponuje 1kohm, jesli zastosujesz mniejszt to bedzie wiekszy prad i bedzie lepiej swiecic. W kierunku przewodzenia nic jej nie powinno sie stac nawet jak bedzie chodzic bez opornika, ale jak podlaczysz nawet na chwile zaporowo (+ do - ) to moze sie zjarac natychmiast

pozdrawiam.
  
 
Gwarantuję ci ze jak przekroczyś ów maxymalny prąd 20 mA to dioda padnie ci. Są i diody co pociągną 50 mA ale większość jest koło 20 mA. Kwestia czasu i tego o ile go przekroczyłeś. Owszem na krótko to moze i bez opora wytrzyma ale na 101% padnie.

NA marginesie. W moim espero '98 mam fabrycznie diody a nie żarówki w drzwiach. Właśnie wymieniłem żarówki na diody w przełącznikach koło kierownicy. Opór 1 kilo + zielona dioda 5mm klarowna (nie matowa i efekt identyczny jak z żarówkami. Przynajmniej będzie spokój z ich przepalaniem. Problem stanowiło rozebranie wyłączników z potencjometrem( prędkość wycieraczek i jasność oświetlenia deski). Na tyle kurestwo jest zaklejone ze bez zniszczeń się nie obejdzie. Dobrałem się więc od tyłu i przy użyciu pinsety i lutownicy z dłuugim cienkim grotem od tyły. Efekt murowany i zniszczeń zero.
Warto sobie przed przeróbką pomierzyć i zapisać na który pin wtyczek idzie + i - bo jak wiadomo diody świecą w jednym kierunku i szkoda darmowej roboty. Użyto tam bodajże szarego i szaro-czerwonego przewodu do zasilania żarówek. Dla nie wtajemniczonych i łopatologicznie:

PAtrząc na diodę można zobaczyć w środku dużą i małą elektrodę. Ta duża ma "wysepkę" która świeci i trzeba ją podłączyć do -. Ta mała elektroda bez "wysepki" idzie do +. To po której stronie jest opór nie ma znaczenia i jest to kwestia wygody w podłączeniu.


A tu macie przeciętne spadki napięc dla poszczególnych kolorów diód jakie należy przyjąć do obliczeń:

Czerwona 1,9V
Pomarańczowa 2,0V
Żółta 2,1V
Zielona 2,2V
Niebieska 3,5V
Białe 3,6V

Wartości przeciętne - czasami jest inaczej ale to wystarczy




[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2004-03-22 13:57:26 ]