MotoNews.pl
  

[DOHC] Potrzebuje smoka oleju od 132

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czesc!

Mam 1600 DOHC z regaty, chce wlozyc ten silnik do fiatola 125. Mam miske ze 132, problem w tym, ze smok z regaty jest dluzszy i wyzszy - nie miesci sie w misce od 132... Tryby pompy oleju maja 40mm wysokosci (slyszalem ze byly rozne).

Czy wystarczy smok od 132 (miska ma 11cm glebokosci),
czy tez musze zmienic pompe na jakas nizsza i do tego tak czy siak smok ze 132... ?

Ma moze ktos z Was taki smok zbedny? Jestem uziemiony i bez niego nie zloze silnika

[ wiadomość edytowana przez: Koot dnia 2007-09-23 16:39:13 ]
[ powód edycji: modyfikowałem tytuł ]
  
 
mam taki smok tylko musze go poszukac i poskladac
  
 
Cytat:
2004-03-23 19:57:10, baranek pisze:
Czesc!

Mam 1600 DOHC z regaty, chce wlozyc ten silnik do fiatola 125. Mam miske ze 132, problem w tym, ze smok z regaty jest dluzszy i wyzszy - nie miesci sie w misce od 132... Tryby pompy oleju maja 40mm wysokosci (slyszalem ze byly rozne).

Czy wystarczy smok od 132 (miska ma 11cm glebokosci),
czy tez musze zmienic pompe na jakas nizsza i do tego tak czy siak smok ze 132... ?

Ma moze ktos z Was taki smok zbedny? Jestem uziemiony i bez niego nie zloze silnika



Jeśli silnik w regacie był montowany troche pochyło to mozesz mieć problem ze smarowaniem wałków rozrzadu.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Miska 11 cm to nie jest raczej najgłębsza micha od 132 i to w silniku 2,0. Jest to prawdopodobnie miska od 1,8 choć mogę się mylić i jeśli tak będzie to zaraz mnie tu poprawią, w każdym razie ja mam akurat takie silniki i pompy już przekładałem więc nieco znam temat. Jeżeli masz silnik z napędem pompy od wałka pośredniego a nie z pompą na pierwszym czopie wału korbowego (raczej takie były w Argenatch ale być może nie we wszystkich, tu mnie pewnie też poprawią) to kompletne pompy są współzamienne i trzeba tylko skojarzyć odpowiednią pompę z miską od pary na zasadzie krótka pompa-płytka miska. Sama wymiana smoków nic nie daje bowiem pompy o wysokich kołach (występowały w silnikach 2,0 ale w tych silnikach były też stosowane pompy krótkie) miały inne smoki niż pompy o niskich kołach zębatych z silników 1,6 i 1,8. Róznią się też dugości wielowypustów na wałkach napędowych-pompy z wysokimi kołami zębatymi mają dłuższy wielowypust w związku z tym zachodzi konieczność stosowania odpowiednich kółek zębatych zakładanych na ten wielowypust, jeżeli jest on długi tak aby zapewnić przenoszenie mocy całajego długością inaczej szybko się zetnie.
Dobra to tyle myślę że Ci nie zamieszałem za bardzo
  
 
To na pewno nie jest najglebsza miska, wiem ze jeszcze jest o glebokosci ok 13cm.
Naped pompy jest od walka posredniego (nie rozumiem stwierdzenia "pompa na pierwszym czopie walu"?). Znajomy znalazl u siebie pompe ze smokiem wystajaca ok 10,5cm poza blok, wiec pewnie jest to rozwiazanie ktorego szukam
Jak wyglada wielowypust to nie wiem, wiem jedynie ze w tej pompie z regaty wysokosc trybow (grubosc w sumie) wynosi 40mm. Mam nadzieje ze nie bedzie problemow z zalozeniem pompy z cienszymi trybami... W kazdym badz razie bede zmienial pompe na nizsza i smok na nizszy razem i mam nadzieje ze to wszystko ladnie zakryje nizsza miska

OLO: jaka byla roznica w ukladach smarowania DOHC'ow w zaleznosci od tego czy byly montowane wzdluznie lub poprzecznie? Jesli problem ze smarowaniem bedzie wystepowal, to jak go rozwiazac?

Cichy_polonez: Jak wyzej wspomnialem znalazla sie pompa ze smokiem, teoretycznie odpowiedni komplet, wiec na razie dzieki ale jesli bede mial jakies problemy to zaczne kombinowac i w razie czego sie odezwe
  
 
Pompa o tzw wewnetrznym zazębieniu jest powszechnie stosowana w nowszych konstrukjach silników np Rover seria K16, była też stosowana w silnikach Argenty. Jest ona dosłownie nakładana na pierwszy czop wału korbowego i przykręcana do bloku, napęd jest bezpośrednio od wału poprzez wykonane sfrezowania po bokach czopu, na które wchodzi wewnetrzne koło pompy.
  
 
Widze ze muszem wkroczyc
Wiec po pierwsze silnik 1.6 dohc w regacie m.in. taki jak ma kolega baranek (tzn. z „normalnym” układem kolektorów, oraz z wałkiem pośrednim – nowsze wersje miały „odwrócony” układ kolektorów i nie miały wałka pośredniego, a więc posiadały pompę o zazębieniu wewnętrznym) nie był mocowane pochyło. Osobiście widziałem taki egzemplarz w reagacie akurat i wisiał sobie w komorze silnika idealnie pionowo, więc problem ze smarowaniem odpada.
Po drugie w argentach nigdy nie było (i nie będzie już ) silników z pompą oleju mocowaną bezpośrednio do wału korbowego o zazębieniu wewnętrznym. Silniki takie pojawiły się w ritmo/regatach w wersji pojemnościowej 1585 cm3, a wersje dwulitrowe ujrzały światło dzienne dopiero w modelu croma – następcy argenty. Model 1.8 litra zaś w takiej wersji (dodatkowo z dwoma wałkami wyrównoważającymi) zadebiutował dopiero w modelu tipo.
Teraz rzecz o samych pompach oleju w dohc z 131/132/argenty (pomijam pompy z wersji ritmo/regat bo z nimi nie miałem do czynienia). Występowały ich 4 rodzaje (a w zasadzie 3 , czwarta dotyczy płaszczkowatej miski i różniła się jedynie smokiem, który był krótszy) i niestety ich elementy często nie są ze sobą współzamienne ani też jeden typ zupełnie nie będzie pasował do kadłuba innych (inne rozmieszczenie otworów mocujących pompę oleju). Różniły się mocowaniem do kadłuba (j.w.) kształtem uszczelki, ilością punktów podpierania (łożyskowania) wałków kół zębatych (od 2 do 4), wysokością kół zębatych (a więc i obudowy) , długością oraz twardością sprężyny zaworu przelewowego, a także samą konstrukcją obudowy pompy, co sprawia, że często nie można danego smoka zamocować do innej konstrukcyjnie obudowy. Temat pomp oleju jest generalnie niewdzięczny i trzeba mieć szczęście, żeby pasowało. Dana pompa jest odpowiednia do danego typu kadłuba (chodzi o nr-y nadlewane znajdujące się pod kolektorami ssącymi: np. 132AB..., 132CB..., 132DB...) , wersji pojemnosciowej (w 2.0 występowały wyższe koła zębate i głębsze miski – wyższy kadłub silnika oraz dodatkowe kanały olejowe w wale korbowym wymuszały zastosowanie wydajniejszej pompy oleju) oraz kształtu i wysokości miski olejowej (stanadardowe „płytkie” 11 cm w wesjach 1585, 1592, 1756, głębsze o 2 cm w 2.0, oraz miska z szerokimi bocznymi kieszeniami typu „płaszcza” lub tez nazywana „rekin młot”.
Tak poza tym baranek – jeśli pompa którą znalazłeś u znajomego nie będzie pasowała to jaki problem skrócić smok w oryginalnej pompie silnika regaty – zwyczajnie się go (tzn. tą długą „szyjkę” która kończy się smokiem) przycina (no wypada to zrobić równo i dokładnie) o tyle ile potrzeba i zespawywuje na nowo. Oczywiście potrzebny będzie spawacz aluminium, ale nie ma dramatu – prawidłowo zespawane elementy wytrzymają dłużej niż fabryczny odlew. Warto wiedzieć, że urywające się smoki (obok scinających się wieloklinów wałków pompy oleju) z powodu byle większej hopki to zmora tych silników. Nawet jeśli ktoś ma fabryczny w nienaruszonym stanie to warto go obspawać głownie w górnej części – tam właśnie najczęściej pęka.
  
 
No to mamy nareszcie jasność w temacie co i gdzie było z pomp stosowane w DOHC. A ta Argenta z pompą o zazębiemiu wewnętrznym (nieistniejąca jak się okazuje) to własnie efekt studiowania jakichś niesprawdzonych wypocin na forum a sam mam w garażu silnik 132 D 2000 i ma przecież wałek pośredni napędzający pompę w klasycznym układzie .
Dzięki za wyjaśnienia Mrozek
  
 
Dzieki za szczegolowe wyjasnienie i rozwianie watpliwosci. Jak bede mial szczescie to bedzie ok, jak nie - to bede cial regatowego smoka (chcialem juz wczesniej, ale to nieszczesne aluminium...). Okaze sie wszystko jak przyjdzie do mnie smok Jeszcze na pewno sie odezwe

BTW - jakim momentem dokrecic mostki korbowodowe?
  
 
Cytat:
BTW - jakim momentem dokrecic mostki korbowodowe?



49Nm
  
 

Tu sa fotki tej pompy i smoka nieszczesnego z regaty

  
 
Tak dla ciekawości podam że pompa oleju do 1.6 i 1.8 pasuje z ŁADY.
Ładowska ma ten sam moduł,średnię i wysokość zębów, niestety smok musi już pochodzić z DOHC, i jeszcze jedna przeszkoda to wałek napędzający jest dłuższy niż w DOHC, więc trzeba go wycisnąć z koła, skróić i ponownie wcisnąc w koło.
Kółko pośrednie napędzające pompę i aparat również pasuje z ŁADY
Polecam sam spraktykowałem i działa!

Pozdrowienia MacGregor
  
 
Pompa ze smokiem znaleziona, dzisiaj zalozylem - pasuje idealnie, pewnie to nawet do tej miski smok Wysokosc walka i wielopypustu na nim identyczne, wiec bez problemow pompa zostala zaaplikowana A mialem watpliwosci bo mnie tak postraszyliscie ze fiat robil tysiac piecset roznych pomp oleju... ;P No ale juz jest dobrze, moze akurat mialem fuksa ze trafilem na zamienniki