MotoNews.pl
  

Wymiana sprzęgła

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jeśłi ktoś nie widział jak to się robi to polecam program Garaż w TVN Turbo.
Tam na temat wypowiada się Pan, ale jako tło jest pokazana wymiana sprzęgła w espero.
  
 
A właśnie - czemu jeszcze w używkach nie oceniali Espero? Jaco - załatw coś!
  
 
Czy ktoś to nagrał może ?? Ja nie mam tego programu ....
  
 
Jeśli miał premierę w ostatnią niedziele, to no problem... popatrz na ramówkę TUTAJ i zarezerwuj sobie wolny czas na oglądanie.
  
 
Cytat:
Czy ktoś to nagrał może ?? Ja nie mam tego programu ....


Ja oglądałem wczoraj pod wieczór. Te programy czesto sie powtarzaja...
Jedyna istotna informację odnośnie konkretnie Espero było: Nie trzeba rozbierać skrzyni biegów, aby się dostać do tarczy sprzęgła oraz, że w przeciętnym samochodzie (w podtekscie w Espero) wymiana tarczy sprzegła jest przewidziana na po 100 do 150 tys km.
  
 
Cytat:
2004-04-06 08:21:14, piotr-ek pisze:
A właśnie - czemu jeszcze w używkach nie oceniali Espero? Jaco - załatw coś!



Nie chce mi się leciec specjalnie do sąsiedniego budynku (TVN TURBO mieści się w budynku MBC, a nie w starym budynku TVN), ale jak tylko napatoczy mi się jakis redaktor TURBO to z nim pogadam
  
 
Cytat:
2004-04-06 09:21:04, Jacenty pisze:
Czy ktoś to nagrał może ?? Ja nie mam tego programu ....


JA nagrałem ten program-A CZY KTOŚ W KOŃCU POWIE JAK SIE WYMIENIA SPRZĘGŁO W NASZEJ FURCE???????
  
 
wymiana sprzegla

Z tym ze sa dwie wersje skrzyni biegow :
1- z dekielkiem i zeby wymienic np. tarcze sprzegla nie trzeba skrzyni sciagac ,ale jak wsio kpl to lepiej odpinac skrzynie i
2- bez dekielka (ja ma wlasnie ta) i trzeba odpinac skrzynie
  
 
A wiecie może ile ta przyjemność kosztuje w jakimś warsztacie?
Moje sprzęgło już jest chyba na wykończeniu więc muszę się psychicznie przygotować na kolejne wydatki.
  
 
Tak ok 500...

Najlepiej zadzwon do naszego "klubowego" mechanika - p. SLAWKA
i sie dokladnie wszystkiego dowiesz
tel. 846-58-97
kom. 601-230-990
  
 
W espero z manualnymi skrzyniami biegów wymiana sprzęgła ,docisku i łożyska wyciskowego nie wymaga zdejmowania skrzyni biegów.
Potrzebne są ;
1. wykonane z blachy grubości 2 lub3mm wygięte w kształt literyU trzy uchwyty do zabezpieczenia -tzw.sprzężenia docisku i tarczy sprzęgłowej.
2.NagwintowanyM7 pręt o dług.ok.100mm
3.Szczypce do zdejmowania wewnętrzych pierścieni Segera.
4.Ośmiokątny wewnętrzny imbus wg norm calowyh-występuje w wielu zestawach z kluczami w rozmiarach calowych.
Mając powyższe :
1.Wykręcamy świece-bedziemy musieli obracać wałem.
2.Podnosimy lewe przednie koło i zdejmijemy.
3.Odkręcamy pokrywe skrzyni biegów-może wylać się trochę oleju z kół zębatych 5 tki.
4.Od spodu samochodu zdejmujemy osłonę sprzęgła.
5.Zakładamy co 120 stopni- pokręcając za sprzęgło wykonane uchwyty które sprzęgają tarczę i docisk.Zwracamy uwagę na ustawienie docisku względem koła zamachowego.Jest oznaczone nawierceniami lub sami oznaczamy np.ostrym rysikiem-tak złożymy je przy składaniu.(ważne -to jest wyważenie docisku)
6.Odkręcamy śruby mocujące docisk-zostawiamy jedną-poluzowaną-aby nie wypadło nam sprzęgło do kanału w wyniku kolejnych czynności.
7.Wychodzimy z kanału i odkręcamy za pomocą imbusa śrubę zamykającą dostęp do pierścoenia Segera na wałku- na którym umieszczone jest sprzęgło.
8.Wyjmujemy za pomocą szczypiec wewntrzny pierścień Segera.
9.W otwór wałka wkręcamy nagwintowany pręt M7.
10.Ciągniemy do siebie do oporu.
11.Wchodzimy do kanału i odkręcamy ostatnią śrubę mocującą docisk do koła zamachowego.
12.Wyjmujemy do doły spięte ze sobą tarczę i docisk.
13.Od spodu możemy wykręcić wkręt ,obrócić widełki wysprzęglika i wyjąć do oceny łożysko dociskowe.
14.Składamy w odwrotnej kolejności.
Jak by kogoś interesoował rys.uchwytów do sprzęgania to mogę naszkicować i przesłać na podany fax.
Powodzenia.Nie jest to trudne.


  
 
niestety nie zawsze
esperaki do 97r miały dekiel, nowsze mają już pełną skrzynie i wymiana sprzęgła niestety wiąże sie z jej demontażem.
  
 
Tomku mylisz sie --> ja mam 1996 r i tez niestety nie mam dekielka,w ostatnia sobote zeszlo ok. 7 godz. przy wymianie kpl. sprzegla,2 łap,oleju,swiec i plynu hydrol.
  
 
Kiedyś mnie to też interesowało i zadzwoniłem do serwisu fabrycznego.I o dziwo nikt ni słyszał aby montowali inne skrzynie jak te z deklami.Może ktoś przywiózł z Zachodu inną wersję -tak mi odpowiedziano.Kolega ma z 1999 i też ma dekiel.Jaki typ jest tej bez dekla ? To ciekawostka?Kto taką ma?Czym się różni?Zastąpić doskonałe rozwiązanie z deklem innym ,po co?Osobiście uważam rozwiązanie z deklem za doskonałe pod względem serwisowym.Od mechaników też słyszałem o takich skrzyniach ale chyba po to aby cena z tzw.rwanie skrzyni była wyższa.Żaden nie potafił wskazać mi kto ma takie Espero bez dekla- z inną skrzynią manualną.
  
 
Niemcy chyba stwierdzili ze przez ten dekielek auto jest głosniejsze i dlatego zrezygnowali z tego ustrojstwa (tak slyszalem od pewnego mechanika)
  
 
Mam wątpliwości czy któryś z Kolegów dyskutujących sam zmieniał w espero sprzęgło?Zdejmijcie koło i zobaczycie dużą aluminiową pokrywę przykręconą 8-10 śrubami do korpusu skrzyni na klucz 10.To ta Pokrywa osłaniająca w skrzyni F-16 5 bieg i wałek główny skrzyni.
  
 
Cytat:
2005-05-19 23:58:26, Rysiek2 pisze:
Mam wątpliwości czy któryś z Kolegów dyskutujących sam zmieniał w espero sprzęgło?Zdejmijcie koło i zobaczycie dużą aluminiową pokrywę przykręconą 8-10 śrubami do korpusu skrzyni na klucz 10.To ta Pokrywa osłaniająca w skrzyni F-16 5 bieg i wałek główny skrzyni.



zapewniam Cie ze zmieniał i to nawet dwa razy

to o czym piszesz to boczny dekielek skrzyni (jedna nakrętka z wyprowadzeniem na masowy przewod)
I jest przykrecona na pere 10 ale i na 3 x 13

Ja mówie o dolnym deklu obok miski olejowej. Odkrecasz chyba 4 x 10 zdejmujesz i widzisz docisk od dołu.

Wszystkie esperaki MY 1997 mają już pełny odlew skrzyni - i tam wymiana jest równoznaczna z jej wyjęciem.
W eperakach z 1996(koniec roku) pełne skrzynie szły w parze z nowszym kolektorem wydechowym. Tzn rury 4-1 = pełna skrzynia.
Kolektor 4-2-1 = dekielek.

We wszystkich esperynkach 1998 i 1999 a takze w ostanich 100szt z 2000r szkrzynie mają PEŁNY odlew. Jeżeli jest inaczej to znaczy ze coś było kombinowane i to nie jest oryginalna skrzynia tego samochodu, lub na żeraniu znalazła się jakaś zleżała, to załozyli (ale to mało prawdopodobne)


  
 
Cytat:
2005-05-19 23:50:05, Andi_K pisze:
Niemcy chyba stwierdzili ze przez ten dekielek auto jest głosniejsze i dlatego zrezygnowali z tego ustrojstwa (tak slyszalem od pewnego mechanika)



nie, jest to zmienione ze wzgl technologicznych. Tzn pełny odlew, mimo ze większy to prostszy w przygotowaniu, a co za tym idzie tańszy, brak dekla i 4 śrub to też oszczędność w każdym samochodzie

Nie ma to najmniejszego wpływu na poziom halasu
  
 
Kto kończąc produkcję modelu inwestuje w nowe rozwiązania np.odlewy.Chyba że stosuje nowy model skrzyni która dopiero wchodzi do produkcji lub z innego modelu tańszą w produkcji.Ta z deklem z boku umożliwiająca łatwą wymianę docisku,sprzęgła i łożyska, jest rzeczywiście w produkcji droższa bo wymaga produkcji wałka w "wałku" .
  
 
Nie wiem czy się rozumiemy

Zaczne od zmian - każdy producent produkując auto praktycznie co roku zmienia tzw rok modelowy. Samochód z zewnątrz identyczny zmienia sie od srodka. Dzieje się tak m.in dlatego ze stajce ASO "donoszą" o pojawiajacych sie usterkach, fabryka to poprawia, zmienia się podwykonawca danego elementu, producent cos przerabia itd.

Esperak przeszedł całą mase takich modernizacji.
Mimo iż z zewnątrz nie róznią się wcale, mechanicznie jest troche zmieniony.
Najwieksze zmiany miały miejsce przy wprowadzaniu MY1997 pod koniec 1996r.

...i tak MY1995 różni się od MY1997 :
- inny kolektor wylotowy
- inna sonda lambda
- inna pompa wspomagania kierownicy
- inny zbiorniczek wyrównawczy układu wsp kier.
- inna sprężarka klimatyzacji
- inny napinacz klimatyzacji
- inny wentylator pomocniczy skraplacza klimatyzacji
- inne (1995 nie stabilne, 1997 stabilne) włączniki zamkniętego obiegu powietrza i klimy
- inne plastikowe zakola 1997 wzmocnione
- inne śruby mocujące zderzak
- inaczej mocowane sworznie wahaczy przednich (1997 przykręcane)
- dodatkowy tłumik tylnego drążka stabilizatora w 1997
- inaczej układany kit zabezpieczajacy zgrzewy
- inne malowanie (bezbarwny jedynie z zewnatrz)
- inny zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego
- czy wreszcie inny odlew obudowy skrzyni.
Sama skrzynia jest identyczna, jednak nie posiada tego dolnego dekielka umożliwiającego wymiane sprzęgła bez jej zdejmowania.
Przelozenia, mechanizm zmiany biegów są identyczne.
Posiada identyczny booczny dekielek (ten widoczny za lewym przednim kołem) , identyczny wałek sprzęgłowy, wszystko to samo.


itp itd

o pierdułach jak inne lusterka zewnętrze, inne fotele czy inna kierownica (1997- cieńsza) nie bede pisał.