MotoNews.pl
  

Klima na klimatronik?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Pytam z ciekawości - może po paru latach jak mi się Merivka opatrzy to wymieniłbym .
Czy jeżeli mam oryginalną klimatyzację manualną w Merivie to "przebudowa" jej na klimatronik to duża sprawa? Czy może wiąże się to tylko ze zmianą tego panelu z pokrętłami na nowy od klimatronika (z całym jego "wnętrzem") i dodaniem czujnika temperatury we wnętrzu? Wiem, że to nowy model ale pewnie jest tak jak w innych Oplach... Tak z ciekawości... robiw
  
 
bajer polega na tym, że klimatronik (a czasem i nie "tronic" jak w janowszym BMW 7 gdzie klimatyzacja jest ustawiana pokrętłem które pokazuje temperature namalowaną na plastiku, nie ma plusika i minusika i wyswietlacza) jest regulatorem.

Regulator ma za zadanie utrzymanie temperatury zadanej.
I użyje on do tego celu i kompresora od agregatu chłodzącego i nagrzewnicy.
Jak sobie być ustawił 22 C, i pojechał na słońce, to klimatronik uruchomi agregat chłodzący i nawiewem zimnego powietrza schłodzi wnętrze, ale jedziesz dalej autem i nagle wjeżdżasz do tunelu górskiego, długiego.
A tu pod ziemią temperatura spada do jakichś 11 C.
A Ty jedziesz dalej i nic nie kombinujesz przy ustawianiach klimy.
Klimatronik (lub nie "tronic") samoczynnie odłączy agregat i zacznie dmuchać ciepłym powietrzem zmieniając stopień jego nagrzania w razie potrzeby - tak jakby kręcił potencjometrem z niebieskim i czerownym paskiem dodatkowo. Po prostu będzie działa żeby było owe 22 C.

Czyli klimatronik musi mieć możliwość nastawiania ciepłego powietrza i sterownia nawiewem tegoż.
  
 
Regulator zamontowac to pikus pamietajcie ze nowoczesny klimatronik dodatkowo
plynnie steruje wydatkiem dmuchawy, odpowiednio ustawia przepustnice powietrza
zeby dmuchac w miare potrzeb na nogi, na szybe albo na srodek itd itp...
Od regulatora wiekszym problemem sa odpowiednie moduly wykonawcze (silowniki itp...)
  
 
Zgadza się Sławek, właśnie o tym pisze w ostatniej linijce.
Klimatyzacja - regulator musi miec elementy wykonawcze które w przenosni bedą ruszać suwakami od stopnia nawiewu i ilości ciepłego powietrza w nawiewie - niebieskie-czerowne.

Sprawy kierunku nawiewu ustawianego z klawiatury możemy sobie darować, da się żyć bez tego..../
I tak na ogół każdy rozważny użytkownik klimy ustawia nawiew ręcznie na szybe i nogi.
Kwestie odmrażania przedniej szyby, też nie musimy rozważać.

Ważne żeby regulator miał jak regulować.
  
 
Cytat:
2004-04-23 15:14:43, boogie pisze:
Zgadza się Sławek, właśnie o tym pisze w ostatniej linijce.
Klimatyzacja - regulator musi miec elementy wykonawcze które w przenosni bedą ruszać suwakami od stopnia nawiewu i ilości ciepłego powietrza w nawiewie - niebieskie-czerowne.

Sprawy kierunku nawiewu ustawianego z klawiatury możemy sobie darować, da się żyć bez tego..../
I tak na ogół każdy rozważny użytkownik klimy ustawia nawiew ręcznie na szybe i nogi.
Kwestie odmrażania przedniej szyby, też nie musimy rozważać.

Ważne żeby regulator miał jak regulować.



WITAJCIE PONOWNIE.
Nie sądzę aby była to tak skomplikowana sprawa. Przecież jak się zdejmie tą pokrywę pokręteł nawiewów tid to za nią znajduje się takie zespolone "urządzenie" gdzie następuje rozdzielenie nawiewów w zależności od ustawienia pokrętła i inne "wnętrzności". Moim zdaniem należałoby wymienić tą ściankę przednią z całym tym co znajduje się za nią. Myślę, że przy klimie automatycznej to właśnie tam siedzą wszystkie serwomechanizmy zamiast sterowania ręcznego. Ewentualnie należałoby zamontować czujnik temperatury wewnętrznej. Biorąc to wszystko z rozbitka to chyba nie kosztowałoby dużo. Co Wy na to - można sprawdzić przecież w EPC. Serdecznie pozdrawiam (fotka auta niebawem) ... robiw
  
 
Sprawdz czy nie roznia sie sprezarka te uklady. Cos mi sie wydaje, ze tak.

Mam porownanie klimatronika w Omedze i manualnej klimy w Renault Scenic. Zasada dzialania kompresorow jest zupelnie inna. W klimatroniku sterowanie temperatura odbywa sie na zasadzie zmian cisnienia w ukladzie klimy. Sprezarka ma zawor upustowy i dzieki temu mozna to regulowac. W Scenicu regulacja odbywa sie poprzez przymykanie lub otwieranie klapek samego nawiewu a sprezarka pracuje zawsze tak samo. Tylko niestety nie wiem czy roznice te spowodowane sa roznymi producentami aut, czy tez zasada dzialania klimy manualnej i klimatronika.
  
 
Witam.
Zastanawiam się od pewnego czasu (drążąc EPC) na ile różni się klimatyzacja automatyczna od manualnej w Oplu Meriva (taka sama jak w Corsie C i pewnie w Astrze II). Doszukałem się, że poza samym panelem zamontowanym w aucie (w automacie z wyświetlaczem) dodatkowo występuje czujnik nasłonecznienia w podszybiu, jedna wiązka elektryczna jest inna no i jakaś jeszcze drobna zmiana pod maską. Zastanawiam się czy mając taki panel można byłoby zamienić sobie swoją manualną na automat - w końcu to nie jest bardzo wysublimowana klima w tych Oplach. Może macie jakieś doświadczenia w tym temacie. Takie panele na niemieckim ebayu trafiają się czasami za całkiem znośne pieniądze... Pozdrawiam... Robiw
  
 
Oto prostsza forma zamiany klimy manual na automatyczną choć o tej fabrycznej jeszcze napiszę bo nie jest to takie skomplikowane - trzeba trochę poszperać w TISie i EPC i ruszyć głową

Oto link: zamiana klimy z manual na auto

Robiw
  
 
Jasne, że w sumie to jest termostat z wyświetlaczem i pewnie podłącza się to pod przycisk klimy manualnej ale swoją drogą to klima automatyczna jednostrefowa jak w Merivie czy Corsie-C to też nie jest zbyt "wysublimowana". W końcu całe serwo tej klimy siedzi w panelu. W sumie to sporo osób z pewnością ma TIS-a, gdzie jest np.: Corsa-C a nie chce się im zerknąć na schematy aby wyjaśnić ten problem. Ja w EPC znalazłem różnice (potwierdzone opinią dealera) i wiem, że można to zrobić w oryginale - choć w/g dealera najdroższą częścią tej zabawy jest zamiana wiązki przewodów... ale o tym później... Robiw
  
 
Witajcie.
Ciągnąc dalej ten temat (już z czystej ciekawości) dowiedziałem się kilku, jak się wydaje ciekawych rzeczy. Otóż z moich informacji wynika, że zmiana klimy z manualnej na automatyczną w przypadku takiej jednostrefowej klimatyzacji jaką się montuje w Merivie (ta sama w Corsie C) nie jest aż taka skomplikowana choć kosztowna. Trzeba wymienić panel sterujący znajdujący się w samochodzie, wiązkę przewodów do tego panela (lub wiązki), "dołożyć" czujnik nasłonecznienia w podszybiu (aby było jak oryginalnie to należałoby wymienić też listwę znajdującą się w podszybiu), przekaźnik i przeprogramować ECU. Kupując te rzeczy używane nie wyjdzie aż tak drogo (np.: panel do Merivy na ebayu ok. 70 Euro) ale generalnie nie jest to tania "impreza" nie mówiąc już o zrobieniu tego u dealera.
A właśnie odnośnie tego ostatniego: sondowałem z ciekawości kilku dealerów i oto rezultaty: większość zapytań (via mail) bez odpowiedzi (pewnie pomyśleli, że wariat , fajfusy) ale jeden z warszawskich dealerów dał ciekawą odpowiedź: "producent nie przewiduje zmiany klimy manual w auto w związku z czym nie możemy tego skalkulować i nie podejmujemy się tego". Ciekawe, nie dostali "gotowca" to rozkładają ręce, ciekawe po co mają EPC i TISa. No cóż oni są pewnie tylko od sprzedawania . Inny natomiast dealer warszawski może to zrobić i dał mniejwięcej taką kalkulację: panel (1000 zł), przekaźniki i czujniki (500 zł), wiązka/wiązki przewodów (4000 zł !, tak cztery tysiące) i robocizna - w sumie 8 tys. zł (!). Nieźle. Myślę, że zakłady które specjalizują się w montażu klimatyzacji itp. zrobiłyby to trochę taniej . A swoją drogą to ktoś (kto ma TISa z Merivą lub Corsą C) mógłby sprawdzić jak to jest naprawdę - tak już z czystej ciekawości. Serdeczne pozdrowienia... Robiw