[silnik] supermirafiori 1,4TC

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
witam
mam pytanko dotyczace tego silnika 1,4DOHC, jaka jest dostepnosc czesci do niego i jak stoja one cenowo w porownaniu do innych pojemnosci tego typu silnika? czy jest sens sie za taki brac? ponoc fabrycznie ma 75KM Czy moze latwiej jest wyremontowac 1,6 DOHC? Czy sa jakies zamiennki czesci?
  
 
Najbardziej rozpowszechnioną wersją silnika z rodziny dohc jest 2.0, najmniej 1.4. Podejrzewam, że pociąga to za sobą dostępność części. Ja osobiście nie miałem wątpliwości z wyborem silnika...
  
 
Hmm....Silnik 1.4 DOHC wywodzi się z Fiata 124, a jego dane wyglądają tak: średnica tłoka: 80 mm, skok: 71.5, moc 80 KM przy 5800 obr/min max moment: 112 przy 4000 obr/min. Stopień sprężania 8,9. Później były pakowane do 131 ale miały podobno 5 KM mniej. Różnie źródła podają.

Widać z tego, że ma nietypowe tłoki ale do czasu jak się sobie nie przypomni, że pewne rodzime autko też ma takie tłoki Kwestia dopasowania, wycięcia frezów pod zawory i gotowe ( przynajmniej w teorii-trzeba by dokładniej pomierzyć te tłoki ale ze wstępnych ustaleń podpasowały by tłoki z poldka 1,6 do DOHC 1,6 na tłokach 80mm więc do 1.4 też powinny)

Dalej: Większość uszczelek będzie taka sama jak do rodziny DOHC 1,6, 1,8 i 2,0. Nie mówię tu o uszczelce pod głowicę bo to inna historia-tłoki 80mm.

Silnik jest można powiedzieć odprężony więc śmiało można go "troszkę" uskrzydlić. Poza tym jest to wiertareczka lubiąca wysokie obroty

Jeżeli chodzi o dostęność części to na przykład we Wrocławiu nie ma większego problemu z zaopatrzeniem się w części do DOHC. Praktycznie wszystko można kupić od ręki a jeżeli czegoś nie ma to czeka się góra 2 dni (nie dotyczy tłoków bo z tym jest niestety problem ale polak potrafi i wsadza tam tłoki z innej marki samochodów-niemieckiej ale to już chyba tajemnica innego fachowca od DOHC więc nie będę jej zdradzał ). Gorzej jest z osprzętem silnika (rozruszniki, aparaty zapłonowe) ale i z tym można sobie poradzić.

Piszesz o 1.6 DOHC. Pamiętaj, że były dwie wersje tych silników. Na tłokach 84 mm (jak 1,8 i 2,0) oraz 80mm własnie takich jak 1,4.
Jeżeli już się zabierasz za 1,6 DOHC, to warto wiedzieć który to jest silnik.
  
 
Jeżeli chodzi o części do rozrusznika (tulejki, szczotki, bendix) to jest to we Wrocku do kupienie od ręki (jak się ma rozrusznik w ręce ). ale nie w sklepach z fiatem tylko w sklepach z rozusznikami .
Aparat zapłonowy fakt problem (tzn wałka nie kupisz, kopułka, palec i do elektronika ta cewka dajaca sygnały jest do kupienia (kopułka, palec w cene jak do PN'a, cewka koło 100 PLN).
Jest problem z kołami rozrządu - ciagle nie ma - są podobne ale maja inny (sprawdzałem) rozstaw zębów (lub średnicę) na pełnym opasaniu pasek do 2.0 nie pasował o jeden ząb.
Uszczelki wszelakie od ręki.
  
 
jakie są max obroty dla 1.4 tc ??
  
 
a ktory z 1,6 DOHC jest lepszy pod wzgledem uzytkowania?

a co do tlokow z polda 1,6 jako zamiennik do 1,4 lub do 1,6 w wersji z tlokoami 80mm, to jaka srednice ma sworzen w DOHC? 22mm?

jakby tlok z poldka podszedl to byloby wspaniale i nawet bym sie nie zastanawial na zakupem tego 1,4
  
 
Jak dla mnie 1,6 z tłokami 84 mm-ma mniejszy skok 71,5 a z tłokami 80 mm 79,2. Nauczony przebojami z 2.0 wyleczyłem się z tego silnika. Lubię wysokie obroty a 2.0 ma za duzy skok (90mm) i panewki tego nie wytrzymują.

Dla mnie 1,6 DOHC na tłokach 84 mm jest w tej chwili najlepszym rozwiązaniem gdyż mam zamiar podkręcić ten silnikczek do 130-140 KM i 10 tyś obr/min a ten silnik idealnie do tego się nadaje i taka przeróbka nie wymaga aż takich nakładów finansowych jak 2.0 kręcone to takich wartości obrotów

Jeżeli chodzi o średnicę sworznia, to nie dysponuję takimi danymi ale nie jest to problem. W razie czego można dorobić tulejkę
  
 
Właśnie wkładam 1.4TC do Poldka, ale wcześniej zaaplikowałem mu trochę "tjuninku".Jestem blisko zakończenia skrecenia tego silnika.
Warto wiedzieć że silnik 1.4TC ma mniejsze zawory niż pozostałe silniki 1.6-2.0TC, i najmniejsze przekroje kanałów głowicy, gaźnik 32ADF 2/250 też ma wszystkie "dziurki" mniejsze od pozostałych silników tej rodziny.
Miałem wolną głowicę od 2.0TC i gaźnik od Poldka z gardzielami 2X26 i to właśnie zapodałem silnikowi 1.4TC.
Zastanawiam się nad przefazowaniem rozrządu, tylko czy obydwa wałki czy tylko jeden i w ktorą stronę (MOŻE JAKIEŚ SUGESTIE, BĘDĘ WDZIĘCZNY)

Acha.. tak na marginesie 1.4TC ma średnicę tłoków 78mm, reszta jak podawano wcześniej.

Pozdrowienia MacGregor
  
 
Zapomniałem dodać tłoki w 1.4TC mają garb wysokości ok~4mm i podfrezowania pod zawory, trzeba niewiele pogłębić promień bo jest prawie na styk, to z powodu mniejszych zaworów (ja to zrobiłem skrobakiem w alumie idzie szybko).
Moc z orginalnych 75KM mam nadzieję podskoczy w górę po moich przeróbkach.
Reszta w tym silniku,tzn.cały dół jest taka sama jak w 1.6TC.
Oczywiście oprócz średnicy cylindrów.
Także podejrzewam że możliwość rozwiercenia go do 84mm, jest całkiem możliwa, aczkolwiek na drodze może stanąć grubość ścianek cylindrów.Bo niewiadomo czy 1.6 i 1.4 były odlewane z takiej samej formy.Ale i na to można zaradzić.
Można poprzestać na tłokach 80mm z Poldka 1.6 po przerobieniu ich, oczywiście.


Pozdrowienia MacGregor
  
 
Rzeczywiście. Silniki 1,4 z 131 mają tłoki 78 mm i w takim układzie są zmodyfikowanym silnikiem ze 124-ki (80mm). Może stąd ta strata 5 KM?

Wracając do sworznia-właśnie się zagłębiłem w źródła i wyszło, że wszystkie tłoki z silników, które nas interesują mają fi sworznia 22 mm, czyli jest pięknie Zarówno tłoki 80, 84 i 78 mm

z resztą popatrzcie Kopalnia wiedzy
  
 
a czy ciezko dostac skrzynie od fiata 124 ta z ktorej dzwon pasuje do skrzyni poloneza? bo dla 75KM nie potrzeba lepszej niz skrzynia z poldka
  
 
ja pradopodobnie mam taki dzwon :] dajcie ktos foto skrzyni od dohc'a od strony mocowania silnika to powiem :] bo to od jakiejs lady podobno, rozrusznik po prawej :]
  
 
Słyszałem że dzwon od Łady pasuje.
Połączenie skrzynia PN z dzwon Łada napewno.
Połączenie silnikTC z dzwon Łada niewiem.
Napewno takie rozwiązanie zmniejszy ilość przeróbek koniecznych przy wkładaniu skrzyni od FIATA, (wał napędowy,poduszka skrzyni,starsze modele DF-ta mają węższy tunel nad skrzynią ale tylko te w których niebyło orginalnie silnika i skrzyni z PN).
Ja bym sie troche pomęczył i założył jednak skrzynię z TC FIATA- dlaczego?
Skrzynie TC są rewelacyjne z dwóch powodów:
- bardzo dobre zestopniowanie przełożeń (silnik niedostaje zadyszki jak w przypadku skrzyni z PN czy DF).
- bardzo trwałe i odporne na ostre traktowanie.
Namawiam do wstawienia skrzyni z FIATA TC.


Pozdrowiena MacGregor
  
 
Witam!
Przecież Lada to w prostej linii Fiat 124, ale poczytaj MacGregora, dobrze gada.
Pozdrawiam
  
 
Cytat:
2004-04-24 18:15:38, Mruk pisze:
Witam!
Przecież Lada to w prostej linii Fiat 124,


Poza silnikiem