MotoNews.pl
  

Jak ustawić zapłon?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam mały problem. Wymienilem uszczelke pod głowicą. Teraz mi silniczek nie chce odpalić. Wyjmowalem aparat zaplonowy i moze go troszke przestawilem.
  
 
Jest kilku ekspertów od zapłonu. Daj cunka do OLO, jest dobry w te klocki
  
 
Krótki opis jak awaryjne ustawić zapłon (bo prawidłowo to powinno się ustawić na lampie stroboskopowej):
- wrzucasz piąty bieg (lub czwarty jeśli nie masz piątego) i pchając autem (obojętnie czy w przód czy w tył) ustawiasz wał korbowy w pozycji właściwej dla danego modelu, tj. znakiem na kole pasowym dla silnika 1.5 na 7 stopni (książka mówi p 5 stopniach, ale nie jest to dobre ustawienie, tym bardziej, że wcześniejszych latach produkcji zalecano właśnie 7-9 stopni) wyprzedzenia kąta zapłonu (czyli w połowie między pierwszą - zgodnie z ruchem wskazówek zegara – a drugą kreską na blaszanej pokrywie obudowy rozrządu) a dla silnika 1.6 będzie to 10( nawet do 12) stopni, czyli dokładnie na pierwszej kresce na obudowie rozrządu; uwaga: po samym ustawieniu na znakach nastawczych rozrządu nie można się zorientować, czy jest to moment zapłonu właściwy dla 1 czy dla 4 cylindra; żeby się o tym przekonać należy zdjąć pokrywę klawiatury zaworów i sprawdzić w którym z tych cylindrów są zamknięte zawory – jeśli są zamknięte to przy prawidłowo ustawiony luzie zaworowym, musi się dać poruszać w granicach luzu dźwigienkami obydwu zaworów; więc powinno się dać to zrobić dla 1 cylindra – w 4 garku zwór wydechowy kończy się zamykać wydechowy i zaczyna się otwierać ssący, więc luzów nie będzie; jeśli jest odwrotnie to należy obrócić wałem korbowym o 360 stopni, czyli cały jeden obrót, i na koniec oczywiście zamontować pokrywę zaworów; można oczywiście tego nie robić i raz ustawić palec na styk pierwszego cylindra, i jak nie da efektów, następnie dla 4 cylindra – któreś z tych ustawień musi być prawidłowe
- teraz ustawiasz palec rozdzielacza (oczywiście po zdjęciu kopułki i odkręceniu nakrętki mocującej wałek rozdzielacza) dokładnie naprzeciw styku (kopułki) 1 cylindra (jeśli dobrze ustawiłeś wał i sprawdziłeś czy zamknięte są zawory dla tego cylindra) – numery czylindrów powinny być oznaczone na kopułce – jeśli nie to podaję prawidłową kolejność (bez znaczenia od którego styku zaczniesz – ważne, żebyś prawidłowo powtykał przewody WN): 1-3-4-2, a prawidłowo styk 1 cylindra to pierwszy styk patrząc od przodu samochodu; oczywiście nastawianie palca musimy wykonać „na oko” – starając się nastawić w takim miejscu, które będzie stykiem pierwszego cylindra na kopułce; przykręcasz aparat zapłonowy, zakładasz kopułkę i... kręcisz rozrusznikiem. Musi zapalić – może nie chodzić równo, ale na pewno musi się dać uruchomić.
  
 
Szanowny kolego niedawno temu (siepień-wrzesień) miałem taki sam problem jak opisujesz. Problem ten zaczął się również po wyjęciu głowicy i oczywiście aparatu zapłonowego. Prawdziwy koszmar zaczął się po remoncie, auto straciło poprzednią moc, silnik strzelał w gaźnik, był "mułowaty", ciężko palił. W pierwszej kolejnośći myślałem, że to gaźnik następnie zawory, dopiero znajomy mechanik stwierdził, że to zapłon. Mechanik użył cudownej lampy stroboskopowej i tak problem zniknął jak ręką odjął. Teraz jeżdżę Fiacikiem i nie narzekam, jest super.
  
 
Panowie.
Może ktoś się wie jakie kąty wyprzedzenia zapłonu
oznaczają trzy znaki na pokrywie paska rozrządu.
Chcę ustawić zapłon (w GLE 1,6) lampą stroboskopową
ale nie wiem na który znak.
Dziękuję za ewent. pomoc.
  
 
O ile pamietam jest to 10, 5 i 0 stopni - liczymy zgodnie ze wskazowkami zegara
  
 
w 1.6 zapłon na 10 stopni. To patrząc na silnik pierwszy z lewej. srodkowy 5, a prawy to 0 stopni.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Dziękuję za szybką odpowiedź.

  
 
Proponuję ustawić na ok 7 stopni. To jako wyjściowa wartość, a potem się bawić +-2stopnie i zobac zysz jak jest najlepiej
  
 
Dobrze - spróbuję
  
 
Majchal - ale on ma 1.6! Fabryka podaje:
dla 1.5 5 (+2) st.
dla 1.6 10 (+-1) st.

Poświęciłem kiedyś troche czasu i paliwa i wyszło mi że najlepiej moje 1.5 jeździ dla fabrycznych ustawień

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Ano widzisz OLO, ja miałem dobrego nauczyciela na kaliber 1,5. Dlatego stąd moje/twoje dane. Nie wiedziałem że na 1,6 jest taki przestrzał. Sorry, trza słuchać Ola
  
 
czy ktoś z klubowiczów z poznania ma lampę strob. i za browarka by ją udostępnił na 5 minutek ?
  
 
Przyjedź do Łodzi
udostępnię Ci bez browarka
  
 
Ja browarka wezmę chętnie, ale lampy nie dam, bo nie mam
  
 
No to jestesmy umówieni.
Browarek dla Majchała, a do Brelik'a w Łodzi wskoczę po drodze jak będę za miesiąc jechał z Poznania do Wrocławia.
  
 
Albo wpadnij do Ciechanowa to też lampa się znajdzie, a co do ustawień i co oznaczaja kreski -to koledzy już powiedzieli ja tylko dodam, że mam zapłon ustawiony na jakieś 11-12 stopni (ale na gazie może być trochę bardziej wyprzedzony) ustawiałem na lampę i na słuch
  
 
co do teorii ustawiania zaopłonu to chyba wiem wszystko tylko mam wrazenie że u mnie kreski na osłonie rozrządu nie leżą dokładnie na swoim miejscu(10,5,0 stopni), albo kreska na kole pasowym jest nie we właściwym miejscu.
  
 
Reanimowałem ten post, bo mam pytanie:
Jak ustawia się statyczny kąt wyprzedzenia zapłony na słuch?
Zauważyłem, ze gdy kręce tym podciśnieniowym czymś w przeciwnym kierunku do ruchu wsk. zegara, to wzrastają obroty
Jak w drugą to maleją.
Ustawiłem tak na 3/4 pełnej predkości obrotowej biegu jełowego jaką mogę osiągnąc tylko kręcąc zapłonem, ale czy ten sposob jest bezpieczny dla silnika?
  
 
Jeśli aparat zapłonowy przekręcasz zgodnie ze wskazówkami zegara opóźniasz zapłon,natomiast przeciwnie-przyspieszasz.Ja ustawiam zapłon na słuch zaczynając od wskazań znaków na kole pasowym i obudowie rozrządu.Następnie ustawiam palec rozdzielacza naprzeciw styku 1 cylindra w kopułce.No i potem,metodą prób i błędów ustalam takie ustawienie,przy którym autko najlepiej "ciągnie",ale nie występuje jeszcze spalanie stukowe(tzw.przez coniektórych "dzwonienie zaworów").Trzeba po prostu uchwycic tą "granicę"spalania stukowego i powinno być ok.Powodzenia i pozdrawiam!