| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
-SerU- F&F Sympatyk Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 10:31:14 Postanowiłem podzielić się z Wami moimi doświadczeniami w materii obróbki głowicy i kolektorów celem ich spasowania i podniesienia mocy silnika.Zrobiłem już kilka takich głowic znajomym w różnych samochodach i efekt jest bardzo zauważalny. Dodam, że jeżeli dysponuje się podstawowymi narzędziami i sporą dawką cierpliwości, to bez problemu kazdy może to sobie wszystko zrobić we własnym zakresie.
Warto zauwazyć, że praktycznie w każdym samochodzie jest duuuże pole do popisu jeżeli chodzi o taką robotę. Fabryczne pasowanie tych elementów pozostawia wiele do życzenia a samo ich wykonanie też jest często fatalne. Na przykład głowice voklswagenowskie robione w Meksyku (!) są gorsze niż polonezowskie Ten topic oprę na głowicy i kolektorach polonezowskich ale sposób postępowania jest identyczny dla każdego samochodu 1. Narzędzia i materiały: -wiertarka -papier ścierny (60, 100, 200, 400, 800) -ściernice listkowe (zwane też czasem stożkowymi) na wiertarkę -frezy do metalu na wiertarkę -kamień szlifierski nakładany na wiertarkę -klucze potrzebne do rozebrania i poskładania wszystkiego do kupy -komplet nowych uszczelek pod głowicę i kolektory Bierzemy się do roboty Po zdjęciu głowicy i odkręceniu od niej kolektorów od razu można zauwazyć niewłaściwe spasowanie tych elemetów ze sobą oraz potencjał jaki drzemie w materiale, który można zdjąć z w/w elementów.
Obróbka kanałów ssących Obróbkę można rozpocząć od dowolnego elementu, ja w tym przypadku zaczynam od głowicy. Cały widz polega na tym, że po nałożeniu nowej uszczelki na szlpilki widać ile materiału "wystaje" poza nią. To wszystko należy zebrać. Najlepiej zacząć frezami do metalu i to wszystko wydrapać.Po zebraniu powinno pozostać około 1-2 mm naddatku do uszczleki żeby można było spokojnie to wygładzić ściernicą listkową i na końcu papierem ściernym.
Obróka kanałów wydechowych Operację powtarzamy dla wszystkich kanałów dolotowych i wylotowych. Ważna uwaga: kanały wydechowe polerujemy "na lustro" żeby maksymalnie ułatwić spalinom opuszczanie komór spalania. Kanały ssące po obróbce należy potraktować papierem ściernym 150-200 żeby porobić w nich poprzeczne rysy sprawiające, że paliwo nie bedzie spływało wprost do bylindrów. Po uporaniu się z kanałami warto (a właściwie należy) poświęcić nieco uwagi samym komorom spalania i też wypolerowac je na lustro
Komory spalania wypolerowane na lustro. W tym przypadku można także nieco zaokrąglić ostre krawędzie w komorach spalania. Po skończeniu głowicy zabieramy się za kolektor ssący i tak samo przykładamy do niego nowe uszczelki i dopasowujemy średnicę kanałów dolotowych w kolektorze do średnicy otworów w uszczelce.
Obróbka kolektora ssącego. W przypadku kolektorów do samochodów zasilanych gażnikiem warto poświęcić nieco uwagi na obróbkę miejsca, w którym przykręcany jest gaźnik i także tam wygładzić powierzchnię z wszelkich niedoróbek fabrycznych. Na koniec zostaje kolektor wydechowy i z nim niestety jest najwięcej zabawy gdyż jest wykonany najczęściej ze stopu żeliwa więc jego obróbka w porównaniu z aluminiową głowicą i kolektorem ssącym jest o wiele cięższa i trudniejsza. Do tego celu używam kamienia szlifierskiego do stali. Odradzam kupowanie kamieni firmy toya czy top-tools - kończą się po dwóch obrotach wiertarki. Najlepiej zainwestować w kamień dobrej jakości. Ta rada dotyczy również frezów do metalu zakładanych na wiertarkę.
Obróbka kolektora wydechowego W miarę możliwości należy zebrać jak najwięcej materiału z kolektora wydechowego ale znów nie przedobrzyć żeby po jakimś czasie po prostu nie pękł na skutek przegrzania zbyt cieńkich ścianek. Po skończeniu całej zabawy należy wszystko dokładnie przemyć wodą pod ciśnieniem i przedmuchać sprężonym powietrzem żeby pozbyć się ze wszelkich zakamarków opiłków.
Głowica założona na swoje miejsce W zależności od zapału wykonującego cała robota może zając nawet dwa dni ale w większości przypadków efekt przerośnie Wasze oczekiwania. Wierzcie albo nie ale poldek na zdjęciach po zrobieniu głowicy zapiszczał na 3 biegu Ufff...Mam nadzieję, że moje wypociny komuś się przydadzą |
-SerU- F&F Sympatyk Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 11:59:08 True Kosa-true |
-SerU- F&F Sympatyk Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 12:02:44 A tak przy okazji polerki zaworów to jeżeli ich obróbka pozbawi ich pewnej ilości materiału, to trzeba je dotrzeć do gniazd i sprawdzić ich szczelność |
KrauzeR (S) Furious Moderator 126p Kraków | 2004-07-05 13:10:49 co do zaworów... to jeszcze po znacznym zdjeciu materiału aby je odelżyć warto sprawdzic czy wszystkie maja taka sama mase... przydaje sie do tego jakas waga elektroniczna... |
kosa131 (S) Furious Moderator 3x Fiat 131 (kombi, ... Szczecin | 2004-07-05 20:49:32
z odchudzaniem trzeba ostroznie, bo urwany zawor moze narobic w silniku niezlego balaganu. Ja pozostane przy samej polerce. P.S. szlifowanie przylgni zaworow wydechowych kosztowalo mnie 10zl. Zaworki juz dotyarte, zaraz zakladam sprezyny i sprawdzam szczelnosc |
Mruk F&F Sympatyk ![]() Bielawa | 2004-07-05 21:08:46 A w DOHC baaaaaaaardzo lubią się urywac, chyba że się ma toczone z całości, nie zgrzewane Pozdrawiam |
mar125 (M) Furious Moderator ![]() 124sc'74 , 125p'76 , ... sosnowiec | 2004-07-05 21:16:55 musisz tu takie żeczy pisać!!
po nocach znów nie będe mógł spać!! wiem co mi sie teraz skaszani ----------------- "Fatalna Imitacja Auta Turystycznego" P.U.H. MARAKANT Transport samochodów / pomoc drogowa Poliwęglan do rajdówek |
Mruk F&F Sympatyk ![]() Bielawa | 2004-07-05 21:31:13 Mar 125 sorki, już więcej nie będę, dodam tylko że na Górnym Śląsku ze względu na gęstość powietrza ta usterka praktycznie nie występuje |
Samael HPI Savage X4,1 Stalowa Wola | 2004-07-05 21:42:18
to trzpien zaworu jest zgrzeany z grzybkiem? ja myslem ze jest grzybek jest speczany z preta, toczone z jednego kawalka?? to bylby produkt nietechnologiczny, zaduzo materialu do zebrania, no chyba ze polfabrykat na zawory bylby o zblizonym ksztalcie do wyrobu gotowego, no ale raczej takiej smuklej odkuwki matrycowej sie nie wykona wiec, ja bym stawial na speczane z preta tak jak sie sruby robi w produkcji masowej no chyba ze grzybki sa rzeczywiscie zgrzewane z trzpieniem |
M-U-S-T-A-N-G BMW E32 Kraków | 2004-07-05 22:02:12 Kurcze patent niezly..szczerze mowiac pokusilbym sie kiedys zeby zrobic taka operacje..a po takim wypolerowaniu wszystkiego..zwieksza sie zuzycie paliwa???? pozdroowka |
Mruk F&F Sympatyk ![]() Bielawa | 2004-07-05 22:31:51 Samael,niestety wydechy są zgrzewane ponieważ grzybek jest z innego materiału a trzonek z innego, jak przyjżysz się nowym zaworom to wyraźnie zobaczysz miejsce zgrzewu. Masz rację że toczenie zaworów z jednego pręta to rozrzutność materiałowa, dlatego też cena tych zaworów jest inna podobnie jak zaworów z nimonicu czy chłodzonych sodem.
Pozdrawiam |
Samael HPI Savage X4,1 Stalowa Wola | 2004-07-05 23:34:43 ale te toczone z preta to sa chyba jako produkt dla indywidualnych odbiorcow? bo chyba nie dla seryjnie budowanych silnikow klasy sredniej? |
Yankee F&F MEMBER This Is Fluffy He Is The Destroyer Of Worlds. | 2004-07-05 23:40:58 takie pytanko można choć troche obrobić głowiczke nie wyciągając zaworów?? bo mam jedną w domciu ale niechce sie z zaworami bawic
|
Drag-On F&F Sympatyk Fiat 125p 1971 Kraków | 2004-07-05 23:49:51 Yankee nie leń się tylko rób głowice od początku do końca, w końcu to w Twoim bolidzie będzie jeździć |
NAZIK F&F Sympatyk Clio 16s Kraków | 2004-07-06 00:04:49 frezy frezy......
macie moze fotke jak wygladaja frezy ktorych uzywacie? |
maskekk F&F Wolny Słuchacz :) Pzn | 2004-07-06 01:29:21 yankee przecierz to zadna robota. pare razy mlotkiem przywalisz w sprzezyny od gory i zapiecai rozpiete. nie wypolerujesz kanalow bez wyjecia zaworow i prowadnic. z kolktoramni jest taka jazda ze lubia rdzewiec jak leza w wilgotnym pomieszczeniu |
Yankee F&F MEMBER This Is Fluffy He Is The Destroyer Of Worlds. | 2004-07-06 17:48:12 mój pokuj raczej wilgotny nie jest |