Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 10:45:28 Napisałem toto na forum.tuning.pl i kilku innych więc i tu zamieszczę. Może się komus przyda??
Głowica i kolektory-jak to zrobić? Warto zauwazyć, że praktycznie w każdym samochodzie jest duuuże pole do popisu jeżeli chodzi o taką robotę. Fabryczne pasowanie tych elementów pozostawia wiele do życzenia a samo ich wykonanie też jest często fatalne. Na przykład głowice volkswagenowskie robione w Meksyku (!) są gorsze niż polonezowskie D Ten topic oprę na głowicy i kolektorach polonezowskich ale sposób postępowania jest identyczny dla każdego samochodu :mrgreen: 1. Narzędzia i materiały: -wiertarka -papier ścierny (60, 100, 200, 400, 800) -ściernice listkowe (zwane też czasem stożkowymi) na wiertarkę -frezy do metalu na wiertarkę -kamień szlifierski nakładany na wiertarkę -klucze potrzebne do rozebrania i poskładania wszystkiego do kupy -komplet nowych uszczelek pod głowicę i kolektory Bierzemy się do roboty ![]() Po zdjęciu głowicy i odkręceniu od niej kolektorów od razu można zauwazyć niewłaściwe spasowanie tych elemetów ze sobą oraz potencjał jaki drzemie w materiale, który można zdjąć z w/w elementów. ![]() Obróbka kanałów ssących Obróbkę można rozpocząć od dowolnego elementu, ja w tym przypadku zaczynam od głowicy. Cały widz polega na tym, że po nałożeniu nowej uszczelki na szlpilki widać ile materiału "wystaje" poza nią. To wszystko należy zebrać. Najlepiej zacząć frezami do metalu i to wszystko wydrapać.Po zebraniu powinno pozostać około 1-2 mm naddatku do uszczleki żeby można było spokojnie to wygładzić ściernicą listkową i na końcu papierem ściernym. ![]() Obróka kanałów wydechowych Operację powtarzamy dla wszystkich kanałów dolotowych i wylotowych. Ważna uwaga: kanały wydechowe polerujemy "na lustro" żeby maksymalnie ułatwić spalinom opuszczanie komór spalania. Kanały ssące po obróbce należy potraktować papierem ściernym 150-200 żeby porobić w nich poprzeczne rysy sprawiające, że paliwo nie bedzie spływało wprost do bylindrów. Po uporaniu się z kanałami warto (a właściwie należy) poświęcić nieco uwagi samym komorom spalania i też wypolerowac je na lustro ![]() Komory spalania wypolerowane na lustro. W tym przypadku można także nieco zaokrąglić ostre krawędzie w komorach spalania. Po skończeniu głowicy zabieramy się za kolektor ssący i tak samo przykładamy do niego nowe uszczelki i dopasowujemy średnicę kanałów dolotowych w kolektorze do średnicy otworów w uszczelce. ![]() Obróbka kolektora ssącego. W przypadku kolektorów do samochodów zasilanych gażnikiem warto poświęcić nieco uwagi na obróbkę miejsca, w którym przykręcany jest gaźnik i także tam wygładzić powierzchnię z wszelkich niedoróbek fabrycznych. Na koniec zostaje kolektor wydechowy i z nim niestety jest najwięcej zabawy gdyż jest wykonany najczęściej ze stopu żeliwa więc jego obróbka w porównaniu z aluminiową głowicą i kolektorem ssącym jest o wiele cięższa i trudniejsza. Do tego celu używam kamienia szlifierskiego do stali. Odradzam kupowanie kamieni firmy toya czy top-tools - kończą się po dwóch obrotach wiertarki. Najlepiej zainwestować w kamień dobrej jakości. Ta rada dotyczy również frezów do metalu zakładanych na wiertarkę. ![]() Obróbka kolektora wydechowego W miarę możliwości należy zebrać jak najwięcej materiału z kolektora wydechowego ale znów nie przedobrzyć żeby po jakimś czasie po prostu nie pękł na skutek przegrzania zbyt cieńkich ścianek. Po skończeniu całej zabawy należy wszystko dokładnie przemyć wodą pod ciśnieniem i przedmuchać sprężonym powietrzem żeby pozbyć się ze wszelkich zakamarków opiłków. ![]() Głowica założona na swoje miejsce W zależności od zapału wykonującego cała robota może zając nawet dwa dni ale w większości przypadków efekt przerośnie Wasze oczekiwania. Wierzcie albo nie ale poldek na zdjęciach po zrobieniu głowicy zapiszczał na 3 biegu ![]() ![]() Jak Wam się podoba, to wrzućcie to do Waszego działu Warto Wiedzieć ![]() |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 12:42:29
Nie wiem bo mi licznik i obrotek głupoty pokazują ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() cybertec Miłośnik FSO Polonez Caro 1.6 GLE ... Łódź | 2004-07-05 14:05:08 a takie male pytanko:
czym sie tak ladnie poleruje gniazda zaworów??? |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 14:17:53
Gniazd zaworów nie wolno polerować bo się je po prostu rozszczelni. Jeżeli już, to należy dotrzeć zawory w gniazdach. |
![]() cybertec Miłośnik FSO Polonez Caro 1.6 GLE ... Łódź | 2004-07-05 15:01:27 przepraszam moj blad - mialem na mysli komore spalania, nie wiem skad mi przyszlo do glowy gniazdo zaworów... |
![]() FIACIOR Miłośnik FSO Fiat 125p Warszawa - Bemowo | 2004-07-05 15:11:14 Ja w głowicy od 2.0 zarówno kanały dolotowe i wylotowe, jak i komorę spalania obrobiłem przy pomocy ściernicy listkowej i wiertarki, a następnie wypolerowałem na lustro ręcznie przy użyciu papieru wodnego (blacharskiego) 2000. |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 15:11:42 Komory spalania najlepiej czyścić na początku ręcznie papierem ściernym 40-60 lub jakimś druciakiem na wiertarce (ale w tym przypadku zalecam szczególną ostrożność żeby nie dodać sobie roboty z nowymi dziurami) żeby wyrównać wszelkie nierówności i wżery-często są głębokie nawet na 1mm ![]() ![]() |
![]() cybertec Miłośnik FSO Polonez Caro 1.6 GLE ... Łódź | 2004-07-05 15:16:42 ale rozumiem ze do tego nie trzeba wypinac zaworów... |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 15:34:29 Dobrze jest je wypiąć-to naprawdę prosta sprawa-podparcie zaworu, założenie na sprężynę klucza 19 bądź 21 i jednorazowe energiczne uderzenie młotkiem w ten klucz rozwiązuje sprawę-zamki wyskoczą ( trzeba ich tylko pilnować, bo lubią daleko pofrunąć-asekuracja dłonią wskazana ![]() ![]() Wracając do sprawy to oczywiście nie trzeba wyciągac zaworów żeby wypolerowac komory spalania ![]() |
Atek W202 Ostrów wlkp | 2004-07-05 19:54:41 tak to daje efekty
a ja mam taki kolektor w profilu ![]() |
-SerU- Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2004-07-05 20:13:46
No piękny masz ten kolektorek ![]() ![]() |
![]() Nomad Miłośnik FSO Wspomnienie po Gdańsk | 2004-07-05 20:32:27
też bym chętnie założył gdyby nie 2 rzeczy: -regulacja 2gaźników naraz ![]() -spalanie.... ![]() ![]() |
Atek W202 Ostrów wlkp | 2004-07-05 20:46:45 to dobrze dzialalo , w Sulejowie 2003 we fiacie bylo
fiat na tym kolektorze spalil na trasie niecale 10l gazu /100km w koncu to kierowca uchyla przepustnice a bylo ich 4 mniej uchylone ,niz w serji jedna.w sumie przelot ten sam.Ale jak do dechy to "wir w baku" |
![]() Nomad Miłośnik FSO Wspomnienie po Gdańsk | 2004-07-05 21:11:07
A jak tu nie wcisnąć mając takie cudo pod maską ![]() |
![]() bodziot Miłośnik FSO "Misia" czyli Fiat P ... Kraków | 2004-07-05 22:06:45
bardzo cieżko oj bardzo cieżko ![]() ![]() |