MotoNews.pl
  

Temperatura silnika, klima, problem

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Panowie mam mały problem:

Jeżdżąc normalnie (bez włączonej klimy) temperatura silnika utrzymuje się mniej więcej na połowie wskaźnika (mam termostat 92st).
Wczoraj włączyłem klimę, temperatura silnika szybko wzrosła i zatrzymała się milimetr przed przedostatnią kreską na wskaźniku.
Przejechałem tak kilka minut i wyłączyłem klimę.
Po ok. 2 minutach temperatura znowu spadła na środek wskaźnika.

Co się dzieje????? Dlaczego temperatura wzrasta po włączeniu klimy??? Czy milimetr przed przedostatnią kreską, to jeszcze akceptowalna temperatura?? Jestem w tej materii wrażliwy, bo już raz wymieniałem uszczelkę pod głowicą
Sprawdzałem dziś wiatrak i ten po włączniu klimy włącza się na stałe, więc ta sprawa jest OK.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi
  
 
Czary Mary!
A na mój gust...po włączeniu klimy ZNACZNIE wzrasta obciążenie silnika więc się cholera grzeje...ale cosik nie tak z układem chłodzenia...może zacina Ci się termostat???....albo mało płynu lub np. pompa wody nie chce już u Ciebie "mieszkać"??
  
 
ja tam nic Ci nie powiem ale...Jaco ma wreszcie problem z bryka i bardzo dobrze bo co tak bezawaryjnie bedzie smigal

zartuje oczywiscie, mam nadzieje ze wszystko bedzie oki *

* ja tu z Markossem browar pije , pozdrowka z krainy Żubra
  
 
Termostat raczej jest OK, rok temu kupiony, płyn dopiero co był uzupełniony, więc też odpada, pompa nie cieknie, nie hałasuje.
Czy to mozliwe ,że niby wszystko jest OK, ale ma ona za małą wydajność????
  
 
Bogus ma racje moze to powodowac obciązenie silnika,ale moze tesz szfankowac elektryka-bo dziwna rzecz skoro wentylator chodzi non stop przy włączonej klimie a silnik sie grzeje w dodatku do takiej temp. Jaco sprawdz czujniki temp. i termostat, moze sie zacinac tak jak to pisał bogdan
  
 
albo przez to, że uzupełniłeś jest za dużo płynu, robi się ciśnienie i termostat ma trudności z otwarciem...
  
 
Tak się zastnawiam.... może mam brudną (oblepioną robalami) chłodnicę????
Mnie to wygląda na jakąś niewydolność układu chłodniczego.
  
 
Jacuś a czy pracuje wiatrak na skraplaczu???
U mnie po włączeniu klimy temperatura spada
tak było zawsze i chyba tak być powinno

Może czyszczenia wymaga już skraplacz albo chłodnica wpadnij w niedziele na zlotta to się obaczy i obmyśli
  
 
Cytat:
2004-07-09 23:35:24, Tomek-Mydlowski pisze:
Jacuś a czy pracuje wiatrak na skraplaczu???
U mnie po włączeniu klimy temperatura spada
tak było zawsze i chyba tak być powinno

Może czyszczenia wymaga już skraplacz albo chłodnica wpadnij w niedziele na zlotta to się obaczy i obmyśli



Wiatrak na skraplaczu pracuje.
Jesli u Ciebie temperatura spada, to znaczy ,że cos napewno jest do bani

Nie wiem czy dam radę wpaść w niedzielę.
Jakby co, to moglibyśmy sie umówić któregoś dnia, żebyś oblookał???
  
 
Jeszcze jdno pytanko - czy temperatura ok. przedostatniej kreski może być niebezpieczna dla silnika, konkretnie dla uszczelki????
  
 
ja mam wskaźnik jednokreskowy, więc do końca nie wiem o jaką kreseczke chodzi - al jeżeli wskazówka dochodzi tak do 3/4 podziałki wskaźnika to jeszcze jest ok.

Odnośnie wczesniejszego posta - powiedz tylko gdzie i kiedy
  
 
Przy fabrycznym ukł. chłodzenia (tj. np. bez zmodyfikowanego termostatu) po włączeniu klimatyzacji i podaniu dodatkowego obciążenia silnikowi temperatura będzie wzrastać na 100%. Powie Wam to każdy mechanik samochodowy, oraz każdy serwis klimatyzacji.

Podczas jazdy z okresloną prędkością (np. trasa) po włączeniu klimatyzacji, wzrost temperatury spowodowany działaniem spręzarki klimatyzacji i powodowanym przez to obciążeniem, jest "niwelowany" przez sprawnie owiewany przez powietrze ukł. chłodzenia... konkretnie samą chłodnicę, tak więc poza spadkiem osiągów, temperatura nie bedzie znacząco wzrastać.

Problem w przypadku Twojego autka Jacku polega na tym, że masz zamontowany cieplejszy termostat, który zaburza pracę całego ukł. a konkretnie niejako "oszukuje" czujnik temperatury płynu.
Będzie to szczególnie widoczne właśnie w gorące dni, tym bardziej, jeżdząc po mieście, gdy silnik dodatkowo obciążony jest ciągłą zmianą prędkości obrotowych spowodowaną naprzemiennym ruszaniem i hamowaniem.

Pozdrawiam - SpeedR
  
 
Cytat:
tak więc poza spadkiem osiągów, temperatura nie bedzie znacząco wzrastać.


dokładnie, u mnie jednak przy załączonej klimie temperatura dość znacząco spada (o pół kreseczki) - w jezdzie miejskiej.
  
 
Cytat:
2004-07-10 11:25:16, SpeedR pisze:
Przy fabrycznym ukł. chłodzenia (tj. np. bez zmodyfikowanego termostatu) po włączeniu klimatyzacji i podaniu dodatkowego obciążenia silnikowi temperatura będzie wzrastać na 100%. Powie Wam to każdy mechanik samochodowy, oraz każdy serwis klimatyzacji.




" i tu się pan mija z prawdą prawda "

w espero po włączeniu klimy starują dwa wiatraki - jeden na chłodnicy, drugi na skraplaczu. Jeżeli skraplacz jest czysty to przedmuchowane przez niego powietrze działa jak drugi wentylator na chłodnicę

PS ja mam cieplejszy termostat i w lato różnicy nie zauważyłem, autko jak trzymało tak trzyma połowe skali. Aha - u nas czujnik temperatury jest ZA termostatem, wiec i tak nie ma to wielkiego znaczenia
  
 
U mnie temperatura silnika tez znacząco spada na klimie bo klima automatycznie załacza wiatrak na stałe na małych obrotach. Nigdy nie zdarzyło mi sie aby wskaźnik temperatury wzrósł ponad połowe na klimie, a beż klimy to normalka (w moim silniku) że wskaźnik jest na przedostatniej kresce.
Moim zdaniem możesz miec po prostu źle podłaczony wiatrak, który dmucha do przodu a nie do tyłu auta. Ponieważ normalnie Ci sie nie włacza bo chłodnica daje radę to przy klimie możesz miec poduszkę powietrzną i grzanie się silnika.
Spotkałem się z takim przypadkiem u kolegi, który długo walczył z tym tematem i dopiero jedem z mechaników, który akurat był w krótkich spodenkach, poczuł że mu wali ciepłe powietrze na kolana
Oby to było tylko to...

A co do uszczelki to dopóki nie dochodzi do czerwonego pola to spokojnie nic nie powinno się stać....
  
 
a ja mam takie pytanie czy jak jest zawysoka temperatura to zaświęci się ta pomarańczowa kontrolka check engine, zdazylo mi sie cos takiego ze przy dużym obciążeniu silnika wskaźnik temperatury podniusł sie do 3/4 skali i zaswieciła sę kontrolka, zastanawiam się czy nieoszukuje mi wskaźnik temperatury i dlateg sie tak dzieje, że niby w rzeczywistości jest zawysoka temperatóra niż moge ją odczytać ze wskaźnika
  
 
Witkor miałem to samo miesiąc temu, po staniu około 3 minut w słońcu z klimą.
  
 
Cytat:
2004-07-10 23:04:37, Tomek-Mydlowski pisze:

" i tu się pan mija z prawdą prawda "

w espero po włączeniu klimy starują dwa wiatraki - jeden na chłodnicy, drugi na skraplaczu. Jeżeli skraplacz jest czysty to przedmuchowane przez niego powietrze działa jak drugi wentylator na chłodnicę

PS ja mam cieplejszy termostat i w lato różnicy nie zauważyłem, autko jak trzymało tak trzyma połowe skali. Aha - u nas czujnik temperatury jest ZA termostatem, wiec i tak nie ma to wielkiego znaczenia




Ja nie wiem Panowie, co Wyście sobie za samochody kupili

P.S
Pozwolę sobie zacytować... na swoje własne usprawiedliwienie fragment z instrukcji obsługi Nuby...

" ... po włączeniu klimatyzacji w czasie postoju samochodu, np. w korku, może wystąpić objaw wzrostu temperatury silnika. W skrajnych przypadkach, np. przy bardzo wysokiej temperaturze powietrza, temperatura może wzrosnąć znacząco. Należy wówczas wyłączyć na chwilę ukł. klimatyzacji, co doprowadzi o obniżenia temp. silnika ...".
Zaznaczam, że w Nubie podobnie jak w Espero, po włączeniu klimy załaczają się oba wentylatory
Mimo to, objaw wzortu temperatury z działającym ukł. klimatyzacji wychwyciłem we wszytkich samochodach, którymi się poruszam. Wnioskuję więc, ze moje rozumowanie jest prawidowe.

Naturalnie, o wzroście temperatury, moge mówić w przypadku działającej klimatyzacji i w momencie postoju samochodu

Pozdrawiam - SpeedR
  
 

Pozwolę sobie wyrazić opinię bardzo zbliżoną do kilku poprzednich... m.in. MaćkaGT.
U mnie tak samo - jak u Niego, gdy jadę na klimie to temperatura rośnie o wiele wolniej i nie osiąga takich wartości, jak podczas jazdy bez. Natomiast w "normalnych" warunkach eksploatacji (mam na mysli jazde bez klimy) temperatura waha się pomiędzy środkiem na 3/4 zakresu (czyli tą kreską ponad połową).
Zdaje się, że właśnie przy 3/4 załącza się wentylator i chłodzi gdzieś tak mniej wiecej do połówki

  
 
Dzięki Panowie, trochę mnie uspokoiliście

Jak będę miał chwilę, to sprawdzę , to co zasugerował Maciek (dzieki Maćku ).

Oczywiście jeśli ktoś ma jeszcze jakieś sugestię, to z chęcią wysłucham.