MotoNews.pl
  

Getz - stalowe felgi na zimę

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy ktoś ma pomysła na odpowiednik stalowych felg do Getza ?
Chcę kupić nowe zimowe oponki + używane felgi od "czegoś". Tylko od czego będą pasowały ???
  
 
Jeśli chodzi o stalówki to będą pasowały prawie każde z rozstawem śrub 4x100 i otworem centrycznym 54,1 mm. Szerokość felgi powinna wynosić 5 albo 5,5 cala. ET polecam zbliżone do seryjnego, choć w przypadku oponek o szerokości między 155 a 175 można spokojnie założyć felgi np. z ET 38 (wtedy powiększy się rozstaw kół i auto będzie stabilniejsze na zakrętach). Ja mam właśnie ET 38 ale na felgach 7x16 cali z oponami 195 i jest OK, więc w przypadku stalówek nie ma żadnego problemu z tym parametrem (inaczej zwanym odsadzeniem lub offsetem). Dobrze by było żeby ta wartość nie była większa od wartości przy felgach fabrycznych (wtedy koło niejako wchodzi głębiej w nadkole - wygląda to gorzej, autko gorzej się prowadzi a w skrajnym przypadku może ocierać np o rurę wlewu paliwa albo o wewnętrzną część nadkola).

Pytanie: chcesz kupić 13" czy 14"?

W kwestii tego od czego będą pasowały:
rozstaw 4X100 ma bardzo dużo samochodów, praktycznie wszystkie nieduże samochody koncernu VW i nie tylko. Sam VW o ile się nie mylę ma większą średnicę otworu centrycznego (nie chce skłamać ale chyba 56,7 mm albo 57 mm) - nie jest to już tak duży problem ponieważ można spróbować dokupić tzw pierścienie centrujące. Z dokupieniem tych elementów do felg alu nie ma problemu natomiast nie wiem jak jest w przypadku stalówek....
No to by było na tyle... Jak coś jeszcze mi przyjdzie do głowy to dopiszę

EDIT:
No i właśnie mi przyszło
Tzn myślałem o tym już wcześniej ale zapomniałem dopisać
Mianowicie: Czy nie lepiej kupić używane alufelgi na lato a seryjne stalówki wziąć do zimówek? Ja wybrałem właśnie takie rozwiązanie Z tym że od razu pozbyłem się fabrycznych opon Kumho i zainwestowałem w zakup solidnych opon niskoprofilowych


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-21 01:20:03 ]
  
 
No to mnie wywaliłeś na łopatki ! Po pierwsze to ja zupełnie nie kumam tej dosyć zagmatwanej (dla mnie oczywiście) terminologii typu ET. Po drugie Twoja "osa" to jak się zorientowałem ewenement na rynku polskim. Po trzecie fabrycznie mam zalożone 175/65 R14. Więc na zimę założyłbym coś około 155,165/65 też R14.
Jeśli chodzi o wersję z alu to temat raczej odpada ze względów po pierwsze kosztowych a po drugie ze względów kosztowych

Optymalnym rozwiązaniem byłoby podanie mi konkretnego modelu auta, z którego pasowałyby felgi bez jakichkolwiek przeróbek.

[ wiadomość edytowana przez: Pepsiura dnia 2004-08-21 01:44:41 ]
  
 
No dobrze, dowiem się jakie samochody mają felgi z otworem centrycznym 54,1 mm i rozstawem śrub 4x100 ET się dopasuje jakieś optymalne albo wręcz identyczne
Jeśli chodzi o oponki to owszem, mogą być 165 ale nie na 65 tylko raczej na 70 (profil 65 spwoduje zmniejszenie średnicy całego koła o 13 mm a 70 będzie bardziej zbliżony do średnicy fabrycznego koła - odchylenie rzędu 3mm ). Tak więc na zimę oponki 165/70 R14. 155 odradzam, za mała szerokość do mocy Twojego Getza. Zaleca się stosowanie na zimę opon o jeden cm węższych bądź o tej samej szerokości co fabryczne. Ja mam zimówki 175 i jest dobrze.
Jeśli chodzi o ET to nie jest to aż takie skomplikowane
ET jest to wyrażona w mm odleglość środka symetrii felgi od osi przecinającej felgę dokładnie w punkcie mocowania do piasty. Inaczej mówiąc ET jest odległością połowy szerokości felgi od punktu jej mocowania ET może być dodatnie i ujemne. W najpopularniejszych samochodach waha się między 40 a 50. Ogólnie mówiąc (w znacznym uproszczeniu) - im mniejsze ET tym bardziej felga wychodzi na zewnątrz samochodu a im większe tym bardziej wchodzi do środka. Ale jak mówię - jest to pewne uproszczenie Do kalkulacji należy dodać jeszcze szerokość samej felgi, ale nie chcę wchodzić zbyt głęboko w szczegóły

Ogólnie nie chcę robić z siebie Bóg wie kogo, ale w kwestii kombinacji z Getzem zawsze chętnie postaram się pomóc w miarę swoich możliwości...
To prawda że moja "osa" (a raczej Pszczoła ) jest ewenementem na Polską skalę, ale przyjechała z Korei na takich samych oponkach jak Twój Getzik Tak więc w kwestii kół niczym się nie różnią Tak jako ciekawostkę powiem Ci, że Twój samochodzik mógłby jeździć na moich kółkach (195/45 R16, felga 7x16 ET38 ) bez większych problemów . 82 KM to wystarczająca moc aby się na takich poruszać . Jedynie ET mogłoby wynosić 40 zamiast 38 (mocno załadowany samochód i oponki potrafią czasem lekko przytrzeć o nadkola), ale ja świadomie wybrałem właśnie takie ET (zadziornie wystają na zewnątrz).


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-21 02:41:43 ]
  
 
No więc pogrzebałem trochę w necie... i ogólna konkluzja jest następująca: trudno podać konkretny model od którego felgi będą pasowały. A to dlatego że do jednego samochodu mogą być zakładane felgi o różnych parametrach (np w zależności od silnika).
Każda felga jest zawsze fabrycznie opisana, ma wybite wszystkie parametry - albo wewnątrz albo na zewnątrz, ale gdzieś na pewno. I właśnie tym trzeba się kierować szukając felg...

Po pierwsze: rozstawem śrub W przypadku Getza - 4x100 (od tego nie ma odstępstwa, można ewentualnie założyć 4x98 z nakrętkami pływającymi ale to gra nie warta świeczki - takie śruby/nakrętki swoje kosztują, a dodatkowo felgi z tym rozstawem są mniej popularne).

Po drugie: średnicą otworu centrycznego (lub centrującego - jak kto woli). Otwór służy prawidłowemu ułożeniu felgi na piaście. Średnicę 54,1 ma mazda, ale ma inny rozstaw śrub...

Po trzecie: szerokością felgi - do opon 165 odpowiednia będzie felga 5 lub 5,5 cala (choć może być nawet 4,5 )

Po czwarte: ET - o ile się nie mylę Getz ma seryjnie 45 (jutro sprawdzę), tak więc jak już wcześniej mówiłem można śmiało celować wartości pomiędzy 38 a 45, a w przypadku takich oponek nawet 35 powinno być OK

Ale się rozpisałem Mam nadzieję, że sensownie i że ochrzanu od MOD'ów nie dostanę



[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-21 03:19:45 ]

[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-23 18:21:16 ]
  
 
No i znowu się rozpiszę na ten temat... Postaram się streszczać.
Dziś byłem wyważyć swoje kółka i spytałem "wulkanizatora" (konkretny facet, zna się na rzeczy) o sprawę tych felg...
No i powiedział, że NIE WOLNO zakładać stalówek o większej średnicy otworu centrującego. Koło nie pracuje prawidłowo i nie da się uniknąć bicia. Ponadto powiedział, że nie produkuje się pierścieni do felg stalowych (co jest standardem w alu).
Tak więc obawiam się że znalezienie felg z odpowiednim otworem przy rozstawie 4x100 pochłonie więcej środków i czasu niż warto... i nie ma gwarancji że takowe felgi się znajdą... :/
To przykre, ale wychodzi na to że w każdym przypadku łatwiej o dowolne alu niż dopasowanie stalówek...
Pozdr!
  
 
i bardzo dobrze ci powiedział bo za duzy otwór centralny moze być przyczyna naprawdę niewąskich kłopotów do urwania koła w czasie jazdy włącznie....
  
 
Serdecznie dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia i sorki, że dopiero teraz piszę ale byłem na wyjeździe.
Czyli jedyne wyjście to zrobić to samo (może nie do końca ), co Ty uczyniłeś z "osą" !

Zatem szukam aluminiowych felg 4X100 ET 40, 14 cali na lato.
Na zimę zakładam na te stalki, które mi zostaną oponki 165/70 R14.
Czy tak własnie ???

[ wiadomość edytowana przez: Pepsiura dnia 2004-08-25 22:38:14 ]

[ wiadomość edytowana przez: Pepsiura dnia 2004-08-25 22:38:50 ]
  
 
Cytat:
2004-08-25 22:16:09, Pepsiura pisze:
Serdecznie dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia i sorki, że dopiero teraz piszę ale byłem na wyjeździe.
Czyli jedyne wyjście to zrobić to samo (może nie do końca ), co Ty uczyniłeś z "osą" !

Zatem szukam aluminiowych felg 4X100 ET 40, 14 cali na lato.
Na zimę zakładam na te stalki, które mi zostaną oponki 165/70 R14.
Czy tak własnie ???

[ wiadomość edytowana przez: Pepsiura dnia 2004-08-25 22:38:14 ]

[ wiadomość edytowana przez: Pepsiura dnia 2004-08-25 22:38:50 ]



Jeśli chcesz pozostać przy fabrycznych oponkach (175/65R14) to właśnie tak Z małymi korektami Szukaj felg 4x100 z ET 40, ale równie dobrze może być 38 Przy moim rozmiarze z ET 38 jest prawie idealnie (ociera raz na miesiąc i to prawie niezauważalnie), więc przy Twoim będzie idealnie na 100% (nie ma szans na przycieranie)
Oczywiście może też być ET większe od 40, ale jak już mówiłem, im bardziej na zewnątrz tym stabilniej na zakrętach a i na wyglądzie autko nieco zyskuje .
Tak więc reasumując: kompromisowo (pozostając przy fabr. oponach) polecam felgę 14 cali 4x100 z ET 38 Szerokość felgi 5,5 lub 6 cali
Mniej kompromisowo: felga 15 cali z ET 38 albo 40, opona 185/55R15.
Bezkompromisowo: felga 16 cali z ET 40, opona 195/45R16
Trochę dziś namieszałem, ale nie byłbym sobą gdybym nie namawiał do rozwiązań bardziej ekstremalnych

A co do zimówek to dokładnie tak 165/70R14 Można pozostać również przy rozmiarze fabrycznym, ale ja skłaniam się ku opcji zmniejszenia szerokości w warunkach zimowych.
Pozdrawiam!
  
 
Absolutna REWELACJA !!!!
Znalazłem stalowe IDEALNE odpowiedniki.
Pasują jak ulał - od Toyoty Corolli 14X5.5JH2.
Badałem dzisiaj empirycznie. Są perfect !!!
Zatem temat rozwiązany.
  
 
No proszę...
To Toyka ma rozstaw 4x100... Nie domyśliłbym się.
Jak to się mówi: najciemniej pod latarnią a najprostsze rozwiązania są najlepsze Więc nie będzie alusów Ja tu się tyle na darmo naprodukowałem Ech, ciężkie życie
Mam nadzieję, że mimo wszystko się na coś przydałem.
Nauka dla mnie: felgi od Corolli pasują do Getza


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-27 20:57:25 ]

[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-27 21:08:19 ]
  
 
Nie dygaj nic !
Twa wiedza i poczynione eksperymenta na "osie", po wsze czasy będą inspiracją dla pokoleń "Geciarzy".
A owacjom nie będzie końca...

Tak poważnie to ja się też dużo dowiedziałem.
  
 
Spoko spoko
Nie ma tak, żeby się człowiek nie mógł czegoś nowego dowiedzieć
A moje doświadczenia z "kółkowymi eksperymentami" to jeszcze od czasów Uno, a potem Palio się wywodzą Niestety zdobycie "zastępczych" stalówek do nich było wiele trudniejsze.
Kolejny PLUS dla Getza I nic tylko się cieszyć z tego
A tak przy okazji: dziś zrobiłem sobie przednie pozycje z diodek Muszę koncept trochę dopracować, ale ogólnie polecam - zużycie prądu mniejsze a o trwałości nie wspominam