Rozmiar opon na felgach ....

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Hej. Posiadam Fiata Seicento rocznik 2000r. na felgach stalowych z oponkami 145/70/R13 czy moge na te felgi zalozyc szersze oponki (letnie)np. 155 lub 165 jesli tak to jakie i jaki profil 65 czy jeszcze mniejszy, podobno znacznie lepiej autko trzyma sie drogi na zakretach ... Prosze o wypowiedzi ...
  
 
O ile się nie mylę szerokość felg w Twoim Seicento wynosi 4,5 cala, tak więc możesz założyć na nie zarówno oponki o szerokości 155 jak i 165. Co do profilu to dla opony o szerokości 155 najodpowiedniejszy będzie 65% czyli - 155/65 R13. Natomiast dla oponki 165 najbardziej zbliżony do ideału byłby rozmiar 165/60 R13 - niestety opony w takim rozmiarze nie występują na rynku, więc tutaj też pozostaje jedynie 165/65 R13. W tym drugim przypadku nieznacznie zwiększy się średnica całego koła (około 1 cm). Natomiast odchylenie od średnicy fabrycznego koła przy zastosowaniu opony 155/65 R13 mieści się w granicy błędu pomiaru (1,5 mm).



[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-25 19:35:44 ]
  
 
Spokojnie na felgi fiata 125 wkladalismy 205 i nic sie nie dzialo

pozdr
  
 
Witam. Dzieki MacTB ... wiec 165/65 R13 bylyby dobre ... chodzi mi oto aby autkiem jedzilo sie lepiej niz na oponkach co mam aktualnie... ale jesli chodzi zwiększenie srednicy kola o okolo 1cm .. na co to ma wplyw ?? Poza tym czy autko bedzie juz sie lepiej prezenrtowac ?? Dzieki z gory za wyrozumialosc ...
  
 
Cytat:
2004-08-26 21:50:11, hektor pisze:
Witam. Dzieki MacTB ... wiec 165/65 R13 bylyby dobre ... chodzi mi oto aby autkiem jedzilo sie lepiej niz na oponkach co mam aktualnie... ale jesli chodzi zwiększenie srednicy kola o okolo 1cm .. na co to ma wplyw ?? Poza tym czy autko bedzie juz sie lepiej prezenrtowac ?? Dzieki z gory za wyrozumialosc ...



Po pierwsze autko będzie miało na pewno lepszą przyczepność.
Niestety nie ma nic za darmo, minimalnie wzrośnie zużycie paliwa (ze względu na większe opory toczenia).
W niektórych przypadkach zwiększenie szerokości opony może wpłynąć na pogorszenie przyczepności na mokrej nawierzchni, ale w Twoim przypadku nie powinno to być zauważalne (Seicento jest na tyle ciężki że na 165 może jeździć spokojnie - a "ekstremiści" zakładają i dużo szersze ).
Teoretycznie zwiększenie średnicy koła spowoduje:
1. Przekłamanie prędkościomierza (ale nawet na fabrycznych oponach prędkościomierz nie wskazuje rzeczywistej prędkości i im szybciej się jedzie tym procentowo większe jest przekłamanie)
2. Zwiększenie prędkości maksymalnej (ale w Twoim przypadku 1 cm nie będzie miał znaczenia)
3. Pogorszenie przyspieszenia (również w Twoim przypadku nie powinno to być zauważalne).

Czy autko będzie się lepiej prezentować... Moim zdaniem TAK. Patrząc z boku nie wiele będzie widać, z przodu bardziej, ale najwięcej z tyłu. 2 cm to już zauważalna różnica, samochód będzie wyglądał nieco masywniej i poważniej Sam kiedyś wykonałem taki manewr w swoim poprzednim samochodzie - Fiacie Uno. Na stalowe felgi założyłem oponki 175/60R13 zamiast fabrycznych 155/70R13 i zdecydowanie czułem różnicę na PLUS. Autko prowadziło się lepiej, a i na wyglądzie zyskało Szczególnie z tyłu gdzie szerokość oponek widac najwyraźniej.

Ważne jest również kupienie dobrych oponek. W tym rozmiarze nie ma chyba większego problemu żeby znaleźć dobre, markowe opony.
FULDA Diadem Linero - około 150 zł/szt
BFGoodrich Touring - około 160-165 zł/szt
Kleber Viaxer - 165 zł/szt
Uniroyal RALLYE - 170zł/szt
i tak można długo wymieniać pnąc się cenowo w górę...
Tańszych Dębic i Kormoranów raczej nie polecam. Jedyne co jest warte zainteresowania (moim zdaniem) z niższej półki cenowej to Sava EFFECTA + za około 135 zł. Ja mam zimowe oponki Sava i nie narzekam, spisują się nadspodziewanie dobrze jak na ich cenę


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-08-26 22:56:08 ]
  
 
Dzieki za pomoc przy doborze letnich szerszych opon, a teraz mam tą samą prosbe w związku z oponkami zimowymi ... dowiedzialem sie ze moglbym zalozyc oponki troszke ciensze od standardowych zamiast 145/70/R13 (letnie) moge zalozyc 135/80/R13 zimowe, czy bedzie wszystko gralo, nie bedzie nic ocierac ...?? podobno zaleca sie zastosowac troszke ciensze zimowki ... czy to prawda i co wy o tym sądzicie ???
  
 
Cytat:
2004-09-07 19:06:17, hektor pisze:
Dzieki za pomoc przy doborze letnich szerszych opon, a teraz mam tą samą prosbe w związku z oponkami zimowymi ... dowiedzialem sie ze moglbym zalozyc oponki troszke ciensze od standardowych zamiast 145/70/R13 (letnie) moge zalozyc 135/80/R13 zimowe, czy bedzie wszystko gralo, nie bedzie nic ocierac ...?? podobno zaleca sie zastosowac troszke ciensze zimowki ... czy to prawda i co wy o tym sądzicie ???



To prawda, że zaleca się stosować zimówki węższe o "rozmiar" od seryjnych. Jednak ja na Twoim miejscu nie zdecydowałbym się na takie rozwiązanie. Uważam że przy tak małej szerokości (145) zakładanie jeszcze węższych opon na zimę nie ma sensu. Ja u siebie zakładam na zimę rozmiar fabryczny (175) ponieważ przy mocy i masie mojego samochodu mniejszy rozmiar byłby po prostu za wąski. Jeśli chodzi o ocieranie to nie ma o tym mowy, przy rozmiarze 135/80 R13 na pewno wszystko będzie grało, nic nie będzie ocierać. Jeśli już coś przyciera to tylko z powodu poszerzania a nie zwężania. Średnica koła zmieni się minimalnie (tak jak w poprzednim przypadku o około 1 cm), więc zero problemu. Jedyny problem to to że te oponki mogą okazać się za wąskie (stracisz na bezpieczeństwie głownie na suchej nawierzchni).


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2004-09-07 21:05:22 ]
  
 
Dzieki MacTB ... wiec jak narazie wybralem zimowki 145/70/R13 FULDA KRISTAL MONTERO za ~ 120zł/1sztuke. Czy to dobry wybor, drozsze raczej nie wchodzą w gre ... ???
  
 
Cytat:
2004-09-08 11:03:46, hektor pisze:
Dzieki MacTB ... wiec jak narazie wybralem zimowki 145/70/R13 FULDA KRISTAL MONTERO za ~ 120zł/1sztuke. Czy to dobry wybor, drozsze raczej nie wchodzą w gre ... ???



Moim zdaniem to bardzo dobry wybór Na tej marce się nie zawiedziesz. Od siebie moge jeszcze polecić BFGoodrich Winter 2 T/A albo Kleber KRISALP 3. Gdybym miał kupować w tym rozmiarze to własnie jedną z tych trzech Fulda ma najniższy indeks prędkości (o ile się nie myle Q - do 160km/h), ale w Twoim przypadku nie ma to chyba znaczenia
Pozdrawiam!
  
 
Kurcze chlopaki. Kolejny dylemat !! Juz prawie wybralem oponki zimowe az tu nagle spotykam sie z opiniami od zanjomych , ze jesli malo w zimie jezdze w trasy to nie ma sensu ich zmieniac, ze niepotrzebnie wydam kase... a ja wlasnie chcialem choc raz sie przekonac jak to na zimowkach sie smiga, czy pomoga nawet w miescie (bo do tej pory to smigam caly czas na calorocznych Pirelli) ale nie ma to jak opona zimowa. Co sądzicie ?? Osobiscie mysle jednak ze nalezy sie zaopatrzyc w zimowki - po to wkoncu one są !! ????
  
 
Cytat:
2004-09-14 21:28:04, hektor pisze:
spotykam sie z opiniami od zanjomych , ze jesli malo w zimie jezdze w trasy to nie ma sensu ich zmieniac, ze niepotrzebnie wydam kase Co sądzicie ?? Osobiscie mysle jednak ze nalezy sie zaopatrzyc w zimowki - po to wkoncu one są !! ????


Nie słuchaj znajomych ! Albo inaczej - zapytaj tych , co odradzają - kto ma zimówki . Założę się że nikt !
Ja też uważałem to za kaprys , dopóki sam nie kupiłem .
Natomiast odnośnie firmy - Tylu ilu ludzi spytasz - tyle padnie odpowiedzi . Ja mogę jedynie porównać olsztyńskie Kormoran Winter i Micheliny . - I co najlepsze : twierdzę z całą odpowiedzialnością , że na zmrożonym śniegu , na błocie pośniegowym i na suchym asfalcie Kormoran jest o niebo lepszy od Michelina ! Bez względu na której osi miałem założone - bo próbowałem i na przedniej i na tylnej !!!