MotoNews.pl
8 Czujnik położenia wałka rozrządu w X20XEV - jak sprawdzić? (60560/0)
  

Czujnik położenia wałka rozrządu w X20XEV - jak sprawdzić?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam,

Komputer pokazuje mi kod 92 - czujnik położenia wałka rozrządu, niewłaściwy sygnał.

Co ciekawe, lampka nie zaświeci i objawy problemu tj. szarpanie itd. nie pojawią się w trakcie jazdy tylko po wyłączeniu i włączeniu nagrzanego silnika. Rano, na zimno wszystko jest okej i można jeździć, po nagrzaniu w 90% przypadków bezpośrednio po włączeniu silnika lampka nie gaśnie a samochod jeździ beznadziejnie.

Chciałem sobie sprawdzić ten czujnik multimetrem chociaż wiem, że idealnie powinno się go sprawdzać oscyloskopem. Sprawdziłem wcześniej wiązkę przewodów między złączką czujnika a złączem przy komputerze - wygląda na sprawną.

Zmierzyłem opory na 3 stykach (1, 2 i 3 patrzac od przodu samochodu) złącza czujnika wałka i na zimnym silniku mam takie wartości:

1-2 - 0,9 ohma
1-3 - 21,8 ohma
2-3 - 21,4 ohma

Niestety mam TISa tylko po niemiecku i nie mogę sprawdzić poprawnych wartości - nijak nie moge zrozumieć o co w nim chodzi. Ale te wartości chyba nie są tragiczne bo silnik pracuje na nich dobrze.

Po przejechaniu kilku kilometrów i po nagrzaniu do >90 stopni wyłączam i włączam silnik - lampka się świeci i autko jeździ fatalnie. Wyłączam i mierzę opory na czujniku:

1-2 - 0,9 ohma
1-3 - brak przejścia
2-3 - brak przejścia

Krótkie pytanie: czy czujnik jest walnięty?

Pozdrawiam,
Jacek Nienałtowski

  
 
No jest, nowy 240 zeta, a wymiana pół godziny,
  
 
Witam,

Dzięki za opowiedź

Nowy z allegro kosztuje 115PLN ale naczytałem się sporo opowieści o kilkukrotnych wymianach tych czujników w ciągu krótkiego czasu po czym okazywało się, że winny jest albo luźny pasek rozrządu (co ponoć może powodować utratę "synchronizacji" między wskazaniami czujników wałka i wału - akurat mój pasek ma 10tkm jest w b. dobrym stanie) albo czujnik wału korbowego tudzież wiązka przewodów przechodząca w okolicy alternatora (podobno był nawet recall Omegi w 1999 r. z tego powodu). Dlatego chciałem się upewnić zanim wydam pieniądze

Swoją drogą, jeśli dobrze rozumiem zasadę działania tego czujnika to zupełnie nie rozumiem co w nim może się zepsuć...

Pozdrawiam,
Jacek
  
 
Jeśli jest uszkodzony, to generalnie silnik nie wkręci się dalej niż do 4tys, i świeci się lampka. Niestety, nie są to elementy super wysokojakościowe, ja juz wymieniłem dwa i do tego jeszcze dolny, droższy i bardziej kłopotliwy jeśli chodzi o wymianę.
Jedyna pociecha, to to, że można od biedy dojechać na miejsce, czyli nie trzeba płacić za holowanie.
Nie łam się tylko wymieniaj i rura
  
 
I tu muszę sie z toba zgodzić, tam nie ma się co psuć.
Sprawdź wiązkę "jak się nagrzeje to klops"...
Acha inna nazwa tego czujnika to czujnik Halla.
  
 
Piotr, mam nadzieję, że nie tego z AWS , dopiero bylibysmy zatopieni
  
 
Cytat:
PiotrS Wysłany: 2004-08-26 20:20:04

Sprawdź wiązkę "jak się nagrzeje to klops"...



Piotrze,
co masz na mysli piszac to co wyzej?

Robert
  
 
Gdzieś kabel przylega do czegoś, Jak się nagrzeje to otulina w której jest kabel staje się płynąca i dochodzi do przebicia.
  
 
Witam,

Czujnik wymieniony, furacz smiga jak złoto! Dzięki za odzew

Pozdrawiam,
Jacek Nienałtowski