| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
PiotrS LOB WETERAN ![]() LO016 Gdańsk | 2002-12-16 12:46:24 Robi się zimno, i to nie tylko na zewnątrz, ale i w bestii Na postoju to niegrzej silnika odpal i rusz ( szykaj info w starszych postach ) silnika, a przy obecnym kilkunastostopniowym z trudem temperatura wychodzi minimalnie poza niebieskie pole... Ale Wskaznik nie musi pokazywac prawdy moze byc popsuty/uszkodzony czujnika lub wskaznikna desce ma przeklamania całkowicie zdziwił mnie jeden szczegół - od niedawna mam bestię, to nie wiem, jak ma to być prawidłowo - nawet zaraz po uruchomieniu zimnego silnika wentylator chłodnicy kręci się. W sumie nie dziwne, w końcu odbiera moc z wałka, a nie z dodatkowego "motorka", ale czy nie powinno być tam jakiegoś sprzęgła (Silnik C20NE, Bestia '93) ? Podejrzewam, że tak, tylko Normalny objaw tzw wisko Jak jest zimny silnik to wiatrak mozesz reka zatrzymac potem jak sie rozgrzeje to potniesz sobie paluszki a nie zatrzymasz u mnie działa ono tylko połowicznie - jest ciągle włączone Tak zatkanie chlodnicy to wioska. Samochod powinne sie nagrzac do tem ( ty mieszkasz w zimnej czesc polski ) no powoiedzmy w po przejchaniu 5 km tem silnika powinna siegac 100 C i pewnie siega u ciebie tylko tego nie widzisz lub wylaczasz autko. u was z nawiewami - czy przy rozkręceniu wiatraka na maxa i przestawieniu nawiewu na szybę, urywa wam rękę, jak przystawicie ją pod szybę, czy snuje się coś na kształt trochę silniejszego zefirka ? Bo u mnie jest to drugie, chyba mam coś nie tak z klapkami W starszych postach ........... |
Mlody_Omega HONOROWY WETERAN Lanser Pabianice | 2002-12-16 13:06:39 Witam,
No cóż... dość częsta przyczyna w Omegach... na moje oko masz zepsute sprzęło wiskozowe... Działa to na zasadzie żel-bimetal... jeżeli silnik się nagrzeje to następuje rozszeżenie się wiskozy i jej blokada wewnątrz wałka przez co następuje uruchomienie wentylatora(jeżeli jest ktoś zainteresowany większą ilością informacji nt temat to proszę o info...) Na zimnym silniku wisko jest luźne i wiatrak powinien być spokojny (albo stać nieruchomo albo swawolnie poruszać się Inną przyczyną może być za mało ilość płucnu w chłodnicy... przerabiałem to u siebie 4 dni temu.... teraz po 10 minutach autko nagrzane aż miło (prawie 80stopni). U mnie z nawiewów na podszybiu również nie mam huraganu... ale ten zefirek potrafi działać cuda PS. O filtrach przeciwpyłkowych w Omesiach A możesz zapomnieć... pozdrawiam Młody_Omega |
gelczas OMEGA 3000 Radom | 2002-12-16 18:14:29 Choc nie wiem czy to pomoze, warto sprawdzic przewody od nagrzewnicy i caly obieg. U mnie np. bylo to prezyczyna zamarzania mieszalnika od LPG (lato 30 stopni C). Zalezy kto co wczesniej lal jako plyn do chlodnicy (np. woda z kranu Zycze Twojej Bestii szybkigo powrotu do zdrowia... |
robert_kraków vectra b KRAKÓW | 2002-12-16 18:23:39 napisze co ja wiem:
w Twoim przypadku stawiałbym na termostat. ta drobna część bardzo często doprowadza do problemów z nagrzewaniem samochodu. ja wymieniłem swój dokładnie dwa lata temu, zaraz po tym jak zaczęła się pierwsza zima na pokładzie omesi. było ok do tego roku. ponownie problemy z nagrzewaniem i wymiana termostatu. wachałem się gdyż wiedziałem że nie tak dawno zamontowałem sprawny. jednak po wymianie /wydatek 40zł/ samochodzik ponownie zaczął pracować prawidłowo. bez zeględu na temperaturę otoczenia pełną temperaturę ok 85 st. osiagam po 5 kilkometrach jazdy. i nie ma znaczenia czy przysłonię chłodnice czy też nie - bo kiedy termostat jest sprawny to nie "puści" dużego obiegu i temperatura chłodnicy jest bez znaczenia podobnie jak jej przewietrzanie podczas jazdy. poprzednio nie mogłem osiągnąć pierwszej białej kreski nawet w korku. jest jednak też sprawa wiska. po pierwsze nawet na całkowicie zimnym silniku wisko ma się obracać - tyle że swobonie i można je zatrzymać ręką. uszkodzenie sprzęgła czyli w ogromnej większości przypadków jego nadmierne blokowanie się, może spowodować zwiększony przepływ powietrza przez tunel i chłodnicę. ponieważ jak wspomniał młody wisko działa na zasadzie klinowania się na wałku na którym jest osadzone i jego prawidłowe działanie zależy nie od temperatury bloku silnika ale od temperatury przepływającego wokół niego powietrza. obieg jest wymuszany przez łopaty wentylatora. tak więc klinowanie się sprzęgła zależne jest tylko i wyłącznie od temperatury chłodnicy!!!!!!!!! sprawdzenie prawidłowości działania wiska /przy obecnych temparaturach otoczenia/ polega na uruchominiu silnika zimnego i to całkowicie. podczas uruchomienia nie powinno być słychać żadnego huku przepływającego przez tunel powietrza, a jeśli nawet słychać to tylko i wyłącznie do momentu pierwszego przegazowania silnika. jeśli huk powietrza płynącego przez tunel i chłodnicę jest słyszalny przez cały czas to wisko jest z pewnością do wymiany. wisko tanie nie jest /ok.550-600zł/ i nigdy nie polecam kupowania używanego. dla przykładu: kumpel /młody pozdro od waldka/ kupił wisko nowe fabrycznie zapakowane w szczelną folię aluminiową i też nie działało prawidłowo, jak można przypuszczać w wyniku nieprawidłowego przechowywania / opakowanie powinno stać w pionie a nie na płasko/. sama wymiana to banał i zajmuje ok 2 minut. potrzebny jest tylko klucz sześciokątny i jakeś narzędzie do blokowania wałka na którym jest osadzone. uwaga śrubę mocującą odkręca się w prawo!!. posiadanie zablokowanego wiska może być zasadne w lecie podczas dużych upałów. sam zakładam wtedy takie wisko. plusy - bardzo ładny odgłos silnika podczas przegazowania oraz niższa temperatura silnika, minusy - większe i to znacznie zużycie paliwa oraz dodatkowe obciążenie silnika oporem przepływającego powietrza. sumując: wymień termostat a założę się że przyniesie to poprawę nagrzewania silnika. co do działania wentylatora. jeśli działają ci wszystkie biegi dmuchawy to z pewnością wentylator jest ok. nie wiem czy masz obieg wewnętrzny. jeśli tak to sprawdź poprawność jego działania, może klapki obiegu znajdujące się po lewej i prawej stronie obudowy wentylatora są zamknięte na stałe - ich działanie steruje pompka podciśnieniowa. jeśli np. węrzyk nie ma szczelności to całość nie działa. poświęć też trochę czasu i zdemontuj obudowę wentylatora, założe się że znajdziesz tam stertę liści zaychających nagrzewnicę. robota jest upierdliwa - zdjęcie wycieraczek, plastykowego podszybia i obudowy i samego wentylatora ale warto tam zaglądnąć. uf ale się opisałem idę zapić sprawę |
PiotrS LOB WETERAN ![]() LO016 Gdańsk | 2002-12-17 12:14:11 Do tego co napisal Robert moge jedynie dodac ze aby sprawdzic poprawnosci dzialania wiska wystarczy po uruchomieniu silnka (gdy jest zimny ) sprubowac delikatnie zatrzymac wiatrak jesli Ci sie to uda to jest narazie ok .Potem gdy w/g Ciebie silnik sie nagrzeje sprubuj ponownie ale teraz b. delikatnie jakims maly patyczkiem zatrzymac wiatrak jesi Ci siue nie uda tzn ze wisko masz ok
Co temp silnika jak otrzymujesz to zastnow sie co by musialo sie dziac zebys nie osiagnal temp silnika w wyskosci 100 C ( tyle wydaje mi sie powinna wynosci temp pracy silnika C20ne, poprawcie mnie jesli sie myle ) - musialbys miec w obiegu wiecej plynu chlodzacego niez ja - dodakowe twoj silnik musialby byc owiewany zimny strumieniem poiwiterza Wtedy to temp silnika nie wzrosla by powyzej 80 C Mysle ze poz 1 i 2 mozemy wykreslic ( chyba ze masz omesie z 2 wiatrakami albo wypuszczona na rynek afrykanski itp, tam troch inczej to wygladalo, wiecej wody, 2 wiatraki ) Ja w swoim samochodzie mam skale do 120 C i mam wlozony czujnik od omegi gdzie skla konczyla sie na 110 C . Czyli mi pokazuje 110, analogicznie do tamtej skali jest to okolo 100 C nie wiem czy odleglosci w mojej skali pomiedzy 120-110 sa takie same jak w tej skali od ktorej mam czujnik czyli 110-100 ( jesli ktos ma tak sakale to poprosilbym o zdjecie ) U mnie te wskazania pojawiaja sie juz po okolo 8 km jazdy ( okolo 109 C czyli 99 stopni ) z tego co wiem to gdy w samochodzie pada czujnik temp to do ustawien fabrycznych brana jest tem 100 C, czyl wnioskuje z tego ze jest to normalna temp pracy dla c20ne, moze sie myle ..... Reasumujac mysle ze twoj silnik po 40 km jazdy rowniez osiaga ta temp lecz wskazania sa bledne, nie jestem wstanie wobrazic sobie przyczyny dlaczego twoj silnik by sie nie mogl nagrzac do tej temp, nawet spory mroz nie jest wstanie mu zaszkodzic, nawet jak bys mial uszkodzony termostat i bylby tzw duzy obieg biorac oczywiscie pod uwage tak dluga jazde. Zreszta moze zmierzyc temprature plynu recznie i porwonac to wskazaniami z deski. Wydaj mi sie ze Ty masz problem z nawiewem/nagrzewnica/rurami moze masz zamulana i nie przeplywa ciepla woda moze, to co opisl Robert, zatkanie wlotu powierza z zwnatrz itp. Wydaj mi sie ze tam powiniens szukac przyczyny. No chyba ze masz egipska omesie ..........to w zimie bedzie problem. To zart oczywiscie. |
PiotrS LOB WETERAN ![]() LO016 Gdańsk | 2003-01-02 12:44:11 No przyznam sie szczerze ze jestem zaskoczony. Wedlug mich infromacji to w przypadku uszkodzenia czujnika temperatury cieczy chlodzacej, komputer przyjmuje temperature nagrzanego silnika w wyskosci 100 C i jeszcze jedno termostat w C20NE osiaga pelne otwarcie przy tem plynu 107 C i te informacje sa na 100 % pewne. U mnie w omedze mam troszke inne czujnik temp ( ten gdzie w omedze skala konczyla sie na 110 C ) i wg wskazan to u mnie temperatura przy normalnej jezdzie ( juz po odpowiednich korektach choc pewnie niedokladnych ) sieg a 100 C jak przycisne pedal gazu to na chwile przechodzi ta wartosc i opada. I co najwazniejsze nawet po dlugiej jezdzie nie wychodzi wyzej. Najlepiej by bylo dla mnie jakbym namierzyl kogos kto ma ta krotsza skal do 110, jesli ktos takowa ma to poprosze o zdjecie.
|
Mlody_Omega HONOROWY WETERAN Lanser Pabianice | 2003-01-09 18:47:54 Skoro wszyscy są w temacie to powiedzcie mi panowie jak wymienić termostat w Bestii A??
chyba mi się spsuł bo auto po przejechaniu 15km nagrzwa się zaledwie do ok. 80st. Morał jest taki, że jak podjeżdżam pod uczelnię to w aucie zaczyna się robić ciepło pozdr. |
HEVA Senator B 3.0 24V Bydgoszcz | 2003-01-10 12:35:10 >>>>>Skoro wszyscy są w temacie to powiedzcie mi panowie jak wymienić termostat w Bestii A??
Wymiana termostatu to łatwa sprawa. Oczywiście najpierw kupujesz termostat do SWOJEGO silnika, zaopatrujesz się w silikon wysokotemperaturowy, klucz do odkręcenia obudowy termostatu, cierpliwość i trochę chęci |