Wymiana spalonych żaróweczek

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Nie wie ktoś jak dostać się do żaróweczki w tych dinksach z pokrętłem przy zegarach? Wyciągnołem te patenty, tylnią ściankę otworzyłem i... nie wiem jak te żaróweczki wyciągnąć, a boje się, że to zaraz spier...
  
 
mowisz o potencjometrze czestotliwosci wycieraczek i oswietlenia deski..to nie sa chyba zarowki w odroznieniu od pozostalych 4 wlacznikow w obudowie zegarow..uzyj archiwum bo to bylo dokladnie opisywane..mnie tez to czeka..ale zwlekam juz ze 2 lata
  
 
To są żarówki. Nie do kupienia chyba, ale lepiej wymienić na zieloną diodę z opornikiem.
A dostać się do środka dingsów trzeba od przodu - wyciągnąć metodą siłową gałki (trzymie sie ona na wcisk), a potem zdjąć tylną ściankę i dalej wg własnej inwencji
  
 
Uwaga!..po wytarganiu gałek trzeba jeszcze odkręcić płaskie nakrętki potencjometrów!!!...dopiero wtedy da się wysunąć bebechy!...poszukajcie bo opis i foty były chyba w topicu HenBasa "Moje niebieskie zegary" !!
  
 
Zarówki tego typu są do kupienia bez problemu na wolumenie a Warszawie. Ja do wymiany żarówki w regulatorze wyciąłem lutownicą prostokątny otwór przez który pensetą wyciągam żarówkę z drygiej strony ją wylutowując cienkim grotem lutownicy. Wycięty otwór zaklejam paskiem czarnej taśmy izolacyjnej.
Pozdr.
  
 
osobiscie polecam pomysl Krzysztofa_L. Ja zrobilem podobnie po tym jak oryginalny uszkodzilem metodą siłową - wyszunęła się oś potencjowetru, ale nie musi to byc regułą.
Ostatecznie zdecydowałem się wymianić zarówki na diody i mam spokoj do końca życia
  
 
Piotrek, czy masz spokój ,,do końca życia'' diody, czy Espero ?
Pozdr.
  
 
A ja wymieniłem zarówki na diody... i po miesiącu juz ani jedna nie swieciła swiecą mi tylko zegary i regulacja wysokosci połozenia swiateł
  
 
Czarek_Rej to nie jest możliwe. Musiałeś nie dać rezystora, albo jakiś inny błąd w sztuce. Z tym na prawdę nie ma najmniejszych problemów.
Krzysiu ja zamierzam jeździć Espero do końca życia
  
 
Może by ktoś sprecyzował jaka dioda i jaki rezystor (wartość oporu, moc). Przyda to sie wszystkim
  
 
Witam zazwyczaj ludziska wstawiaja do diod rezystorki ok.500 k ( np. 520) ,ale zeby jasniej swiecily mozna wstawic np. 400, a ciemniej np.820. Ja sam kombinowalem rozne opcje. Podalem przykladowe parametry rezystorow , ktore mozna nabyc w sklepach w Sz-nie. Sa tez i gotowe diody 12 V o roznych fi pasujacych do naszych autek (np. fi 3, 5 lub 10) w plastikowej oprawce. Pozdr
  
 
Cytat:
zazwyczaj ludziska wstawiaja do diod rezystorki ok.500 k



co to jest k?? kilo-ohmy?? hmm..to sie wydaje spora rezystancja
  
 
Chodzi o omy, nie kiloomy.
Ja zamontowałem 300 omów. Być może to za mało, ale od kilku miesięcy działa. Tylko że ja mam podświetlenie deski ustawione sporo poniżej maksimum.
  
 
Witam. Male sprostowanko-oczywiscie chodzi o omy a nie kilo, a po dluzszym zastanowieniu sie (i przypomnieniu sobie) ja (na 90 %) wstawialem oporniki 520 lub 560 om do diod czerwonych (w przyciskach szyb i podsw. klamek) i cos miedzy 800 a 900 om do diod niebieskich w podswietleniu zegarow,klawiszy wokol,konsoli srodkowej (+ 1 czerwona na cieple pow.),regulatorze wysokosci swiatel i przycisku otw. bagaznik. Pozdr
  
 
mialem jakis problemik z kompem i poszedl 2 razy ten sam tekst


[ wiadomość edytowana przez: Andi_K dnia 2004-10-20 09:30:55 ]
  
 
Na temat zamiany żarówek podświetlających przyciski było już bardzo dużo wątków.
Jeszcze raz podam jak ja to zrobiłem u siebie
Na początku zamontowałem pod jeden przycisk (doświadczalnie) jedną diodę i porównałem jej światło z pozostałymi żarówkami. Odniosłem wrażenie, że żarówki świecą jaśniej.
Wobec tego spróbowałem zmieścić tam 4 ledy o średnicy 3mm +rezystor 20ohm +dioda 1N4148. Wszystko pasuje

Dla pełnego zrozumienia tematu podaję:
Przyjąłem, że napięcie w instalacji wynosi 14.4V (2.4V * 6 ogniw).
Dioda zielona świeci pełnym światłem przy napięciu 2.3V, przy czym wtedy płynie przez nią prąd 20mA
Stąd mamy:
4 x 2.3 = 9.2 V
Z uwzględnieniem diody 1N4148 (bądź innej krzemowej o małych gabarytach) - tak naprawdę nie jest ona konieczna, dałem ją jedynie dla elegancji całego układu.
0.7 + 9.2 = 9.9 V
Pozostaje jeszcze odłożyć napięcie 4.5 V
dobór opornika:
R = U/I = 4.5 / 0.02 = 225 ohm (nie dysponowałem 225 ohm, ale miałem 195 - też może być)
P = U * I = 4.5 * 0.02 = 0.09 W (moc rezystora - znikoma)

Mój układ wygląda tak, że z jednej strony do diod świecących dochodzi rezystor a z drugiej strony dioda. Oba te elementy mają zbliżone wymiary.


Rys.1 Schemat elektryczny
R - rezystor ok. 200 ohm
Dś1 - Dś4 - diody świecące o średnicy 3mm
D - dioda 1N4148

Jedynym miejscem, gdzie nie założyłem diod podświetlających przyciski, jest włącznik świateł awaryjnych. Jak wysiądzie mi tam żarówka to będę się martwił
Niestety nie dysponuję zdjęciami montażu diod w miejsce żarówek do wszystkich przycisków. Mam jednak fotorelację z instalacji do regulatora wysokości świateł mijania. Może nie jest to typowy przykład, ponieważ jego budowa jest znacznie inna od pozostałych przycisków, ale powinna postawić ten "problem" w innym świetle.
Bardzo ważne jest sprawdzenie - przed instalacją diod - polaryzacji, tzn. gdzie jest "+" a gdzie "-". Jak wiadomo dioda przewodzi tylko w jednym kierunku.

Teraz fotorelacja:


Rys.2 Rozebrany regulator świateł


Rys.3 Widok z drugiej strony, żarówka już jest wylutowana - proszę zwrócić uwagę na polaryzację (zmierzyłem ją w aucie przy pomocy miernika)


Rys.4 Polutowane diody świecące w parach (po 2 sztuki)


Rys.5 Pary już zostały połączone ze sobą


Rys.6 Przylutowana dioda


Rys.7 ... i rezystor na który założono koszulkę dla zabezpieczenia się przed przypadkowym zwarciem


Rys. 8 teraz wystarczy przylutować


Rys.9 ... o właśnie.

POWODZENIA

[ wiadomość edytowana przez: Piotr_W dnia 2004-10-20 11:19:48 ]
  
 
Kurde, ale sie nameczyles z tymi diodami. U mnie zadna dioda nie swiecila ciemniej niz zarowka, a wrecz przeciwnie, musialem je jeszcze przyciemniac - ale to pewnie dlatego, ze robilem niebieskie podswietlenie. Wszedzie mam po jednej diodzie, a przy regulacji swiatel po prostu odpowiednio ja powyginalem i spilowalem - swiatlo rozklada sie bardzo ladnie.

A tak w ogole to przy okazji takiej operacji nie chciales sobie zmienic koloru podswietlenia?
  
 
QLogic nie zależało mi na zmianie koloru. Moda powraca , pewnie na to liczę. Tak poważnie to wolę kolor zielony. Jeśli chodzi o jasność świecenia to pewnie "przepuściełeś" przez diodę większy prąd (dałeś mały rezystor) co może się odbić na jej trwałości. Możliwe też, że kupiłeś jakieś jaśniejsze diodki. Te co ja zamontowałem to typowe diody do kupienia (bez specjalnego zamówienia) w pierwszym sklepie z częściami RTV.
Jak widać sposobów na rozwiązanie jest wiele. Dlatego ci co jeszcze nie dokonali przeróbek nie muszą się niczego obawiać.
POMOŻEMY
QLogic jeszcze pytanko. Wymieniałeś na diody podświetlenie konsoli (regulatory nawiewu, zapalniczkę)?
  
 
Cytat:
Wymieniałeś na diody podświetlenie konsoli (regulatory nawiewu, zapalniczkę)?



ja wymienialem
masz jakies pytania co do tego to lap mnie na GG
bo ja tez mam pytanie do Ciebie ale nie moge Cie trafic na GG
  
 
Cytat:
2004-10-20 13:51:38, Piotr_W pisze:
QLogic Jeśli chodzi o jasność świecenia to pewnie "przepuściełeś" przez diodę większy prąd (dałeś mały rezystor) co może się odbić na jej trwałości. Możliwe też, że kupiłeś jakieś jaśniejsze diodki. Te co ja zamontowałem to typowe diody do kupienia (bez specjalnego zamówienia) w pierwszym sklepie z częściami RTV. Jak widać sposobów na rozwiązanie jest wiele. Dlatego ci co jeszcze nie dokonali przeróbek nie muszą się niczego obawiać. POMOŻEMY




Kupilem normalne diody na Wolumenie razem z oporniczkami. Nie mam pojecia co mi sprzedali, wazne ze swieci. Niestety przepalaja mi sie, ale tylko w panelu sterowania szybami (dalem po 4 na obwod).

Cytat:
QLogic jeszcze pytanko. Wymieniałeś na diody podświetlenie konsoli (regulatory nawiewu, zapalniczkę)?




Jeszcze sie za to nie bralem, nie wiem jeszcze jak wyglada wyjmowanie i w ogole, jakos mi sie nie chce



Pozdrawiam
QLogic

[ wiadomość edytowana przez: QLogic dnia 2004-10-20 16:09:08 ]