Kod ECM

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich.

Piszę tutaj po raz pierwszy. Więc ewentualne błędy proszę mi wybaczyć. Od wczoraj stałem się posiadaczem poloneza ATU 1,6 GLI z 1996r. Kupiłem go używanego. Dziś pojawił się problem. Zaświeca się kontrolka "CHECK ENGINE" Po wielogodzinnych poszukiwaniach w internecie dowiedziałem się jak odczytać błąd (należy zewrzeć styki A i B zlacza ALDL i liczyć błyskanie - ale to pewnie już dawno wiecie ). Tak więc liczyłem to błyskanie kontrolki "CHECK ENGINE". Efekt tego liczenia jest taki, że pierwszy kod wyszedł mi "12" - podobno to normalne. Natomiast drugi kod błędu to "15" Wyczytałem w sieci, że ten kod to "Zbyt niski sygnal czujnika temperatury plynu chlodzacego CTS" I tu zaczynają się schody Jestem elektronikiem (ale nie samochodowym), a nie mechanikiem i nie mam żadnej praktyki odnośnie samochodów, ale szybko się uczę. Na mechanika mnie chwilowo nie stać (wszystkie oszczędności wydałem na ten samochód), tak więc proszę pomóżcie co w tej sytuacji mam zrobić, sprawdzić czy coś w tym stylu, aby uporać się z tym problemem w warunkach "domowych" . Dodam, że jak odczytałem ten kod błedu, to jako laik pierwsze co zrobiłem to zaglądnąłem do zbiorniczka z płynem chłodzącym. Okazało się, że zbiornik ten jest pusty . Czy to może być przyczyną generowania tego błędu? Czy dolewając tego płynu można zapowietrzyć układ, jeśli tak to jak to zrobić, aby nie zapowietrzyć go? A może problem tego błędu "leży gdzieś głębiej"? Proszę pomóżcie mi - będę bardzo wdzięczny.
Dodam jeszcze, że temperatura silnika otrzymuje się w okolicy 90 stopni - to chyba normalne.

P.S.
Uprzedzając ewentualne pytania - trochę czytałem forum - informuję, że auto nie posiada instalacji LPG.

[ wiadomość edytowana przez: Filipm dnia 2002-12-20 01:56:03 ]
  
 
witaj
Wiec tak :
daje sobie obciac paznokcie ze przyczyna tkwi gdzies w polaczeniach
Czujnik o ktorym mowa jest ciezko dostepny ale dla chcacego ni trudnego jak go zobaczysz to dosiegniesz
znajduje sie on na kolelktorze dolotowym ponizej pompy i przewaznie wystarczy poprawic wtyczke
Co prawda przerwa w obwodzie daje przewaznie usterke "wykryto za wysoki....."ale moze masz zwarcie
plyn w zbiorniku oczywiscie uzupelnic a z tego co wiem to raczej watpliwe zebys zapowietrzyl uklad.
Co do mechanikow -- jak kogos nie znasz to nie oddawaj ja juz raczej bolida nie oddam do mechanika.
Jezeli masz garaz albo dostep rob sam bedziesz wiedzial czym jezdzisz. Na pewno sobie poradzisz

Jezeli sie myle to niech mnie ktos poprawi
  
 
Nie zapowietrzysz ukladu. Po prostu dolej plynu.
  
 
Co do elektroniki to nie moja dzialka zdecydowanie, ale zastanowilbym sie dlaczego nie bylo plynu w zbiorniczku - poprzedni wlasciciel nie dolal czy ucieka moze? Dolej plynu i obserwuj jego stan. Mozesz takze sprawdzic czy nie masz plynu w oleju, czego nie zycze.
  
 
ciekawe jaki ma przebieg ten ATU i czy był eksploatowany oszczędnie, czy "rajdowo", bo ja z tym płynem, to bym stawiał na jakieś rozszczelnienie w głowicy, a to już duuuuży ból... niestety (zwłaszcza, że jak piszesz, nie masz na mechanika a sam niezbyt się na tym znasz) Więc módl się chłopie, zeby to było rozszczelnienie ukladu chłodzenia, albo, że by to było odparowanie płynu, bop jak to jest peknięcie głowicy, to "dziękuju" "dowidzienja"
  
 
Oj nie straszmy go tak, moze po prostu mu plynu braklo i tyle a my tu od razu o remoncie.....Dolac i obserwowac a dopiero dalej jak sie bedzie cos dzialo to zaczniemy kombinowac co i jak.
  
 
Sterownik w ATU jest pochodną sterownika MULTEC stosowany m.in. w Oplu. Najczęściej rezystancja czujnika zmienia się od ok. 5000 ohm przy T=0 do ok. 300 ohm przy T=80. Możesz sam zmierzyć oporność. W twoim przypadku sterownik "widział" za niską oporność - mogło to być spowodowane:
1. uszkodzeniem (zwarciem) czujnika lub jego przewodów.
2. przegrzaniem czujnika spowodowane brakiem płynu.

Proponuję uzupełnić płyn, zresetować sterownik poprzez odłączenie na kilka minut akumulatora i przejechanie kilku kilometrów sprawdzając czy kontrolka się nie zaświeci.

Nie wiem jak jest w ATU, ale z reguły są dwa czujniki, jeden do wskaźnika, drugi do sterownika.

zytom

  
 
Więc tak.

Na początkek bardzo dziękuje wszystkim za rady i zainteresowanie tematem.

-> do rdt - dzięki, że wskazałeś lokalizacje tego czujnika. Sprawdze to i dam znać.

-> do Wyrwizab - nie mam płynu w oleju. Przynajmniej tak mi się wydaje. Sprawdziłem to na bagnecie i olej jest normalny, a nie "kawa z mlekiem" - chyba o to chodzi? (czytałem troche forum).

-> do BENY - samochód ma przejechane 83000km. Wystraszyłeś mnie mocno . Jak poznać to czy głowica jest rozszczelniona? Może nie znam się (teraz) na tym zbyt dobrze, ale jak pisałem nie jestem głupi (przynajmniej tak twierdzą znajomi). Nauczyłem się naprawiać motor to naucze się także naprawiać poldka jak zajdzie taka potrzeba

Jaki płyn radzicie nalać no i ile w najgorszym przypadku tam się go wlewa?

Aha i jeszcze jedno. Zamierzam jeszcze zmienić w nim olej oraz świece. Jaki olej i jakie świece opłaca się kupić?
  
 
Cytat:
2002-12-20 09:52:17, Filipm pisze:
Jaki płyn radzicie nalać no i ile w najgorszym przypadku tam się go wlewa?

Aha i jeszcze jedno. Zamierzam jeszcze zmienić w nim olej oraz świece. Jaki olej i jakie świece opłaca się kupić?



to również znajdziesz na forum, ale pomogę :

jaka pojemność chłodnicy
jakie świece
  
 
Cytat:
2002-12-20 09:52:17, Filipm pisze:
Więc tak.

Na początkek bardzo dziękuje wszystkim za rady i zainteresowanie tematem.

-> do BENY - samochód ma przejechane 83000km. Wystraszyłeś mnie mocno . Jak poznać to czy głowica jest rozszczelniona? Może nie znam się (teraz) na tym zbyt dobrze, ale jak pisałem nie jestem głupi (przynajmniej tak twierdzą znajomi). Nauczyłem się naprawiać motor to naucze się także naprawiać poldka jak zajdzie taka potrzeba




Spoko Tego, czy głowica nie jest peknięta, czasem można nawet nie stwierdzić gołym okiem. Mój sąsiad dolewał ok 2 litry płynu na 500 km i nie wiadomo którędy uciekał. Głowica na oko tez była oki. Wymieniliśmy głowicę i jest dobrze, płyn nie ucieka. Taki już urok poloneza Ale i tak go kocham
  
 
Witam!

Obiecałem napisać o efektach moich przygód, więc piszę

Sprawa wygląda tak: Dolałem płynu chłodzącego i okazało się, że pusty był tylko zbiornik wyrównawczy. Przejechałem ok 120km i nic nie ubyło tego płunu - to chyba dobra wiadomość ?

Jeśli chodzi o ten "czujnik temperatury plynu chlodzacego CTS" to faktycznie nie jest podłączony. Jednak nie znalazłem luźnego kabla z wtyczką, aby go podłączyć. Wniosek z tego taki, że prawdopodobnie kabel do tego czujnika został gdzieś urwany . Nie wiem teraz w której wiązce kabli mam szukać tego urwanego od czujnika. Jeśli ktoś mógłby mi coś doradzić w tej sprawie to będę wdzięczny.

Pozdrawiam
  
 
Najłatwiej by Ci chyba było poszukać według schematu instalacji. Tam będzie jakiego jest koloru - znajdziesz go.
  
 
Niestety nie posiadam schematu Może ktoś mi to wytłumaczy jak to znaleźć lub wkaże jakiś namiar w sieci, gdzie znajde taki schemat elektryczny.

Fakt jest faktem, że jakbym miał schemat, to pewnie cośbym już ruszył z temtem
  
 
Więc tak. Pokonałem błąd nr 15. Znalazłem odpowiednie kable i podłączyłem je gdzie trzeba Po zrobieniu tego przewodu odłączyłem kleme od akumulatora na 30 sekund w celu usuniecia błędów z pamięci.

Po tym odpaliłem silnik. Pochodził chwilkę złapał trochę temperatury - ok. 60 stopni i nagle zapaliła się złowieszcza kontrolka "CHECK ENGINE". Znów zrobiłem odczyt błędu i okazało się, że w pamięci został zapisany błąd nr 35. Więc wniosek z tego taki, że wcześniej pojawiający się ten właśnie błąd nie był następstwem błędu nr 15 tak jak ja sądziłem.

Więc teraz naprawdę nie wiem, co zrobić aby także z tym nr 35 uporać się. Znów proszę o radę
  
 
Kod 35 to silnik krokowy. Błąd aktywuje się jeżeli obroty biegu jałowego są niewłaściwe a silnik krokowy nie jest w stanie tego skorygować. Przyczyn może być wiele, ale zacznij od wyczyszczenia silnika krogowego j jego gniazda.

zytom
  
 
Mam pytanie:
gdzie znajduje sie zlacze ALDL?
  
 
Witam

Dzięki zytom za podpowiedź. Będę musiał to sprawdzić. Tylko proszę jeszcze o podpowiedź w którym miejscu znajduje się ten silnik krokowy i jak on wygląda

--> nozyczek zlacze ALDL znajduje się od strony pasażera za schowkiem. Ściślej to ujmując to musisz "zanurkowac" pod spód poświecić dobrze to zobaczysz to złącze.
  
 
W moim poldzie jak padły kable WN komp pokazywał że padł silnik krokowy.Poszłem do sklepu spytać ile to kosztuje-około 250 PLN.Ale gostek w sklepie powiedział że łatwo sprawdzić czy jest padnięty czy nie.Na chodzącym silniku zapalić światła-obroty silnika powinny minimalnie spaść i od razu minimalnie się podnieść do poprzedniego poziomu,sprawia to właśnie silnik krokowy.Zrobiłem tak i okazało się że szafa gra.Nie wiedziałem jednak dalej dlaczego silnik nie chodzi tak jak powinien i w końcu pojechałem do ASO.A tam okazało się że przyczyna jest prozaiczna-kable WN.Tak więc nie jest powiedziane na 100% że padł ci silnik krokowy.Ta samo diagnostyka nie jest niestety doskonała i można zrobić niechcący babola
  
 
Filipm THX za odpowiedz.
A tak nawiasem mowiac to chyba nie jest zbyt dobra lokalizacja tego zlacza skoro nalezy sie tak ostro gimnastykowac aby podpiac poldzia w kompa
  
 
Do filipm
Silnik krokowy najczęściej znajduje się w przedniej części zespołu przepustnicy, obok dźwigni gazu - mocowany jest dwoma wkrętami i dochodzi do niego wtyczka z czterema przewodami. Po wymontowaniu oczyść stożek silnika i gniazdo w zespole przepustnicy. Przed zamontowaniem możesz sprawdzić czy silnik krokowy działa:
Podłącz wtyczkę do silnika, zewrzyj styki A-B w złączu diagnostycznym i włącz zapłon bez uruchamiania silnika. Trzpień silnika krokowego powinien co 1 s wykonywać wsuw/wysuw.
Przed zamontowaniem silnika ustaw trzpień tak, aby odległość między trzpieniem a płaszczyzną mocowania wynosiła 28 mm.

zytom