MotoNews.pl
  

Silnik krokowy - zasada dzialania, 1.6EFi

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam, nie daje mi ten temat spokoju. Otoz w czym problem:
zastanawia mnie sposob dzialania ww silniczka. Rozumiem, ze pod wplywem przylozonego napiecia nastepuje otwarcie przeplywu powietrza do kolektora na biegu jalowym. Pytanie moje jest nastepujace, a wlasciwie 2 pytania:
1. Jaki zakres napiec jest podawany na wejscie silniczka
2. Czy to jest sterowanie dwupolozeniowe (przylozone napiecie - przeplyw otwarty, brak napiecia - zamkniety), czy sterowanie proporcjonalne - w zaleznosci od wielkosci napiecia rozny stopien otwarcia.
Temat mnie nurtuje, wiec prosze o informacje... Pozdrawiam
  
 
wydaje mi sie ze jak sama nazwa wskazuje odbywa sie to krokowo - byc moze zalezne to jest od czasu podania napiecia
  
 
Ogólnie rzecz biorąc zadaniem silnika jest regulacja położenia przepustnicy (poprzez przekładnię) w takim położeniu, aby zapewnić minimalny przepływ powietrza niezbędny dla utrzymania wolnych obrotów na określonym poziomie. Taki silniczek sterowany jest impulsowo. Potrzebuje impulsów aby zwiększać otwarcie przepustnicy jak również do tego aby się cofnąć i zmniejszyć przepływ. Odłaczenie napięcia spowoduje, że silnik pozostanie w ostatnim położeniu. Inaczej rzecz się ma, gdy stosuje się zawór elektromagnetyczny. Taki zawór sterowany jest implusami o stałej częstotliwości lecz różnym wypełnieniu impulsów, od którego zależy stopień otwarcia obwodu powietrza dodatkowego. Odłączenie napięcia powoduje, że zawór wraca do położenia spoczynkowego (ściaga go sprężyna). Bardzo rzadko do regulacji stosuje się silniki krokowe. Najczęściej są to zwykłe silniki prądu stałego, ale o wszystkich mówi się "krokowe".

[ wiadomość edytowana przez: wojtek_s dnia 2004-11-01 16:22:21 ]
  
 
Troszeczkę pomyliłeś silnik krokowy z nastawnikiem przepustnicy.
To nastawnik przepustnicy jest silnikiem prądu stałego z przekładnią i w połączeniu z potencjometrem przepustnicy działa bezpośrednio na przepustnicę.Silniki krokowe nie oddziaływują na oś przepustnicy stosowane są natomiast do regulacji powietrza dla biegu jałowego w tzw kanalem obejściowym.Zaraz postaram się znaleść dokładny opis i wyślę Wam na priva.
  
 
Cytat:
Zaraz postaram się znaleść dokładny opis i wyślę Wam na priva.



Czekam z niecierpliwoscia...
  
 
Tutaj macie opis silnika krokowego stosowanego m.in w astrze clasic,polonezie,lanosie itp... http://pwierzba.webpark.pl/krokowy.htm
Pracuje on w kanale obejściowym układu wtryskowego i działa jako zawór bocznikowy powietrza.Zresztą na takiej samej zasadzie i przy pomocy podobnego silnika odbywa się regulacja ilości gazu w przewodzie doprowadzającym przy instalkach LPG z tzw ochroną katalizatora
  
 
o i jeszcze tu http://www.auto-online.com.pl/serwis/poradnik/elek_autom/wykonaw/sil_krok.htm
Aha z tym że nie wiem napewno jak to jest rozwiązane w 1.6 EF.
U mnie w 1.4 CVH jest nastawnik przepustnicy( silnik prądu stałego z przekładnią.........)

[ wiadomość edytowana przez: Henryk dnia 2004-11-01 16:55:05 ]
  
 
Może nieco uprościłem, ale kol. niesztof pytał o to jak sterowane są takie silniki. Powtórzę raz jeszcze, że zadaniem tzw. silnika krokowego jest utrzymywanie wolnych obrotów na określonym poziomie zapewniając minimalny przepływ powietrza. I tak nastawnik przepustnicy ustawia mechanicznie ją w takim połozeniu, aby zapewnić minimalny przepływ. Zawór powietrza dodatkowego reguluje przepływ w kanale powietrza dodatkowego (nie ma wpływu na położenie przepustnicy). Taki zawór może być sterowany silnikiem krokowym, silnikiem prądu stałego lub zaworem elektromagnetycznym (cewką). Często słyszałem określenie "silnik krokowy" o wszystkich tych urzadzeniach. Może dlatego, że nie są sterowane stałym prądem, ale impulsowym tak jak pisałem poprzednio.
  
 
Teraz mi sie znacznie bardziej podoba to co napisał Wojtek
  
 
Czasami dobrze jest sprowokować autora do rozszerzenia wypowiedzi, żeby nie trzeba było się głowić co miał na myśli
  
 
OK, dzieki za informacje, ale mam jeszcze pytanie:
jakiego typu impulsy i z jaka czestotliwoscia sa podawane na wejscie tego (w sumie zaworu bocznika powietrza). Bo przy wylaczonym zaplonie zawor wraca do stanu poczatkowego. Innymi slowy jaki generator musialbym podlaczyc na wejscie, zeby odchylic zawor o pewna ilosc krokow...
Dzieki za zainteresowanie
  
 
Z tego co sprawdziłem w instrukcji, w Twoim aucie jest zawór elektromagnetyczny. W najprostszy sposób (bez potrzeby budowania układu sterowania PWM) możesz nim sterować podając napięcie z zasilacza regulowanego. Podawana w instrukcji oporność zaworu 9-12 om sugeruje max. pobór prądu ok. 1,5A. Jeśli będziesz sterował napięciem od 0 do 14V, uzyskasz pełny zakres ruchu zaworu. Przy uruchamianiu silnika zawór z reguły jest maksymalnie otwarty, a po rozruchu uchylenie zmniejsza się aż do uzyskania minimalnych obrotów. Ok. 900 na rozgrzanym silniku i odpowiednio wyższe przy zimnym.
  
 
Cytat:
Jeśli będziesz sterował napięciem od 0 do 14V, uzyskasz pełny zakres ruchu zaworu



Dzieki, jutro w pracy zobacze jak to bedzie wygladac...