Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-11-27 12:35:53 Pogrzebalem troche za jakimis materialami na temat przygotowania silnikow 128/Zastavy do sportu. Okazalo sie ze materialow jest calkiem sporo. Ponizej wrzucam kilka linkow. Silniki te ze wzgledu na maly skok tloka maja niesamowity potencjal do wysokiego krecenia. Do tego rozrzad zostal specjalnie skonstruowany w tym celu (SOHC, podwojne sprezyny zaworowe) i dzieki temu na seryjnych sprezynach i zaworach silnik moze pracowac ze STALA predkoscia ok 8000 obrotow! Wal z kolei posiada 5 solidnych panewek tez zrobionych na wyrost w wiadomym celu. W ogole fiat128 rally 1300 zdobyl w 1973r mistrzostwo europy czyli byl owczesnym odpowiednikiem Xsary WRC ![]() ![]() PBS - X1/9-128 modifications EvoCars - SOHC tunning X1/9 1300 - tanio i dobrze zrobiony Jupiter Racing - macedonski tuner, amerykanskie ceny ![]() Opis amerykanskich wersji 128 Najwazniejsze czego sie dowiedzialem to konkretne wskazowki na temat zastosowanych srednic zaworow, gniazd i kanalow dolotowych. Seryjnie 1,1 i 1,3 posiadaja zawory 36 dolot/31 mm wydech, 1,5 posiada 33mm zawory wydechowe. Nie wiem jaka jest srednica kanalow (prosilbym o uzupelnienie, moze Bart? ![]() Testy na hamowni zrobione przez PBS (to firma ktora robi mnostwo wyczynowych czesci do starszych fiatow, nawet glowice) wykazaly m.in. taka prawidlowosc ze silnik "reagowal" bardzo dobrze na powiekszanie dolotu (az do 40 mm zawor + odpowiedni kanal) natomiast zmiany zaworow wydechowych prawie nic nie dawaly... To mi troche zabilo klina bo Jacek Dalecki na stronie klubu Zastava pisze cos zupelnie odwrotnego ![]() W kazdym razie jestem na razie zdecydowany na 38-39 mm zawory dolotowe + 33 mm wydechowe z silnika 1,5 (ja bede skladal 1,3). Jakby ktos wiedzial z czego mozna dobrac zawor 38 albo 39 mm, 8mm trzonek lub lepiej 7 mm to prosilbym o info. Poza tym ile kosztuje wymiana prowadnic? O walkach dowiedzialem sie po raz kolejny ze warto powiekszyc wznios zamiast licytowac sie na stopnie otwarcia. Oczywiscie problemem jest bezwaldnosc zaworow, dlatego im wiekszy wznios tym albo trzeba odchudzic zawory albo zwiekszyc czas w ktorym "wedruja" gora/dol. Dlatego walki do seryjnych zaworow maja takie duze czasy otwarcia i oslabiaja silnik na dolnych obrotach... Poniewaz nie stac mnie na zawory po 100 zl za sztuke, chcialbym dorwac walek w stylu 280 st + wznios troche wiekszy ale zeby seryjne sprezyny nie ograniczyly wzniosu. Bede gadal z Heinrichem, Halczynskim, Swiatkiem... Jaki jest najostrzejszy seryjny walek do SOHC? 1.3/75 KM (Coupe)? Mam nadzieje ze nie zanudzilem i ze komus sie to przyda... Prosze o wszelkie dodatkowe dane/linki/sugestie. Jak zrobie silnik (albo cala Zoche) to napisze moze arykul na strone ale to dopiero pewnie na wiosne (127 tez mialo byc na wiosne ![]() |
![]() ZoLt4R F&F Sympatyk Punto HGT / 126p 1.2T a juz na pewno nie z Łodzi | 2004-11-27 13:10:46 mozna to wszystko w jakis sposob odniesc do SOHC'owych FIRE'ow ? FIRE'y maja cos wspolnego z tymi silnikami, wywodza sie z nich czy to calkowicie nowe/inne konstrukcje? |
![]() beneq mustang virginia beach | 2004-11-27 14:00:57 z tego co wiem to fire to juz inna bajka ale nie jestem do konca pewny |
Art126 F&F Sympatyk Fiat 126p już jeździ Wołomin | 2004-11-27 14:25:48
Wreszcie coś ciekawego na forum. Nie wiem czy źle zrozumiałem czy może sam jestem w błędzie, sportowe wałki do seryjnych zaworów mają długie czasy otwarcia, ale na "szybkosc" otwarcia zaworów wpływa nie długość czasów/faz tylko dobroć krzywki która zwykle jest sporo większa niż w standardowych wałkach.Mi się zdaje że im większy wznios tym mocniejsze sprężyny zaworowe i "twardszy" wałek.Zawór powinien się otwierać jak najszybciej, pozostać otwarty jak najdłużej i zamknąc jak najszybciej. |
![]() MCQUEEN F&F Sympatyk Fiat 127 Łódź | 2004-11-27 14:38:13 Yapko, bardzo Cie prosze kontynuuj ten wątek gdy dowiesz sie nowych rzeczy i zaczniesz prace nad silnikiem. Dla mnie to jest cholernie ciekawe ![]() |
![]() satiz F&F Sympatyk Bielsko-Biala | 2004-11-27 15:29:18
Te silniki nie maja ze soba prawie nic wspolnego, zupelnia inna komora spalania itd. W FIRE jak padnie pasek to sie go wymienia i jedzie...w Zoskowiskim trzeba prostowac zawory, badz remont glowicy. Z reszta Bart pewnie wszystko wyjasni |
![]() Jesion128 F&F Sympatyk Łódka Bols Szuflandia | 2004-11-27 15:53:22
Nie że się znowu czepiam, ale chyba to zdanie to jest z kontekstu wyrwane. Doczytaj najpierw jakie ten silnik miał gaźniki, kolektory, wydech. Bo przez same kanały 25KM to raczej nie dostał....... Nie no chyba że od mikołaja dostał, bo wiecie już nieługo święta i tak się różowo i radośnie robi ![]() ![]() |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-11-27 15:59:32 Fajnie ze jestescie zainteresowani, bede podrzucal jak cos znajde. Na pewno jest jeszcze strona tego Fina ktory buduje 127 turbo 1,5 SOHC, tam byly foty silnika w trakcie prac. Link jest chyba na stronie Trez'a.
Silniki FIRE nie maja juz tego wielkiego stosunku srednicy do skoku tloka i pancernych panewek ale tez maja potencjal. CC 1,1 topowa A-gr ma ponad 90 KM na seryjnej przepustnicy, a SC Kit Car, ktory ma 2 przepustnice, ponad 100-110 KM. Wiec pomyslcie ile moze miec 1,25... Sam rozrzad nie jest problemem bo to SOHC z mechanicznymi popychaczami tak samo jak w 128. Ale to zupelnie inna glowica wiec trzeba szukac innych artykulow. W kazdym FIRE zanim zacznie sie rzezbic trzeba zrobic to co ostatnio zrobil Zoltar - walek + glowica punto 75, lekkie planowanie + chip i wychodzi 75 KM na 1,1 i 90 albo wiecej na 1,25. Art126: Wlasnie to chcialem powiedziec ale chyba zbyt pokretnie to wyjasnilem. Seryjne zawory nie beda wspolpracowac z krzywkami ktore otwieraja je znacznie szybciej wiec pozostaje tylko zwiekszenie czasu otwarcia i "glebokosci" otwarcia. Dlatego naprawde dobry walek wymaga specjalnych lekkich zaworow a seryjne zawory wymagaja kompromisu i jedynie czas otwarcia moze byc duzy co prowadzi do kiepskiej pracy na niskich obrotach. |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-11-27 17:29:24
Spoko, dobrze ze wylapujesz bledy. Chodzilo mi o to ze taki kanal i zawor 36mm nie ogranicza az tak bardzo tego silnika i udalo sie uzyskac te 100KM POMIMO TEGO. Oczywiscie ze 25 KM (33%!!!) to wymaga duzo innych zmian, w szczegolnosci gazniki pozwalaja "oddychac" silnikowi, do tego walek, kolektory itd. Postaram sie byc bardziej precyzyjny... Ja niestety bede ograniczony dwugardzielowym weberem 32 wiec przy znacznie wiekszym stopniu sprezania (nawet 12:1), wiekszych zaworach, walku jak pisalem i calym wydechem A-grupowym spodziewam sie 110-120 KM max. |
![]() bertonex kraków | 2004-11-27 21:38:38 Niedalej jak dziś oglądałem silnik 1300 w autobianci a 112 silnik abarth jest jak właściciel twierdzi po Bublewiczu i miał 140 koni jemu nie udało się go tak złożyć i jest mniej koni ale robi wrażenie webery 40 bo wkręca się bez problemu na 10000 a od 6000 dopiero jak twierdzi właściciel auto idzie wierze mu raczej a pozatym bardzo ładne auto ![]() |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-11-28 01:29:17 No wlasnie 10tys chwilowe to nie jest problem dla 1300 SOHC ![]() W zalaczniku J na 2004 wyczytalem ze mozna gaznik(i) zamienic na dowolne inne usytuowane tak samo i o tej samej konstrukcji, czyli w praktyce moge zalozyc dowolny PIONOWY DWUGARDZIELOWY o srednicy gardzieli 32mm. Chyba nie ma takiego gaznika ktory bylby warty wyrzucenia seryjnego Webera, lepiej chyba dopracowac seryjny... Ale takie Autobianchi (czyli w praktyce 127) musi zasuwac.... ![]() |
![]() bertonex kraków | 2004-11-28 08:23:01 A112 abarth ma w serii boczne gaźniki i tak jest homologowany ![]() |
![]() Qba Czili-Czili-Bang-Bang łili-łonka | 2004-11-28 10:29:45
nic bardziej mylnego. A112 Abarth w serii ma dokładnie ten sam typ gaznika co Fiat 128 Coupe/3p 1300 czyli weberowskiego 32 DMTR 90/250 . Jak samo oznaczenie wskazuje gardziel jest 32mm, z druga gardziela otwierana mechanicznie. A112 była z tego co wiem homologowana z 40`stkami , ale serii DCNF, czyli pionowymi, na 4 kanałowej głowicy, i to prawdopodobnie tylko i wyłacznie w gr.IV. ale moge sie mylic... |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-11-28 13:59:13 No wlasnie, jak to jest z ta 4-kanalowa glowica? Na poczatku 128 mialo chyba 4 kanaly dolotowe po tej samej stronie co wydechowe a pozniej zmieniono uklad na taki jak w 903, tzn. jeden otwor u gory ktory rozdziela sie na 4 wewnatrz glowicy.
Jezeli tak to do kiedy produkowano 4-kanalowa glowice? |
![]() Qba Czili-Czili-Bang-Bang łili-łonka | 2004-11-28 17:14:23 Fiat 128 i gama silników SHOC zawsze miała 4 kanałowa głowice. Nigdy nie było rozwiazania jak w przypadku 903cc, czyli tak jak piszesz. Zawsze było to 4 osobne kanały dolotowe i 4 osobne kanały wydechowe, po tej samej stronie silnika.
Rozwiazanie to daje wiec olbrzymie mozliwosci tuningu jednostki orginalnej. W przypadku silników 903 czy 1050 trzeba albo zamawiac głowice 4 kanałową albo przerabiac samemu. Koszta straszne, ale warte zachodu. pozdrawiam. |
![]() tadzik128 F&F Sympatyk fiaty 128, lancie be ... kraków | 2004-11-29 20:39:01 Sam jeszcze dokładnie nie wiem co u siebie z tym silkniczkiem pogrzeie - fajnie że się ten post pojawił... dopisze coś by był na wierzchu... ![]() |
![]() X-man X1/9 Katowice | 2004-12-01 19:20:54 Wszystko ta sama konstrukcja głowicy więc można sobie dobrać-
Zawory ssące: 36mm - Uno/Ritmo 1.5, 1.1, 1.3 37,5mm - Uno 1.4, Palio 1.4 39,5mm - Regata/Tipo/Tempra 1.6 Zawory wydechowe: 31mm - Uno 1.1, 1.3, 1.4, Tipo 1.6, Palio 1.4 33,5mm - Uno/Regata/Ritmo 1.5 36,5mm - Regata 1.6 Pozdrawiam |
![]() MCQUEEN F&F Sympatyk Fiat 127 Łódź | 2004-12-01 23:26:48 A jak sprawa wygląda jeśli chodzi o silnik 1100 na jednogardzieli?
Jednostke 1300 od coupe moge mieć od "zaraz", ale ciekawi mnie co mozną zrobić z 1100. |
![]() yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2004-12-02 00:56:34 X-man: Szkoda ze nie ma ssacych 38 albo 38,5 mm ale chyba 37,5 bedzie w sam raz, nie powinny byc znaczaco ciezsze od 36 a po podtoczeniu i wypolerowaniu beda wazyc tyle co oryginalne.
Czyli pewnie ssace uno 1.4, wydechowe ritmo 1.5. Jak te oba zawory mieszcza sie obok siebie w regacie 1.6?? To nie jest DOHC (100 S)? MCQ: To wszystko o czym pisalem odnosi sie do tuningu "przeplywu glowicy" czyli niezaleznie od pojemnosci efekty sa podobne, oczywiscie wieksza pojemnosc->wiekszy zysk z "odetkania" glowicy. Wiec gdybys np. chcial zmieniac upalone zaworki i uszcelke pod glowica, to zmienilbym na wymiary jak napisalem powyzej + planowanie lekkie (tak do 9,5:1, trzeba obliczyc ile to mm pi razy oko) + poszerzenie kanalow, te 28 mm Australijczyka od X1/9 to dobry punkt wyjscia chyba. Ogolnie 1116 tez ma krotki skok i powinien sie krecic tak samo. Tylko kwestia przelozen w skrzyni, 128 1100 ma chyba dosyc krotka skrzynie, chyba nawet krotsza od zoski... Co do silnika 1.3, jestes nim zainteresowany czy ja tez moglbym go "miec od zaraz"? ![]() |