ESPERO 1.8-nie można uruchomić silnika

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Zdarzenie wystąpiło nagle, bez wcześniejszych objawów. Po wyłączeniu silnika,w następnym dniu nie dało się go uruchomić.Cechy charakterystyczne:
-rozrusznik pracuje bez zacięć, akumulator naładowany
-na tablicy po włączeniu zapłonu nie świecą-lampka braku ciśnienia oleju oraz lampka kontroli układu sterowania silnika. Inne kontrolki działają /opcja bez ABS i poduszek powietrznych/
-pompa paliwa nie pracuje-brak napięcia
-brak iskry WN
-cewka immobilisera przy stacyjce sprawna-rezystancja około 12 om
-bezpieczniki sprawne /sprawdzone omomierzem/
-BRAK DIAGNOSTYKI SILNIKA-po zwarciu styków A i B w gnieździ ALDL i włączeniu stacyjki nic się nie dzieje /nie są wyświetlane żadne kody/
-aparat zapłonowy i rozdzielacz sprawdzony
Proszę o pomoc.
  
 
Wygląda to (jak się pewnie domyślasz) na problem z zasilaniem komputera. Być może jego awaria...
NIkomu w klubie nie przydarzyło się coś podobnego, więc nikt ci nie poda trafnej diagnozy.
Jedyne co możesz zrobić to sprawdź czy do komputera dochodzi napięcie
No i jeszcze jedno - być może to problem stacyjki? Czy po przekręceniu jej działają wycieraczki, el. szyby, lusterka itd? Jeśli nie - stacyjka do przeglądu.
  
 
Do Robert_S
Dziękuję za informacje. Stacyjka jest sprawna-wycieraczki działają, elektryka szyb również itd. Czy obudowa komputera jest umasowiona, ponieważ przy sprawdzaniu tego, omomierz wykazuje wtrąconą rezystancję.
Pozdrawiam
  
 
nie wiem czy jest umasowiona, podejrzewam że tak... ale nie ręczę! Jak znajdę chwilę to sprawdzę.
  
 
Zastanawiam się czy przyczyną nie jest immobilizer. Cewka przy stacyjce może być sprawna, ale gdyby moduł sterujący immobilizera nie działał to wóczas nie będzie odblokowane zasilanie pompy paliwa, wtryskiwaczy i układu zapłonu-bo na te zespoły działa immobilizer. Moduł sterujący immobilizera jest w jednym zespole z komputerem tzn ma wspólne zasilanie.
Gdyby komputer był sprawny wówczas wyświetliłby diagnostykę silnika i wykazał błąd immobilizera 53. A to się nie dzieje.A zatem wracamy do komputera jako głównej przyczyny. Tak myślę, być może nieprecyzyjnie. Jak zatem szybko, bez zbędnego grzebania w stykach złączy wiązek sprawdzić czy komputer ma właściwe zasilanie. Dysponuję wydawnictwem Pana Morawskiego, mam nadzieję że wystarczą schematy elektryczne tam zamieszczone.Za rady z góry serdecznie dziękuję.
  
 
na schematasz masz napisane, jakie powinno być napięcie na poszczególnych pinach. To chyba najprostsza metoda sprawdzenia. Można jeszcze spróbować podmienić komp z innego espero.
  
 
Przyglądam się schematowi - OBWÓD ZASILANIA I MASY ELEKTRONICZNEGO MODUŁU STERUJĄCEGO 1.8.2.0 SOHC, ECM TYPU IEFI-6. Jak oznakowane są napięcia na tym schemacie /i na innych/. Nie ma symbolu napięcia U, ani wartości z literą V /wolty/
Oznakowane są kolory izolacji i przkroje przewodów, złącza wiązek - numer złącza i numer styku itp. nazwy podzespołów, numery bezpieczników i ich wartości przetężeniowe. Napięcia na bezpiecznikach można zmierzyć łatwo, po ich wyjęciu od strony akumulatora powinno być co najmniej 12V /bez obciązenia trochę więcej/, ale istotne jest czy komputer generuje właściwe napięcia do sterowania podzespołów np. pompy paliwa, wtryskiwaczy itp.
Po włożeniu bezpiecznika powstaną obwody z przepływającym prądem a co za tym idzie wystąpią spadki napięć /prawo Ohma/
zmierzone jako pewne wartości napięcia. Wysokość tych napięć świadczy o sprawności komputera. I w tym problem że nie wiem jak wartości napięć są na schemacie oznakowane, jeżeli wogóle są
  
 
Nie pamietam dokładnie jak to jest, ale:
1. sprawdź napięcie dochodzące do komputera (czy w ogóle jest)
2. Sprawdź czy dochodzi do ECM masa (kilka pinów)
3. Napięcie dochodzące do poszczególnych czujników (np do TPS dochodzi +5 V - napięcia te znajdziesz przy opisach poszczególnych czujników na schemacie, gdzieś to na pewno tam jest, tylko trzeba poszukać
  
 
Bardzo dziękuję za pomoc, przypuszczam że należy dokładnie sprawdzić zasilanie komputera. Nawiązując jeszcze do umasowienia obudowy komputera-przez analogię do wszelkiego rodzaju chassy- są one zazwyczj umasowione. Spróbuję podłączć masę do obudowy i zobaczę czy wyświetlą się wskażniki ciśnienia oleju i diagnostyki silnika. To są proste obwody i powinny zadziałać. Ale byłbym wdzięczny za informacje czy w Twoim komputerze jest umasowienie obudowy.
Pozdrawiam
  
 
Problem rozwiązany. Połączyłem obudowę komputera z masą /praktycznie z najbliższym wkrętem/ i wszystko zadziałało.
Wniosek - nie było zasilania komputera, a więc obudowa komputera ma mieć potencjał 0 -połączenie z masą. Muszę jeszcze ustalić gdzie nastąpiło odłączenie masy od komputera i zlikwidować prowizorkę. Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
pozdrawiam Krzysztof
  
 
Zeje....sta historia. Złota czcionka dla zawziętego esperologa!!!!
Proponuję to wstawic gdzieś do porad!!!