MotoNews.pl
  

Wentylator na chłodnicy- nie działa???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Drodzy koledzy, mam pytanie do Was w pilnej sprawie.

Dzisiaj jechałem sobie do Częstochowy (20 km), a tu wskazówka temp. doszła prawie na czerwone pole. WYsiadłem pod uczelnią, nie gasząc silnika, otwarłem maskę i patrzę a tu wentylator ni śmiga .

No i co to się mogło stać? Gdzie szukać przyczyny ? Od czego zacząć?

POMOCY!!!
  
 
po pierwsze sprawdź, czy termostat nie padł. jeżeli ogrzewanie działa to znaczy, że termostat jest ok. spróbuj też podłączyć wentylator na "krótko" żeby sprawdzić czy jest dobry.
  
 
Tak się zastanawiam, temperatura powietrza ok 5st i płyn w chłodnicy prawie się gotuje (rozumiem, że 20km jechałeś ruchem ciągłym do przodu a nie w korku) Chyba temp. silnika nie powinna tak urosnąć. Proponuje sprawdzić poziom płynu, czujnik załączania wentylatora i może termostat.
  
 
No tez się właśnie zastanawiałem czy to normalne że temperatura taka wysoko sobie poszła (jechałem trochę trasą, a troche przez miasto).

Ogrzewanie wewnątrz działa, pozim płynu na MAX.
Zaraz sprawdzę na krótko, a nie wiem gdzie jest ten "czujnik załączania wentylatora"??
  
 
W Mk4 XR3i czujnik znajduje się na obudowie termostatu. Zastanawiam się czy jeśli termostat nie puści gorącego płynu na duży obieg to czujnik zał. wentylatora nie może się odpowiednio ogrzać i nie załączy wentylatora.
  
 
To ten w czerwonym kółku
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
  
 
Jeżeli przy takiej temperarze zewnętrznej tak się essik zgrzał to stawiałbym jednak na termostat. Chyba, że układ masz zapowietrzony, wtedy wentylator też możę nie działać poprawnie, a silnik będzie się grzał.
  
 
Ja mialem podobnie na wiosne. Moj essi strasznie sie grzal i wlasnie nie zalaczal sie wentylator. Poniewaz bylem w trasie spiolem go na krotko. To dalo pewnosc ze wentylator jest ok. Z nawiewow lecialo cieple powietrze wiec wymienilem czujnik ktory jest odp za wlaczanie wentylatora ale to nic nie dalo. Okazalo sie ze padl termostat i nie puszczal na duzy obieg a co za tym idzie czujnik (w MK7 znajduje sie na przewodzie ktory idzie do chlodnicy) nie byl w stanie "dac sygnalu" do wentylatora gdy zamiast cieszy owym przewodem szlo tylko gorace powietrze. Wymienilem termostat i jak reka odjal. Wiec na Twoim miejscu zaczal bym od termostatu no i sprawdzenia (spiac na krotko) czy wentylator dziala...
Pozdro...
  
 
Cytat:
2005-01-05 19:09:38, YaReQ pisze:
To ten w czerwonym kółku Free Image Hosting at www.ImageShack.us



A czy ten "czujnik załączania wentylatora" to jest to samo co "termowyłącznik wentylatora chłodnicy" ??

Jeśli nie to gdzie jest to drugie, bo tam ni się będzie najłatwiej wpiąć na krótko i zobaczyć czy wentylator śmiga!!
  
 
Cytat:
A czy ten "czujnik załączania wentylatora" to jest to samo co "termowyłącznik wentylatora chłodnicy" ??

Jeśli nie to gdzie jest to drugie, bo tam ni się będzie najłatwiej wpiąć na krótko i zobaczyć czy wentylator śmiga!!



Ok to to samo. U mnie jest nawet w podobnym miejscu co na tym zdjęciu.

Cytat:
2005-01-05 19:50:43, Chali pisze:
Ja mialem podobnie na wiosne. Moj essi strasznie sie grzal i wlasnie nie zalaczal sie wentylator. Poniewaz bylem w trasie spiolem go na krotko. To dalo pewnosc ze wentylator jest ok. Z nawiewow lecialo cieple powietrze wiec wymienilem czujnik ktory jest odp za wlaczanie wentylatora ale to nic nie dalo. Okazalo sie ze padl termostat i nie puszczal na duzy obieg a co za tym idzie czujnik (w MK7 znajduje sie na przewodzie ktory idzie do chlodnicy) nie byl w stanie "dac sygnalu" do wentylatora gdy zamiast cieszy owym przewodem szlo tylko gorace powietrze. Wymienilem termostat i jak reka odjal. Wiec na Twoim miejscu zaczal bym od termostatu no i sprawdzenia (spiac na krotko) czy wentylator dziala... Pozdro...



Więc wyjołem wtyczke z tego "termowyłącznik wentylatora chłodnicy" i tam wsadziłem kabel na krótko i wentylator się kręci.

Podsumowując.

1. Płyn w chłodnicy mam na MAX
2. Bezpiecznik (nr 9 ) w skrzyce jest ok
3. Wentylator chodzi (ale podłaczony na krótko)
4. Ogrzewanie w aucie działa

Co moge jeszcze sam sobie w domu sprawdzić??

Chali, ile kosztowały te twoje naprawy ??
Gdzie jest czujnik ktory jest odp za wlaczanie wentylatora i czy mozna go samemu wymienić??
No i ile za wymianę termostatu??

  
 
Widzę (albo nie doczytałem ) że wszyscy obstawiają, że temperatura jednak była za wysoka i co to mogło spowodować, a jeśli temp była/jest ok, a tylko czujnik podający sygnał na wskaźnik powiedział mam już dosyć?

To jak z tą temperaturą? kilka min po odpaleniu silnika jaka jest?Ten czujnik masz z przodu silnika, na lewo/dół od termostatu, pojedynczy kabelek.

Pozdr
  
 
A u mnie tak kiedys było, padł mi termowłącznik wentylatora. dałem za niego 7 zł,kupiłem od Poloneza i śmigam do dzisiaj
  
 
no to mam 3 wersje
1.termostat
2."termowyłącznik wentylatora chłodnicy"
3.czujnik podający sygnał na wskaźnik

Którą bramkę wybrać??

Ps. wczoraj sprawdzałem i po przejechaniu ok 5 km, dość agresywnym stylem temperatura zdążyład dojść do max. Może to coś pomoże??
  
 
chasmo - domyślam się że ty mówiłes o tym:



??
  
 
Ten zakreślony żółtym kółkiem to czujnik od wskazania na zegarze koszt około 22 zł a w tle na obrazku pod grubym przewodem gumowym odchodzącym od obudowy termostatu widać niebieskiego koloru wtyczkę wpięta jest ona właśnie na termowłączniku wentylatora nie znam ceny termostat nowy cena 26 zł.Podane ceny częsci to do silnika 1.4i CVH.Ale ja zacząłbym od termostatu.
  
 
Cytat:
2005-01-06 13:13:32, MasterCheat pisze:
chasmo - domyślam się że ty mówiłes o tym:



Tak to chodzi o ten czujnik. Ale słuchaj - chyba po 5 minutach jazdy jal wskazówka leci na max jesteś w stanie określić, czy silnik jest faktycznie nagrzany do max ? Rury te w głębi fotli idące do nagrzewnicy są gorące że dotknąć nie można itp .... I ta gruba rura odchodząca od termostatu jest gorąca ?
Bo jak faktycznie z silnika gorąc bycha, a ta gruba odchodząca od termostatu rura jest niezbyt ciepła, to faktycznie może termostat.
Ale po 5 minutach magrzany do max ? eeeeee ja mam sprawny termostat, wskaźnik itp ... a wskazówka dochodzi do połowy skali gdzieś po 6km.

Tak jak mówiłem pewnie ten mały czujniczek... może padł, albo ma zwarcie gdzieś na zewnątrz do masy - wtedy wskazanie idzie w górę.
  
 
Cytat:
2005-01-06 13:46:16, chasmo pisze:
Tak to chodzi o ten czujnik. Ale słuchaj - chyba po 5 minutach jazdy jal wskazówka leci na max jesteś w stanie określić, czy silnik jest faktycznie nagrzany do max ? Rury te w głębi fotli idące do nagrzewnicy są gorące że dotknąć nie można itp .... I ta gruba rura odchodząca od termostatu jest gorąca ? Bo jak faktycznie z silnika gorąc bycha, a ta gruba odchodząca od termostatu rura jest niezbyt ciepła, to faktycznie może termostat. Ale po 5 minutach magrzany do max ? eeeeee ja mam sprawny termostat, wskaźnik itp ... a wskazówka dochodzi do połowy skali gdzieś po 6km. Tak jak mówiłem pewnie ten mały czujniczek... może padł, albo ma zwarcie gdzieś na zewnątrz do masy - wtedy wskazanie idzie w górę.



Wszystkie rury przy silniku gorące, a szczególeni ta gruba co wchodzi do termostatu. Natomiast przy zbiorniku wyrównawczym niezbyt ciepłe, takie letniawe.
Podejrzewam ze dogóle mi nie krąży płyn chładzący.
To by wyjaśniło szybkie nagrzewanie się. U ciebie napewno płyn krąży dlatego po 6 km masz dopiero pół skali (tak mi sie wydaje).
Więc myślę ze zaczne od termostatu bo to jest najtańsze.

Aha podejrzewałem też zapowietrzenie obiegu, ale gdyby tak było to bo się wiatrak włączał, a on się nei włącza mimo wysokiej temp.

Ps. silnik jest strasznie gorący gdy temp. na wskaźniku jest wysoka.

Na zdjęciu pokazane jest które rury są chłodne a które gorące:
Kolor żółty - gorąca i to bradzo (wszystkie w tamtej okolicy sa gorące.
kolor niebieski - całkiem zimna
kolor zielony - lekko chłodna (przy czym i dale w prawo to tym bardziej ciepła)




W książce WKŁ są takie dane:

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest umieszczony w głowicy silnika pod kolektorem dolotowym.

Rezystancja czujnika:

- przy temperaturze -40°C: 885 kOm;

- przy temperaturze -20°C: 271 kfi;

- przy temperaturze 0°C: 95 kOm;

- przy temperaturze 20°C: 37 kOm;

- przy temperaturze 50°C: 11 kOm;

- przy temperaturze 80°C: 4 kOm;

- przy temperaturze 100°C: 2 kOm;

- przy temperaturze 120°C: 1 kOm.

Chciałem sprawdzić tą rezystancję i wtedy miałbym pewność czy mi nie oszukuje wskaźnik.

Tylko ze nie wiem gdzie wpiąć miernik??

Domyślam się że wtyczki przedstawione na poniższym zdjęciu to są jakieś złącza diagnostyczne. Tylko do którego dochodzą kabelki od tego czujnika?? A moze to jest jeszcze gdzie indziej??

Gdybym chociaz znał kolary kabelków to byj już jakoś sobie znalazł





PLEAS!!!!!!!!! POMOCY!!!!
  
 
UP UP
  
 
Słuchaj jeśli ta gruba rura od termostatu jest gorąca to znaczy termostat otwarty, chodnica działa. Sprawdź (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś) czy po zwarciu pinów we wtyczce od termowyłącznika wentylatora chłodnicy on Ci się załącza (to ta wtyczka opisana przez darekbin.

Rezystancje czujników temp silnika i czujnika na wskaźnik na szczęście sątakie same więc łatwo sprawdzić. Jeden z nich już wiesz gdzie jest, a drugi jest wkręcony w kolektor dolotowy, z tyłu silnika pod obudową filtra powietrza. Podobna wtyczka jak ta od termowyłącznika wentylatora. Ale tam ciężko Ci będzie zmierzyć, bo jak wyjmiesz wtyczkę to końcówkami miernika będziesz musiał się dostać do bolców w tym czujniku, a nic nie widać bo to od tyłu więc .... ciężkawo.

Obieg wody musi być bo napęd pompy jest z paska rozrządu. Mógł się jakiś kanał zatkać, ale aż tak? ....

A może uszczelka pod głowicą? Gorące gazy dostają się do kanału wodnego?

Jeszcze pytanie - masz identyczny silnik jak ja - co to masz na fotce pomiędzy 1 i 2?? ABS ? ale nie widziałem go w 1.4 więc nie wiem.

Pozdr
  
 
Cytat:
2005-01-05 20:13:07, MasterCheat pisze:
Chali, ile kosztowały te twoje naprawy ?? Gdzie jest czujnik ktory jest odp za wlaczanie wentylatora i czy mozna go samemu wymienić?? No i ile za wymianę termostatu??


U mnie czyli w MK7 czujnik jest na tej gumowej rurce biegnacej do chlodnicy. Za czujnik zaplacilem ok 60 zl (ale przeplacilem) a termostat chyba 36 zl
Pozdro...