MotoNews.pl
  

Obrotomierz się zawiesza.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Zauważyłem ostatnio, że obrotomierz przy zimnym silniku się zawiesza. Wygląda to tak, że jak odpalam auto po nocy to na pocztaku w ogóle nic nie pokazuje, 0 obrotów, potem w miarę rozgrzewania silnika idzie w górę i nie spada w dół. Dopiero po dłuższym nagrzaniu działa tak jak powinien.

Gdzie szukać przyczyny takiego działania?

Pozdrawiam,
ufo
  
 
U mnie jest podobnie, ale nie wiem czy taka sama przyczyna.
Od razu po odpaleniu obrotomierz nic nie wskazuje, ale zauważyłem, że jak tylko włączę światła wszystko wraca do normy. Wniosek - coś z elektryką. Nie jest to jednak na tyle uciążliwe i zdarza się nie często, więc na razie nie zawracam sobie tym głowy...
  
 
Myślę, że to niejest kwestia elektryki, tylko mechaniczna. Być może są jakieś opory mechaniczne we wskaźniku, jak temperatura w kabinie sie podniesie jest ok. A czy latem jest w porządku?
  
 
Witam,

Janusz dobrze mówi, to może być mechaniczne. Wprawdzie to nie obrotomierz ale u mnie po zimnej nocy wskazówka poziomu paliwa nie rusza z miejsca (jak mam w baku kilknaście litrów), dopiero po chwili (ew. po postukaniu w licznik) pokazuje mniej więcej właściwy poziom. Podobnie po wyłączeniu zapłonu po zimnej nocy (ale bez jeżdzenia, tylko zapłon włączam i wyłączam) wskazówka przy pełnym baku nie spadnie do zera tylko stoi sztywno

Pozdrawiam,
Jacek
  
 
Cytat:
Myślę, że to niejest kwestia elektryki, tylko mechaniczna. Być może są jakieś opory mechaniczne we wskaźniku, jak temperatura w kabinie sie podniesie jest ok. A czy latem jest w porządku?



Nie wiem, to mój nowy nabytek.
Ostatino wymieniałem żarówki w zegarach, myślałem jeszcze o przemyciu styków ale gdyby coś nie łączyło to albo by działało albo nie.

Pozdrawiam,
ufo
  
 
Dobrze kombinujesz, jeśli jest niekontakt, to wariowałby w różnych zakresach wskazań, a tymczasem jak mu ciepło to działa, dlatego myślę, że to kwestia mechaniczna.
Poszukaj w wyszukiwarce instrukcji wyjmowania zestawuwskaźnikow ipewnie znajdziesz usterkę.
Janusz
  
 
Być może w samochodzie UFO78 usterka jest mechaniczna, ale u mnie napewno jest to coś z elektryką, bo jak zdarzy się, że wskazówka nie ruszy, to pomaga tylko włącznik świateł, a raczej włączenie podświetlania deski. Wtedy obrotomierz musi dostać jakiś dziwny impuls i zaczyna działać. Tak myślę...

JacekN, co do Twojej teorii:

Cytat:
Wprawdzie to nie obrotomierz ale u mnie po zimnej nocy wskazówka poziomu paliwa nie rusza z miejsca (jak mam w baku kilknaście litrów), dopiero po chwili (ew. po postukaniu w licznik) pokazuje mniej więcej właściwy poziom. Podobnie po wyłączeniu zapłonu po zimnej nocy (ale bez jeżdzenia, tylko zapłon włączam i wyłączam) wskazówka przy pełnym baku nie spadnie do zera tylko stoi sztywno



to muszę się nie zgodzić.

Wskaźniki poziomu paliwa i temperatury dziłają w oparciu o bimetal, a czujniki poziomu paliwa i temperatury, to oporniki. W zależności od tego jakie napięcie przychodzi na wskaźnik, bimetal nagrzewa się i odchyla wskazówkę. Dlatego, po włączeniu zapłonu wskazówki w tych wskażnikach nie wskazują od razu stanu rzeczywistego, tylko powoli się podnoszą. W zimę i przy niskim poziomie paliwa ta cieniutka blaszka może mieć problemy z nagrzaniem się przy pomocy małego napięcia.

Obrotomierz jednak na tej zasadzie nie działa...

[ wiadomość edytowana przez: mantee78 dnia 2005-01-20 02:47:06 ]
  
 
Ja bym obejrzał alternator - bo chyba z niego brany jest sygnał do obrotomierza (zacisk W). Tak jestw A.
  
 
Cytat:
2005-01-20 07:35:04, jarn pisze:
Ja bym obejrzał alternator - bo chyba z niego brany jest sygnał do obrotomierza (zacisk W). Tak jestw A.



Jeteś tego pewien?
  
 
Tak jest na schemacie i w wielu innych autach
  
 
Z alternatora?? dziwne, nie będę się spieral, ale wydaje mi się , że nie. Sygnał powinien iść z czujnika obrotów wału, tam jest przełożenie 1;1 w alternatorze nie. Alter ma podane napiecie ale na uzwojenie wzbudzenia, może ci się z tym pomyliło.
  
 
Hehehe - obrotomierz dostaje z "komputera" sygnał częstotliwościowy, a nie napięciowy skądś tam.

I magiczna formułka:

Przynajmniej tak jest u mnie.
  
 
Na schemacie od A tak jest i na 100% w wielu autach starszej generacji sygnał brany był z alternatora - zacisk W
  
 
JARN, jest tak jak mówisz, ale tylko w Dieslach

Patrz: schemat nr 8

z zacisku W "przewód" idzie przez kwadracik z literką D (Diesel - objaśnienia skrótów użytych w schematach)
  
 
faktycznie,ale troszkę racji miałem
  
 
Jarn, uważaj, żebyś "troszkę " w ciązy nie był
  
 
Witam, to od czego wkoncu zalezy ze obrotomierz sie zatrzymuje? Dzisiaj i mi sie zatrzymal - odpalilem a on n a "0" stoi, wiec zgasilem auto i zapalilem raz jeszcze i juz dzialala ale gdzie szukac awarii?
pozdr LS
  
 
witam kolegę..
mi też się to czasem zdarza....wiesz co wtedy robię? najzwyklej w świecie uderzam w szybkę i nagle wszysko gra. jednym słowem, niczym w ruskich kineskopach... na szczescie ze nie wybuchaja.
a tak na powaznie to predzej czy pozniej bede musial cos z tym zrobic zauwazylem prawidlowosc ze jest to zalezne od temperaturki wiec moze chodzi najzwyklej w swiecie o styki czy kostki czy co tam jest? cholircia sam nie wiem
pozdr.
  
 
U mnie identycznie.Przy mrozach mija chwila zanim obrotomierz zacznie prawidłowo funkcjonowac.Myślę że to kwestia materiału który przez wpływ mrosu ogranicza w jakiś sposób ruch wskazówki do czasu "rozruszania".
  
 
Cze,
u mnie sporadycznie także nie wykazuje chęci do wskazań ale wystarczy puknąć w konsolę i OK.
Nie zauważyłem natomiast jeśli chodzi o moje autko zależności od temperatury. Nie jest zbyt uciążliwe więc nie tykam

pozdrówka