MotoNews.pl
  

Czujnik prędkości - HELP!!!

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
No i mam problem...oto moja historia:
Po zakupie samochodu zaczął nawalać czujnik prędkości, zaśniedział i odewał się jeden kabelek, pojechałem do warsztatu, wymienili na nowy i było OK. Minęło pół roku, sytuacja się powtarza, komp się wyłącza, zapala się check engine, dzwonię do warsztatu mówię że to nie ich wina, nie reklamują tego za długi okres itd. mówię dobra, wymieńcie jeszcze raz. Wymienili było dobrze przez 3 miesiące, teraz sytuacja ta sama
Teraz mam problem bo zupełnie nie wiem co robić, czy to wina czujników, (wadliwa partia) czy założyli niewłaściwy (podobno są 2 wersje) czy problem leży jeszcze gdzie indziej (komp??) Jak sprawdzić czujnik, jak spradzić jaki powinien być zamontowany, co robić?
Za wszelkie sugestie będę ogromnie wdzięczny.
Pozdro
Tom
  
 
Piszesz - "sytuacja sie powtarza" - czyli znów się urwał kabelek??
  
 
Cytat:
2005-02-22 11:14:04, Robert_S pisze:
Piszesz - "sytuacja sie powtarza" - czyli znów się urwał kabelek??



Niestety nie, ten wyjęty wygladał jak nówka. Dzwoniłem do serwisu daewoo, mówią że do espero jest tylko jeden rodzaj montowany AB. Chyba kupię go teraz sam, i wymienię, tylko czemu one tak padają
  
 
Wg mnie w tym czujniku nie ma za bardzo co się popsuć. Jest w nim tranzystor i zdaje się cewka, ale napięcia które go obciążają są na tyle małe, że czujnik powinien służyć 100 lat. Sprawdź połączenia elektryczne - może gdzieś ci zwiera do masy, obejrzyj doikładnie wtyczkę - piszesz że ci kiedyś zaśniedziała - może jeszcze są tam resztki syfu? W katalogu części nie znalazłem VSS, podaj nr katalogowy to może się sprawdzi jakie były typy sensorów.
  
 
Przewody urwały się przy czujniku, wtyczka była w porządku, symbol to chyba 96213551 CZUJNIK PRĘDKOŚCI ESPERO/VB/, też byślałem że coś zwiera/niezwiera, ale dziwi mnie to że ujawnia się to dopiero po kilku miesiącach.
Na stronie 269 "katalogu części" jest ten czujnik jako VA lub VB ale za cholerę nie mogę się zorientować jak to przetrawić.

[ wiadomość edytowana przez: Tom69 dnia 2005-02-22 13:19:44 ]
  
 
do 31 marca 96 stosowany był jeden typ czujnika
potem w 1500 oraz w automatach zaczęto stosować inny czujnik. W 1800 i 2000 manualnych czujnik pozostał bez zmian.
W przypadku silnika 1,5 stara i nowa część nie są zamienne.
A kod VA i VB to kod który łatwo zapamiętać i jest stosowany w przypadku niektórych części, zwłaszcza tych, które łatwo pomylić.
Jeśli masz samochód 1,5 nowszy niż z 31.03.1996 powinieneś mieć czujnik VB


[ wiadomość edytowana przez: Robert_S dnia 2005-02-22 13:48:54 ]
  
 
Cytat:
Jeśli masz samochód 1,5 nowszy niż z 31.03.1996 powinieneś mieć czujnik VB



Teoretycznie jest z 97....ale ten samochód jest tak podejrzany że 100% pewności nie mam.
Ok, VB, wymienimy zobaczymy...wielkie dzięki za pomoc.
Tom
  
 
Czujnik prędkości oznaczany na schematach elektrycznych jako VSS jest typowyn przykładem zastosowania efektu HALLA.Element wirujący w skrzyni biegów powoduje w dużym uproszczeniu przewodzenie i zatykanie tranzystora znajdującego się w czujniku.Impulsy prądowe powstałe są zbierane przez komputer ECM i przetwarzane na prąd zasilający miernik prędkości pojazdu.Powodem błędnych pomiarów i złego działania może być poluzowane się czujnika i jego wykręcanie się podczs jazdy lub zbyt płytke wkręcenie.Element wirujący w skrzyni biegów jest zbyt oddalony od czoła czujnika i nie oddziaływuje na czujnik.Stąd czujniki mogą mieć różne długości i ich zamiana nie jest możliwa.Poprawność działania czujnika można sprawdzić poprzez :
1.wykręcić go ze skrzyni
2.np.umocować w wiertarce kawałek blchy zagiętej pod kątem 90stopni
3.Włączyć silnik na wolne obroty-zaciągnąć ręczny
4.Druga osoba siada bo kabiny-ma obserwoważć prędkościomierz
5.uruchamiamy wiertarkę na wolnych obrotach tak aby wirująca blaszka wirowała blisko czoła czujnika VSS.
6.Wskażnik prędkości powinien zacząć wskazywać-może być potrzebna zmiana kierunku obrotów wiertarki.
Naprawa to nie tylko MACAJEW ale myślenie.
To MNIEJ kosztuje a ile satysfakcji.
Powodzenia.
  
 
Ale prędkościomierz w espero jest mechaniczny z linką. jego obserwacja niewiele więc pomoże. VSS daje sygnał tylko do ECU.
  
 
Cytat:
2005-02-22 23:25:58, Robert_S pisze:
Ale prędkościomierz w espero jest mechaniczny z linką. jego obserwacja niewiele więc pomoże. VSS daje sygnał tylko do ECU.



Ano dokładnie, czujnik znajduje się pomiędzy przekładnią prędkościomierza w skrzyni a linką licznika. Jest takim elementem łączącym i przenoszącym napęd na linkę prędkościomierza. Nie dziwiłoby mnie jego uszkodzenie gdyby na przykład licznik źle wskazywał (skakał, zainał się itp) ale nic takiego nie ma miejsca, licznik pokazuje prawidłowo. Coś powoduje jego uszkodzenie i to raczej elektryczne niż mechaniczne. Może jakieś zwarcia/przebicia...najgorsze jest to że dostęp do niego jest fatalny, zwłaszcza że jest LPG.
  
 
przepraszam -macie rację.W moim opisie trzeba zmienić od :
pkt 4-druga osoba obserwuje "check engine"-powinna zgasnąć.
Łatwiej można czujnik sprawdzić za pomocą zasilacza 12V i oscyloskopu oraz wirującego przed czołem czujnika elementu metalowego.Ale nie wszyscy mają taką możliwość.
Wg schematu czujnik jest zasilany:
1.Jedna końcówka bezpośrednio z +12V
2.Druga jest na masie.
3.Trzecia zasilana jest z komputera-jak silnik nie pracuje a kluczyk jest włączony to na tej końcówce jest również +12V
4.Inny sposób sprawdzenia czujnika na samochodzie:
4.1. MUSIMY PODNIEŚĆ PRZÓD SAMOCHODU (symulujemy jazdę )LUB PODŁĄCZYĆ jak w pkt.3 WOLTOMIERZ I MIEĆ GO W KABINIE PODCZS JAZDY-podczs jazdy napięcie to powinno zmaleć do ok 0,5-1V.Pomiar należy wykonać woltomierzem o wewnętrznej rezystancji Rw>10kohm.Gdyby w tym miejscu mierzyć oscyloskopem to zobaczylibyśmy że napięcie to "skacze"od +12v do +0.5V-widzimy fale prostokątną której częstotliwość zależy od prędkości jazdy.
Woltomierz to uśrednia i pokazuje jako spadek napięcia do ok.0,5V
Dostępne na rynku tanie uniwersalne mierniki cyfrowe mają Rw o wiele większe.
  
 
Cytat:
2005-02-23 12:32:45, Rysiek2 pisze:
przepraszam -macie rację.W moim opisie trzeba zmienić od : pkt 4-druga osoba obserwuje "check engine"-powinna zgasnąć. Łatwiej można czujnik sprawdzić za pomocą zasilacza 12V i oscyloskopu oraz wirującego przed czołem czujnika elementu metalowego.Ale nie wszyscy mają taką możliwość. Wg schematu czujnik jest zasilany: 1.Jedna końcówka bezpośrednio z +12V 2.Druga jest na masie. 3.Trzecia zasilana jest z komputera-jak silnik nie pracuje a kluczyk jest włączony to na tej końcówce jest również +12V 4.Inny sposób sprawdzenia czujnika na samochodzie: 4.1. MUSIMY PODNIEŚĆ PRZÓD SAMOCHODU (symulujemy jazdę )LUB PODŁĄCZYĆ jak w pkt.3 WOLTOMIERZ I MIEĆ GO W KABINIE PODCZS JAZDY-podczs jazdy napięcie to powinno zmaleć do ok 0,5-1V.Pomiar należy wykonać woltomierzem o wewnętrznej rezystancji Rw>10kohm.Gdyby w tym miejscu mierzyć oscyloskopem to zobaczylibyśmy że napięcie to "skacze"od +12v do +0.5V-widzimy fale prostokątną której częstotliwość zależy od prędkości jazdy. Woltomierz to uśrednia i pokazuje jako spadek napięcia do ok.0,5V Dostępne na rynku tanie uniwersalne mierniki cyfrowe mają Rw o wiele większe.



Hmm, to ma sens, jednak czujnik ma już w sobie wbudowany element wirujący, można więc go sprawdzić po wyjęciu z samochodu, podłączyć, kręcić i mierzyć...znalazłem już czujnik VB w MOTO-KOR za 65zł, wymienię i zobaczymy, być może to wina podłączenia a nie samego czujnika.
Tom

[ wiadomość edytowana przez: Tom69 dnia 2005-02-23 14:15:28 ]
  
 
Czujnik na pewno nie ma wbudowanego wewnątrz elementu wirującego.Co wtedy mierzyłby?Elementem wirującym którego prędkość jest mierzona jest jakiś element w skrzyni biegów który się obraca.To on powoduje że pole magnetyczne czujnika jest "przerywane" i tranzystor znajdujący "kluczuje"przepływem prądu od +12V do 0,5V.Impulsy te zbiera komputer.
  
 
skoro już dyskusja o czuniku prędkości to pozwolę sobię podpiąć moje pytanko - czy przekłamuje u was prędkościomierz - czasami przy trasie stoją takie stacjonarne radary mierzące prędkość - jadąc na prędkościomierzu było ok57 na radarze 50 - czy takie wachania są dopuszczalne czy czujnik zaniża prędkość - moja subiektywna ocena jest właśnie taka, że zaniża - nieraz mi sie wydawało, że jadę szybciej, a prędkość na liczniku była niższa (choć kto wie espero to kawał furki ) Nie wiem jeszcze czy to zaniżenie ma wart. stała, czy procentową (różnica wzrasta ze wzrostwm prędkości).
  
 
ma element wirujacy - ten czujnik to po prostu taka przejsciowka
w ktorej na walku osadzony jest okragly magnes i tak jak napisales element Halla daje impulsy w czasie obracania magnesu.
Rozne wersje sa dlatego ze magnesy maja rozna liczbe biegunow
i generuja w zwiazku z tym rozna liczbe impulsow /obrot.
Mialem kiedys kadeta w ktorym ukrecila sie linka predkosciomierza tak nieszczesliwie ze kawalek zostal w ww czujniku - musialem go wykrecic aby ja wyjac ; operacja sie udala ale pacjent zmarl czyli czujnik rozpadl sie na zlaczu klejonym stad znam jego budowe ; probowalem go skleic ale plastik jakis
ciezko sie klejacy , wiec go wyrzucilem i jezdzilem bez a mimo to
ECU sygnalizowal blad sporadycznie , raz na kilkanascie dni
zapalal lampke na parenascie minut.


[ wiadomość edytowana przez: Zzzz dnia 2005-02-23 23:27:23 ]
  
 
Hej Żuczki no jak z tym prędkościomierzem jest u was - osatation mi wyszło, że wskazuje mi o 10 km/h więcej niż w rzeczywisości - można to jakoś wyregulować? Czy nowy czujnik będzie potrzebny?
  
 
Zakupiłem nowy czujnik, podobno puszcza klej na łączeniach i dostaje się woda, dlatego się rozwalają.
Co do błędnych wskazań licznika, to czujnik nie ma z tym nic wspólnego, sprawdź czy na postoju wskazówka pokazuje dokładnie 0
Czujnik wygląda tak:


  
 
Jeśli rozszczelnia sie na łączeniach to profilaktycznie zasmarowałbym te łączenia silikonem. Tylko nie za grubo, najlepiej jakimś dekarskim.
  
 
Cytat:
2005-02-28 13:20:55, Robert_S pisze:
Jeśli rozszczelnia sie na łączeniach to profilaktycznie zasmarowałbym te łączenia silikonem. Tylko nie za grubo, najlepiej jakimś dekarskim.


Tak właśnie mam zamiar zrobić
  
 
wskazówka jest idelanie na 0 nie skacze pracuje płynnie...