MotoNews.pl
  

Tulejki wachaczy.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
witam po świętach. zaczynam mały remoncik zawieszenia i wymieniam co sie da, tarcze chamulcowe, łączniki stabilizatorów i mam pytanie o wachacze ,u mnie aluminiowe. czy można je jakoś regenerować ,czy wymienia się całe? są dostępne tulejki gumowe do tych wachaczy, ale znajomy powiedział, że to się robi tylko w e28 gdzie wachacze są stalowe, i moge zamontować u siebie stalowe i one dłużej wytrzymają. czy ma on racje? czy warto w to sie bawić?
  
 
Wydaje mi się, że da się wymieniać same tuleje. U mnie w E36 wyciskałem i zakładałem nawe tuleje na prasie. Nie ma chyba sensu kupować całych wahaczy.
  
 
to jeszcze kwestia ceny. czy koszt wymiany tulei nie będzie wyższy niż cena nowego wachacza? jak to było u ciebie?
  
 
Już odpowiadam bo jestem świeżo po wymianie tuleje oczywiście się wymienia wystarczy do tego prasa!
Za tuleje Bilstein w sklepie z częściami Bmw zaplaciłem 92zł za szt. są z zielonym i niebieskim wkładem do e34 m50 zalecane są niebieskie ale ja kupiłem zaielone od tds i V8 ponoć sztywniejsze choć nie zauważam różnicy.
Za wymiane w norauto zapłaciłem 50zł + 60zł geometria i tu uwaga gdybyś korzystał z ich usług to wymiana tulei kosztuje chyba 80zł.szt. według cennika a roboczo godzina 50zł a że tam pracuje kolega to płaciłem 50zł ale to chyba można wszędzie.
Pozdrawiam i życzę RADOŚCI Z JAZDY
  
 
Cytat:
są dostępne tulejki gumowe do tych wachaczy, ale znajomy powiedział, że to się robi tylko w e28 gdzie wachacze są stalowe, i moge zamontować u siebie stalowe i one dłużej wytrzymają. czy ma on racje

zawieszenie przednie w pierwszych latach produkcji e34 jest identyczne z e28
---
tulejki febi(bilsztejn)w sklepie nie firmowym po 50zł
ale ja znalazłem kompletne wachache z tulejami po 80zł
  
 
Cytat:
ilsztejn)w sklepie nie firmowym po 50zł ale ja znalazłem kompletne wachache z tulejami po 80zł


gdzie znalazłeś te wachacze i czemu takie tanie?
  
 
sklep-hurtownia rk.niedziałek w lublinie
bez rabatu po 100 z groszem
od roku bez problemów
  
 
do lublina to zadaleko, jakaś firma lub nazwa na te wachacze? poszukam w szczecinie. z góry dziękuje.
  
 
ja też zamieżam wymienić te tuleje wachaczy. Dzwonilem do ASO i z tego co pamietam to ok 55zl za sztuke.
  
 
http://www.rk.com.pl/wysyłają pocztą ---spoko sprzedawcy
  
 
Ja kupilem tuleje wahacza tylnego - ta co mocuje wahachacz do podlogi jezeli mozana to tak powiedziec i mam w zwiasku z tym pytanie, jak ja wymienic czy jest konieczny demontaz calego wahacza czy moze jest jakis patent, ktory pozwoli szybciej zalatwic sprawe omijajac cala robote zwiazana z wyciaganiem wahacza?
  
 
Przednie (dolne) wahacze w E34 występują w wersji stalowej i aluminiowej. Stalowe montowane były w pierwszym okresie produkcji E34, później tylko i wyłącznie aluminiowe. Nawet do egzemplarza z fabrycznymi wahaczami stalowymi można zamontować aluminiowe. Odwrotnie nie ma sensu, ponieważ pogorszą się właściwości jezdne, choć z teoretycznego punku widzenia jest to możliwe.

Tuleje są wymienne tylko w wahaczach stalowych. Ponieważ obecnie masz wahacze aluminiowe, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana całych wahaczy na taki sam typ.

Dodatkowa uwaga przy wymianie wahaczy w E34 - nakrętki na śrubach mocujących wahacze dociąga się na samochodzie stojącym na kołach z nominalnym obciążeniem (po 68 kg na każdym przednim fotelu, 68 kg na środku tylnej kanapy, 21 kg w bagażniku, pełny bak). Warto też mieć klucz dynamometryczny.
  
 
Cytat:
2005-04-04 16:29:52, zyggy pisze:
. Dodatkowa uwaga przy wymianie wahaczy w E34 - nakrętki na śrubach mocujących wahacze dociąga się na samochodzie stojącym na kołach z nominalnym obciążeniem (po 68 kg na każdym przednim fotelu, 68 kg na środku tylnej kanapy, 21 kg w bagażniku, pełny bak). Warto też mieć klucz dynamometryczny.


tego to nie wiedziałem!!!???!! chyba to ważne i domyślam sie dla czego. dzięki. mam klucz dynamometryczny-jaki moment??
stawiam na nowe wachacze. już zaczełem ten mini remoncik. podziele sie uwagami. jeszcze jedno pytanie; czy lekkie pływanie przodu przy dużych prędkościach zniknie po wymianie wachaczy i solidnym przeglądzie ukł kier?? ostatnio to zauważyłem na lekkich łukach.
  
 
Uwaga o dociąganiu przy obciążonym samochodzie dotyczy tylko nakrętek przy tulejach. A oto kolejność i momenty dociagania przy wymianie wahaczy przednich dolnych w E34:

1) Przykręcić koniec wahacza z tuleją do belki przedniej
użyć podkładek po obu stronach i nowych nakrętek samokontrujących, nie dociągać

2) Przykręcić sworzeń do ramienia zwrotnicy - 93 Nm
użyc nowych nakrętek samokontrujących

3) Przykręcić ramię zwrotnicy do kolumny McPhersona - 110 Nm
użyć kleju Loctite 270 lub podobnego

4) Przykręcić koła, postawić i obciążyć samochód
Dociągnąć nakrętki przy tulejach wahaczy - 78 Nm

5) Dociągnąć śruby kół - 100 +- 10 Nm
  
 
Skąd wy to wszystko wiecie?
A u mnie jakie są wachacze, metalowe czy aluminiowe?
Auto jest z 05.1993 podam jeszcze vin FB79221.
Pozdrawiam
  
 
Cytat:
2005-04-04 22:13:35, kwanster pisze:
Skąd wy to wszystko wiecie? A u mnie jakie są wachacze, metalowe czy aluminiowe? Auto jest z 05.1993 podam jeszcze vin FB79221. Pozdrawiam



W tym samochodzie przednie wahacze są stalowe.
Spójrz na rysunek

E36 318i FRONT AXLE SUPPORT/WISHBONE

Lewy wahacz to numer katalogowy BMW 31126758513, prawy 31126758514. Dokładniejszy opis tych wahaczy możesz znaleźć np. tu:

ZF WebCat3

Wystarczy wpisać w lewym dolnym rogu (w polu Search) numer katalogowy oryginalnej części i wyświetlone będą wszystkie odpowiedniki (z opisami) koncernu ZF - w tym przypadku Lemforder.
  
 
Cytat:
2005-04-04 20:27:11, krzysiek77 pisze:
czy lekkie pływanie przodu przy dużych prędkościach zniknie po wymianie wachaczy i solidnym przeglądzie ukł kier?? ostatnio to zauważyłem na lekkich łukach.



pływanie przodu może być też spowodowane zużyciem tulei hydraulicznych drążków reakcyjnych (nazywanych niekiedy wahaczami górnymi) lub zbyt dużym luzem przekładni układu kierowniczego.

A może to tylko odczucie związane z wysokim profilem opon lub miękkimi sprężynami i amortyzatorami?

Możliwe też, że wrażenie pływania przodu jest skutkiem luzów w tylnym zawieszeniu.
  
 
no no , to sie dowiedziałem, że jest jeszcze jeden gurny wachacz?!?!?!?!?!?!? patrzałem na rear COM i nie widziałem gdzie on jest. mógł byś mi go pokazać linkiem? i ile takie coś kosztuje i jakiej firmy szukać? z góry dzięki
  
 
Drążek reakcyjny w E34 (wahacz górny) to element nr 7 (BMW Part Number 31121141097 - lewy, 31121141098 - prawy
na rysunku

E34 525i CROSS MEMBER/WISHBONE/ROD

Możesz go obejrzeć w samochodzie patrząc z tyłu przedniego koła. Jest to drążek, który przechodzi nad drążkiem kierowniczym.

Tuleja tego drążka jest oddzielnym elementem o numerze BMW 31121136605 (element nr . Do kompletu należy kupić również nakrętki samokontrujące (element nr 11 i nr 15).

Przed założeniem wahaczy należy wprasować tuleje. Należy zwrócić uwagę na właściwą orientację tulei względem wahacza. Na tulei jest strzałka, którą należy ustawić w kierunku osi wahacza.

Najlepiej kupić oryginalne wahacze i tuleje. Cena wahacza BMW to ok. 500 zł, cena tulei to ok. 150 zł. Jeśli chcesz zaoszczędzić, polecam produkty koncernu ZF (wahacze Lemforder, tuleje Lemforder lub Boge). Numery odpowiedników możesz znaleźć pod adresem

ZF WebCat 3

Wystarczy w lewym dolnym rogu (w polu Search) wpisać numer części BMW i wyświetlone zostaną wszystkie dostępne odpowiedniki produkowane przez producentów koncernu ZF.
 
 
Co do bujania na łukach, to może to być też wina gum trzymających drążki stabilizacyjne.