MotoNews.pl
  

Liczba oktanowa a kąt wyprzedzenia zapłonu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Rozmawialem ostatnio ze znajomym ktory jezdzi jakims poteżnym scigaczem chyba Kawasaki i powiedzial mi ze on jezdzi na V-power i BP ULtimate oraz PB98 ze Statoil i w związku ma indywidualnie ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu do mieszanki wysokooktanowej cyt. PB98 wzwyż na ktorej tylko jezdzi...
Mowi ze teraz kiedy ma kąt wyprz. zaplonu ustawuiony na paliwo wysokooktanowe ma lepsze osiagi.
Spotkaliscie sie z tym w autach i czy to nie jakas sciema ?
  
 
Witam

No w teori to wygląda tak, że większa liczba oktanowa to większa odporność na spalanie detonacyjne a więc można śmiało wyprzedzic wtrysk... dzieki temu mieszanka lepiej sie przygotuje, więcej paliwa odparuje i takie tam ... = większy POWER
Swego czasu Carinus i CarinaGTI pisali (rany kiedy to było ... ) o tym jak wyprzedzali nieco wtrysk w silnkach zasilanych głównie gazem, bowiem gaz ma wyższą liczbę oktanową niż benzynka.

Pozdrawiam
  
 
Mimo wszystko ciekaw jestem czy ktos ustawiał kąt pod okreslona liczbe oktanową

poza tym znalazlem cos ciekawego co do gazu

Jest wiadomo, że gaz ma niższe od benzyny wartość opałową i chcąc nie chcąc silnik od którego wymagamy pełnej mocy jadąc "na gazie" pracuje w ekstremalnie złych warunkach. Jest zasilany zbyt ubogą mieszanką ze wszystkimi negatywnymi tego konsekwencjami. Stąd biorą się zapewne opinie o rewelacyjnych wynikach eksploatacyjnych taksówek - ci kierowcy nie spieszą się prawie nigdy. Jeszcze raz powtarzam. Małe pojemnościowo silniki zwłaszcza 16 zaworowe z hydraulicznymi regulatorami luzów zaworowych nie nadają się zupełnie do zasilania gazowego.
Wysilone parametry pracy takiego motoru nie pozostawiają żadnego zapasu bezpiecznego wzrostu temperatury w warunkach zwiększonych obciążeń. Decyzja należy do Ciebie. Tankując tani gaz zaciągasz kredyt na nieuchronnie przyspieszony remont silnika - to musi kosztować choć troszkę później.


mgr inż. Wojciech Kulesza (kulesza.w@wp.pl)
Rzeczoznawstwo Techniki Samochodowej
www.kulesza.w.pl
http://kulesza.w.webpark.pl
  
 
Z tego co pamiętam to w "dobrych" czasach kiedy to mając Poldka
byłeś gość,ojciec miał Trampka i tam było bardzo ważne ustawiene zapłonu pod paliwo.
A,tak to też o tym czytałem w książce ''Tuning i sportowe modyfikacje samochodu" czy coś takiego.
Pozdro
  
 
A tu się zgadza ale to też wymaga dużej wiedzy w każdym bądź razie ja wyprzedziłem zapłonik o 2st. do gazu czuje różnicę choć nie jest jej wiele.

A z tym gazem to nie wiem ile jest prawdy???

Mam kolegę montuje i serwisuje instalki LPG jeździ zawsze z otwartą przepustnicą do końca autentycznie jazda z nim to wieczne szarpanie ciągłe przyśpieszenia i hamowania auto to BMW 320 tarcze zawsze gdy z nim jadę rozgrzewają się prawie do czeroności i do rzeczy jeździ na LPG przejechał 260,000km. nic się z silnikiem i skrzynią nie dzieje ale tarcze i klocki to na 10000km. ledwo starczają.

Więc tym bym się nie przejmował!

Pozdro.
  
 
carinki mają seyjnie kąt wyprzedzenia zapłonu 10
zwiększając kąt wyprzedzenia zapłonu jest barzo delikatnie odczuwalny efekty w okeślonym zakresie, inaczej w aucie z gazem, otóż gaz jhak wiemy ma liczbę oktanów 102-104 więc lepiej jak jest wyprzedzony zapłon do 15-17, nei ma to żadnego negatywnego wpływu, a autko lepiej się zbiera na gazie
o + 2 stopnie to ejst praktycnzie niewyczuwalen dopiero +5-7 jest róznica, jeździłem tak dwa latka
  
 
a nie odczuwales spalania stukowego (taki odglos jakby zaworkow) z przestawionym kątem ?

A BMW to dobre autka podobno maja lepsze pierscienie i uszczelniacze od japonczykow ale czy ja wiem chyba nie do konca sie z tym zgodze
  
 
Z czym???

Na gazie nie usłyszysz prawie stukania.

A przyśpieszę jeszcze o 3st. i zobaczęjak wtedy będzie!

Pozdro.
  
 
Cytat:
2005-04-09 19:26:46, Cromm pisze:
a nie odczuwales spalania stukowego (taki odglos jakby zaworkow) z przestawionym kątem ? A BMW to dobre autka podobno maja lepsze pierscienie i uszczelniacze od japonczykow ale czy ja wiem chyba nie do konca sie z tym zgodze


2 latka bezkolizyjnej jazdy, żadnych efrektów ubocznych nie było, prócz ciut lepszej pracy na gazie przy wyprzedzaniu itp.
  
 
Czyli dasz na 13st. ?
Masz LPG ?
  
 
dam 14-15st.

I zobaczę jakie wrażenia.

Pozdro.
  
 
Cytat:
2005-04-09 19:53:34, Cromm pisze:
Masz LPG ?



Tak, ma.
  
 
O k... nie zauważyłem sorki Tak mam LPG montowane w ASO w 2000r. LandiRenzo 2miechy zrobiłem Parownik zawory i filtr jest ok. spalanie w trasie 120-130 9l. miacho 11-13l.

Pozdro.
  
 
qrcze to ja dochodze do0 wniosku ze moja GTI jednak mało paliła, miasto 11-13l no chyba ze extremalnie dynamiczna jazda to 14l
a parownik do 140KW i większy mixerek no i 3SGE hehe
średnia-dynamiczna jazda 10-11l gazu trasa
  
 
nie to mi jakoś tak pali od początku
11-miacho bez większych korków
9-trasa przy średnio dynamicznej jeździe do 130-140czasem

Ciekaw jestem czy duża różnica w przyspieszeniach między 3S-FE a 3S-GE??

Pozdro.
  
 
Cytat:
2005-04-09 20:06:00, Kafi pisze:
nie to mi jakoś tak pali od początku 11-miacho bez większych korków 9-trasa przy średnio dynamicznej jeździe do 130-140czasem Ciekaw jestem czy duża różnica w przyspieszeniach między 3S-FE a 3S-GE?? Pozdro.


zależy w jakim stanie 3SFE i 3SGE
ja z faworytem ide równo do 100km/h przy około 130-140km/h dopiero widać róznice, ale delikatną
Faworyta ma ca. 138KM i ca. 1220kg
moja ma 155KM i 1320kg z gazem (przy 0litrów gazu w butli)
no ale trzeba faworytowi pogratulwoać zarąbiscie wypuszczonej serii 3SFE

od 0-100km/h cari ma 7.9s bez wywalania szpargałó z autka, zmierzone g-techem czyli do 60mph
z cari po FL czyli ca. 126-128KM wyprzedzam o około 0.5 1 długość do 100km/h
  
 
O to ładnie ja tam nie mam takich osiągów, chociaż na bęzynie nie sprawdzałem a stoperem to se można!

Pozdrawiam.
  
 
Perzan a jak u Ciebie z zapłonem i spalaniem, tak jestem ciekaw bo może by stacje LPG zmienił-chociaż tu gdzie tankuje jestem oewny że mam zalane z pełnego węża!

Pozdro.
  
 
U mnie na razie standard, ale dotychczas jeździłem tak w miarę bezpiecznie +3st. Spalanie miasto 14-15LPG, trasa 10-14
10 - trasa podrzędna jednopasmowa 80-100km/h bez szaleństw.
12 - autostrada/dwupasmówka ok. 120-130km/h
14 - j.w. 160+ km/h
Chyba mam reduktor do remontu albo na razie regulacji, bo w sobotę do B.Białej 180km/h, powrót 160 i spaliła zaledwie 12,5. To nienormalne przy tych prędkościach.
Pozdro.
  
 
Mój silniczek pracuje na kącie zaplonu 20* i na kiepskiej benzynie nie moge zbytnio gwaltownie przyciskac pedalu gazu,szczegolnie na niskich obrotach.Regulacja jest robiona pod katem dobrego LPG (LO 110)Spalanie srednie jak na razie 9.3-9.7,latem spadnie do 8.2-8.7.Silnik mam odprezony wiec nie radze nikomu innemu robic az tak drastycznych wyprzedzen zaplonu.Reakcja silnika na takim kącie jest bardziej agresywniejsza przy niskich obrotach.