Czujnik na przewodach WN ?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Na 6 przewodzie WN jest założony czujnik, którego nie da się zdjąć.
Nie można też dostać kabli WN wraz z tym czujnikiem.
Czy ten czujnik jest potrzebny?
Czy można założyć 6 kabelek bez tego czujniczka?
Dziękuję za informacje
  
 
Dlaczego twierdzisz, że nie można dostać kabli z takim czujnikiem?

Spójrz na rysunek

E32 730i IGNITION WIRE

Kabel do 6 cylindra to element nr 2 o numerze BMW 12 12 1 719 987. Można go kupić w każdym ASO BMW lub w autoryzowanym sklepie BMW. Cena ok. 350 zł.
  
 
OK - w ASO - tak, ale komplety sprzedawane w innych sklepach są bez tego czujnika
  
 
Jeśli nie odpowiadają ci kable z ASO BMW, to możesz kupić kable BERU. Kabel z czujnikiem do 6 cylindra - BERU B113A.
  
 
A przy okazji, jak będziesz kupował kable BERU, to warto też kupić dobre świece BERU do twojego silnika. Najlepsze świece do twojego silnika to BERU UX79P. Są to świece platynowe czteroelektrodowe. Możesz spodziewać się zwiększenia elastyczności silnika i zwiększenia mocy.
  
 
Cytat:
Jeśli nie odpowiadają ci kable z ASO BMW, to możesz kupić kable BERU. Kabel z czujnikiem do 6 cylindra - BERU B113A.


zapomniałes napisac że ten komplet kabli kosztuje 1000 pln.
pozdrawiam
  
 
Cytat:
2005-04-12 19:24:43, MARCIN_RADOM pisze:
zapomniałes napisac że ten komplet kabli kosztuje 1000 pln. pozdrawiam



Komplet BMW czy BERU? Tak czy inaczej pewnie wart jest tej ceny.
Pozdrawiam
  
 
pewnie że jest. ja mam miedziane beru i nie strzela mi nic mimo ze jeżdżę na gazie. pisałem juz nie raz: BERU to BERU
pozdrawiam
  
 
Cytat:
Na 6 przewodzie WN jest założony czujnik, którego nie da się zdjąć.

kto ci powiedział że sie nie da wiele razy wymieniałem kable na najtańsze podruby i zawsze go przekładałem bez żadnego problemu
  
 
Mam ten sam problem. Tylko że w silniku 1.6. Na 4 kablu jest czujnik i jak mam go ściągnąć i przełożyć do innych kabli. Kupiłem BOSCHA i czujnika w nich nie było. A może bez tego czujnika założyć ??
  
 
Cytat:
może bez tego czujnika założyć ??


pewnie.
pozdrawiam
  
 
Cytat:
może bez tego czujnika założyć ??
2005-04-13 09:18:47, MARCIN_RADOM pisze:
pewnie. pozdrawiam



Marcin, takie rady są mało warte. Fakt, że przewody bez czujnika można założyć i jeździć, każdy może stwierdzić sam.
Może jednak pokusiłbyś się o wyjaśnienie, jaką funkcję spełnia ten czujnik, i jakie są konsekwencje braku takiego czujnika?
Pozdrawiam
  
 
Cytat:
jakie są konsekwencje braku takiego czujnika?


wg mnie żadne. niektórzy użytkownicy piszą czasem o delikatnych niedomaganiach pracy silnika podczas pracy na biegu jałowym. ja takich w E-30 M40 nie zauważyłem, a założyłem przewody bez impusatora, oryginalny kabel z impulsatorem zwinąłem i zostawiłem pod maską.

Cytat:
jaką funkcję spełnia ten czujnik


to impulsator przekazujący impuls do CPU w momencie przepływu przez przewód wysokiego napięcia impulsu wywołującego iskrę na świecy. doprawdy co mieli na myśli inżynierowie z BMW niestety nie umiem wytłumaczyć, tym bardziej że jak pisałem wyżej bez tego czujnika nie zauważam żadnych zmian w pracy silnika.
pozdrawiam
  
 
Czujnik na kablu wysokiego napięcia służy do identyfikacji momentu zapłonu. Kąt wyprzedzenia zapłonu zmienia się wraz z prędkością obrotową, i dla komputera czujnik ten jest jedynym źródłem informacji o momencie zapłonu. Komputer na podstawie tej informacji reguluje fazę otwarcia wtryskiwaczy.

Bez tego czujnika faza otwarcia wtryskiwaczy nie jest regulowana, więc silnik nie pracuje optymalnie w całym zakresie obrotów. Z uwag Marcina wynika, że daje się to zauważyć na wolnych obrotach.
  
 
Jeszcze jedna rzecz. Czujnik na kablu wysokiego napięcia służy również do identyfikacji cylindra i właściwego sterowania sekwencją wtrysku.
  
 
Cytat:
Czujnik na kablu wysokiego napięcia służy również do identyfikacji cylindra i właściwego sterowania sekwencją wtrysku


do tego służy czujnik połżenia wału korbowego.

Cytat:
Czujnik na kablu wysokiego napięcia służy do identyfikacji momentu zapłonu. Kąt wyprzedzenia zapłonu zmienia się wraz z prędkością obrotową, i dla komputera czujnik ten jest jedynym źródłem informacji o momencie zapłonu. Komputer na podstawie tej informacji reguluje fazę otwarcia wtryskiwaczy.


coś pomieszałeś. z tego co piszesz to przeskok iskry reguluje kąt wyprzedzenia zapłonu. faktem jest że w tych silnikach nie ma odśrodkowego regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu. ponadto z tego co pamietam to w E-30 M40 aparat jest na stałe i nie można nic zrobić w sprawie zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu. iskra może tylko wtedy przeskoczyć kiedy palec rozdzielacza ma styk z króćcem aparatu. gdyby ten czujnik był jedynym źródłem informacji o momencie zapłonu to silnik nie działałby bez tegoż impulsatora.
  
 
Czujnik położenia wału korbowego służy do pomiaru
prędkości obrotowej silnika oraz jako punkt odniesienia
(referencyjny). Identyfikacja cylindrów odbywa się
za pomocą czujnika na kablu wysokiego napięcia (np. w silnikach M20, M30) lub czujnika położenia wałka rozrządu w nowszych konstrukcjach (np. M50, M60).
  
 
Cytat:
Identyfikacja cylindrów odbywa się
za pomocą czujnika na kablu wysokiego napięcia (np. w silnikach M20, M30)


więc jak się to odbywa u mnie w E-28 525i M30 skoro impulsatora na żadnym z kabli wysokiego napięcia nie mam? poza tym zapłon nie może pojawić sie nigdzie indziej niż tam gdzie pozwala na to konstrukcja aparat-palec. więc jeśli na podstawie impulsu z tego czujnika cpu ustala w którym z wtryskiwaczy ma sie otworzyć zawór to co to ustala u mnie, u kolegi w E-30 M40 któremu osobiście zwinąłem przewód z impulsatorem i umocowałem pod maską? nie uważam że nie masz racji, jednak jak już coś tu roztrząsamy to chciałbym by to zostało wyjaśnione dla wszystkich, w tym także i dla mnie.
pozdrawiam
  
 
Mój poprzedni wywód na temat zapłonu był błędny.
Przepraszam za zamieszanie.

W silnikach BMW sterowanych komputerem (Motronic),
zapłon jest sterowany w pełni elektronicznie, jak
również kąt wyprzedzenia zapłonu jest regulowany
elektronicznie w zależności od prędkości obrotowej
oraz obciążenia. Punktem referencyjnym dla ustalenia
przebiegów czasowych zapłonu jest czujnik położenia
wału korbowego. Dla silnika 6-cylindrowego zapłon jest
ustalany co 120 st. względem punktu referencyjnego z
odpowiednią korektą. Dla ustalenia przebiegu czasowego
zapłonu nie jest istotna identyfikacja cylindrów.
O skierowaniu iskry do odpowiedniego cylindra decyduje
dystrybutor (np. w M20, M30).

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja ze sterowaniem wtryskiem.
Wtryskiwacze są sterowane wyłącznie elektronicznie,
dlatego też dla komputera jest niezbędna informacja,
który wtryskiwacz ma być otwarty. Z czujnika położenia wału
korbowego komputer może odczytać jedynie informację, że np.
szósty cylinder jest w górnym położeniu, natomiast nie jest
w stanie stwierdzić czy jest to cykl sprężania czy wydechu.
Taką informację można dostarczyć jedynie z dystrybutora
zapłonu lub położenia wałka rozrządu. W silnikach bez
mechanicznego dystrybutora jest dostępna jedynie możliwość
pobrania tej informacji z położenia wałka rozrządu.
W silnikach z mechanicznym dystrybutorem BMW stosowało
czujniki na jednym z kabli zapłonowych - widocznie tak było
prościej i taniej.

A teraz odpowiedź na pytanie, czy czujnik na kablu zapłonowym,
czyli identyfikator cylindra jest potrzebny.
W silnikach M20 i M30 wtryskiwacze są sterowane grupami:
1,3,5 i 2,4,6. Oznacza to, że dla każdego cylindra wtryskiwacz
jest otwierany trzykrotnie przed otwarciem zaworów ssących.
Informacja z czujnika identyfikującego cylinder jest potrzebna
do określenia faz otwarcia wtryskiwaczy względem faz pracy cylindrów.
W przypadku braku sygnału z identyfikatora cylindra konstruktorzy
mogli uniemożliwić uruchomienie silnika, jednak tak nie zrobili,
gdyż silnik może nadal pracować. Jedyną różnicą w takiej sytuacji jest
możliwość przestawienia faz otwierania wtryskiwaczy, tzn. zamiast
otwarcia 1,3,5 otwierają się 2,4,6. Wygląda na to że różnica
w pracy silnika jest mało odczuwalna dla kierowcy. Aby dokładnie
sprawdzić jaka jest różnica, należałoby zmierzyć silnik na hamowni
oraz wykonać analizę spalin z założonym czujnikiem i bez czujnika.

Pozdrawiam
  
 
bardzo dziękuję za tak szczegółwe informacje.

teraz gwoli ścisłości:
- przewody można kupić pojedyńczo w ASO po ok 30 zł za sztukę
- przewodzik z czujnikiem kosztuje ok 350 zł.
Ale można też kupić przewody firmy PowerTec za ok 130 zł.
Zakładamy pięć przewodów, a szósty zostawiamy z czujnikiem.
Zestawienie takie przetestowałem na E34 525 12V z gazem - chodziło bez problemów przez rok czasu.
Obecnie w tej samej konfiguracji założyłem do E32 i mam nadzieję, że też będzie dobrze
Pozdrawiam