Wolne kolo

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
jak mam sprawdzic czy mam wolne kolo w syrence i czy mozna je gdzies dostac
  
 
może po prostu po dzwigni wolnego koła w kabinie ? jak jest to pewno masz tam wolne koło ..
  
 
Cytat:
2005-05-01 15:26:49, karull pisze:
jak mam sprawdzic czy mam wolne kolo w syrence i czy mozna je gdzies dostac



A jak moze go nie byc? W instrukcji obslugi wszystko jest napisane. Jest ciegno pod deska rozdzielcza, jesli po wlaczeniu wolnego kola Syrena nie hamuje silnikiem, to znaczy ze jest OK...
  
 
Fajne te wolne koło jest. Nie wiem jak w praktyce (nie miałem przyjemności ) Ale to jest tempomat wszechczasów.
  
 
moze mi ktos wyjasnic co to jest to wolne kolo?
  
 
Cytat:
2005-05-01 15:26:49, karull pisze:
jak mam sprawdzic czy mam wolne kolo w syrence i czy mozna je gdzies dostac



Jakie fajne pytanka
Wolne koło jest w skrzyni biegów. ze skrzyni wychodzi dźwignia i cięgno które jest zamontowane do dźwigni pod deską rozdzielczą (czasem widziałem ułamaną dźwignię i trzeba było macać końcówkę pod deską).

wolne koło (łopatologicznie) to takie sprzęgło jednostronnego działania gdy silnik się kręci szybko to przekazuje napęd na skrzynię i koła. gdy zdejmujesz nogę z gazu to silnik zmniejsza obroty ale nie ma efektu hamowania silnikiem bo koło działa tylko w jedną stronę.

Jeśli chcesz zapalić syrenkę "na pych" musisz opuścić dźwignię i włączyć tzw. "ostre koło"
  
 
Cytat:
2005-05-02 22:29:23, JerryP pisze:
Jakie fajne pytanka Wolne koło jest w skrzyni biegów. ze skrzyni wychodzi dźwignia i cięgno które jest zamontowane do dźwigni pod deską rozdzielczą (czasem widziałem ułamaną dźwignię i trzeba było macać końcówkę pod deską). wolne koło (łopatologicznie) to takie sprzęgło jednostronnego działania gdy silnik się kręci szybko to przekazuje napęd na skrzynię i koła. gdy zdejmujesz nogę z gazu to silnik zmniejsza obroty ale nie ma efektu hamowania silnikiem bo koło działa tylko w jedną stronę. Jeśli chcesz zapalić syrenkę "na pych" musisz opuścić dźwignię i włączyć tzw. "ostre koło"



na ostrym kole jeżdża tez niektórzy kurierzy rowerowi. Ostre koło (po angielsku fixed gear) to rower bez wolnobiegu. Kiedy jedziesz to musisz pedałować. System ten, często jest spotykany w rowerach dziecięcych ("Bobo" jest tego najlepszym przykładem), oraz zawsze w rowerach używanych na torze. Zalety OK to zredukowanie liczby części do minimum, a tym samym rower staje się mniej awaryjny, bezobsługowy, lżejszy, nie kusi złodzieja.
ale to taki mały ot
  
 
a jak nie mam linki ani raczki pod deska, to wtedy musze sciagnac skrzynie aby to uruchomic wolne kolo czy nie koniecznie?
  
 
dzieki za wyjasnienie
  
 
Cytat:
2005-05-02 23:35:03, karull pisze:
a jak nie mam linki ani raczki pod deska, to wtedy musze sciagnac skrzynie aby to uruchomic wolne kolo czy nie koniecznie?



Przyjedz na spotkanie, to obejrzymy te Twoja Syrenke. Info o spotkaniu na:

www.syrena-pomorze.a1.pl

Pozdrowienia!
  
 
Cytat:
2005-05-02 23:35:03, karull pisze:
a jak nie mam linki ani raczki pod deska, to wtedy musze sciagnac skrzynie aby to uruchomic wolne kolo czy nie koniecznie?



Tak jak pisalem wolne koło jest coś jak sprzęgło działające w obie lub w jedną stronę cięgno zastępuje klasyczny pedał. sprężyna ściska układ tak że normalnie jest to (nazwa gwarowa) "ostre koło", cięgnem rozłączasz to sprzęgło i zapinasz o zaczep wtedy jet działanie wolnego koła i dzięki temu gdy zdejmiesz nogę z gazu silnik pracuje na wolnych obrotach a Ty jedziesz siłą rozpędu a dzięki temu mniej spalasz paliwa.

Co prawda moją "sarenkę" 105L sprzedałem ponad 20 lat temu i nie uważam się za fachowca w tej dziedzinie ale troszkę pamiętam.

Sprawdź w innych syrenach jak jest mocowana linka do dźwigni na skrzyni i łatwiej Ci będzie sprawdzić co i jak zrobić żeby było OK.

Mamy na "szmacie" w Norblinie oglądać hamulce w syrenach to może zrobię jakieś fotki zewnętrznych mechanizmów i linki wolnego koła w kilku modelach bo pisałem o układzie w 105L a nie wiem jak było w innych.
  
 
poza tym wolne koło jest w bagażniku
a tak jak ktos juz pisal - sprzeglo jednokierunkowe spotykane w rowerach to tez wolne kolo
czyli wolne koło - torpedo bez hamulca nożnego
  
 
Jerry, tu nie tylko o spalanie chodzi ale o brak smarowania przy hamowaniu silnikiem, i wolne koło nie pozwala na właśnie takie hamowanie
  
 
Cytat:
2005-05-02 23:35:03, karull pisze:
a jak nie mam linki ani raczki pod deska, to wtedy musze sciagnac skrzynie aby to uruchomic wolne kolo czy nie koniecznie?



A czy jesli masz raczke pod deska, to trzeba sciagnac skrzynie aby uruchomic wolne kolo?

Linka wyciaga ciegno wolnego kola, ktore sobie "wystaje" z silnika - wyciagnij je i uwiaz na druta - sprawdzisz czy dziala.
  
 
Cytat:
2005-06-03 00:47:34, Jojo pisze:
Jerry, tu nie tylko o spalanie chodzi ale o brak smarowania przy hamowaniu silnikiem, i wolne koło nie pozwala na właśnie takie hamowanie



Może nie brak bo silnik pracuje ale o zmniejszone smarowanie przy zwiększonych oporach, ale kierowcy o tym na kursie teraz nie uczą bo nie ma egzaminu z budowy . A zbyt duża porcja jednorazowej wiedzy może być szkodliwa .
  
 
Citoz o to chodzi ze my nie mamy zamontowane tej raczki po prostu jej nie ma, a moze gdzies luzem w garazu jest, i pytanie jest glownie o to czy mozna ruszyc to (tzn tak jak piszesz "wyciagnac i uwiazac na druta") i czy to moze sie okazac szkodliwe, bo nie wiem przeciez czy to cale wolne kolo jest sprawne szczerze mowiac wole nie miec wolnego kola, niz przy sprawdzaniu czy ono dziala zrobic jakis wiekszy problem ktory uniemozliwi jazde jasne?
  
 
Cytat:
2005-06-05 14:49:24, Kemi pisze:
Citoz o to chodzi ze my nie mamy zamontowane tej raczki po prostu jej nie ma, a moze gdzies luzem w garazu jest, i pytanie jest glownie o to czy mozna ruszyc to (tzn tak jak piszesz "wyciagnac i uwiazac na druta") i czy to moze sie okazac szkodliwe, bo nie wiem przeciez czy to cale wolne kolo jest sprawne szczerze mowiac wole nie miec wolnego kola, niz przy sprawdzaniu czy ono dziala zrobic jakis wiekszy problem ktory uniemozliwi jazde jasne?



Już wiele lat nie mam syreny więc dokładnie nie pamiętam, ale popatrz na obudowę skrzyni i jeśli masz dźwignię to zamocowanie cięgna nie będzie problemem. Włączenie wolnego koła nie może nic popsuć, jedyny problem że nie da się na pych zapalić. Dla silnika to jest dużo zdrowsze bo hamując silnikiem powodujesz większe zużycie z powodu zbyt małego smarowania tak jak pisał Jojo.