MotoNews.pl
  

Fiaty 126, 127 i 128 grupy 2

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Chcialem sie podzielic tym co ustalilem rozwiazujac problem homologacji 128 ktora dostalem. Podobny problem mial np. Danio i wymienialismy informacje wiec pewnie znajda sie jeszcze inni ktorym sie to przyda.
W latach 70-tych obowiazywal inny podzial na grupy w sporcie samochodowym. Zamiast obecnych A i N, obowiazywaly grupy 1,2,3,4...8. (jest o tym artykul w obecnym GT Classic).
Skupie sie na grupie 1 i 2 gdyz reszta to juz samochody mniej popularne.
Grupa 1 to samochody seryjne, odpowiednik dzisiejszej grupy N.
Grupa 2 natomiast to samochody z dozwolonymi przerobkami, majacymi na celu lepsze przystosowanie do sportu. Dozwolone sa takie przerobki jak: dowolny dolot i zasilanie, dowolny wydech, dowolne tloki i pierscienie, zawory, gniazda zaworowe, dowolne walki byle ilosc i polozenie byla jak w serii itd. Kazda czesc fabryczna mozna odelzyc i wywazyc wedle uznania.
Nie wolno natomist pozbyc sie do konca tapicerki ze srodka, nie wolno usuwac okien i mechanizmu ich opuszczania, nie wolno podmieniac czesci mechanicznych na inne. To tak w skrocie, reszta w zalaczniku J.

Niestety wiele samochodow, w tym wlasnie 126, 127, 128 nie posiada (wg. dokumentu na stronie FIA) homologacji gr 2. Z drugiej strony jest w sieci mnostwo dokumentacji takich samochodow. O co wiec chodzi?
W zalaczniku J z lat 71,75,76,81 w definicji grupy 2 widnieje zdanie: "do grupy tej naleza rowniez samochody grupy 1 ktore ze wzgledu na zastosowane przerobki nie mieszcza sie w definicji grupy 1. Samochody te moga cieszyc sie taka sama WOLNOSCIA jak samochody grupy 2." Chodzi wg. mnie o to ze homologacja grupy 1 byla wystarczajacym dokumentem do zgloszenia samochodu w gr. 2! Dlatego Fiat nie homologowal wielu modeli w gr 2 gdyz nie bylo to konieczne. Homologacja gr 2 dawala pewne dodatkowe mozliwosci ale zasadniczo nie byla konieczna.

Dlatego gdyby ktos chcial przygotowac sobie samochod grupy 2 do klasy historycznej GSMP albo RSMP, niech wie ze homologacja gr 1 nie jest "wyrokiem" na samochod.

Lista homologowanych samochodow i zalaczniki J z lat 66-90 mozna znalezc tu:Historyczne regulaminy FIA

Jako ciekawstke powiem ze nie byl homologowany fiat 127 sport 1300 co mnie zaskoczylo. Byc moze chodzi o minimalna wage samochodu w grupie 1...
  
 
Cytat:
2005-05-18 13:45:22, yapko pisze:
Chcialem sie podzielic tym co ustalilem rozwiazujac problem homologacji 128 ktora dostalem. Podobny problem mial np. Danio i wymienialismy informacje wiec pewnie znajda sie jeszcze inni ktorym sie to przyda. W latach 70-tych obowiazywal inny podzial na grupy w sporcie samochodowym. Zamiast obecnych A i N, obowiazywaly grupy 1,2,3,4...8. (jest o tym artykul w obecnym GT Classic). Skupie sie na grupie 1 i 2 gdyz reszta to juz samochody mniej popularne. Grupa 1 to samochody seryjne, odpowiednik dzisiejszej grupy N. Grupa 2 natomiast to samochody z dozwolonymi przerobkami, majacymi na celu lepsze przystosowanie do sportu. Dozwolone sa takie przerobki jak: dowolny dolot i zasilanie, dowolny wydech, dowolne tloki i pierscienie, zawory, gniazda zaworowe, dowolne walki byle ilosc i polozenie byla jak w serii itd. Kazda czesc fabryczna mozna odelzyc i wywazyc wedle uznania. Nie wolno natomist pozbyc sie do konca tapicerki ze srodka, nie wolno usuwac okien i mechanizmu ich opuszczania, nie wolno podmieniac czesci mechanicznych na inne. To tak w skrocie, reszta w zalaczniku J. Niestety wiele samochodow, w tym wlasnie 126, 127, 128 nie posiada (wg. dokumentu na stronie FIA) homologacji gr 2. Z drugiej strony jest w sieci mnostwo dokumentacji takich samochodow. O co wiec chodzi? W zalaczniku J z lat 71,75,76,81 w definicji grupy 2 widnieje zdanie: "do grupy tej naleza rowniez samochody grupy 1 ktore ze wzgledu na zastosowane przerobki nie mieszcza sie w definicji grupy 1. Samochody te moga cieszyc sie taka sama WOLNOSCIA jak samochody grupy 2." Chodzi wg. mnie o to ze homologacja grupy 1 byla wystarczajacym dokumentem do zgloszenia samochodu w gr. 2! Dlatego Fiat nie homologowal wielu modeli w gr 2 gdyz nie bylo to konieczne. Homologacja gr 2 dawala pewne dodatkowe mozliwosci ale zasadniczo nie byla konieczna. Dlatego gdyby ktos chcial przygotowac sobie samochod grupy 2 do klasy historycznej GSMP albo RSMP, niech wie ze homologacja gr 1 nie jest "wyrokiem" na samochod. Lista homologowanych samochodow i zalaczniki J z lat 66-90 mozna znalezc tu:Historyczne regulaminy FIA Jako ciekawstke powiem ze nie byl homologowany fiat 127 sport 1300 co mnie zaskoczylo. Byc moze chodzi o minimalna wage samochodu w grupie 1...



No to super, z tego wynika ze jednak wystartujesz zgodnie z planem. Dowiadywałes sie juz czy rzeczoznawcy beda respektowac twoja N-ke w grupie A? czy dopiero musisz ich oswiecic ze tak moga zrobic i ze masz racje??
  
 
Od siebie dodam ze załacznik "k" dostepny jest juz po polsku pod adresem:

Załącznik "K"
  
 
Cytat:
2005-05-18 14:33:13, Rino125p pisze:
No to super, z tego wynika ze jednak wystartujesz zgodnie z planem. Dowiadywałes sie juz czy rzeczoznawcy beda respektowac twoja N-ke w grupie A? czy dopiero musisz ich oswiecic ze tak moga zrobic i ze masz racje??



Bede sie pytal w sobote na wyscigu w Siennej. Zanim znalazlem to zdanie w zalaczniku, rozmawialem z panem Hanke ktory w PZM robi za eksperta od homologacji i On mowil podobnie tyle ze nie powiedzial ze to bylo czarno na bialym w Zalaczniku J.

Poza tym pisalem ze to nie to samo co A i N
  
 
Rozmawialem znowu w sobote z p.Markiem Szczechura i po raz kolejny poruszylismy temat homologacji 650-tki gr2, a wlasciwie jej braku. I on powiedzial ze moze jest tylko jako FSM a nie Fiat albo Polski Fiat i... eureka!

Nr 5752, grupa 1, FSM 126p 650, 01.04.1979 PL !!!

Chyba przez to ze homologowli kaszla na prima aprilis nie moglem znalezc tej homologacji

Z tego wynika ze kaszle z lat 79-83 moga byc spokojnie przygotowane wg. przepisow grupy 1 i 2 z odpowiednich lat - odpowiedni zalacznik J mozna pobrac ze strony FIA.

W ogole to pan Marek pracowal w OBR ale mowi ze magazyny sa juz kompletnie puste, nie ma co liczyc na zadne "fanty" z tamtad.
  
 
A ja mam takie pytanie, posiadam Fiata 126 BIS '87 z silnikiem 650E, na liscie homologowanych samochodów widnieje "FSO Polski Fiat 126 BIS 704ccm 1.04.1988", czy taki smaochód może sie zakwalifikować go do grupy historycznej?
  
 
Cytat:
2005-10-04 21:24:27, ISO-lator pisze:
A ja mam takie pytanie, posiadam Fiata 126 BIS '87 z silnikiem 650E, na liscie homologowanych samochodów widnieje "FSO Polski Fiat 126 BIS 704ccm 1.04.1988", czy taki smaochód może sie zakwalifikować go do grupy historycznej?



W tej wypowiedzi widze dwie sprzeczności. Bis z silnikiem 650 ??
FSO Polski.....chyba raczej FSM...... dziwne to.......
  
 
FSO też mnbie zdziwiło, al tak było napisane w liscie samochodów które otrzymały niegdyś homologacje, ale nie ma sie co dziwić jak widzialem na tej liście samochody typu "Polonez 125 PN", lub "Polki Fiat", a nie "Polski Fiat".

Jeśli chodzi o silnik 650 w Bisie to praktycznie zrobilem to, ale jeszcze pozostaje kwestja pomalowania i złozenia tegogo kupy, niebawem zamieszczę jakieś fotki.

Interesuje mnie tylko czy taki wynalazek miał by sznse wystartowac w GSMP?
  
 
Moglby startowac tylko w grupie H, co nie jest takim zlym rozwiazaniem bo juz dwa malce wyladowaly w H po tym jak p. Szczechura zaczal dokladniej egzekwowac zgodnosc nadwozia z homologacja. Chlopaki z HS750 nawet juz maja petycje do PZM zeby utworzyc klase H650 albo H750 - dzieki temu na GSMP przyjezdzali by tez koledzy Mitroka Oczywiscie wpisowe tez ma byc nizsze, tak jak w przypadku HS 750.
Wiec na dzien dzisiejszy gdyby to wyopalilo to moglyby jezdzic malce z silnikiem pandy na weberze DCOE albo tylko z glowica pandy itd. Minimalna masa w grupie H tez jest niska, moznaby wystawiac potworki podobne do tych wlochow ktore pokazywal LukaszC
Nie wiadomo tylko co bedzie z przepisami grupy H w przyszlosci, p. Szczechura mowil ze rozwazaja mozliwosc zabronienia budowy H-grupowych samochodow na bazie homologowanych modeli, zostaly by tylko modele bez homologcji, czyli bis by automatycznie odpadl. Tak podobno jest w Czechach i w calej Europie a my chcemy coraz wiecej imprez robic wspolnych i miedzynarodowych...

Jesion: Sprawdzilem i rzeczywiscie jest nr 5359 FSO Polski Fiat 126 Bis 704 gr A LOL ciekawe czy to blad czy rzeczywiscie Warszawa homologowala bisa a nie Bielsko?
  
 
A jak to jest ze swapami? moga startowac w wyscigach gorskich? i jak je klasyfikowano by w razie takiej mozliwosci?? H+??
  
 
A jak jest z możliwością zdobycia ww. homologacji ??
Bo co z tego że są jak nikt nie wie co w nich dokładnie jest.
Ja mam ksero z homologacji A-5188 POLSKI FIAT 126p E
ale strasznie słabej jakości. Mógłbym zeskanować ale to już chyba nic nie bedzie widać.
Może ktoś ma lepsze i zechciałby zeskanować ??
  
 
piszesz do FIA zamuwienie i ci przysylaja - to najprostrza i najszybsza droga - FIA nie robi tego oczywiscie za darmoche ale z tego co wiem to koszt nie jest zbyt wielki (niestety nie pamietam dokladnej kwoty)
  
 
50 Euro chyba, PZMot zalatwia za Ciebie i kosztuje to 200 zl wiec tyle samo...

Swapy moga startowac w H ale w regulaminie stoi ze pojemnosc musi byc nie wieksza niz w ktoryms z seryjnie produkowanych modeli. Wiec na przyklad do 205 GTI spokojnie swapujesz silnik z 309 GTI 16v albo 405 MI16 (1.9). Ale juz 1.2 FIRE do CC nie wsadzisz. No i silnik musi byc tego samego producenta, wiec do malca to tylko panda 650. Najlepiej do H chyba zbudowac 650-tke na seryjnym bloku i glowicy panda + dwie przepustnice - powinno sie dac wycisnac 55 KM
  
 
ewentualnie jesli mam bisa to moge bez przeszkód wstawić 650 i rozwiercić ja na 700
  
 
Cytat:
ISO-lator
Wysłany: 2005-10-05 15:18:59

ewentualnie jesli mam bisa to moge bez przeszkód wstawić 650 i rozwiercić ja na 700



he he a na badaniu dojda ze zwiekszona pojemnosc jest?? no chyba ze cynk dostana jakis??
  
 
Narazie w papierach mam 700ccm wiec jak by co to można sie nawet chwalić że jest 700 nie będzie robiło różnicy.
  
 
niewiedzialem gdzie sie z tym podpiac - ale mysle ze temat pasuje calkiem dobrze.

Wlasnie znalazlem cos takiego:
fiat 126 grupy 2

robota profi
  
 
PIekny
  
 
Piekny to mało powiedziane Jest cudowny No i jeszcze te stare zdjecia na stronie Cudowne dosłownie
  
 
to bardzo mało powiedziane,wszysciutko nówka,ja pierd.........

cudo!!!