MotoNews.pl
  

Co to za silnik?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
jak w tytule.silnik ma oznaczenie 131 000 i to jest dohc tylko ze srednica cylindrów jest 78mm. szukalem w roznych ksiazkach i znalazlem ze do fiatow 131 robili seryjnie silniki 1300 i 1600 ale ohv nie dohc.poza tym silniki fiata 132 1600 dohc mialy srednice cylindrow 80mm.nigdzie nie ma ani slowa o cylindrach 78mm.czy ktos wie co to za silnik?
  
 
Engine ID................Swept volume (cc).BHP (DIN)
131C1.000...................1367 (78 x 71.5).... 77

czyli 1.4tc

dane ze strony ale w tej chwili ta strona nie działa
  
 
a jak z czesciami do tego silnika?ciezko je dostac?potrzebuje tlokow 1 szlif
  
 
Olej oryginalne tłoki do tej wersji- wątpię że je znajdziesz. Kup tłoki (razem ze sworzniami i pierscieniami) nominalne od silnika poloneza 1.6 zmodernizowanego - mają średnicę 80 mm i będą pasować bez bolów. Daj szlifierzowi (razem ze starymi na wzór) , rozwierci gary (nie bój żaby - wytrzymają) , wyfrezuje podcięcia pod zawory wydechowe w tłokach, ewentualnie stoczy deko za szerokie denko i będzie gites remont oraz przy okazji ciekawy tuning. Obawy co do stosowania polonezowskich tłoków rozwiewam od razu - są świetne, dobrze wykonane, o mniejszej rozszerzalności cieplnej niż fiatowskie (pasuje się je z mniejszymi luzami niż oryginalne, co wyduża żywotność pary tłok-cylinder), leciutkie... - nie ma się co zastanawiać. Jedna uwaga - kup tłoki oryginalne z z gorzyckiej fabryki (Federal Mogul Gorzyce SA). Rzemiosła unikaj jak ognia - jest do kitu.
Uszczelkę podgłowicową (i pozostałe też - są takie same) kup od silnika dohc 1438 cm z fiatów 124 (ma otwory pod tłoki 80 mm) lub od silnika 1592 cm z fiata 132. Panewki są dostępne bo są identiko z krótkoskokowym 1.6 dohc od 131/132/argenty.
Jeszcze coś potrzebne?
  
 
Podwieszam sie do tematu. Kumpel podobnie jak ja przekłada DOHC do 125p i mamy pytanie co to za zestaw. Silnik DOHC o numerach na bloku 131 CC.0 4446885 (tych wybitych nie możemy znaleść bo nie ma tam gdzie powinny być, tylko niżej jest jakaś śmieszna blaszka przybita). Pytanie jaki to silnik, bo poprzedni właściciel mówił że 2.0, ale gaźnik chyba jest od 1.6 (jakie to ma znaczenie jak by tak było?). Do tego jest skrzynia 5 biegów 131BB1A1005 44179966B. Co możecie powiedzieć o tych elementach?
  
 
Cytat:
Silnik DOHC o numerach na bloku 131 CC.0 4446885


Nie mam pojęcia co to za dziwadło

Jak nie odczytacie numerów nabitych - to nie zostaje nic innego jak zmierzyć średnicę garów oraz skok tłoka.
  
 
Cytat:
2005-06-05 23:48:02, Mikso pisze:
(...) poprzedni właściciel mówił że 2.0, ale gaźnik chyba jest od 1.6 (jakie to ma znaczenie jak by tak było?).


Takie, że może to być ino "tylko" 1.6. Jeśli zaś to faktycznie 2.0 - to będzie zdławione - gaźniki od 1.6 dohc miały mniejesze przeloty, przepustnice, gardziele i dysze i sam nie wiem co jeszcze .
Cytat:
Do tego jest skrzynia 5 biegów 131BB1A1005 44179966B. Co możecie powiedzieć o tych elementach?


Cóż - nie jestem chodząca encyklopedia i powiem tylko tyle, że to zwykła skrzynia 5 biegowa nowszego typu (z monolityczną obudową - bez dekla od spodu a'la polonez) - ogólnie najpowszechniej występująca.
  
 
gaznik od 2.0 powinien miec oznaczenie Weber 34 ADF/250, zas od 1,6- Weber 32 ADF. roznia sie glownie srednica gardzieli i dysz
  
 
Oki, dzięki. Spróbujemy jeszcze poszukać nabitych numerów, albo z tej tabliczki spisze i zobaczymy co Wy na to.
  
 
na moim bloku tez jest ozaczenie 131 cc.0 wiec najbardziej prawdopodobne jest ze masz taki silnik jak ja czyli 1,4 tc.a odnosnie robienia szlifu to tak sie wlasnie zastanawialem czy by nie rozwiercic bloku na 1,6 ale wstawic tloki od fiata 132 1600 dohc.w sumie wlozenie polonezowskich chyba wyjdzie taniej ale jedna rzecz mnie zastanawia czy polonezowskie korby beda pasowac do wału korbowego tego silnika 1,4tc i czy skok tloka bedzie taki sam bo w tym silniku co mam jest 71,5mm.aha jeszcze jedno jaki ewentualnie bylby koszt tych przerobek tak mniej wiecej ma ktos rozeznanie?
  
 
Z tego co wiem to w 131 były montowane 1.4 DOHC 75 KM i 1.6 DOHC 96 KM a ja mam gaźnik 1,6- Weber 32 ADF więc nie wiem czy to w końcu 1.4 czy 1.6. jedno jest pewne powiesze gościa za jajca bo mówił że to 2.0

[ wiadomość edytowana przez: kalion dnia 2005-06-06 10:55:40 ]
  
 
moim zdaniem to raczej nie jest 2.0.ja tez kup[ilem silnik od goscia ktory sie zapieral ze to 2.0 dohc ale po zdjeciu glowicy i zmierzeniu srednicy cylindrow okazalo sie z e to TYLKO zadko spotykany 1.4. najlepiej sprawdz srednice cylindra jesli masz 78mm to na bank to 1,4tc.no i blok jest wyraznie nizszy niz dwa zero bo tlok ma skok tylko 71.5mm a w 2.0 az 90mm.
  
 
Tylko ja nie chcę go rozbierać bo uszczelka jest zdrowa.Teraz nie wiem jakie uszczelki pod kapę zaworów kupic czy będzie pasowało z 2.0. ? i filtr oleju jaki kupic po jest mniejszy niż przy polonezie. Acha i jaki olejem go zalać bo napewno mineralny ale jak klasa lepkości?

[ wiadomość edytowana przez: kalion dnia 2005-06-06 11:13:51 ]
  
 
Cytat:
2005-06-06 11:09:19, kalion pisze:
Tylko ja nie chcę go rozbierać bo uszczelka jest zdrowa.Teraz nie wiem jakie uszczelki pod kapę zaworów kupic czy będzie pasowało z 2.0. ? i filtr oleju jaki kupic po jest mniejszy niż przy polonezie. Acha i jaki olejem go zalać bo napewno mineralny ale jak klasa lepkości? [ wiadomość edytowana przez: kalion dnia 2005-06-06 11:13:51 ]

wykręć świece i wstaw na tłok listewkę -obracaj wałem -
zaznacz max i minimum podniesienia listewki jeśli L~ 90mm to jest 2.0 ! inne wyniki to 79,2 /1,8+1,6/ lub 71,5 to od 1.6 w dół
1,4 1,3 !
  
 
Cytat:
2005-06-06 11:09:19, kalion pisze:
Tylko ja nie chcę go rozbierać bo uszczelka jest zdrowa.Teraz nie wiem jakie uszczelki pod kapę zaworów kupic czy będzie pasowało z 2.0. ? i filtr oleju jaki kupic po jest mniejszy niż przy polonezie. Acha i jaki olejem go zalać bo napewno mineralny ale jak klasa lepkości? [ wiadomość edytowana przez: kalion dnia 2005-06-06 11:13:51 ]



Ja tak tez myslalem, jak kupilem, ze zdrowy to nie bede ruszal, ale jednak uszczelka poszla bardzo szybko (2 tyg. po kupnie) i ciesze sie, ze zdjalem glowice. Tyle patenciarstwa, syfu ile wyplenilem to moje, do tego poznalem orientacyjnie stan silnika, wymienilem komplet uszczelek, wyrownalem glowice, przeszlifowalem zawory i gniazda, wymieniem czujniczki temperatury, naprawilem gwinty glowiczek w glowicy itp. Koszt tego wszystkiego zamknal sie w 200zl (uszczelki 120, planowanie 30, czujnik 15, spawanie glowiczki 10 i moze jeszcze jakies drobne wydatki). A mam pewnosc, ze glowica jest zrobiona mniej wiecej OK, a jak cos sie bedzie tam rypac to mam pojecie, co moze sie psuc.
  
 
słusznie jak nie wiesz w jakim stanie jest silnik to najlepiej byloby zdjac glowice i sprawdzic stan gladzi cylindrow czy nie ma progow itp. no i zdjac miske i sprawdzic stan panewek przynajmniej bedziesz wiedzial na czym jezdzisz i czy remont jest bliski a przy okazji sprawdzisz jaka to pojemnosc
  
 
W sumie racja lepiej poczekać a zrobić silnik na cacy.
  
 
Cytat:
2005-06-06 10:27:12, jaceekn pisze:
na moim bloku tez jest ozaczenie 131 cc.0 wiec najbardziej prawdopodobne jest ze masz taki silnik jak ja czyli 1,4 tc.a odnosnie robienia szlifu to tak sie wlasnie zastanawialem czy by nie rozwiercic bloku na 1,6 ale wstawic tloki od fiata 132 1600 dohc.w sumie wlozenie polonezowskich chyba wyjdzie taniej ale jedna rzecz mnie zastanawia czy polonezowskie korby beda pasowac do wału korbowego tego silnika 1,4tc i czy skok tloka bedzie taki sam bo w tym silniku co mam jest 71,5mm.aha jeszcze jedno jaki ewentualnie bylby koszt tych przerobek tak mniej wiecej ma ktos rozeznanie?



a po co chcesz wsadzać tam polonezowskie korby?? fiatowskie nie nadają sie do niczego?
  
 
Skok tłoka, tak + - i troche na oko (sposób z patyczkiem przez otwór od świecy) wyszedł nam 69mm. I co Wy na to? Bo jak to jest 1.4 to chyba go nie wkładamy. A jaki moment ma 1.4?
  
 
nadaja tylko jestem ciekaw czy polonezowskie tłoki bedą pasowac na fiatowskie korby czy tam sa takie same srednice na sworzen?