Jeep Cherokee i Cherokee Renegade

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade03.10.2004
Niezrównane własności jezdne na drodze wraz z potencjałem w warunkach off-road przyniosły gamie pojazdów Jeep Cherokee miano bestsellera średniej klasy segmentu SUV - i to zaledwie w dwa lata po jego światowej premierze w roku 2002 ...

Wyprzedzając oczekiwania klienteli, a także działania konkurencji - gama Jeep Cherokee i Cherokee Renegade zyskuje nowy silnik wysokoprężny o pojemności 2.8 litra z turbodoładowaniem, o zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki i współpracujący z nową, sześciostopniową przekładnią manualną lub pięciostopniową przekładnią automatyczną.

W odnowionej gamie pojazdów Jeep Cherokee znaleźć można szereg ulepszonych rozwiązań nadwozia oraz wnętrza, jeszcze bardziej wyróżniających je wśród konkurencji.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 1 Pojazdy marki Jeep charakteryzują się mocnymi silnikami o wysokim momencie obrotowym na niskich obrotach. Trzy jednostki napędowe oferowane obecnie dla Jeepa Cherokee i Cherokee Renegade są najlepszym przykładem praktycznego zastosowania tej filozofii. Liderem gamy silników jest nowy common rail diesel o pojemności 2.8 litra, który dzięki zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki (VGT) oraz dużej reaktywności zapewnia najwyższe w klasie: moment obrotowy (400 Nm przy 1800 obr/min), ciężar holowanej przyczepy (3500 kg) oraz zasięg "na jednym zbiorniku paliwa" (725 km).

Silnik 2.8 VGT CRD (cztery cylindry w układzie rzędowym i 16 zaworów) jest następcą znanego już od pewnego czasu Diesla 2.8 CRD, w stosunku do którego ma o 9 procent więcej mocy i wyższy o 11 procent moment obrotowy - przy znacznie obniżonym poziomie NVH (hałasu, drgań i wibracji). Maksymalna moc silnika 2.8 VGT CRD wynosi 120 kW (163-bhp DIN) przy 3800 obr/min.

"Ten nowy Diesel ma moment widlastej ósemki, moc widlastej szóstki, a pali jak zwykły czterocylindrowy" - twierdzi Craig Love, wiceprezes ds. Pojazdów tylno-napędowych w Chrysler Group - "Jeep był zawsze marką-symbolem swobody i wolności - a teraz można się tym cieszyć jeszcze bardziej".

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 2 W standardowym zestawie silnik 2.8 VGT CRD współpracuje z sześciostopniową, produkowaną w Niemczech, manualną skrzynią biegów NSG370, w której zastosowano specjalnie utwardzone koła zębate, celem ułatwienia zmiany przełożeń i obniżenia NHV. "Niski" bieg pierwszy zapewnia zwiększone przyspieszenie ze startu stojącego, a "wysoki" bieg szósty (najwyższy) - sprzyja redukcji obrotów silnika, obniżeniu hałasów i zużycia paliwa podczas długich podróży.

W opcji wyposażenia dostępna jest pięciostopniowa przekładnia automatyczna typu 545RFE, stosowana także w modelu Grand Cherokee. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne obejmują m.in. Tłumienie drgań przekładni hydrokinetycznej oraz "łagodne" przejścia pomiędzy trybami Park i Drive.

Dopełnieniem gamy silników modelu Jeep Cherokee są dwa silniki benzynowe: sześciocylindrowy, widlasty o pojemności 3.7-litra oraz czterocylindrowy, rzędowy o pojemności 2.4-litra. W silniku V-6 PowerTech o pojemności 3.7 litra wprowadzono szereg ulepszeń i modyfikacji, które zmniejszają zużycie paliwa, poziom wibracji i hałasów własnych, szczególnie podczas biegu jałowego. Silnik ten rozwija moc maksymalną 150 kW (204 KM DIN) przy 5200 obr/min a maksymalny moment obrotowy 307 Nm osiąga przy 3700 obr/min. Do 9,6 : 1 wzrósł także stopień sprężania.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 3 Standardową skrzynią biegów dla tej jednostki napędowej jest 4-stopniowa przekładnia automatyczna typu 42RLE, wyposażona w układ samoczynnej kontroli ciśnienia roboczego, sprzyjający poprawie ekonomii zużycia paliwa.

Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,4 litra wytwarza moc 108 kW (147 KM DIN) przy 5200 obr/min oraz moment 215 Nm przy 4000 obr/min. Dla tego silnika standardową skrzynią biegów jest nowa, sześciostopniowa przekładnia manualna typu NSG370.

Jeep Cherokee Limited oraz Renegade oferowane są z silnikami 3.7L V-6 oraz 2.8 VGT CRD. Dla Cherokee Sport silnikiem standardowym jest benzynowy, czterocylindrowy 2.4L, zaś jednostki 3.7L V-6 oraz 2.8 VGT CRD występują jako opcje wyposażenia. W efekcie lepszej ekonomii paliwowej silników oraz zwiększenia pojemności zbiornika paliwa o 5 procent (do 77,6 litra) wszystkie modele z gamy Cherokee wyraźnie zyskały na zasięgu.

W ramach odświeżania wyglądu zewnętrznego gamy modelowej nowy Jeep Cherokee otrzymał zmodyfikowany pas przedni, nową kratę chłodnicy (grill) i lampy przeciwmgielne, nowe nakładki błotników, listwy boczne i obręcze kół oraz także nowy (standardowy) reling dachowy.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 4 Jeep Cherokee Sport ma grill lakierowany w kolorze nadwozia, a przedni dwururowy zderzak nadaje mu rasowy wygląd. Akcenty nadwozia Cherokee Limited są bardziej ekskluzywne: chromowany grill, pas przedni i nakładki błotników w kolorze nadwozia oraz pięcioramienne koła ze lekkiego stopu. Chromowane są także listwy boczne oraz reling dachowy.

W wyniku restylingu oraz zmian wyposażenia Jeep Cherokee Renegade nabiera jeszcze bardziej "bojowego" wyglądu - stając się symbolem wizerunku całej gamy modelowej Cherokee. Jako oferta dla klienta nastawionego na ostrzejszą eksploatację off-road'ową, Renegade wyróżniać się będzie od modeli Sport i Limited m.in. Spłaszczoną maską silnika i podwyższoną kratą chłodnicy z dodatkowymi lampami przeciwmgielnymi, osłonami świateł tylnych, "śrubowanymi" nadkolami oraz sześcioramiennymi kołami ze stopu aluminiowego. Innymi elementami wyposażenia są standardowe zaczepy holownicze, trzy płyty osłonowe podwozia (pod przednim zawieszeniem, skrzynią rozdzielczą i zbiornikiem paliwa), dachowa galeria świetlna oraz lakierowane w kolorze srebra relingi dachowe, ochronne rury naprogowe (boczne) i ozdobna aplikacja płyty osłonowej pod zderzakiem przednim.

Nowe modele Cherokee wyglądają znacznie solidniej dzięki nowemu ukształtowaniu kraty wlotu powietrza, pasa przedniego oraz przednich krawędzi błotników, co pozwoliło podwyższyć punkty mocowania świateł pozycyjnych/kierunkowskazów dla lepszej ochrony przed uszkodzeniem. Wraz ze słynną, siedmiodzielną kratą chłodnicy Jeepa przód pojazdu jest optycznie potężniejszy - pozwalając na umieszczenie lamp przeciwmgielnych pod reflektorami. Znacznie głębiej zarysowane są progi, a listwy boczne nadwozia nabrały większej ostrości.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 5 Z myślą o podwyższeniu komfortu, funkcjonalności oraz estetyki, we wszystkich modelach gamy Cherokee wprowadzono zmiany wystroju i wyposażenia wnętrza. Są to m.in. Jaśniejsze kolory w kabinie pasażerskiej dla podkreślenia jej obszerności, wygodniejsze fotele kierowcy i pasażera, udoskonalony mechanizm składania tylnych siedzeń "na płasko", a także bardziej ergonomiczne przyciski i wyłączniki.

Wygodę jazdy polepszają nowe, udoskonalone siedzenia, wyściełane pianką o zróżnicowanej twardości, podobnie jak w fotelach najnowszego Chryslera 300C. Oprócz komfortu i skutecznego podparcia lędźwiowego siedzenia są głębiej profilowane i mają bardziej nowoczesne wykonanie oraz motywy dekoracyjne pokrycia. W trosce o osoby o większej tuszy siedziska przednich foteli przedłużono o 5 mm a ich poduszki poszerzono o 10 mm - podobnie jak oparcia siedzeń - tak, by uniknąć wrażenia ciasnoty.

Zmiana grubości oraz profilów poduszek i oparć siedzeń tylnych (składanych w proporcji 1/3 - 2/3) umożliwia uzyskanie niemal płaskiej podłogi przedziału ładunkowego. Gdy wszystkie siedzenia są zajęte, z pomocą przychodzi "cargo organizer" (opcjonalny zestaw przegród bagażowych), zapewniający rozlokowanie i zabezpieczenie przewożonego bagażu na cztery różne sposoby.

Po raz pierwszy dla pojazdów Jeep Cherokee dostępny jest system nawigacji satelitarnej. W wykonaniu europejskim zestaw składa się ze zintegrowanego zespołu odbiornika radiowego, odtwarzacza CD, kolorowego ekranu o przekątnej 12,4 cm oraz właściwego systemu nawigacji.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 6 Zastosowane w nowych modelach rozwiązania zawieszenia, układu napędowego i kierowniczego zostały już poprzednio wypróbowane w gamie modeli Cherokee. Skok zawieszenia, którego konstrukcja wywodzi się z Grand Cherokee - wynosi 200 mm i jest jednym z ważnych elementów legendarnej już sprawności terenowej pojazdu marki Jeep. Cztero-drążkowe zawieszenie przednie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych i sprężyn śrubowych, amortyzatorów gazowych i stabilizatora przechyłów. W skład trzy-drążkowego zawieszenia tylnej osi sztywnej wchodzi pojedynczy wahacz górny oraz dwa dolne wahacze wzdłużne - również ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatory gazowe i stabilizator poprzeczny.

Niezmieniona pozostaje oferta dwóch systemów napędu 4x4: dołączanego 4x4 Command-Trac oraz stałego 4x4 Selec-Trac, oba wyposażone w reduktory (zakresy High i Low).

Wszystkie modele Cherokee posiadają układ hamulcowy o wysokiej skuteczności, wyposażony w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 288 mm z przodu, lite tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm z tyłu, system przeciwblokujący ABS oraz system elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD.

Wyprzedzając oczekiwania klienteli, nowy Jeep Cherokee oraz Cherokee Renegade został wyposażony w szereg udoskonaleń, służących redukcji poziomu hałasów, drgań i wibracji oraz świadczących o dopracowaniu i dalszym wyrafinowaniu konstrukcji pojazdów w każdym aspekcie ich użytkowania.

Jeep Cherokee i Cherokee Renegade 7 Już w gamie Cherokee na rok modelowy 2004 wprowadzono bogatszy pakiet bezpieczeństwa, który w zakresie bezpieczeństwa biernego - znalazł się również w modelach tegorocznych. Wielostopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera należą do wyposażenia podstawowego, a boczne poduszki kurtynowe są opcjonalne lub standardowe - w zależności od wybranej wersji pojazdu.

Przednie fotele wyposażone są we wstępne napinacze pasów bezpieczeństwa, a fotel kierowcy - także w zwalniacz napięcia pasa. O konieczności zapięcia pasów przypomina system BeltAlert, a System Reakcji Powypadkowej EARS powoduje natychmiastowe odcięcie dopływu paliwa do silnika w chwili wypadku drogowego i automatycznie odblokowuje zamki drzwi oraz zapala oświetlenie wewnętrzne w ciągu 5 sekund od momentu aktywacji poduszek powietrznych. Jeep Cherokee uzyskał ocenę czterogwiazdkową w programie testów zderzeniowych EuroNCAP.

Źródło: Daimler Chrysler