Zbudowany na bazie 80 lat legendarnej historii, każdy samochód Jeepa może pochwalić się niezwykłą linią i wyjątkowym charakterem. Każdy z nich jest autentyczny, wszechstronny i wyróżnia się najlepszymi w swojej klasie możliwościami.
Jeep Grand Cherokee nie stanowi tu wyjątku. Debiut Grand Cherokee ustanowił nowy wzorzec w branży pod względem luksusu i możliwości oraz dał początek pięciu sławnym generacjom, dzięki którym stał się najczęściej nagradzanym SUV-em w historii.
Jeep Grand Cherokee (ZJ) pierwszej generacji: 1993-1998
Jeep Grand Cherokee zadebiutował 7 stycznia 1992 roku, przebijając się dosłownie przez szklaną ścianę centrum kongresowego podczas North American International Auto Show w Detroit.
Pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie kierowcy, wyznaczył nowe standardy w zakresie jazdy po drogach, jakości prowadzenia i komfortu SUV-a. Grand Cherokee z rozstawem osi 105,9 cala wyniósł wyrafinowanie na nowy poziom. Nowe zawieszenie Quadra-Coil miało wielowahaczową konfigurację. Jako opcja oferowany był 5,2-litrowy silnik V-8, a w niektórych modelach dostępna była tylna oś Dana 44.
Jeep Grand Cherokee (WJ) drugiej generacji: 1999-2004
WJ został całkowicie przeprojektowany, dzieląc z poprzednikiem jedynie 127 części. Większa kabina oferująca więcej miejsca dla pasażerów z tyłu i większe drzwi zwiększyła komfort, a rozmieszczenie elementów sterujących zaprojektowano w sposób ergonomiczny dla kierowcy.
Nowością była opcja automatycznego napędu na cztery koła (Quadra-Drive) z nową skrzynią rozdzielczą. Ta dwubiegowa, napędzana łańcuchem skrzynia rozdzielcza wykorzystywała rotor pompy zębatej, czyli zespół sprzęgieł sprzężonych z pompą hydrauliczną, do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią. Skrzynia rozdzielcza posiadała trzy tryby pracy: 4-Lo, Neutral i 4-All Time (ze 100 procentami momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś w normalnych warunkach).
Jeep Grand Cherokee (WK) trzeciej generacji: 2005-2010
Całkowicie zmieniony ZJ/WJ, zupełnie nowy Grand Cherokee łączył w sobie moc, luksus i znacznie cichszą, bardziej komfortową jazdę. Inżynierowie Jeepa ciężko pracowali nad podniesieniem klasy samochodu, dodając niezależne przednie zawieszenie z krótkim/długim wahaczem.
Gruntowna transformacja była kontynuowana wraz z wprowadzeniem trzech mocnych silników, w tym potężnego 330-konnego silnika HEMI® V-8 o pojemności 5,7 litra. Jeep Grand Cherokee SRT8 z 2006 roku napędzany był 6,1-litrowym silnikiem HEMI V-8 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 420 lb.-ft, posiadał 20-calowe kute obręcze kół i czterotłoczkowe hamulce Brembo.
Dostępny system napędu 4x4 full-time Quadra-Drive II 4x4 zawierał przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz centralny blokadę mechanizmu różnicowego.
Jeep Grand Cherokee (WK2) czwartej generacji: 2011-2022
Po wprowadzeniu całkowicie nowego modelu w 2011 roku i z ponad 4 milionami na koncie sprzedanych samochodów od momentu wejścia na rynek pierwszego Grand Cherokee, Jeep ulepszył formułę, aby zapewnić idealne połączenie udoskonalonych możliwości drogowych i terenowych z większą oszczędnością paliwa, światowej klasy wnętrzem, eleganckim, nowym nadwoziem oraz wieloma funkcjami z zakresu bezpieczeństwa i technologii.
Model Trailhawk został wprowadzony na rynek w 2017 roku z pneumatycznym zawieszeniem Quadra-Lift w standardzie, systemem Quadra-Drive II 4x4, oponami terenowymi oraz pakietem płyt osłonowych podwozia. Nowy Jeep Grand Cherokee Trackhawk był najszybszym i najmocniejszym SUV-em w historii.
Mógł się pochwalić 6,2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem HEMI V-8, zmodyfikowanym układem chłodzenia silnika, wysokiej klasy układem hamulcowym Brembo i trybem Launch optymalizującym osiągi na torze.
Jeep Grand Cherokee (WL) piątej generacji: 2021-obecnie
Gama piątej generacji najczęściej nagradzanego SUV-a w historii, Jeepa Grand Cherokee oferuje teraz całkowicie nowy, dwurzędowy, zelektryfikowany model Jeep Grand Cherokee Plug-in-hybrid 4xe oraz pierwszy w historii trzyrzędowy model Jeep Grand Cherokee L.
Grand Cherokee L zadebiutował w 2021 roku, aby zaspokoić rosnące potrzeby klientów Jeepa, którzy prosili o większą przestrzeń, lepszą funkcjonalność i jeszcze więcej legendarnych możliwości 4x4. Zaprojektowany z myślą, by zmaksymalizować ogólny poziom komfortu pasażerów, zapewnia niezrównaną pojemność trzeciego rzędu i zwiększoną przestrzeń ładunkową z miejscami siedzącymi dla nawet siedmiu pasażerów.
Zwiększony rozstaw osi pojazdu zapewnia dużą ilość miejsca we wnętrzu, a pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji dużą, najlepszą w klasie przestrzeń na nogi.