Jeep Wrangler to ikona terenowego świata, produkowana w kolejnych generacjach od 1987 roku. Charakteryzuje go klasyczny design z wyraźnymi nawiązaniami do historycznych modeli, a solidna rama i napęd 4x4 sprawiają, że jest gotów na każde wyzwanie.
Historycznie samochód jest wzorowany na modelu Willys MB, który został zbudowany przez Willys-Overland dla rządu USA podczas II wojny światowej, natomiast bezpośrednim poprzednikiem Wranglera był Jeep CJ produkowany w latach 1944-1986.
Jak przystało na amerykańską legendę, Jeep Wrangler jest częstym gościem SEMA Show i jednym z chętniej modyfikowanych pojazdów zarówno przez samego producenta, jak i firmy zajmujące się profesjonalnym tuningiem. Listę licznych wersji specjalnych i okolicznościowych Jeepa Wranglera, występujących w kolejnych generacjach, otwierają oczywiście odmiany Wranglera Rubicon, Sahara oraz Unlimited.
Jeep Wrangler Rubicon to wersja skoncentrowana na off-roadowych zdolnościach. Wyposażona w specjalne blokady mechanizmu różnicowego, większe opony i zwiększony prześwit, aby w łatwy sposób sprostać najtrudniejszym warunkom terenowym. Z kolei Jeep Wrangler Sahara kładzie większy nacisk na komfort i styl, zachowując jednocześnie zdolności terenowe. Charakteryzuje się bardziej zaawansowanym wyposażeniem wnętrza, a także dodatkowymi elementami stylistycznymi.
Jedną z nowszych interesujących odmian jest Jeep Wrangler 4xe - wersja hybrydowa plug-in, łącząca moc silnika benzynowego z elektrycznym napędem. Oferuje ekologiczną alternatywę, jednocześnie utrzymując legendarną zdolność terenową. Jednak bez względu na generację czy wersję, Jeep Wrangler pozostaje wierny swoim korzeniom, łącząc styl z niezawodnością i przygotowując się do każdej przygody, zarówno na autostradzie, jak i na bezdrożach.
Jeep Wrangler YJ (1987-1995)
Wrangler z lat 80. wprowadził charakterystyczne, kwadratowe reflektory, a także zredukował rozstaw osi. Silniki benzynowe i diesla dostępne były z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Jeep Wrangler YJ był pierwszym modelem z możliwością demontażu drzwi. Do 1990 roku Jeep Wrangler YJ korzystał z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika AMC 150 lub opcjonalnego 4,2-litrowego, 6-cylindrowego, również rzędowego silnika AMC 258. Moc wyjściowa w momencie wprowadzenia na rynek wynosiła 117 KM dla czterocylindrowego silnika z wtryskiem paliwa, podczas gdy gaźnikowa "szóstka" wytwarzała tylko 112 KM. Począwszy od 1991 roku, 4,0-litrowy wariant AMC 242 z wtryskiem paliwa o mocy 190 KM zastąpił silnik R6 (AMC 258). W 1988 roku zadebiutował model Wrangler Sahara.
Jeep Wrangler TJ (1996-2006)
Jeep Wrangler TJ kontynuował tradycję, ale wprowadził nowoczesne ulepszenia. Zawieszenie przednie zyskało niezależne sprężyny, co poprawiło komfort jazdy. Silniki zyskały na mocy, a design zwrócił się ku bardziej zaokrąglonym kształtom. Również w drugiej generacji istniała możliwość demontażu drzwi i dachu. Jeśli chodzi o jednostki silnikowe, to nadal stosowana była ta sama jednostka AMC 242 o pojemności 4,0 l, która stosowana była również w modelach Jeep Cherokee i Grand Cherokee, natomiast silnik AMC 150 o pojemności 2,5 l był dostępny w podstawowych modelach aż do 2002 roku. W 2003 roku zastąpił go 4-cylindrowy silnik DOHC o pojemności 2,4 l, stosowany wcześniej w Chryslerze PT Cruiser.
Jeep Wrangler JK (2007-2018)
Jeep Wrangler JK przyniósł rewolucję w wygodzie i osiągach. Zastosowano nowoczesne zawieszenie i poprawiono jakość wnętrza. Dostępne były różne wersje nadwozia, a 12 kwietnia 2006 roku podczas na New York Auto Show został zaprezentowany Jeep Wrangler Unlimited ze zwiększoną przestrzenią pasażerską, czterema drzwiami oraz możliwością jazdy z otwartym dachem. Po wycofaniu Hummera H1 w 2006 roku, Jeep Wrangler Unlimited JK był jedynym czterodrzwiowym kabrioletem dostępnym w USA do czasu pojawienia się nowego Forda Bronco w lipcu 2021 roku. Opcjonalny napęd 4x2 został wycofany po roku modelowym 2010 dla modelu Unlimited.
Podstawowym silnikiem w modelach 2007-2011 był silnik 3.8 L EGH V6 o mocy 202 KM. W roku modelowym 2012 silnik 3.8L V6 został zastąpiony silnikiem Chryslera 3.6L Pentastar VVT V6, który wcześniej występował w Jeepie Grand Cherokee (WK2), który zwiększył moc i efektywność jazdy. Od modelu JK Jeep Wrangler był dostępny również z silnikami wysokoprężnymi common-rail 2.8 CRD. Napęd na 4 koła stał się standardem w roku modelowym 2011.
Jeep Wrangler JL (2018-)
Czwarta generacja Wranglera zadebiutowała na początku 2017 roku podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Debiutujący na rynku wiosną 2018 roku Jeep Wrangler JL nadal nawiązuje do tradycji, ale wprowadza zaawansowane technologie, lepsze osiągi, a także lżejsze materiały w konstrukcji pojazdu, poprawiające efektywność paliwową. Wprowadzono również nowe opcje napędowe, w tym 2.0-litrowy silnik turbodoładowany z rodziny silników FCA.
Silnik benzynowy Pentastar VVT V6 o pojemności 3,6 l nadal jest dostępny w istniejących modelach Wrangler i Wrangler Unlimited i jest standardem we wszystkich modelach, choć został przeprojektowany w celu zmniejszenia zużycia paliwa. W roku modelowym 2021 zadebiutowała wersja wyposażenia Rubicon z silnikiem V8. Ta wersja wyposażenia nosi nazwę Jeep Wrangler Rubicon 392 i wytwarza 470 KM mocy i 637 Nm momentu obrotowego z silnika HEMI V8.
Model hybrydowy typu plug-in o nazwie 4xe został zaprezentowany w 2021 roku. W 2022 roku Wrangler 4xe stał się jedynym wariantem Wranglera oferowanym w Europie. Wiosną 2023 roku marka zaprezentowała nowego Jeepa Wranglera na rok modelowy 2024.